Νέα παράταση μίας εβδομάδας, μετά από αίτημα της κοινοπραξίας Goldair Cargo – AKTOR – Trade Estates, παίρνει ο διαγωνισμός που τρέχει το Υπερταμείο (ανάθεση της ΓΑΙΟΣΕ) για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου με το πολύπλοκο εγχείρημα που αφορά τη δημιουργία logistic center να μην τρέχει με τους ρυθμούς που επιβάλλουν οι περιστάσεις.
Μετά τις μη δεσμευτικές προσφορές που είχαν υποβληθεί τον Δεκέμβριο του 2024, η διαδικασία προχωρά βασανιστικά αργά, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις των αρμοδίων, με τον ανταγωνιστικό διάλογο (τον οποίο θα ακολουθήσει η υποβολή μη δεσμευτικών προσφορών) να μοιάζει... ατέρμονος, γεγονός που καταδεικνύει τη βιασύνη για την αξιοποίηση του ακινήτου χωρίς ωστόσο ο συνθήκες να είναι ώριμες.
Γραφειοκρατία, απαλλοτριώσεις, δρόμοι... τριτοκοσμικοί
Το πρώην στρατόπεδο μπορεί να βρίσκεται σε στρατηγική θέση στη δυτική Θεσσαλονίκη, κοντά στο λιμάνι και σε μεγάλους οδικούς άξονες, ωστόσο πάσχει σοβαρά σε θέματα υποδομών καθώς είναι αμφίβολο κατά πόσο το απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο μπορεί να «σηκώσει» μεγάλα φορτηγά που μεταφέρουν εμπορεύματα χωρίς επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων.
Παράλληλα, δεν αποκλείεται να προκύψουν νέες καθυστερήσεις με πιθανές απαλλοτριώσεις οικοπέδων που θα απαιτηθούν και δικαστικές προσφυγές την ώρα που το Τάγμα Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ) δεν έχει δώσει το πράσινο φως για την επιτυχή ολοκλήρωση της αποναρκοθέτησης. Σαν να μην έφταναν αυτά, ζήτημα μπορεί να προκύψει και με παρακείμενο οικισμό Ρομά που αρνείται να μετακινηθεί.
Υπενθυμίζεται πως ενδιαφέρον για το έργο, σε πρώτη φάση, εξέφρασαν οι κοινοπραξίες Goldair Cargo-Aktor, Trade Logistics-Ιντερκάτ, η Noval Property και ο ΟΛΘ.
Σαββίδης – Goldair στη μάχη με τους Αμερικανούς να ενδιαφέρονται...
Η κοινοπραξία Trade Logistics - Iντερκάτ και η Noval δεν θα συνεχίσουν στη δεύτερη φάση, με ΟΛΘ (πάνω από το 50% ελέγχει άμμεσα και έμμεσα ο Ιβάν Σαββίδης) και Goldair (σε συνεργασία με τον όμιλο Αktor που έβαλε στις ράγες το Μετρό Θεσσαλονίκης και την Trade Εstates του ομίλου Fourlis με ποσοστά 50% - 30% - 20%) να «μονομαχούν» στην αρένα, με έπαθλο ένα από τα πιο σημαντικά σημεία - φιλέτα για της πόλης για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου.
Η στάση του ΟΛΘ πάντως που παίζει... στην έδρα του και θα δώσει σκληρή μάχη, ειδικά μετά και τις τελευταίες εξελίξεις με την ατελέσφορη πρόταση εξαγοράς του 21% από τους Ντρέιφους θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τις εξελίξεις, καθώς όποιος κι αν αναλάβει τον Γκόνο θα επιχειρήσει αναπόφευκτα να ανοίξει διαύλους συνεργασίας με το λιμάνι.
