Θεσσαλονίκη: Η κόντρα για τη ΔΕΘ, τα “σκοτεινά” συμφέροντα, τα χαμένα εκατομμύρια του Ταμείου Ανάκαμψης και οι περιπέτειες με τα ΚΤΕΛ. Γράφει ο Σαλονικιός

O ΟΣΕΘ οφείλει να λάβει όλα τα μέτρα ώστε να πάψουν οι αρρυθμίες οι οποίες μέσα στο κατακαλόκαιρο, θέτουν σε δοκιμασία το επιβατικό κοινό

Άκουσα χθες μια ραδιοφωνική συνέντευξη του δημάρχου Θέρμης Θεόδωρου Παπαδόπουλου στον 102fm, το ραδιόφωνο της ΕΡΤ3.

Αφορούσε την πρόταση του δήμου Θέρμης σχετικά με τη ΔΕΘ την οποία παρουσίασε την Πέμπτη ο δήμαρχος σε συνέντευξη Τύπου. Θυμίζω ότι η θέση του δήμου είναι πως στο σημερινό χώρο της ΔΕΘ θα πρέπει να γίνει ένα μεγάλο μητροπολιτικό πάρκο, έκτασης περίπου 150 στρεμμάτων και στα υπόλοιπα 30 στρέμματα να γίνουν οι νέες εκθεσιακές και συνεδριακές εγκαταστάσεις.

Σε περίπτωση, δε, που απαιτηθούν επιπλέον εγκαταστάσεις για κλαδικές εκθέσεις οι οποίες δεν θα χωρούν, ενδεχομένως, εκεί, ο δήμος Θέρμης προτίθεται να διαθέσει δική του έκταση κοντά στο αεροδρόμιο γι' αυτόν το σκοπό.

Ο δήμαρχος ρωτήθηκε και για τις δηλώσεις του δημάρχου Νεάπολης Συκεών Σίμου Δανιηλίδη ο οποίος επιτέθηκε με δριμύτητα εναντίον του συναδέλφου -και φίλου (;) του- πριν καν ο Παπαδόπουλος δώσει τη συνέντευξη Τύπου, λέγοντας πως η πρότασή του αυτή, για ανάπτυξη τέτοιων εγκαταστάσεων κοντά στο αεροδρόμιο, αντί της Σίνδου όπως υποστηρίζει ο ίδιος, εξυπηρετεί “σκοτεινά συμφέροντα”.

Ο δήμαρχος Θέρμης απάντησε πως αποφεύγει να λειτουργήσει εν θερμώ και κάλεσε τον Δανιηλίδη να ανακαλέσει όσα απαράδεκτα είπε, διαφορετικά, τόνισε “θα έχει άσχημα ξεμπερδέματα”.

Η συνέχεια θα δοθεί πιθανότατα την προσεχή Δευτέρα, στη συνεδρίαση του δ.σ. της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας του οποίου και οι δύο είναι μέλη.

Περιμένω με ενδιαφέρον τις αποκαλύψεις του... Ρομπέν των Δυτικών Συνοικιών, Δανιηλίδη, για να μάθουμε επιτέλους ποια είναι αυτά τα “σκοτεινά συμφέροντα” τα οποία κατάφερε να εντοπίσει ο ίδιος κατά τις μεταμεσονύκτιες περιπολίες του.

Διότι, τα μόνα συμφέροντα που ξέραμε έως τώρα, σχετικά με τη ΔΕΘ, ήταν εκείνα τα οποία εποφθαλμιούσαν το φιλέτο της Έκθεσης για να χτίσουν εκεί το ξενοδοχείο, το εμπορικό και το επιχειρηματικό κέντρο. Σχέδιο προς το οποίο είχε αντιταχθεί τόσο ο δήμαρχος Θέρμης, όσο και ο Στέλιος Αγγελούδης, με τον οποίο επίσης τα έχει βάλει, η Αυτού Μεγαλειότης, ο Νεάπολης Συκεών.

Πάλι από την αρχή

Μία από τις συσκέψεις οι οποίες έγιναν στο Μέγαρο Μαξίμου την τρέχουσα εβδομάδα ήταν αυτή της Πέμπτης η οποία αφορούσε τη διαχείριση των φορέων ύδρευσης που όπως είπε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης ο αριθμός τους φτάνει στους 739.

