Η Θεσσαλονίκη έμαθε γρήγορα να κινείται με ρυθμούς… μετρό. Από τις πρωινές διαδρομές προς τη δουλειά μέχρι τις βραδινές βόλτες στο κέντρο, οι συρμοί έγιναν μέρος της καθημερινότητας και της νέας αστικής ταυτότητας της πόλης. Λίγους μόλις μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας, οι Θεσσαλονικείς καλούνται να μείνουν χωρίς το μετρό, έστω και προσωρινά. Από τις 10 Νοεμβρίου έως τις 10 Δεκεμβρίου 2025, η λειτουργία του θα διακοπεί, προκειμένου να πραγματοποιηθούν δοκιμές και να ολοκληρωθεί η σύνδεση με την επέκταση προς Καλαμαριά. Οι εργασίες κρίνονται απαραίτητες για την ένωση των γραμμών, ώστε η νέα διαδρομή να δοθεί σε πλήρη λειτουργία στις αρχές του 2026 με γνώμονα την ασφάλεια .
Πώς θα τα βγάλουν πέρα οι Θεσσαλονικείς αυτόν τον μήνα; Τι λένε στο emakedonia.gr όσοι και όσες χρησιμοποιούν το μετρό καθημερινά;
Οι περισσότεροι/-ες παραδέχονται πως η διακοπή του μετρό θα φέρει δυσκολίες και εκνευρισμό. «Η αλήθεια είναι ότι με βολεύει υπερβολικά, οπότε θα είναι πολύ δύσκολο. Έχω προβληματιστεί γιατί είναι μες στην καρδιά του χειμώνα, οπότε βρέχει, χιονίσει, με τα πόδια», τονίζει μία κοπέλα. «Αυτόν τον ένα μήνα οριακά δεν έχω βρίσει ό,τι υπάρχει. Επειδή μένω πιο μακριά, θα συγκατοικήσω με μία φίλη μου για να βγαίνει το πρόγραμμα», συμφωνεί μια νεαρή εργαζόμενη που αναγκάζεται να βρει προσωρινή λύση κοντά στη δουλειά της.
Πώς θα κυκλοφορούν οι Θεσσαλονικείς
Για αρκετούς, η αναγκαστική επιστροφή στα παλιά μέσα μεταφοράς φαντάζει αποκαρδιωτική. «Με το λεωφορείο, όπως κυκλοφορούσα πάντα. Θα γυρίσουμε πίσω στο παλιό καλό μας λεωφορείο, που στριμωχνόμασταν πάνω στη σκέψη», λέει μια γυναίκα. Άλλοι σκέφτονται πιο πρακτικά: «Με ταξί, όχι τόσο πολύ με τον ΟΑΣΘ», αναφέρει μια νεαρή, ενώ αρκετοί δηλώνουν πως θα μετακινηθούν με τα πόδια.
Κάτοικοι των ανατολικών περιοχών δηλώνουν ήδη προβληματισμένοι, καθώς η καθημερινότητά τους εξαρτάται απόλυτα από τις δημόσιες συγκοινωνίες. «Εγώ μένω ανατολικά και μας πάνε στα μισά του δρόμου. Χρησιμοποιώ και το λεωφορείο για τις μετακινήσεις μου, οπότε καταλαβαίνετε πόσο δυσκολότερο θα είναι τώρα», λέει μια γυναίκα που εργάζεται στο κέντρο.
Ένας πρωτοετής φοιτητής προσθέτει: «Δεν έχω ιδέα πώς θα κυκλοφορώ. Με τα πόδια δεν έχω επιλογή. Πρέπει να μάθω τα λεωφορεία γιατί είμαι στη Θεσσαλονίκη μόνο έναν μήνα και δεν έχω μάθει τις γραμμές». Άλλοι αντιμετωπίζουν τη διακοπή με χιούμορ: «Όπως κυκλοφορούσαμε και πριν - με αστικά, με αυτοκίνητα, με πατίνια, με τα πόδια. Σε 30 χρόνια θα ’χει πάει το μετρό από τα ΚΤΕΛ στο αεροδρόμιο!». Ένας ηλικιωμένος, ωστόσο, δηλώνει ότι απλώς θα περιορίσει τις μετακινήσεις του: «Εγώ πάντως θα μένω περισσότερο σπίτι. Δεν είναι εύκολο να βγαίνεις, ειδικά με τα πόδια ή να περιμένεις τόση ώρα στη στάση».
