Θεσσαλονίκη: Τρέχει το «flyover»... με 180, χάρη στα νορβηγικά καλούπια (βίντεο)

Κάθε καλούπι να δημιουργεί ένα τμήμα γέφυρας 45 μέτρων κάθε 12-14 ημέρες

- Newsroom

Προχωρά η κατασκευή για το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης και μάλιστα η πρόοδος του έργου έσπασε το φράγμα του 30%. Σήμερα βρισκόμαστε 20 μήνες πριν την προγραμματισμένη ολοκλήρωση του έργου που είναι για τον Μάιο του 2027 πράγμα που σε εργοταξιακούς χρόνους σημαίνει ότι το έργο θα πρέπει να έχει μέσο μηνιαία όρο μια πρόοδο της τάξης του 3,75%.

Όπως αναφέρει το ypodomes.gr, αυτό για τους… γνώστες των κατασκευών αποτελεί από μόνο του μια μεγάλη πρόκληση καθώς στα μεγάλα οδικά έργα η μέση πρόοδος κινείται με ρυθμούς περίπου 2-2,5% ανά μήνα. Πως όμως θα γίνει εφικτό αυτό;

Η λύση που εφαρμόζεται είναι αυτή των έτοιμων καλουπιών που επιταχύνει την κατασκευή σημαντικά. Πρόκειται για μια νορβηγική μέθοδο η οποία είναι δοκιμασμένη ήδη από την εποχή κατασκευής της Εγνατίας Οδού, στις αρχές της δεκαετίας του 2000.

Ήδη το πρώτο πορτοκαλί καλούπι είναι συναρμολογημένο και έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες την δημιουργία της γέφυρας που θα πατάει το νέο τμήμα του αστικού αυτοκινητόδρομου.

Παράλληλα έχουν φτάσει στη Θεσσαλονίκη και τα κομμάτια του δεύτερου καλουπιού που είναι μπλε χρώματος. Όπως ενημέρωσε προ ημερών ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) Κώστας Γκιουλέκας σύντομα αναμένεται να ξεκινήσει η συναρμολόγησή του (κατά πάσα πιθανότητα πριν το τέλος του έτους) προκειμένου να επιταχυνθούν οι εργασίες.

Στόχος τα 180 μέτρα τον μήνα

Το πρώτο καλούπι εγκαταστάθηκε στην περιοχή του κόμβου Παπαγεωργίου ενώ το δεύτερο θα εγκατασταθεί στο ύψος του Επταπυργίου. Ο στόχος είναι το κάθε καλούπι να δημιουργεί ένα τμήμα γέφυρας 45 μέτρων κάθε 12-14 ημέρες, δηλαδή συνολικά 180 μέτρα κάθε μήνα.

Αν και μέχρι σήμερα με το πρώτο καλούπι ο χρόνος των 45 μέτρων δεν έχει επιτευχθεί, εκτιμάται πως το παραπάνω στατιστικό θα μπορέσει να πιαστεί όταν θα είναι λειτουργικά και τα δύο καλούπια τα οποία είναι made in China. Το αρνητικό σημείο της νορβηγικής μεθόδου είναι πως χρειάζεται αρχικά ένας χρόνος προσαρμογής στις πρώτες σκυροδετήσεις αλλά στη συνέχεια “ρολάρει” και μπορεί να επιτύχει τον παραπάνω στόχο.

Το έργο του οποίου τα χρονικά περιθώρια είναι ιδιαίτερα στενά κινείται με πολύ καλούς ρυθμούς και ο μεγάλος στόχος είναι να δοθεί στην κυκλοφορία σε λιγότερο από δύο χρόνια από σήμερα, τον Μάιο του 2027.

Το έργο έχει αναλάβει από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το σχήμα ΜΕΤΚΑ και ΑΒΑΞ. Η μέθοδος υλοποίησης είναι σχετικά απλή. Κατασκευάζονται πρώτα τα έδρανα της γέφυρας και στη συνέχεια τοποθετείται το καλούπι και γίνεται η σκυροδέτηση του φορέα της γέφυρας και η υποδομή πάνω στην οποία τελικά θα δημιουργηθεί το κατάστρωμα.

Με αυτό τον τρόπο η δημιουργία του flyover, στο υπερυψωμένο του τμήμα, θεωρείται πως θα έχει επιτευχθεί εντός του 2026. Στη συνέχεια η γέφυρα θα εξοπλιστεί με επίπεδα οδοστρωσίας μέχρι να φτάσει στο τελικό επίπεδο της ασφαλτόστρωσης.

Στο τελικό του στάδιο όλο το τμήμα του flyover θα εξοπλιστεί με τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, φωτισμό, σήμανση, στηθαία ασφαλείας και διαγράμμιση για να μπορεί να δοθεί στην κυκλοφορία.

Ο στόχος αποτελεί μια μάχη με τον χρόνο αλλά στα θετικά είναι πως το έργο λόγω της φύσης του (ΣΔΙΤ) έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και δεν έχει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες του ΕΣΠΑ ενώ δεν έχει θέματα με αρχαιολογικές ανασκαφές και απαλλοτριώσεις που συνήθως αποτελούν τα μεγαλύτερα εμπόδια στην υλοποίηση των έργων.

To Flyover το δεύτερο κορυφαίο έργο υποδομής για τη Θεσσαλονίκη μετά από εκείνο της επέκτασης του Μετρό προς Καλαμαριά. Μαζί με την κατασκευή των 17 σχολείων στην Κεντρική Μακεδονία αποτελούν την τριάδα των έργων-σημαία για το υπουργείο ΥΠΟΜΕ.

Ποιο είναι το flyover

flyover.jpeg?v=0

Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει την αναβάθμιση της υπάρχουσας ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού (ΑΕΣΠΕΡ), η οποία σχεδιάσθηκε την δεκαετία 1970-1980. Η υπάρχουσα ανατολική εσωτερική περιφερειακή οδός θα διευρυνθεί και θα εκσυγχρονιστεί σε μήκος 12 χιλιομέτρων.

Παράλληλα θα κατασκευασθεί μία Υπερυψωμένη Λεωφόρος Ταχείας κυκλοφορίας (ΥΤΛ) μήκους 7,6 χλμ περίπου, πάνω από τη σημερινή ανατολική περιφερειακή οδό, που θα περιλαμβάνει, μεταξύ των άλλων τεχνικών, μία γέφυρα μήκους 4 χλμ.

Η ΥΤΛ θα εξυπηρετεί την διαμπερή κυκλοφορία και δεν θα έχει ενδιάμεσους κόμβους. Κατά την διάρκεια της τετραετούς κατασκευαστικής περιόδου του έργου που είναι ευρέως γνωστό ως “Flyover”, πέραν των εργασιών που θα εκτελεσθούν στην ανατολική εσωτερική περιφερειακή οδό, επεμβάσεις θα γίνουν και στην δυτική εσωτερική περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης,

Με την παράδοση της στην κυκλοφορία θα αυξηθεί κατά η χωρητικότητα της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης από 6.000 οχήματα σε 10.000 οχήματα ανά ώρα ενώ το σχήμα ΜΕΤΚΑ-ΑΒΑΞ θα αναλάβει για το υπόλοιπο διάστημα της σύμβασης (περίπου 27 έτη) την συντήρηση και λειτουργία όλης της Περιφερειακής με αποτέλεσμα ο άξονας να είναι σε μια σταθερή εύρυθμη λειτουργία. Δεν προβλέπεται η επιβολή διοδίων καθώς το ανάδοχο σχήμα θα λαμβάνει πληρωμές διαθεσιμότητας από το Ελληνικό Δημόσιο.

Loader