Στις 29 Οκτωβρίου 2025 κλείνει το ένα τμήμα της γέφυρας του Πανοράματος, περιορίζοντας την κυκλοφορία στο άλλο τμήμα και για τα δύο ρεύματα. Δύο εβδομάδες αργότερα, στις 10 Νοεμβρίου, σταματά η λειτουργία του Μετρό για έναν μήνα, προκειμένου να «κουμπώσει» το τμήμα της Καλαμαριάς. Μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς το Μετρό θα κλείσει εκ νέου, και πάλι για έναν μήνα, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι δοκιμές και η πιστοποίηση των τρένων και της λειτουργίας του συνόλου της γραμμής.
«Θα κάνουμε υπομονή»
H ταλαιπωρία λίγων εβδομάδων είναι αναπόφευκτη, παραδέχτηκε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αλλά εξήγησε ότι το Μετρό κλείνει για να γίνουν οι απαραίτητες δοκιμές και πιστοποιήσεις, και ότι πρώτιστο μέλημα είναι η ασφάλεια των επιβατών. Από την πλευρά του, ο αρμόδιος υφυπουργός για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, σημείωσε ότι «χωρίς να σπάσεις αυγά, δεν γίνεται ομελέτα», και προέβλεψε ότι μετά την επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά, την ολοκλήρωση του FlyOver και τη δρομολόγηση του Προαστιακού «η Θεσσαλονίκη θα είναι μία άλλη πόλη», με τρία μέσα μαζικής μεταφοράς και με μεγαλύτερη χωρητικότητα στην περιφερειακή οδό.
Μέχρι να συμβεί αυτό, πάντως, η ταλαιπωρία είναι δεδομένη για όλους όσοι κινούνται στους δρόμους της Θεσσαλονίκης είτε με λεωφορεία είτε με ΙΧ. Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), Γιάννης Τόσκας, εκτιμά ότι με τη νέα λεωφορειακή γραμμή Μ1 που «υποκαθιστά» κατά κάποιον τρόπο το Μετρό και την ενίσχυση τριών άλλων γραμμών, μπορεί να καλυφθεί το 40%-50% της επιβατικής κίνησης που εξυπηρετούσε το Μετρό. «Ένας μήνας είναι, θα κάνουμε και λίγη υπομονή», λέει στη «ΜτΚ», προσθέτοντας ότι προσβλέπει και στη βοήθεια της Τροχαίας. «Είμαστε αισιόδοξοι ότι δεν θα υπάρξει ιδιαίτερη πίεση στην πόλη. Έχουμε κάνει προεργασία, θα προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε τις επιδόσεις μας. Θα τα καταφέρουμε όλοι μαζί», λέει από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, Κωνσταντίνος Ταγγίρης.
Ξανά με ένα μέσο δημόσιας συγκοινωνίας
Η βασική γραμμή του Μετρό δόθηκε σε κυκλοφορία στις 30 Νοεμβρίου του 2024. Η αλλαγή στον τρόπο μετακίνησης φάνηκε σταδιακά, καθώς οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης άρχισαν να εντάσσουν το νέο μέσο στην καθημερινότητά τους. Στους δέκα μήνες που μεσολάβησαν έγιναν περισσότερες από 22 εκατομμύρια επικυρώσεις εισιτηρίων, αριθμός που αντιστοιχεί σε πάνω από 70.000 μετακινήσεις επιβατών ημερησίως, που πριν μετακινούνταν είτε με αστικά λεωφορεία είτε με ΙΧ. Αυτό το διάστημα των συνολικά δύο μηνών που το Μετρό θα είναι εκτός λειτουργίας, οι κάτοικοι της πόλης θα έχουν στη διάθεσή τους ένα και μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς, όπως συνέβαινε και μέχρι τον Νοέμβριο του 2024. Θα επιστρέψουμε ξανά σε συνθήκες... σαρδέλας μέσα στα λεωφορεία; Ο κ. Ταγγίρης είναι αισιόδοξος ότι δεν θα δημιουργηθούν ιδιαίτερα προβλήματα, καθώς θα δρομολογηθεί μία νέα γραμμή και θα ενισχυθούν άλλες τρεις γραμμές.
