Θεσσαλονίκη: Συνάντηση Κ. Μερελή με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΛΘ, Ι. Τσάρα
Στο επίκεντρο Μεταφορές και Κρουαζιέρα
«Κοκκίνισαν» κεντρικοί δρόμοι της πόλης τις ώρες αιχμής - Ένας στους τρεις επιβάτες του Μετρό επέλεξε να κυκλοφορήσει με λεωφορείο
Παραφράζοντας το «Ζεϊμπέκικο» της Σωτηρίας Μπέλλου και του Διονύση Σαββόπουλου, οι Θεσσαλονικείς μπορεί να μην επέλεξαν «αεροπλάνα και βαπόρια» για τις μετακινήσεις τους στην πόλη την τελευταία εβδομάδα που διακόπηκε η λειτουργία του Μετρό, αλλά προτίμησαν άλλοι τα αστικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ, άλλοι πήραν το αυτοκίνητό τους και «μπλόκαραν» στην κίνηση, άλλοι επέλεξαν ταξί και ορισμένοι μετακινήθηκαν με ποδήλατα, πατίνια ή ακόμα και με τα πόδια, εάν είχαν να διανύσουν μία σχετικά μικρή απόσταση.
Την πρώτη ημέρα χωρίς Μετρό, την περασμένη Δευτέρα, ο καιρός δεν ήταν σύμμαχος της πόλης και των πολιτών. Η βροχή καθ’ όλη σχεδόν τη διάρκεια της ημέρας ήταν αρκετή για να μποτιλιαριστούν οι κεντρικές οδικές αρτηρίες από τις πρώτες πρωινές ώρες, ενώ κάτι αντίστοιχο συνέβη και στην περιφερειακή οδό, οι δυνατότητες της οποίας έχουν περιοριστεί σημαντικά εδώ και μήνες εξαιτίας των εργασιών κατασκευής του FlyOver.
Αντίστοιχη ήταν η εικόνα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης και τις υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδας κυρίως τις ώρες αιχμής το πρωί, από τις 7:30 έως τις 9:30 αλλά και το απόγευμα από τις 17:00 μέχρι τις 20:00. Δρόμοι γεμάτοι αυτοκίνητα, «κοκκινισμένα» σημεία στον χάρτη, κόρνες, καθυστερήσεις στους χρόνους διέλευσης μικρών αποστάσεων, για παράδειγμα από την είσοδο της Τσιμισκή στη ΧΑΝΘ μέχρι την οδό Πολυτεχνείου στα Λαδάδικα, έκαναν και πάλι την εμφάνισή τους, επαναφέροντας μνήμες μίας πόλης πριν την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, το οποίο, σύμφωνα με τους ειδικούς, συνέβαλλε τους πρώτους έντεκα μήνες λειτουργίας του στη μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Θεσσαλονίκης, χαρακτηριστικό όλων των σύγχρονων μεγαλουπόλεων, κατά 15%-17%.
Επιστρέφουν τα αυτοκίνητα στο Κέντρο
Παρά τις προσπάθειες όλων των εμπλεκόμενων φορέων, της Τροχαίας, του ΟΑΣΘ, του ΟΣΕΘ, της Δημοτικής Αστυνομίας Θεσσαλονίκης, της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Δήμου Θεσσαλονίκης και φυσικά των επιστημόνων, οι επιπτώσεις της διακοπής λειτουργίας του Μετρό δεν μπορούν να μηδενιστούν, ωστόσο μπορούν να περιοριστούν. Σύμφωνα με τη διευθύντρια Ερευνών του Ινστιτούτου Μεταφορών ΕΚΕΤΑ και διευθύντρια του Ζωντανού Εργαστηρίου Κινητικότητας, Γεωργία Αϋφαντοπούλου, οι πρώτες ημέρες, αν και δύσκολες, έτυχαν ικανοποιητικής διαχείρισης, με τα πρώτα ασφαλή συμπεράσματα να μπορούν να είναι διαθέσιμα το πρώτο δεκαπενθήμερο της διακοπής λειτουργίας του Μετρό. «Ξέραμε ότι θα είχαμε συμφόρηση κυκλοφοριακή. Ωστόσο, η σωστή πληροφόρηση του κοινού, οι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης που ορισμένοι επέλεξαν και η ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών με επιπλέον λεωφορεία και τις νέες γραμμές που δημιουργήθηκαν, όπως και η εγρήγορση των αρμόδιων φορέων και Αρχών περιόρισαν τα κυκλοφοριακά προβλήματα. Το Μετρό έθεσε εκτός Κέντρου περίπου 15.000-16.000 οχήματα την ημέρα. Αυτά εκτιμούμε ότι σιγά-σιγά θα επανέλθουν και μαζί θα επιστρέψουν και τα προβλήματα. Τις πρώτες ημέρες οι κεντρικές οδικές αρτηρίες δέχτηκαν πίεση. Αλλά θέλω να τονίσω ότι το 50% της λύσης το έχουν οι πολίτες στα χέρια τους. Μέσω των εφαρμογών μπορούν να αξιολογήσουν την κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους ανά πάσα ώρα και στιγμή και να επιλέξουν τον τρόπο μετακίνησής τους», αναφέρει στη «ΜτΚ» η κ. Αϋφαντοπούλου.
