Από αύριο και για έναν ολόκληρο μήνα η Θεσσαλονίκη επιστρέφει στο παρελθόν της. Όχι το πολύ μακρινό· επιστρέφει στην καθημερινότητά της όπως ήταν έναν χρόνο πριν, όταν ακόμη δεν υπήρχε στη ζωή μας το μετρό.
Η απουσία του θα εξαναγκάσει μερικές δεκάδες χιλιάδες Θεσσαλονικείς οι οποίοι χρησιμοποιούσαν το μετρό για τις καθημερινές μετακινήσεις τους, να αναζητήσουν άλλους τρόπους για να πάνε στις δουλειές τους ή για να κάνουν τις βόλτες τους.
Πόσοι είναι αυτοί δεν γνωρίζουμε επακριβώς καθώς τα στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της Ελληνικό Μετρό ΑΕ έχουν δώσει κατά καιρούς διαφορετικούς αριθμούς επιβατικής κίνησης.
Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις οι μετακινήσεις με το μετρό ανέρχονται σε περίπου 100.000 ημερησίως. Άρα, δεδομένου ότι αρκετοί επιβιβάζονται στο μετρό δύο φορές την ημέρα, οι Θεσσαλονικείς που το χρησιμοποιούν καθημερινά υπολογίζονται (με κάποια σχετική αυθαιρεσία, αφού δεν έχουν γίνει σχετικές έρευνες) σε τουλάχιστον 60.000 με 70.000. Όλοι αυτοί θα πρέπει να αναζητήσουν από αύριο άλλο τρόπο μετακίνησης.
Βεβαίως οι λύσεις δεν είναι πολλές. Η προφανέστερη είναι τα αστικά λεωφορεία. Ο ΟΑΣΘ έχει κάνει ήδη τη σχετική προετοιμασία, ιδρύοντας μια νέα γραμμή (Μ1) η οποία θα κινείται περίπου στον άξονα το μετρό, ενώ ενισχύει με επιπλέον λεωφορεία τρεις λεωφορειακές γραμμές (3, 31, 39).
Τον τελευταίο χρόνο ο ΟΑΣΘ έχει βελτιώσει τις υπηρεσίες του. Έχει καταφέρει να βγάζει στους δρόμους καθημερινά περί τα 300 λεωφορεία, τα οποία στην πλειονότητά τους είναι καινούργια ή μικρής σχετικά ηλικίας. Παράλληλα, το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η χρήση τραπεζικής κάρτας για ανέπαφες συναλλαγές, διευκολύνει έτι περαιτέρω το επιβατικό κοινό. Ο μήνας αυτός χωρίς το μετρό θα είναι ένα τεστ και για τον ΟΑΣΘ, προκειμένου να δοκιμάσει κι αυτός τις δυνατότητές του.
Χρυσές δουλειές αναμένεται να κάνουν και οι ταξιτζήδες οι οποίοι θα μπουν κι αυτοί στην εξίσωση με το σύνολο του δυναμικού τους. Ωστόσο, η κρίσιμη παράμετρος θα είναι το μέρος εκείνο του επιβατικού κοινού το οποίο θα επιστρέψει στις παλιές... καλές συνήθειες των μετακινήσεων με το ΙΧ, το οποίο εγκατέλειψε τον τελευταίο χρόνο για χάρη του μετρό. Εάν ο αριθμός αυτών των μετακινούμενων είναι μικρός αυτό σημαίνει ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού το οποίο φαίνεται διατεθειμένο να περιμένει την ομαλοποίηση της κατάστασης, με την επιστροφή του μετρό.
Ιδανικά, οι πολίτες θα μπορούσαν να έχουν και μια τρίτη επιλογή μετακίνησης, για παράδειγμα με ποδήλατο, όπως συμβαίνει πλέον σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Κάτι τέτοιο όμως προϋποθέτει ένα λειτουργικό και ασφαλές δίκτυο ποδηλατοδρόμων το οποίο δυστυχώς δεν υπάρχει στη Θεσσαλονίκη.
Μέσα στον Νοέμβριο αναμένεται να δημοσιοποιηθεί η πρόταση της ομάδας εργασίας η οποία έχει συγκροτηθεί από το δήμο για την κατασκευή ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων, με την ελπίδα αυτό να γίνει πραγματικότητα μέσα στα επόμενα ένα με δύο χρόνια.
Η περίοδος ως τις 10 Δεκεμβρίου οπότε επιστρέφει το μετρό στις ράγες είναι ένα στοίχημα και για την Τροχαία η οποία καλείται να διατηρήσει στο ίδιο καλό επίπεδο την κυκλοφορία στους τέσσερις, πέντε βασικούς οδικούς άξονες της πόλης. Τον τελευταίο χρόνο είχε επιτύχει πολύ θετικά αποτελέσματα, να δούμε εάν μπορέσει να τα καταφέρει και χωρίς το μετρό. Κατά τα άλλα, όπως έλεγε ένας φίλος μας από τα παλιά, “Θεσσαλονικείς kalo kouragio”.