Προ Μετρό, κυκλοφορούσαν 286 λεωφορεία του ΟΑΣΘ σε κάθε βάρδια. Σήμερα, ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορούν στην πόλη είναι σταθερά άνω των 300. Για το διάστημα που θα διακοπεί η λειτουργία του Μετρό ο αριθμός των κυκλοφορούντων λεωφορείων μπορεί να φτάσει, κατά το μέγιστο, τα 325, δηλαδή σε σχέση με έναν χρόνο πριν θα κυκλοφορούν επιπλέον 39 λεωφορεία. Ο ΟΑΣΘ έχει 390 αξιόπλοα λεωφορεία, αλλά δεν μπορεί να τα δρομολογεί όλα κάθε μέρα, αφενός μεν γιατί ένας αριθμός πρέπει να μένει σε εφεδρεία ή να υπόκειται σε συντήρηση, αφετέρου γιατί δεν επαρκεί ο αριθμός των οδηγών.
Νέα γραμμή Μ1
Για όσο δεν λειτουργεί το Μετρό θα δρομολογηθεί μία νέα γραμμή, η Μ1, με αφετηρία και τερματισμό τους δύο τερματικούς σταθμούς (Νέα Ελβετία και ΝΣΣ) η οποία θα διασχίζει την πόλη στον άξονα της λεωφόρου Κ. Καραμανλή και της οδού Εγνατία. Η διαδρομή θα έχει 11 στάσεις (τις οποίες δεν έχει καθορίσει ακόμη ο ΟΣΕΘ) και η απόσταση από την αφετηρία στο τέρμα θα καλύπτεται σε 40 λεπτά της ώρας.
Η γραμμή Μ1 θα έχει 17 αρθρωτά λεωφορεία, τα οποία θα διέρχονται ανά 7,5 λεπτά τις ώρες αιχμής και ανά 10 λεπτά τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας,. «Δεν ‘τραβάμε’ λεωφορεία από άλλες γραμμές, δρομολογούμε νέα λεωφορεία», διευκρινίζει ο κ. Ταγγίρης. Τα λεωφορεία θα αρχίζουν τα δρομολόγια στις 05:00 το πρωί και θα σταματούν μισή ώρα μετά τα μεσάνυχτα, εκτός από τις Παρασκευές και τα Σάββατα που θα σταματούν στη μία μετά τα μεσάνυχτα.
Ενίσχυση τριών γραμμών
Παράλληλα, ο ΟΑΣΘ θα ενισχύσει τρεις υφιστάμενες λεωφορειακές γραμμές, οι οποίες περνούν από περιοχές που εξυπηρετούνται από το Μετρό.
* Στη γραμμή 3Κ, που σήμερα κυκλοφορούν 15 λεωφορεία, θα προστεθούν άλλα δύο (σύνολο 17) και ο χρόνος διέλευσης θα μειωθεί από 12 λεπτά τις ώρες αιχμής στα επτά λεπτά.
* Στη γραμμή 31 o αριθμός των λεωφορείων από 10 θα αυξηθεί σε 13 και ο χρόνος διέλευσης θα μειωθεί από 16 σε 10 λεπτά.
* Στη γραμμή 39, που σήμερα εξυπηρετείται από οκτώ λεωφορεία, θα προστεθούν άλλα τέσσερα (σύνολο 12) και ο χρόνος διέλευσης από 21 λεπτά, θα πέσει στα 10 λεπτά.
Επιστροφή στο ΙΧ
Οι όποιες προσαρμογές στις λεωφορειακές γραμμές δεν μπορούν παρά να απορροφήσουν ένα μέρος της επιβατικής κίνησης του Μετρό -το 40-50% σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΟΣΕΘ. Οι υπόλοιποι θα στραφούν σε άλλες εναλλακτικές (ταξί, πατίνια) αλλά κυρίως στο ΙΧ. Μέχρι το καλοκαίρι το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών είχε μετρήσει ότι η κίνηση των οχημάτων στο Κέντρο είχε μειωθεί πάνω από 15%, ποσοστό που αντιστοιχούσε σε περίπου 15.000 λιγότερα αυτοκίνητα ημερησίως. Μεγάλο μέρος αυτών των οχημάτων αναμένεται ότι θα επανέλθει στους δρόμους της Θεσσαλονίκης μετά τις 10 Νοεμβρίου, οπότε και θα κλείσει το Μετρό για έναν μήνα, μέχρι και τις 10 Δεκεμβρίου, και για άλλον ένα μήνα μετά τις γιορτές.