Τα «κόκκινα» σημεία
Σύμφωνα με την ίδια, προβλήματα, κυρίως τις πρώτες πρωινές ώρες, μέχρι τις 9:30-10:00, εντοπίζονταν στην Εγνατία με κατεύθυνση προς το κέντρο της πόλης, τη Β. Όλγας, την Πολυτεχνείου που επηρέασε και την Τσιμισκή, την Παραλιακή Λεωφόρο Νίκης στην δυτική είσοδο της πόλης στον κόμβο των Δικαστηρίων, τη Μαρτίου, την 26ης Οκτωβρίου, τον Περιφερειακό και στα δύο ρεύματα. Τα προβλήματα ήταν εντονότερα και σε μικρότερους δρόμους και γειτονιές, ωστόσο η συνεχής παρουσία τροχονόμων σε κομβικά σημεία, που ήταν πιο έντονη στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, τα περιόριζε. «Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που επέλεξαν να μεταφέρουν χρονικά στη διάρκεια της ημέρας τις ελαστικές τους μετακινήσεις. Εμείς προτείνουμε, επίσης, το μεταβαλλόμενο ωράριο εργασίας αλλά και την τηλεργασία όπου είναι δυνατόν, ώστε να περιοριστούν επιπλέον οι μετακινήσεις», αναφέρει η κ. Αϋφαντοπούλου. «Είναι δεδομένο ότι το σύστημα θα πιεστεί. Την πρώτη εβδομάδα, ωστόσο, τα προβλήματα δεν επέστρεψαν στο σύνολό τους», λέει η ίδια.
Αύξηση 24% στα ηλεκτρονικά εισιτήρια
Μεγάλο μέρος των Θεσσαλονικέων και των επισκεπτών της πόλης, που τον τελευταίο χρόνο κυκλοφορούν με το Μετρό Θεσσαλονίκης, επέλεξαν τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, ο οποίος συνδράμει τον μήνα που η πόλη θα μείνει χωρίς Μετρό με ενίσχυση των υφιστάμενων δρομολογίων, δύο νέες γραμμές τη Μ1 και την Μ58 αλλά και το σύνολο του προσωπικού του, με τη διοίκηση του ΟΑΣΘ να προχωρά και σε αναστολή αδειών οδηγών. Είναι χαρακτηριστικό, πάντως, πως εικόνες με ασφυκτικά από κόσμο λεωφορεία ήταν η εξαίρεση και όχι ο κανόνας, όπως συνέβαινε όταν η πόλη δεν διέθετε άλλο μέσο σταθερής τροχιάς. Όπως λέει στη «ΜτΚ» ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, Γιάννης Τόσκας, υπάρχει η εκτίμηση ότι το 1/3 των χρηστών του Μετρό εξυπηρετήθηκε από τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ. Ο ίδιος εκτιμά ότι το ποσοστό αυτό τις επόμενες ημέρες μπορεί να ανέλθει στο 50% των ημερήσιων επιβατών του Μετρό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η σύγκριση του αριθμού ηλεκτρονικών συναλλαγών για την αγορά προϊόντων κομίστρου στα λεωφορεία μεταξύ της Δευτέρας 3 Νοεμβρίου 2025 (με λειτουργία Μετρό) και της Δευτέρας 10 Νοεμβρίου 2025 (διακοπή λειτουργίας Μετρό) έδειξε ότι οι συναλλαγές αυξήθηκαν κατά 24%, χωρίς σε αυτές τις συναλλαγές να υπολογίζονται τα χάρτινα εισιτήρια