Πιο «επαγγελματικό» με την τεχνοκρατική προσέγγιση να κυριαρχεί και με λιγότερη έως καθόλου… Θεσσαλονίκη, θα είναι το νέο μοντέλο διοίκησης της ΔΕΘ Helexpo, με την πόλη ήδη να ξεσηκώνεται από το τσουνάμι αλλαγών που έρχεται.
Στο πλαίσιο αυτό, έντονες αντιδράσεις αυτοδιοικητικών και οικονομικών φορέων προκαλεί το άρθρο 36 που περιλαμβάνεται σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών που συζητήθηκε χθες στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής και αναφέρεται στην αλλαγή μοντέλου της διοίκησης της ΔΕΘ, με τους φορείς της πόλης που σήμερα εκπροσωπούνται καθολικά στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας ουσιαστικά να περιορίζονται σε διακοσμητικό ρόλο («η Συμβουλευτική Επιτροπή λειτουργεί ως αμιγώς συμβουλευτικό όργανο προς το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας»).
Δε γίνεται ΔΣ χωρίς την πόλη, να λυθεί το κουβάρι της ανάπλασης
Λίγες μόλις μέρες μετά το τέλος της 89ης ΔΕΘ, η κυβέρνηση ναι μεν δείχνει να κινείται γρήγορα προς την κατεύθυνση τακτοποίησης εκκρεμοτήτων (γεγονός αναμφίβολα θετικό καθώς δείχνει πως έχει καταστεί σαφές πως γίνεται κατανοητή η ανάγκη της πόλης για ταχύτητα στις διαδικασίες ανάπλασης) αλλά δεν είναι δυνατόν να εξορίζεται η πόλη… σε συμβουλευτικό ρόλο.
Το να πετάς εκτός Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΘ τη «φωνή» της κοινωνίας (αυτοδιοίκηση, φορείς, επιμελητήρια) προφανώς δε συμβάλει στο χτίσιμο κλίματος συναίνεσης. Άλλο να κλείσεις παράθυρα για να μη συμμετέχουν στο ΔΣ φίλοι και γνωστοί και άλλο να τους… βάζεις όλους στον πάγκο. Ενδέχεται βέβαια η συγκεκριμένη πρόβλεψη στο νομοσχέδιο να στοχεύει στο ζύγισμα των αντιδράσεων και σε δεύτερο χρόνο να χρυσωθεί το χάπι με κάποιου είδους βελούδινη αναδίπλωση (όπως ο ορισμός εκπροσώπων στο ΔΣ από την κυβέρνηση).
Πάντως, θεωρείται δεδομένο πως το Υπερταμείο, όπως ανέφερε και ο πρωθυπουργός (στην πρόσφατη άνοδό του στη Θεσσαλονίκη) κάνοντας λόγο για αλλαγές στο σχήμα διοίκησης της ΔΕΘ, θα αποκτήσει (επί της ουσίας και όχι στα χαρτιά όπως σήμερα) την πλειοψηφία και τον έλεγχο της ΔΕΘ - Helexpo τρέχοντας με περισσότερο… τεχνοκρατικά κριτήρια την εταιρεία στο ΔΣ της οποίας συμμετέχουν σχεδόν όλοι οι παραγωγικοί φορείς και τα επιμελητήρια της πόλης.
Είναι άγνωστο για την ώρα αν οι ριζικές… μεταρρυθμίσεις στο μοντέλο διοίκησης θα σημάνουν και αλλαγές σε επίπεδο προσώπων.