Η απουσία του μετρό οδηγεί πολλούς πίσω στο αυτοκίνητο. «Δυστυχώς θα πάρω πάλι το αυτοκίνητο. Είχα ησυχάσει λίγο με το μετρό, τώρα πάλι στα φανάρια», λέει ένας οδηγός, επισημαίνοντας και το πρόβλημα της έλλειψης οικονομικών χώρων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης. Από την άλλη, υπάρχουν κι εκείνοι που θυμίζουν πως η κατάσταση είναι πιο δύσκολη για όσους έχουν κινητικά προβλήματα: «Με το λεωφορείο, αλλά χάλια. Εγώ δεν μπορώ να ανέβω και εύκολα στα λεωφορεία», σημειώνει ένας άντρας σε αναπηρικό αμαξίδιο, αναδεικνύοντας το διαχρονικό ζήτημα της προσβασιμότητας για τα ΑμεΑ.
Οι περισσότεροι συμφωνούν ότι τα αστικά λεωφορεία δεν είναι ιδανική λύση. «Ο ένας πάνω στον άλλον, περιμένεις αρκετή ώρα ενώ τρέχεις, υπάρχουν καθυστερήσεις. Δεν είναι και ό,τι καλύτερο το λεωφορείο, αλλά αφού αυτό έχουμε, τι να κάνουμε», λέει μία γυναίκα, ενώ άλλος προσθέτει: «Μακριά από λεωφορεία, γιατί θα πήξουν αυτές τις μέρες».
Μειώθηκε ο χρόνος των μετακινήσεων
Αν υπάρχει ένα σημείο στο οποίο όλοι συμφωνούν, είναι ότι το μετρό έκοψε δραστικά τον χρόνο των μετακινήσεων. «Μειώθηκε πολύ ο χρόνος των μετακινήσεών μου γιατί εγώ δεν έμενα εδώ, οπότε πριν να έρθω στη Θεσσαλονίκη είχα άγχος», λέει μια νέα κάτοικος.
«Μένω ανατολικά και τώρα μου παίρνει μόνο πέντε λεπτά να κατέβω στο κέντρο με το μετρό. Θα είναι σίγουρα πιο δύσκολο χωρίς αυτό», αναφέρει ένας νεαρός. «Σίγουρα το μετρό με διευκόλυνε στη δουλειά μου, αλλά όχι τόσο στις υπόλοιπες μετακινήσεις μου, γιατί καλύπτει ένα πολύ μικρό κομμάτι της πόλης», σημειώνει ο άντρας με το αναπηρικό αμαξίδιο.
Φοιτητές και νέοι εργαζόμενοι κρατούν πιο θετική στάση: «Μειώθηκε αρκετά ο χρόνος μετακινήσεών μου με το μετρό. Τώρα όλα πάνε πιο γρήγορα γενικά. Για έναν μήνα όμως, κάπως θα το παλέψουμε». Άλλος επιβάτης προσθέτει: «Γλιτώνω σίγουρα μισή ώρα με 45 λεπτά από τις μετακινήσεις μου με το μετρό».

Θα αυξηθεί η κίνηση στους δρόμους
Αν κάτι φοβούνται όλοι, αυτό είναι η επιστροφή της κυκλοφοριακής ασφυξίας. «Πιστεύω ότι θα έχει εξαιρετικά μεγάλη κίνηση πάλι στην πόλη. Θα μπορούσαν να κάνουν την επέκταση με βραδινές δοκιμές και να μην είναι ένα μήνα η πόλη χωρίς μετρό», λέει ένας κάτοικος του κέντρου. Μια κυρία συμπληρώνει: «Δεν έχει αλλάξει κάτι στην κίνηση με τη λειτουργία του μετρό, οπότε θα είναι πολύ χειρότερα».
«Χαμός θα γίνει με την κίνηση τώρα που θα κλείσει το μετρό», συμφωνεί μια εργαζόμενη, ενώ ένας επαγγελματίας οδηγός εκφράζει ανησυχία για το τι θα ακολουθήσει: «Ήδη βλέπουμε συγκεκριμένους δρόμους να έχουν συμφόρηση. Αν επιστρέψουν όλοι στα Ι.Χ., το κέντρο θα μπλοκάρει τελείως. Χρειάζεται σοβαρό σχέδιο προσωρινής κυκλοφορίας».
Ένας μήνας χωρίς μετρό μπορεί να μοιάζει μικρό διάστημα, όμως για τη Θεσσαλονίκη είναι ένα πραγματικό τεστ αντοχής, για τους επιβάτες, τις συγκοινωνίες και την ίδια την πόλη, που μόλις είχε αρχίσει να κινείται σε νέα τροχιά.