Θεσσαλονίκη: To «ταμείο» της Black Friday - Τονώθηκε η αγορά, το βλέμμα στις γιορτές

Κέντρο και εμπορικά κέντρα μαγνήτισαν τους καταναλωτές το περασμένο τετραήμερο - Η μερίδα του λέοντος πήγε στις αλυσίδες αλλά πήραν ανάσες και οι ΜμΕ

Συγκρατημένη ικανοποίηση στην αγορά και αυξημένη κινητικότητα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και τα εμπορικά κέντρα, με τις αλυσίδες και τις πολυεθνικές να συγκεντρώνουν τη μερίδα του λέοντος και τον μεγαλύτερο τζίρο, άφησε πίσω του το τετραήμερο της Black Friday και της Cyber Mondey.

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις χωρίς προφανώς να… αναστενάξουν τα ταμεία, τονώθηκαν από την κινητικότητα που παρατηρήθηκε (παρά τις άσχημες καιρικές συνθήκες), στρέφοντας πλέον το βλέμμα τους στην περίοδο των εορτών με τον Δεκέμβριο να αποτελεί τον πιο δυνατό μήνα (με πολλά μαγαζιά να κάνουν πάνω από 15% του τζίρου τους το συγκεκριμένο διάστημα).

«Ένεση αισιοδοξίας»

«Oι μέρες της Black Friday ήταν μία ένεση αισιοδοξίας για την αγορά, πήραμε ανάσες αυτό το διάστημα με την αγορά να κινείται (μερικές μέρες γινόταν χαμός) καθώς προσφορές και εκπτώσεις βοήθησαν. Ναι μεν πολύς κόσμος κατευθύνθηκε στις μεγαλύτερες αλυσίδες οι οποίες στο κέντρο της πόλης και στα εμπορικά κέντρα είδαν να αυξάνεται η κίνηση αλλά και οι ΜμΕ του λιανεμπορίου τονώθηκαν. Ιδίως όσες επιχειρήσεις βρίσκονται σε περιφερειακές αγορές και έχουν χτίσει προσωπικές σχέσεις με τους πελάτες τους και προχώρησαν σε προσφορές», σημειώνει στο emakedonia.gr, ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκος Ιωάννου.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου, φέτος οι οκτώ στους δέκα καταναλωτές έκαναν στοχευμένες αγορές, με τα επώνυμα είδη αλλά και τα ηλεκτρονικά να αποτελούν τις πρώτες επιλογές και τις μειώσεις τιμών να κυμαίνονται μεταξύ 20% και 50% σε αρκετές κατηγορίες, χωρίς να λείπουν και οι μαϊμού προσφορές.

Ο τζίρος των 300 εκατ. και η κυριαρχία των μεγάλων

black-friday-zQYXK.jpg?v=0

Η μέση αξία απόδειξης κυμάνθηκε στα 100-150 ευρώ και τον συνολικό τζίρο να προσεγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ πανελλαδικά (πέριξ των 30 εκατ. στη Θεσσαλονίκη). Οι μεγάλες αλυσίδες και περισσότερο ο κλάδος των ηλεκτρονικών, των αθλητικών ειδών και των καλλυντικών, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, συγκέντρωσαν το ενδιαφέρον των καταναλωτών, με τις μικρότερες ηλικίες να είναι περισσότερο ενεργές αγοραστικά.

Όπως συνήθως, η αγορά κινήθηκε με δύο ταχύτητες καθώς οι εμπορικές πιάτσες συγκέντρωσαν τους περισσότερους καταναλωτές, όπως και οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις με δίκτυα καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα, οι οποίες πραγματοποίησαν όλο το προηγούμενο διάστημα διαφημιστικές καμπάνιες για τις προσφορές τους.

Αυξάνονται οι ηλεκτρονικές αγορές

black-friday.jpg?v=0


Οι μικρότερες επιχειρήσεις, αν και συμμετείχαν ενεργά στην Black Friday, είδαν μεν την κίνηση αυξημένη αλλά με μικρότερης αξίας αγορές ενώ οι ηλεκτρονικές αγορές «έκλεψαν» σημαντικό κομμάτι της πίτας.

Εκτιμήσεις των εμπόρων κάνουν λόγο για μεγάλη αύξηση των online πωλήσεων σε σχέση με αρκετές αγορές να πραγματοποιούνται στον τομέα των υπηρεσιών, (πακέτα διακοπών, αεροπορικά εισιτήρια).

Οι δύσκολες μέρες του λιανεμπορίου


Υπενθυμίζεται πως, σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, μείωση 1,7% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Σεπτέμβριο εφέτος, καθώς ο τζίρος κινήθηκε καθοδικά στην πλειονότητα των επιμέρους καταστημάτων, μη εξαιρουμένων των σούπερ μάρκετ.

Ειδικότερα, οι πωλήσεις μειώθηκαν σε: Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (7,2%), Ένδυση- Υπόδηση (4,8%), Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (4,2%), Πολυκαταστήματα (1%) και Τρόφιμα- Ποτά- Καπνό (1%). Στον αντίποδα, αυξήθηκαν σε: Έπιπλα- Ηλεκτρικά είδη- Οικιακό εξοπλισμό (6,8%), Φαρμακευτικά- Καλλυντικά (6,4%) και Βιβλία-Χαρτικά- Λοιπά είδη (5,2%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) παρουσίασε μείωση 1,7% τον Σεπτέμβριο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2024, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2025 σημείωσε μείωση 8,1%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 1,9% τον Σεπτέμβριο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2025.

Ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών (κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές) παρουσίασε μείωση 0,7% τον Σεπτέμβριο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2024, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2025 σημείωσε μείωση 5,3%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 2,3% τον Σεπτέμβριο 2025 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2025.

Loader