και οι κάρτες που διαθέτει προς πώληση ο ΟΑΣΘ. Αναλυτικότερα, τη Δευτέρα, 3 Νοεμβρίου ο αριθμός των ηλεκτρονικών συναλλαγών στο σύστημα κομίστρου στα λεωφορεία ήταν 11.690, ενώ τη Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου ανήλθε σε 14.540. «Αυτό αφορά μόνο τις συναλλαγές που έγιναν από την πλατφόρμα και το νέο σύστημα κομίστρου του ΟΣΕΘ. Είναι βέβαιο πως κάποιοι επιβάτες του Μετρό θα επιλέξουν το αυτοκίνητο, όπως, εξίσου, βέβαιο είναι ότι εκείνοι που τώρα μετακινούνται με τα λεωφορεία, θα επιστρέψουν στο Μετρό, όταν θα επαναλειτουργήσει», λέει ο κ. Τόσκας και αναφέρεται στην σημαντική, όπως τη χαρακτηρίζει, συμβολή της Τροχαίας, ώστε να περιορίζονται φαινόμενα κυκλοφοριακής συμφόρησης στους δρόμους.
Ρεκόρ δεκαετίας για τον ΟΑΣΘ
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, Κώστας Ταγγίρης, αναφέρει στη «ΜτΚ» πως ο «ΟΑΣΘ ανταποκρίνεται στα αυξημένα αιτήματα μετακίνησης που παρουσιάζονται από τη Δευτέρα, με το προσωρινό κλείσιμο του Μετρό. Η ημι-εξπρές λεωφορειακή γραμμή Μ1 καλύπτει τις ανάγκες μετακίνησης στον άξονα επιρροής του Μετρό, ενώ το ίδιο ισχύει και με τις γραμμές που ενισχύσαμε, την 3, την 31 και την 39. Και αυτό είναι κάτι που πετύχαμε, χωρίς να «κόψουμε» λεωφορεία από άλλες γραμμές. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα, θέλω να αναφέρω ότι από τη Βασιλίσσης Όλγας, περνούν λεωφορεία κάθε τέσσερα λεπτά! Καθώς έχουμε προχωρήσει στην αναστολή των αδειών οδηγών και σταθμαρχών από τις 10 Νοεμβρίου μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου, έχοντας εξασφαλίσει τη σύμφωνη γνώμη τους, καταφέραμε και δρομολογούμε καθημερινά 325 λεωφορεία, αριθμός ο οποίος αποτελεί ρεκόρ δεκαετίας! Ένα ρεκόρ το οποίο πετύχαμε, έχοντας φτάσει στα επιχειρησιακά μας όρια». Και συμπληρώνει ο κ. Ταγγίρης: «Στον ΟΑΣΘ, κάνουμε τα πάντα για να εξυπηρετήσουμε τον κόσμο. Στο πλαίσιο αυτό, κατά την εφαρμογή του επιχειρησιακού μας σχεδίου, παρακολουθούμε με μεγάλη προσοχή τα όποια προβλήματα ανακύπτουν και προσπαθούμε να τα λύσουμε. Είμαστε ευέλικτοι και κάθε μέρα δίνουμε, με όλα μας τα όπλα, μάχη για καλές συγκοινωνίες. Για να έχουμε ακόμα καλύτερα αποτελέσματα, απευθύνω έκκληση στους οδηγούς ΙΧ, να μην σταθμεύουν ή σταματούν προσωρινά μέσα στις λεωφορειολωρίδες, και γενικά σε σημεία που δεν επιτρέπεται, ώστε να μη δημιουργούν προβλήματα στην κυκλοφορία των λεωφορείων. Οι δρόμοι πρέπει να είναι ανοιχτοί, για να εξυπηρετούμαστε όλοι», καταλήγει ο κ. Ταγγίρης.
