Μετρό Θεσσαλονίκης: Πώς και πόσο άλλαξε την αγορά – Τα «τρελά» ενοίκια και τα κατεβασμένα ρολά στην Εγνατία

Τα επαγγελματικά ακίνητα σε ράγες αυξήσεων – Διαφορετικές ταχύτητες μισθωμάτων σε καταστήματα και γραφεία - Ποιοι δρόμοι είναι κερδισμένοι

- Newsroom

Το Μετρό (που επέστρεψε από χθες... δριμύτερο) και τον αντίκτυπό του στη λειτουργία της, «μετρά» η αγορά επαγγελματικών ακινήτων της Θεσσαλονίκης, με γραφεία και καταστήματα να επιχειρούν να ανταποκριθούν και να αποκωδικοποιήσουν στα νέα δεδομένα που… αποβιβάζει το αγαπημένο μέσο μετακίνησης των πολιτών της πόλης.

Με την αγορά στις κυρίαρχες εμπορικές πιάτσες της πόλης «κορεσμένη», το Μετρό πάτησε… γκάζια στις τιμές των γραφείων, πλησίον των στάσεων (κυρίως σε κέντρο και Βαρδάρη) ενώ στα καταστήματα οι αυξήσεις πιο πολύ… ακούστηκαν παρά εφαρμόστηκαν.

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η κίνηση στο κέντρο απογειώθηκε καθώς όλοι όσοι μένουν κοντά σε σταθμούς παίρνουν εύκολα την απόφαση να κατεβούν στις κυρίαρχες εμπορικές πιάτσες της πόλης με τον τζίρο να ανεβαίνει σε διψήφια επίπεδα (πέριξ του 20-30%) σε ορισμένα καταστήματα, κυρίως σε Αγίας Σοφίας, Βενιζέλου και λιγότερο Εγνατία (μετρά ακόμα σχεδόν 90 καταστήματα με κατεβασμένα ρολά) για την οποία ακόμα δεν επαληθεύονται οι ελπίδες (ή ευσεβείς πόθοι) για έκρηξη ζήτησης στην ενοικίαση καταστημάτων και εκτόξευση αγοραστικής κίνησης. Οι λαμαρίνες έφυγαν, η νέα μέρα ακόμα διαμορφώνεται…

Πάντως, όπου ζητήθηκαν υπέρογκες αυξήσεις σε μισθώματα (50 και 100%), δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες είτε έβαλαν λουκέτο (αδυνατώντας να ακολουθήσουν) είτε μετακινήθηκαν αλλού (σε πιο προσιτά σημεία) είτε… λογικεύτηκαν οι ιδιοκτήτες προσγειώνοντας τις απαιτήσεις τους, με δεδομένο πως δεν είμαστε ούτε στη Ζυρίχη ούτε στο Λουξεμβούργο.

Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας ωφελημένες

metro-venizelou.jpg?v=0

Τα ζητούμενα μισθώματα καταστημάτων (κυρίως σε Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας) πήραν τον ανήφορο αν και… έλλειψη ρευστού, στάση εμπορίου με πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις να υψώνουν απαγορευτικό σε παράλογες απαιτήσεις ιδιοκτητών για αυξήσεις έως και 100% σε βάθος διετίας στα μισθώματα, κρούοντας καμπανάκια… λουκέτων. Σήμερα η κατάσταση επανέρχεται σε μία ισορροπία με τους μεγάλους παίκτες (πολυεθνικές) να ενδίδουν σε τέτοιες απαιτήσεις, κατά κύριο λόγο.

«Δεν εκπληρώθηκαν οι προσδοκίες»

metro-agias-sofias-1.jpg?v=0

«Έχει περάσει περίπου 1 χρόνος από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό στην Θεσσαλονίκη, και οι προσδοκίες που οι περισσότεροι είχαν για τις επιπτώσεις στην αγορά των ακινήτων πέριξ των στάσεων του Μετρό δεν πραγματοποιήθηκαν. Η κίνηση στα καταστήματα του κέντρου της πόλης, κατά κύριο λόγο στους κεντρικούς δρόμους, έχει γενικά αυξηθεί λόγω του Μετρό. Αλλά οι επιχειρήσεις που είχαν αισθητή διαφορά στα ταμεία τους είναι αυτές που είναι πολύ κοντά σε στάση του Μετρό κυρίως στις οδούς Α. Σοφίας και Βενιζέλου και πολύ λιγότερο στην Εγνατία. Ενώ κάποιες άλλες επιχειρήσεις κυρίως αυτές που είναι κοντά σε στάσεις λεωφορείων έχουν ζημιωθεί, διότι ένα μέρος του κόσμου που χρησιμοποιούσε τα λεωφορεία πλέον χρησιμοποιεί κυρίως το Μετρό», επισημαίνει στο emakedonia.gr, ο μεσίτης Σάββας Αλβανούδης.