Τι δεν ξέρουμε ακόμα
Αναφoρiκά με το σχέδιο ανάπλασης, μένει να κλείσουν οι εκκρεμότητες που άφησε… ορθάνοιχτες ο Κυριάκος Μητσοτάκης από τις 28 Αυγούστου: Aυτές αφορούν το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του νέου σχεδίου αλλά και άλλες κρισιμότατες… λεπτομέρειες που έχουν να κάνουν: Mε ενδεχόμενη ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος (θα συναντήσει αντιδράσεις από δήμο και ΠΚΜ) που επικύρωσε τον προηγούμενο σχεδιασμό, το αν τελικά θα γίνει και νέος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το νέο εκθεσιακό (το Υπερταμείο αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να γίνουν δύο εκθεσιακά περίπτερα και όχι ένα όπως είπε ο πρωθυπουργός) εφόσον πεταχτεί στο καλάθι των αχρήστων ο προηγούμενος, το ακριβές σχέδιο για το νέο «Ιωάννης Βελλίδης» (εφόσον ανακαινιστεί ριζικά τελικά).
Με άλλη φιλοσοφία, που θυμίζει… διοίκηση πολυεθνικής, το μοντέλο εποπτείας της ΔΕΘ
Υπενθυμίζεται πως στο πλαίσιο απορρόφησης του ΤΑΙΠΕΔ από το Υπερταμείο (από 1-1-2025), η κυβέρνηση βάζει στην πρίζα… «μοντέλο ΔΕΗ» για 8 δημόσιες επιχειρήσεις (μεταξύ των οποίων και η ΔΕΘ) που τελούν υπό τον έλεγχο του Υπερταμείου.
Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται:
Η δυνατότητα προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα με απλή διαδικασία, με βάση αποφάσεις του διευθύνοντος συμβούλου της κάθε εταιρείας. Μέχρι σήμερα, η διαδικασία που προβλέπεται απαιτεί πολύ χρόνο, είναι εξαιρετικά γραφειοκρατική και αποτρεπτική για όποιον ενδιαφέρεται σοβαρά να διεκδικήσει μια θέση στελέχους σε κάποια από τις θυγατρικές εταιρείες του Υπερταμείου. H διάρκεια της θητείας των στελεχών (γενικών διευθυντών και διευθυντών) αυξάνεται από 3ετής σε 4ετή με δυνατότητα ανανέωσης μία φορά.
-Η ευελιξία στις αμοιβές των στελεχών των ΕΛΤΑ και των υπολοίπων φορέων εκτός Γενικής Κυβέρνησης, ενώ, στις θυγατρικές εντός Γενικής Κυβέρνησης (δημόσιες συγκοινωνίες και ΓΑΙΑΟΣΕ) οι αμοιβές θα είναι σύμφωνα με το πρότυπο του ΕΦΚΑ.
-Πιο ευέλικτες διαδικασίες προσλήψεων του προσωπικού τους, με περιορισμένο αλλά ουσιαστικό ρόλο του ΑΣΕΠ: Έλεγχο νομιμότητας της προκήρυξης εντός 10 ημερών και συμμετοχή μέλους του στην εξέταση ενστάσεων κατά τη διαδικασία προσλήψεων.
-Πιο ευέλικτες προμήθειες, σύμφωνα πάντα με το ενωσιακό δίκαιο. Ο κανονισμός προμηθειών υποβάλλεται στην ΕΑΔΗΣΥ, η οποία θα έχει τη δυνατότητα να εκφράσει γνώμη εντός 60 ημερών ως προς τη συμβατότητά του με το ευρωπαϊκό δίκαιο.
-Η συγκρότηση ανεξάρτητων πειθαρχικών συμβουλίων χωρίς τη συμμετοχή συνδικαλιστών.
Προφανώς οι αλλαγές αυτές δε θα γίνουν από τη μία μέρα στην άλλη (ναι μεν μπορούν να γίνουν αλλά μέχρι σήμερα έχουν μείνει στα χαρτιά), με δεδομένα και τα στεγανά του δημοσίου τομέα (έστω και την πιο ευρεία έννοια).
Ειδικά για την περίπτωση της ΔΕΘ, μετά τις παλινωδίες με το σχέδιο ανάπλασης (ακόμα κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς θα γίνει), η κυβέρνηση επιχειρεί να πατήσει γκάζι αρχίζοντας… από τα πιο ανώδυνα (όπως οι αλλαγές στον τρόπο διοίκησης).