FlyOver
Γκρεμίζεται η γέφυρα Πανοράματος
Με την έναρξη των εργασιών κατασκευής της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (FlyOver), οπότε και μειώθηκε κατά μία λωρίδα ανά κατεύθυνση το εύρος της περιφερειακής οδού, δημιουργήθηκε ένα πρώτο κυκλοφοριακό σοκ. Το δεύτερο ήρθε με το κλείσιμο μεγάλου τμήματος του περιφερειακού για ένα Σαββατοκύριακο, όταν καθαιρέθηκε η γέφυρα της Περραιβού. Το τρίτο σοκ θα έχει διάρκεια δέκα μηνών, εξαιτίας της σταδιακής καθαίρεσης της γέφυρας του Πανοράματος.
Στις 29 Οκτωβρίου θα κλείσει το ένα από τα δύο τμήματα της γέφυρας, στο ρεύμα της καθόδου. Η κυκλοφορία θα γίνεται στο εναπομένον τμήμα, με δύο ρεύματα στην κάθοδο και ένα στην άνοδο. Στα τέλη του Νοεμβρίου θα καθαιρεθεί το ήμισυ της γέφυρας και θα κλείσει προσωρινά ένα τμήμα του δρόμου, πιθανότατα κατά τις βραδινές ώρες. Περί τα τέλη Μαρτίου (όταν θα έχει κατασκευαστεί το νέο τμήμα στη θέση αυτού που γκρεμίστηκε) θα κλείσει το δεύτερο τμήμα, για να ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία, ώστε μέχρι τον Αύγουστο του 2026 να παραδοθεί στην κυκλοφορία ολοκληρωμένη η νέα γέφυρα. Τον Ιανουάριο του 2026, θα καθαιρεθεί και ό,τι απέμεινε από το τούνελ στα Κωνσταντινουπολίτικα, αλλά αυτό δεν θα επηρεάσει την κυκλοφορία.
Αντιθέτως, το στένεμα της γέφυρας του Πανοράματος θα δημιουργήσει σημαντικό πρόβλημα στους κατοίκους του Πανοράματος και της Πυλαίας, και η κυκλοφοριακή συμφόρηση που αναμένεται να δημιουργηθεί, θα μεταφερθεί, ως ένα βαθμό, και στην περιφερειακή οδό. Η Τροχαία έχει ήδη παρουσία στην οδό Τζων Κέννεντυ, τις ώρες αιχμής, οπότε και σχολάνε οι μαθητές από τα ιδιωτικά σχολεία και επιστρέφουν οι εργαζόμενοι στα σπίτια τους, για να ρυθμίζει την κυκλοφορία.
Επειδή η αναστάτωση από τα έργα θα διαρκέσει επί δέκα μήνες, ο ΟΣΕΘ, κατόπιν αιτήματος του Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη, σχεδιάζει να δρομολογήσει μία νέα λεωφορειακή γραμμή, που θα δίνει μία εναλλακτική διέξοδο στους κατοίκους της περιοχής να προσεγγίσουν το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Ειδικότερα, σχεδιάζεται μία εξπρές λεωφορειακή γραμμή με τέσσερα λεωφορεία που θα κινούνται μέσω Θέρμης, και θα καταλήγουν στον τερματικό σταθμό Νέας Ελβετίας, ώστε, στη συνέχεια, οι επιβάτες να μετεπιβιβάζονται στο Μετρό. Για τη νέα αυτή γραμμή, έχουν βρεθεί τέσσερα λεωφορεία, δύο του ΟΑΣΘ και δύο του ΚΤΕΛ Σερρών. Για να αρχίσουν τα δρομολόγια θα πρέπει να επιλυθούν τεχνικά και νομικά ζητήματα, καθώς η περιοχή εμπίπτει στη σύμβαση του ΟΣΕΘ με τα ΚΤΕΛ, αλλά ο ΟΑΣΘ δεσμεύτηκε ότι θα βοηθήσει την κατάσταση. Σε λίγες μέρες θα γίνει μία σύσκεψη για αυτό το θέμα και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γ. Τόσκας, εκτιμά ότι «μέσα Νοεμβρίου θα το έχουμε λύσει το θέμα».
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 25-26.10.2025