«Στο μεγαλύτερο κομμάτι της Εγνατίας οι τιμές των ενοικίων τα τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί»

«Στα σημεία που είναι σε απόσταση αναπνοής από τις σκάλες του Μετρό οι τιμές που νοικιάζονταν τα καταστήματα είχαν ανέβει εν όψει του Μετρό ή είχαν την συμφωνία να ανέβει το ενοίκιο μετά την λειτουργία του Μετρό.

Αυτό που βλέπουμε σήμερα 1 χρόνο μετά την λειτουργία του, είναι πως δεν έχουν ανέβει άλλο οι τιμές ενοικίασης αυτών των καταστημάτων και κάποιοι αναρωτιόνται αν το ενοίκιο που έχει συμφωνηθεί θα είναι ένα βιώσιμο ενοίκιο στο μέλλον.

Παρά τις πολύ υψηλές προσδοκίες για την μετά Μετρό εποχή στο μεγαλύτερο κομμάτι της Εγνατίας οι τιμές των ενοικίων τα τελευταία χρόνια έχουν μειωθεί. Καθώς η εμπορική δραστηριότητα έχει μειωθεί», σημειώνει.

«Πάντως όλοι ανυπομονούν να ολοκληρωθεί και η γραμμή της Καλαμαριάς και υπάρχει αρκετή αισιοδοξία για αυτό», καταλήγει.

Διαφορές ανά κλάδο

magazia-3.jpg?v=0

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται έρευνα της «Cerved Property Services» σύμφωνα με την οποία ο τρόπος και ο βαθμός στον οποίο το Μετρό επέδρασε στις αξίες της τοπικής κτηματαγοράς διαφέρει ανά κλάδο ακινήτων. Στον κλάδο των γραφείων, όπου οι τάσεις είναι γενικά ανοδικές την τελευταία διετία για το σύνολο του Δήμου Θεσσαλονίκης, καταγράφηκε συγκριτικά μεγαλύτερη αύξηση στα μισθώματα στο κέντρο και στον Βαρδάρη, σε ακίνητα που βρίσκονται σε απόσταση έως 350 μέτρων από σταθμούς του Μετρό. Για παράδειγμα, στα ακίνητα που πληρούν τα παραπάνω κριτήρια επί των οδών Εγνατία, Ιωνος Δραγούμη, Ερμού και Βασιλέως Ηρακλείου, σημειώθηκε μεταβολή 40%-58% κατά την περίοδο 2020-2024.

  Για τα καταστήματα, τα οποία η ζώνη επιρροής της λειτουργίας του Μετρό προσδιορίζεται στα 250 μέτρα, η έρευνα επιβεβαιώνει ότι παρότι πολλοί ιδιοκτήτες έσπευσαν να κάνουν αυξήσεις έως και 50% στα μισθώματα, με το που άρχισε η λειτουργία του Μετρό, η αγορά δεν ανταποκρίθηκε. Ως αποτέλεσμα, παρά τη λειτουργία του Μετρό, εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετά κενά καταστήματα γύρω από τους σταθμούς στην Εγνατία, αλλά και σε άλλες περιοχές όπως οι Φλέμινγκ, Ανάληψη και 25ης Μαρτίου.

Κατά την έρευνα, πλήρης εμπορική ανάπτυξη καταγράφεται μόνο σε ακτίνα 250 μέτρων από τον σταθμό Αγίας Σοφίας, η οποία όμως προϋπήρχε της λειτουργίας του Μετρό, δεδομένου ότι η συγκεκριμένη περιοχή είναι μια από τις πιο εμπορικές της Θεσσαλονίκης. Η έρευνα δείχνει τέλος ότι, ενόψει της επέκτασης του Μετρό προς τα ανατολικά, παρατηρείται την τελευταία διετία άνοδος τιμών έως και 35% στον δήμο Καλαμαριάς.

Loader