- Newsroom
Σκληραίνουν τη στάση τους οι αγρότες και τα μπλόκα στις εθνικές οδούς πληθαίνουν προκαλώντας προβλήματα στις συγκοινωνίες, στις μετακινήσεις των πολιτών και στις μεταφορές. Ο πολύωρος αποκλεισμός του ρεύματος προς Αθήνα στην Εθνική Οδό, στο ύψος των διοδίων Μαλγάρων συνεχίζεται. Οι αγρότες του δήμου Δέλτα και άλλων περιοχών στα δυτικά της Θεσσαλονίκης κρατούν τον δρόμο προ; την Αθήνα κλειστό από χθες (1/12) το μεσημέρι και παραμένουν, όπως λένε, σταθεροί στις θέσεις τους, ενώ δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο, μέσα στις επόμενες ώρες, να κλείσουν και το ρεύμα προς Θεσσαλονίκη. Τα τρακτέρ των αγροτών κλείνουν το ρεύμα προς Αθήνα με την κυκλοφορία να διεξάγεται μέσω Χαλάστρας και του χωριού των Μαλγάρων.
Πιο αναλυτικά μπλόκα αγροτών υπάρχουν:
- στον κόμβο της Νίκαιας
- στα Μάλγαρα της Θεσσαλονίκης
- στο τελωνείο των Ευζώνων
- στον αυτοκινητόδρομο Ε-65 στην Καρδίτσα
- στο ύψος του δυτικού κόμβου Κομοτηνής στο ρεύμα από Αλεξανδρούπολη προς Ξάνθη
«Εδώ θα κόψουμε την βασιλόπιτα»
«Εδώ Χριστούγεννα, εδώ θα κόψουμε την βασιλόπιτα» τονίζουν χαρακτηριστικά οι αγρότες που βρίσκονται στο μπλόκο των Μαλγάρων.
Το μπλοκ στον κόμβο της Νίκαιας ενισχύουν οι αγρότες της Θεσσαλίας, με τον αριθμό να αναμένεται να ξεπεράσει τα 1.000 τρακτέρ που κρατούν κλειστή την Εθνική οδό και στα δύο ρεύματα. Μάλιστα κινητοποιήσεις θα κάνουν και οι κτηνοτρόφοι στο κέντρο της Λάρισας.
Από την άλλη, οδηγοί ταξί ανήγγειλαν «επίσκεψη αλληλεγγύης» στο μπλόκο της Νίκαιας. Στη Θεσσαλία, αναμένεται και τρίτο μπλόκο, καθώς μετά τη Νίκαια και την Καρδίτσα, προετοιμάζονται και οι αγρότες των Τρικάλων στον κόμβο του Μεγαλοχωρίου. Στο μπλόκο βρέθηκαν ο δήμαρχος Λαρισαίων Θανάσης Μαμάκος, αλλά και ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Δημήτρης Κουρέτας, ο οποίος καταδίκασε τα πρόσφατα επεισόδια και υπογράμμισε ότι θα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των κινητοποιήσεων.
Κλειστός ο Ε65 - Αποκλεισμένα και τα τελωνεία
Στον αποκλεισμό του τελωνείου των Ευζώνων, τόσο στο ρεύμα εισόδου προς Ελλάδα όσο και της εξόδου προς Βόρεια Μακεδονία προχώρησαν και πάλι σήμερα, στις 12 το μεσημέρι, αγρότες του δήμου Παιονίας και της ευρύτερης περιοχής.
Υπενθυμίζεται ότι χθες, στις 18.00, απέκλεισαν αρχικά την είσοδο στην Ελλάδα μόνο για τα φορτηγά και στη συνέχεια προχώρησαν σε καθολικό αποκλεισμό, τον οποίο και ήραν τα μεσάνυχτα.
Στο σημείο, έχουν συγκεντρωθεί περισσότερα από 150 τρακτέρ και αγροτικά οχήματα και το αγροτικό μπλόκο συνεχώς ενισχύεται.
Στα διόδια των Μαλγάρων παραμένει κλειστό το ρεύμα της Εθνικής Οδού προς Αθήνα, ενώ στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη η κυκλοφορία των οχημάτων διεξάγεται κανονικά.