Από την άλλη πλευρά, η Goldair (με ισχυρό σύμμαχο την DFC, την αμερικανική κρατική Αναπτυξιακή Τράπεζα) ήδη αναπτύσσει το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο μαζί με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (με την DFC να συμμετέχει στη χρηματοδότηση), θα επιθυμούσε να έχει στην κατοχή της και το δεύτερο μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο της Ελλάδας, χτίζοντας μία πανίσχυρη θέση στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Ανάδοχος το 2026;
Από εδώ και πέρα, ρεαλιστικός στόχος είναι να ολοκληρωθεί ο ανταγωνιστικός διάλογος εντός του 2025 (μέχρι και τα Χριστούγεννα), ούτως ώστε μέχρι το 2026 να έχει ανακηρυχτεί ο ανάδοχος, στη συνέχεια, το αργότερο το 2027, να ξεκινήσουν τα έργα (ανάλογα και με το ποια χρήση θα επιλέξει ο ιδιώτης για τον Γκόνο) και στο τέλος της δεκαετίας να έχει oλοκληρωθεί το έργο, χωρίς βέβαια κανείς να μπορεί να εγγυηθεί πως όλα θα κυλήσουν ομαλά.
Επένδυση μέχρι και 300 εκατ. ευρώ
Ο σχεδιασμός για την ανέγερση logistic center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου θα προσδώσει στην περιοχή, πέρα από προστιθέμενη αξία και απτά οικονομικά οφέλη με τις τοπικές επιχειρήσεις να έχουν την ευκαιρία να κατακτήσουν νέες αγορές (όπως η Ασία), για να διαθέσουν τα προϊόντα τους με την περιοχή να ενισχύει και το γεωστρατηγικό της αποτύπωμα «θωρακίζοντας» τον κρίσιμο τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του επιχειρηματικού πάρκου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, συνολικής έκτασης 672.000 τ.μ.
Το πρώην στρατόπεδο Γκόνου επιφανείας 672 στρεμμάτων, βρίσκεται στο δυτικό τμήμα του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, σε μία ευρύτερη περιοχή όπου δραστηριοποιούνται όλοι οι κλάδοι της επιχειρηματικότητας πλησίον ενός εκτεταμένου δικτύου συνδυασμένων μεταφορών.
Το ακίνητο, ιδιοκτησίας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το οποίο έχει παραχωρηθεί κατά χρήση στη ΓΑΙΑΟΣΕ διαθέτει «ηγετική» θέση αφενός λόγω του μεγέθους του και αφετέρου λόγω της άμεσης σύνδεσης και εγγύτητας με συνδυασμένες μεταφορές.
Αξίζει να σημειωθεί πως υπάρχει οδική και σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Γκόνου και λιμένα (βέβαια οι υποδομές απαιτούν εργασίες αναβάθμισης) ενώ δίπλα διέρχονται μεγάλοι οδικοί άξονες όπως ο ΠΑΘΕ και η Εγνατία.
Το ύψος της επένδυσης, ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί, υπολογίζεται μεταξύ 200 και 260 εκατ. ευρώ, ενδεχομένως να αγγίξει και τα 300 εκατ. ευρώ.
Τα οφέλη για τη Θεσσαλονίκη
Η κατασκευή και λειτουργία επιχειρηματικού πάρκου στον Γκόνο με επίκεντρο την εφοδιαστική αλυσίδα και τα logistics θα αναδείξει τη Θεσσαλονίκη σε πύλη εμπορευματικών μεταφορών διεθνούς εμβέλειας.
Ειδικότερα, αναμένεται να διευρύνει το αποτύπωμα της ελληνικής αγοράς στα Βαλκάνια και να καταστήσει τη Θεσσαλονίκη και γενικότερα τη Βόρεια Ελλάδα, ως hub για logistics και διαμεταφορές υπερεθνικού βεληνεκούς, μέσα σε ένα ευμετάβλητο σκηνικό παγκόσμιας αστάθειας, με πολλαπλά οφέλη για το σύνολο της εθνικής οικονομίας.