Έργα εμβληματικά, ορισμένα από τα οποία, όπως οι περίφημες “Ομπρέλες” στη Νέα Παραλία, αλλά και το «Cor Ten» στη βόρεια πύλη της ΔΕΘ, αποτελούν τοπόσημα της πόλης.
Tο γλυπτό σκοτεινό το βράδυ της περασμένης Τρίτης
Παρ' όλα αυτά, οι αρμόδιοι φορείς δεν έχουν καταφέρει ακόμη να τα επαναφέρουν στην αρχική τους κατάσταση. Οι μόνες πρωτοβουλίες οι οποίες έχουν αναληφθεί, έπειτα από την επιμονή του Ιδρύματος “Γεωργίου Ζογγολόπουλου” αφορούν τη συντήρηση των έργων με τις “Ομπρέλες” στη Νέα Παραλία και με αυτές στο χώρο έξω από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, εντός της ΔΕΘ.
Στη Νέα Παραλία
Οι “Ομπρέλες” στη Νέα Παραλία, είναι το νέο σύγχρονο τοπόσημο της Θεσσαλονίκης, ένα πραγματικό στολίδι για την πόλη και από τα πλέον φωτογραφημένα σημεία της μαζί με τον Λευκό Πύργο.
Το εντυπωσιακό γλυπτό του Γιώργου Ζογγολόπουλου είχε τοποθετηθεί στην παραλία το 1997 όταν η Θεσσαλονίκη ήταν η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Πρώτη φορά όμως το έργο παρουσιάστηκε το 1995 στη Βενετία στο πλαίσιο της 45ης Βiennale. Στη Θεσσαλονίκη τοποθετήθηκε αρχικά στην παραλία κοντά στο ύψος του Μακεδονία Παλλάς.
Μάλιστα, επειδή στην περιοχή πνέουν δυνατοί άνεμοι, ο καλλιτέχνης πρόσθεσε κάθετες ράβδους, οι οποίες έδιναν την αίσθηση της βροχής, αλλά συντελούσαν στην στήριξη του έργου και την ενίσχυση της στατικότητάς του.
Αρκετές από τις “Ομπρέλες” έχουν υποστεί παραμόρφωση.Το πλέγμα σε ορισμένες “Ομπρέλες” έχει υποστεί σημαντικές φθορές.
Μετά την ανάπλαση της Νέας Παραλίας οι “Ομπρέλες” μεταφέρθηκαν λίγο δυτικότερα, στη θέση στην οποία βρίσκονται σήμερα. Το διάσημο γλυπτό φιλοξενείται πάνω σε μια ξύλινη εξέδρα η οποία κατασκευάστηκε γι' αυτό το λόγο, έχει δημιουργηθεί κατάλληλος φωτισμός για να ξεχωρίζει το βράδυ, ενώ δίπλα ακριβώς, λειτουργούν στη σειρά μικροί πίδακες νερού, ένα στοιχείο, που πάντα ήθελε ο καλλιτέχνης να σχετίζεται με τα έργα του.
Μεγάλη φθορά υφίστανται οι “Ομπρέλες” από τις κλειδαριές που τοποθετούν οι ερωτευμένοι στις ακτίνες τους.
Στο πέρασμα των χρόνων το γλυπτό παρουσίασε σημαντικές φθορές. Κάποια στιγμή μάλιστα είχαν χαθεί και δύο από τις ομπρέλες οι οποίες στη συνέχεια αποκαταστάθηκαν. Μεγάλη καταπόνηση υπέστη το έργο από τις δεκάδες κλειδαριές που κρεμούν ερωτευμένοι από τις ακτίνες. Οι όρκοι αγάπης όμως, πέρα από τις φθορές που προκάλεσαν στο γλυπτό, αλλοίωσαν και την αισθητική του.
Όπως θα παρατηρήσετε στις φωτογραφίες τις οποίες δημοσιεύει σήμερα το emakedonia.gr η συνήθεια αυτή εξακολουθεί να υφίσταται. Το γλυπτό παρουσιάζει σημαντικές φθορές. Το μεταλλικό πλέγμα σε αρκετές από τις “Ομπρέλες” έχει φθαρεί, ενώ και οι ακτίνες έχουν στραβώσει.
Έως τις γιορτές
Τον περασμένο Απρίλιο, δύο χρόνια μετά το δημοσίευμα της “ΜτΚ” ο δήμος Θεσσαλονίκης, μαζί με το Ίδρυμα “Γεωργίου Ζογγολόπουλου”, ανακοίνωσαν ότι ξεκινούν οι εργασίες για τη συντήρηση του γλυπτού.
Ωστόσο, έως και σήμερα δεν έγινε ακόμη καμία από τις εργασίες που έχουν προγραμματιστεί.
Όπως αναφέρει στο emakedonia.grο πρόεδρος του Ιδρύματος Νίκος Θεοδωρίδης “είμαστε σε συνεννόηση με το δήμο για να προχωρήσουμε τις εργασίες συντήρησης. Σύμφωνα με την εικόνα που έχουμε θα πρέπει 13 από τις 'Ομπρέλες' να αφαιρεθούν και να μεταφερθούν στην Αθήνα προκειμένου να συντηρηθούν από το τεχνικό προσωπικό του Ιδρύματος. Επίσης, τέσσερις από τις 'Ομπρέλες' έχουν πέσει και βρίσκονται σε κάποια αποθήκη του δήμου”.
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Πρόδρομος Νικηφορίδης δήλωσε ότι “είμαστε σε αγαστή συνεργασία με τον Ίδρυμα 'Γεωργίου Ζογγολόπουλου'. Προσπαθούμε μέσα στις προσεχείς ημέρες να ξεκινήσουμε τις εργασίες συντήρησης. Θα γίνει συνολική συντήρηση του γλυπτού για τις ανάγκες της οποίας θα τοποθετηθούν για κάποιες μέρες και σκαλωσιές. Επίσης, θα γίνει αλλαγή στο σύστημα φωτισμού”.
Σύμφωνα με τον κ. Νικηφορίδη θα καταβληθεί προσπάθεια ώστε το γλυπτό να είναι πανέτοιμο και φωτισμένο πριν από την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων. Τα χρήματα έχουν βρεθεί από χορηγία του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδας.
Η “Υδροκίνηση στις Ομπρέλες”
Η “Υδροκίνηση στις 'Ομπρέλες;” έχω από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Νωρίτερα θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες συντήρησης για τις “Ομπρέλες” οι οποίες υπάρχουν στην είσοδο του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, εντός της ΔΕΘ.
Πρόκειται για την “Υδροκίνηση στις Ομπρέλες”, έργο επίσης του Γιώργου Ζογγολόπουλου το οποίο τοποθετήθηκε το 1993. Μάλιστα παραλλαγή αυτού του υδροκίνητου γλυπτού είχε τοποθετηθεί το 1995 έξω από το Συμβούλιο Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες.
Τα τελευταία χρόνια η υδροκίνηση παρουσίαζε λειτουργικά προβλήματα, ενώ και αρκετές από τις “Ομπρέλες” ήθελαν συντήρηση.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ιδρύματος κ. Θεοδωρίδη “οι εργασίες εδώ προχωρούν και στις 29 Οκτωβρίου πρόκειται να ξεκινήσουμε να τοποθετούμε τις 'Ομπρέλες' που έχουν συντηρηθεί καθώς και να ρυθμίσουμε την υδροκίνηση”.