Έξω από την Καρδίτσα το μπλόκο στον Ε65 εκτείνεται πλέον σε μήκος 2 χιλιομέτρων με 1500 – 2.000 τρακτέρ και οι αγρότες δηλώνουν ότι ήρθαν για να μείνουν, όσο χρειαστεί δηλαδή μέχρι να βρεθούν λύσεις. Μελισσοκόμοι και κτηνοτρόφοι, είναι επί ποδός, ενώ η φράση «χρωστάμε παντού», συνοδεύει την απόφαση για στρατηγική κλιμάκωσης.
Την τεράστια απόκλιση τιμών από το χωράφι στο ράφι, αλλά και την «επιστροφή των κλεμμένων του ΟΠΕΚΕΠΕ», υπενθυμίζουν από τη λίστα των αιτημάτων τους οι Θεσσαλοί αγρότες, όπως και το να υπάρξει ενίσχυση για απώλεια εισοδήματος λόγω χαμηλών τιμών ειδικά στο βαμβάκι και στο σιτάρι αλλά και λόγω της ευλογιάς.
Στην ατζέντα των καθημερινών συσκέψεων οι αγρότες προτάσσουν και το κόστος παραγωγής λόγω του πετρελαίου αλλά και του ρεύματος. Οι περισσότεροι είναι εκτός της ρύθμισης ΓΑΙΑ για χαμηλότερη τιμή ρεύματος.
Νέο μπλόκο αποφάσισαν οι αγρότες στον κόμβο της Κουλούρας στην Ημαθία. Σε συμβολικό αποκλεισμό της εισόδου στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας προχώρησαν αιφνιδιαστικά λίγο πριν τις 8 το βράδυ της Δευτέρας αγρότες και κτηνοτρόφοι της περιοχής.
Πρόκειται για σημείο στην παράκαμψη μέσω της οποίας διεξαγόταν μέχρι τώρα η κυκλοφορία των οχημάτων λόγω της κινητοποίησης που είναι σε εξέλιξη στα διόδια των Μαλγάρων.
Προηγήθηκε ο αποκλεισμός και στα δύο ρεύματα στο τελωνείο των Ευζώνων. Αγρότες του νομού Κιλκίς προχώρησαν με τα τρακτέρ τους στον αποκλεισμό της εισόδου και της εξόδου του τελωνείου. Η αστυνομία είχε δημιουργήσει φραγμό, ωστόσο οι αγρότες, που γνωρίζουν καλά την περιοχή, κατάφεραν μέσα από χωράφια να περάσουν και να κλείσουν την είσοδο του τελωνείου.
Πολύ μεγάλο μπλόκο αποφάσισαν και για το τελωνείο των Κήπων, αγρότες του Έβρου όπου επί ποδός βρίσκονται και οι κτηνοτρόφοι.
Ο Αγροτικός και Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης, αποφάσισε ότι την Τρίτη το απόγευμα όλα τα τρακτέρ από Σουφλί, Τυχερό, Πέπλο, Φέρες, Λουτρά και των υπολοίπων χωριών θα μεταφερθούν στο Τελωνείο των Κήπων» , ενώ αγροτικά μηχανήματα ήδη έχουν συγκεντρωθεί στην περιοχή του ΚΤΕΛ.
Σήμερα αναμένεται να διευκρινιστεί πότε και ποιες ώρες θα γίνονται οι αποκλεισμοί και αν θα είναι στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας.
Αναμένεται επίσης να διευκρινιστεί τι θα γίνει με το μπλόκο της Επανομής και της Χαλκιδικής, της ανατολικής Θεσσαλονίκης, ενώ κατά πάσα πιθανότητα οι αγρότες θα φτάσουν στο αεροδρόμιο και επιπλέον διατυπώνεται πρόθεση για αποκλεισμό του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Στις Σέρρες, νέο μπλόκο στον Προμαχώνα αναμένεται από το μεσημέρι της Τετάρτης, από γεωργούς, κτηνοτρόφους και μελισσοκόμους που συμμετείχαν στη Γενική συνέλευση, το βράδυ της Δευτέρας στην περιοχή του Λευκώνα.
Με καθυστερήσεις η κυκλοφορία
Δεν εμποδίζουμε την κυκλοφορία, γίνεται με παρακαμπτήριους με μικρή καθυστέρηση, είπε, μιλώντας στο ΕΡΤnews ο Αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων του Νομού Λάρισας, Σωκράτης Αλειφτήρας.