Το δρομολόγιο του Μετρό αλλά με... αστικό
Σημειώνεται, πως η γραμμή Μ1 πραγματοποιεί το δρομολόγιο Νέα Ελβετία-Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός και κινείται στον νοητό άξονα του Μετρό, αλλά αντί της οδού Δελφών διέρχεται από την Κωνσταντίνου Καραμανλή και πραγματοποιεί 11 στάσεις. Εξυπηρετείται από 17, αρθρωτά λεωφορεία και η συχνότητά της στις ώρες αιχμής είναι 7,5 λεπτά. Παράλληλα, έχουν γίνει ενέργειες, ώστε να «πέσει» η μέση συχνότητα των γραμμών 3, 31, 39. Με πρωτοβουλία του κ. Ταγγίρη, επίσης, συγκροτήθηκε άμεση ομάδα δράσης, η οποία αποτελείται από οδηγούς και σταθμάρχες του Οργανισμού. Τόσο οι οδηγοί όσο και οι σταθμάρχες βρίσκονται σε κατάσταση ετοιμότητας, ώστε να καλύπτουν οποιοδήποτε κενό δημιουργηθεί σε κάποια λεωφορειακή γραμμή για έκτακτους λόγους, όπως, για παράδειγμα, η ασθένεια κάποιου οδηγού. Στόχος είναι κατά τη διάρκεια αυτού του μήνα να μην υπάρξουν απώλειες δρομολογίων, κάτι που σε φυσιολογικές συνθήκες είναι αναπόφευκτο, όπως αναφέρουν στελέχη του ΟΑΣΘ.
Έκαναν στροφή και στα ταξί
Πως ο κόσμος στράφηκε αυτήν την εβδομάδα στα ταξί υποστηρίζει ο πρόεδρος του Σωματείου ταξί Θεσσαλονίκης «Ο Ερμής», Κλήμης Λεοντιάδης. «Ο κόσμος προτιμά το ταξί, γιατί φτάνει γρηγορότερα στον προορισμό του. Εξάλλου, σε σχέση με το εξωτερικό, το ταξί στην Ελλάδα είναι αρκετά φθηνό», υποστηρίζει. Σύμφωνα με τον ίδιο, την πρώτη εβδομάδα της διακοπής λειτουργίας του Μετρό τα μποτιλιαρίσματα ήταν συχνά και περισσότερα στη Θεσσαλονίκη, με τον ίδιο να εντοπίζει τα περισσότερα τις ώρες 8:30-11:00 το πρωί και 17:00-20:00 το βράδυ.
Στο μεταξύ, δεν είναι λίγοι εκείνοι που προτίμησαν να κάνουν τις μετακινήσεις τους... εναλλακτικά. Κάποιοι για αποστάσεις μέχρι τρία χιλιόμετρα επέλεξαν να περπατήσουν. Άλλοι να μισθώσουν κάποιο ηλεκτρικό πατίνι από αυτά που διαθέτουν για δημόσια χρήση συγκεκριμένες εταιρείες, και άλλοι το έριξαν στις... ορθοπεταλιές. Σύμφωνα με πληροφορίες, τις τελευταίες ημέρες παρατηρείται αυξημένη ζήτηση στις εταιρείες ενοικίασης ηλεκτρικών και συμβατικών ποδηλάτων για μίσθωση τέτοιων οχημάτων μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 16.11.2025
Στο επίκεντρο Μεταφορές και Κρουαζιέρα
Η Σχολή πρωτοεισήγαγε γαλοπούλες στην Ελλάδα αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς σκοπούς και εξακολουθεί, μέχρι σήμερα, να τις εκτρέφει με τον ίδιο τρόπο
Κεντρική ιδέα είναι η δημιουργία ενός χώρου με πολυλειτουργικό χαρακτήρα ο οποίος αξιοποιεί τις υφιστάμενες συνθήκες, το μικροκλίμα, τις συνήθειες και τις ανάγκες των κατοίκων
Η αρμόδια υπηρεσία κατασκεύασε 102 τσιμεντένια και λιθόδμητα φράγματα σε όλες τις λεκάνες απορροής του δάσους