Τι αναφέρει το επίμαχο άρθρο που ξεσήκωσε την πόλη
Ενίσχυση σκοπού, επαναπροσδιορισμός μελών διοικητικού συμβουλίου και σύσταση Συμβουλευτικής Επιτροπής στην εταιρεία ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε. -Αντικατάσταση παρ. 15 και προσθήκη παρ. 13Α και 15Α στο άρθρο 12 του ν. 4109/2013
1. Στο άρθρο 12 του ν. 4109/2013 (Α΄ 16), περί συγχώνευσης των ανωνύμων εταιρειών «Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης Α.Ε.» (Δ.Ε.Θ. Α.Ε.) και «Ελληνικές Εκθέσεις – HELEXPO Α.Ε.» με απορρόφηση της δεύτερης από την πρώτη, προστίθεται παρ. 13Α ως εξής: «13Α. Στον σκοπό της εταιρείας δύναται να προστίθενται δραστηριότητες με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας και αντίστοιχη τροποποίηση του καταστατικού της».
2. Η παρ. 15 του άρθρου 12 του ν. 4109/2013 αντικαθίσταται ως εξής: «15. Το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας «ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.» είναι επταμελές. Στο Διοικητικό Συμβούλιο συμμετέχουν κατ’ ελάχιστο τρία (3) ανεξάρτητα, μη εκτελεστικά μέλη. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου διορίζονται από τη Γενική Συνέλευση του μετόχου, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 197 του ν. 4389/2016 (Α΄ 94).
Ο μη εκτελεστικός Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος ορίζονται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης. Όλα τα υπόλοιπα θέματα που αφορούν τη σύνθεση και συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου ρυθμίζονται με βάση το καταστατικό της εταιρείας.».
3. Στο άρθρο 12 του ν. 4109/2013 προστίθεται παρ. 15Α ως εξής: «15Α. Συστήνεται στην εταιρεία «ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.» ως εταιρικό όργανο η Συμβουλευτική Επιτροπή. Η Συμβουλευτική Επιτροπή λειτουργεί ως αμιγώς συμβουλευτικό όργανο προς το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας, χωρίς εκτελεστικές αρμοδιότητες και έχει ως σκοπό την υποστήριξη του Διοικητικού Συμβουλίου σε θέματα καινοτομίας και ανάπτυξης, στην ανάπτυξη στρατηγικών συνεργασιών και την ενίσχυση της εξωστρέφειας.
Η Συμβουλευτική Επιτροπή αποτελείται από εννέα (9) μέλη ως εξής: α) Ένας (1) εκπρόσωπος του Δήμου Θεσσαλονίκης, β) ένας (1) εκπρόσωπος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, γ) ένας (1) εκπρόσωπος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδας (ΣΒΕ), δ) ένας (1) εκπρόσωπος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), ε) ένας (1) εκπρόσωπος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), στ) ένας (1) εκπρόσωπος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), ζ) ένας (1) εκπρόσωπος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), η) ένας (1) εκπρόσωπος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, και θ) ένας (1) εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).
Οι ανωτέρω εκπρόσωποι ορίζονται από τους αντίστοιχους φορείς, κατόπιν απόφασης του αρμόδιου οργάνου του κάθε φορέα. Η θητεία των μελών της Επιτροπής είναι τετραετής, με δυνατότητα ανανέωσης. Η συμμετοχή είναι άμισθη. H Συμβουλευτική Επιτροπή υποβάλλει γνωμοδοτήσεις και προτάσεις επί των θεμάτων που τίθενται προς τη Συμβουλευτική Επιτροπή από το Διοικητικό Συμβούλιο, σχετικά με τη δραστηριότητα και την εξωστρέφεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.
Οι γνωμοδοτήσεις και προτάσεις της Συμβουλευτικής Επιτροπής είναι μη δεσμευτικές για τα εκτελεστικά μέλη της Διοίκησης και το Διοικητικό Συμβούλιο. Όλα τα υπόλοιπα θέματα που αφορούν στη συγκρότηση και λειτουργία της Συμβουλευτικής Επιτροπής ρυθμίζονται με βάση το καταστατικό της εταιρείας.».