«Κάθε χρόνο αυξάνονται τα λειτουργικά κόστη, καθε χρόνο πουλάμε και χαμηλότερα. Σαν αντιπρόεδρος έχω συναντήσει τρεις φορές τους αρμόδιους υπουργούς και δεν πήραμε σαφή χρονοδιαγράμματα ούτε σχετικά με το κόστος παραγωγής. Μόνο ο Πρωθπουργός μπορεί να λύσει τα προβλήματα».
«Ο κ Μητσοτάκης πρέπει να απαντήσει αν θέλει την ύπαιθρο ζωντανή κι αν θέλει ανθρώπους στον πρωτογενή τομέα. Κι εγώ δεν καταλάβαινα πώς έχει στηθεί αυτό το πλιάτσικο και τα χρήματα γίνονταν Ferrari και Porsche. Δεν είναι μόνο οι πληρωμές από τον ΟΠΕΚΕΠΕ που καθυστέρησαν με όλο αυτό το πλιάτσικο. Aν δεν λυθούν θεσμικά προβλήματα για αγρότες, κτηνοτρόφους, μελισσοκόμους και αλιείς ο κλάδος δεν θα είναι βιώσιμος» πρόσθεσε.
«Η τιμή της κιλοβατώρας στο τιμολόγιο του ΓΑΙΑ από τον οποίο βγήκαν πολλοί συνάδελφοι είναι πλέον το 1/3 και τα υπόλοιπα 2/3 στην τιμή της αγοράς, τα λιπάσματα είναι κατά 15% ακριβότερα από τους γεωπόνους ενώ η τιμή του σιταριού είναι για εμάς μειωμένη σε σχέση με πέρυσι κατά 20% τόνισε. «Η τιμή της κιλοβατώρας δεν είναι ούτε ευρωπαϊκό ούτε εισαγόμενο θέμα», είπε επίσης.
Μ. Χρυσοχοΐδης: «Όποιος επιχειρήσει τον αποκλεισμό τελωνείο πρέπει να ξέρει τις συνέπειες»
Δεν μπορεί να επιτραπεί η κατάληψη και ο αποκλεισμός τελωνείων και λιμανιών στο πλαίσιο των αγροτικών κινητοποιήσεων ήταν το μήνυμα που έστειλε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, κάνοντας λόγο για «ζωτικής εθνικής σημασίας υποδομές που δεν μπορεί να παραβιάζεται η λειτουργία τους γιατί παραβιάζεται η λειτουργία και η ασφάλεια της χώρας»
Όπως είπε, μάλιστα, στον ΣΚΑΪ, χθες, Δευτέρα που «επιχείρησαν κάποιοι αγρότες σε τελωνειακό σταθμό και τους ειπώθηκε ότι θα ασκηθούν διώξεις, όχι βία. Όποιος αποφασίσει κάτι τέτοιο, πρέπει να ξέρει και τις συνέπειες»
Το δικαίωμα της κάθε κοινωνικής ομάδας να διαδηλώνει είναι κατοχυρωμένος και συνταγματικό, είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης παρουσιάζοντας το στοιχείο ότι «μόνο φέτος στην Αθήνα έχουμε 1.700 διαδηλώσεις εκ των οποίων οι 450 αφορούσαν το παλαιστινιακό με διαρκές κλείσιμο της Βασιλίσσης Σοφίας. Από εκεί και πέρα δύο πράγματα θέλω να πω ως προϋποθέσεις για την άσκηση αυτού του δικαιώματος:
- όχι άσκηση βίας. Η βία δεν έχει θέση στη δημοκρατία και όποιος την ασκεί, παραβιάζει τη δημοκρατική τάξη
- το δεύτερο είναι ότι υπάρχουν κρίσιμες δομές που δεν μπορούν να καταλαμβάνονται από κανέναν γιατί μπορεί να κοστίσουν το δημόσιο συμφέρον και την εθνική ασφάλεια».
«Δεν μπορεί να υπάρξει παρέμβαση που θα εμποδίσει διέλευση αγαθών και ανθρώπων. Δεν είναι απλώς θα συλληφθούν όταν πας και καταλαμβάνεις τελωνείο που είναι είσοδος έξοδος της χώρας τα πράγματα είναι σοβαρά και κοστίζουν πολύ. Όλα τα υπόλοιπα μπορούμε να τα συζητήσουμε» είπε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη.
Παράλληλα τόνισε ότι «όποιος προκαλεί καταστροφή δημόσιας περιουσίας την οποία θα κληθεί να πληρώσει ο φορολογούμενος και αυτό δεν πρέπει να το ανεχθούμε».