Σε αυτούς περιλαμβάνονται και οι 126 Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ). Τελικές αποφάσεις στη σύσκεψη δεν πάρθηκαν καθώς, όπως λένε οι πληροφορίες, υπήρξε κάποια διαφορά αντίληψης, για να το πω κομψά, ανάμεσα στον Χατζηδάκη και στον υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος Σταύρο Παπασταύρου γι' αυτό και οι τελικές ανακοινώσεις μετατέθηκαν μάλλον για Σεπτέμβριο.

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες η κατεύθυνση είναι όλοι οι φορείς να περάσουν υπό την ομπρέλα τριών εταιρειών. Της Αττικής υπό την ΕΥΔΑΠ, της Θεσσαλονίκης, ίσως και της υπόλοιπης Κεντρικής Μακεδονίας, υπό την ΕΥΑΘ και της υπόλοιπης Ελλάδας σε έναν τρίτο φορέα. Βεβαίως, αυτό δεν είναι οριστικό και ίσως υπάρξουν αλλαγές.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση καταπιάνεται με το συγκεκριμένο θέμα. Θυμίζω ότι ο προηγούμενος υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Θεόδωρος Σκυλακάκης είχε ετοιμάσει και νομοσχέδιο το οποίο προέβλεπε υποχρεωτικές συνενώσεις των ΔΕΥΑ με ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ ή και μεταξύ τους, ανά περιφέρεια.

Μετά τον ανασχηματισμό και την απομάκρυνση Σκυλακάκη, το νομοσχέδιο μπήκε στο συρτάρι. Όμως η λειψυδρία δεν επιτρέπει εφησυχασμός γι' αυτό και η κυβέρνηση επανέρχεται, με πιο τολμηρές προτάσεις απ' ότι αντιλαμβάνομαι. Μόνο που δεν θα πρέπει να επαναλάβει το λάθος που είχε κάνει ο Σκυλακάκης όταν επιχείρησε να νομοθετήσει χωρίς να λάβει υπόψη του τις θέσεις της αυτοδιοίκησης, τα στελέχη της οποίας γνωρίζουν πολύ καλύτερα ποια είναι τα προβλήματα ανά περιοχή και προς ποια κατεύθυνση θα πρέπει να αναζητηθούν οι λύσεις.

Ήδη χάθηκαν

Χθες έγινε και το τελευταίο υπουργικό συμβούλιο πριν από τα μπάνια των πολιτικών. Κατά την εισαγωγική ομιλία του άκουσα τον πρωθυπουργό να λέει προς τους υπουργούς του ότι «θα πρέπει να έχουμε μια αίσθηση τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων, και αυτό είναι μια οριζόντια πολιτική κατεύθυνση», ενώ χαρακτήρισε απολύτως καθοριστικό το επόμενο 12μηνο προκειμένου να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης.

«Να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ από πόρους που με τόσο κόπο εξασφαλίσαμε», υπογράμμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο πρωθυπουργός γνωρίζει ασφαλώς ότι πάρα πολλά έργα έχουν ήδη απενταχθεί από το συγκεκριμένο πρόγραμμα καθώς δεν προλάβαιναν να ολοκληρωθούν μέσα στις προβλεπόμενες προθεσμίες, δηλαδή σε περίπου ένα χρόνο από σήμερα. Άρα ήδη έχουν χαθεί δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Για την περιοχή της Θεσσαλονίκης θα αναφέρω για παράδειγμα το έργο της αναβάθμισης του δρόμου Θεσσαλονίκης – Ν. Μουδανιών, στο τμήμα του από τον κόμβο Κ12 (νοσοκομείο Άγιος Παύλος) έως την αερογέφυρα της Θέρμης, σε κλειστό αυτοκινητόδρομο. Για το συγκεκριμένο έργο είχαν εξασφαλιστεί 30 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης τα οποία όμως χάθηκαν εξαιτίας της μεγάλης καθυστέρησης να αποφανθεί το Συμβούλιο της Επικρατείας επί των προσφυγών που είχαν κατατεθεί από τους υποψήφιους αναδόχους. Όπως λένε οι πληροφορίες, σειρά για απένταξη θα πάρουν και άλλα έργα ως το φθινόπωρο.

Για να έχετε μια γενικότερη εικόνα, στον αρχικό σχεδιασμό του προγράμματος (πριν από την αναθεώρησή του, τον Δεκέμβριο 2023), προβλεπόταν ότι έως το τέλος του 2024 θα είχαν εκταμιευθεί οι πρώτες επτά δόσεις, δηλαδή το 64% των συνολικών πόρων (επιχορηγήσεων και δανείων) που είναι διαθέσιμοι για την Ελλάδα. Ωστόσο, μέχρι το τέλος του 2024 είχαν εκταμιευθεί μόλις τέσσερις δόσεις, οι οποίες αντιστοιχούν στο 50% των συνολικών πόρων.

Το παρήγορο είναι ότι ανάλογα προβλήματα έχουν και άλλα κράτη. Φανταστείτε ότι η Ελλάδα, παρά τα προβλήματά της, βρίσκεται μέσα στην πρώτη δεκάδα, μεταξύ των 27 χωρών, ως προς την απορροφητικότητα των κονδυλίων του προγράμματος. Ίσως γι' αυτό, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να υπάρξει παράταση της προθεσμίας αξιοποίησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Η ώρα του ΟΣΕΘ

Το emakedonia.gr δημοσίευσε προ ημερών ρεπορτάζ σχετικά με διαμαρτυρίες κατοίκων της ανατολικής Θεσσαλονίκης για τις συνθήκες μετακίνησης με την αστική συγκοινωνία. Μάλιστα οι κάτοικοι απέστειλαν σχετικές επιστολές προς τον αρμόδιο φορέα, τον ΟΣΕΘ, αλλά και προς το εποπτεύον υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Τα περισσότερα παράπονα (παλιά λεωφορεία, έλλειψη κλιματισμού, συνεχείς βλάβες κ.λπ.) αφορούσαν τις λεωφορειακές γραμμές Νο 69 (ΙΚΕΑ, Πλαγιάρι, Επανομή) και Νο 87 (ΙΚΕΑ, Νέο Ρύσιο, Ταγαράδες, Βασιλικά). Αναφέραμε ότι τις δύο αυτές γραμμές τις εκτελεί το ΚΤΕΛ Σερρών.

Χθες επικοινώνησε μαζί μας ο Ευστράτιος Τουπεκτζής, συντονιστής κυκλοφοριακού έργου των αστικών γραμμών του ΚΤΕΛ Σερρών στη Θεσσαλονίκη ο οποίος διευκρίνισε ότι το ΚΤΕΛ είναι υπεύθυνο μόνο για τη γραμμή Νο 69.

Η άλλη γραμμή, Νο 87 εκτελείται από το ΚΤΕΛ Χαλκιδικής το οποίο, εξ όσων πληροφορούμαι, αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα.

Ωστόσο, ο κ. Τουπεκτζής παραδέχθηκε ότι πράγματι τα λεωφορεία της γραμμής Νο 69 δεν βρίσκονται στην καλύτερη κατάσταση. Ο στόλος είναι γηρασμένος, όπως είπε, οι βλάβες συχνές και τα συνεργεία επισκευής βρίσκονται στη δυτική Θεσσαλονίκη, γεγονός που προκαλεί μεγάλες καθυστερήσεις.

Όλα αυτά βεβαίως περιγράφουν τις αιτίες που δημιουργούν το πρόβλημα, αλλά δεν μπορούν να αποτελούν άλλοθι.

Η σύμβαση προβλέπει συγκεκριμένες υποχρεώσεις για τους αναδόχους (π.χ. διάθεση εφεδρικών λεωφορείων, οχήματα νεότερης ηλικίας) και όποια ΚΤΕΛ, για οποιοδήποτε λόγο δεν μπορούν να ανταποκριθούν θα πρέπει να τεθούν εκτός σύμβασης στην επόμενη ανανέωση που θεωρείται σχεδόν βέβαιη.

Έως τότε, όμως, οφείλει ο ΟΣΕΘ να λάβει όλα τα μέτρα ώστε να πάψουν αυτές οι αρρυθμίες οι οποίες μέσα στο κατακαλόκαιρο, θέτουν σε δοκιμασία το επιβατικό κοινό.

Loader