Θεσσαλονίκη: Φθινόπωρο με… καλοκαιρινή τουριστική αύρα - Xαμόγελα και προβληματισμοί

Περίεργη σεζόν για την πόλη με θερινά σκαμπανεβάσματα και δυνατό φθινόπωρο- «Πετούν» οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις - Τα «αγκάθια» και ο αστάθμητος παράγοντας των Αirbnb

Με τη σεζόν να κυλά ικανοποιητικά για τη Θεσσαλονίκη και ένα δυνατό τουριστικά φθινόπωρο να «τρέχει», συγκρατημένη αισιοδοξία χαρακτηρίζει τους ξενοδόχους, αν και η πόλη ούτε φέτος δείχνει να καταφέρνει ένα μεγάλο άλμα ανάπτυξης και εδραίωσης στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς.

Σε μία καλοκαιρινή περίοδο όχι ακριβώς ανέμελη (και ας μην φαίνονται τα μαύρα συννεφάκια στους αριθμούς) με το τουριστικό πάρτι της Ελλάδας να μένει από καύσιμα (μένουν λιγότερο, ξοδεύουν πιο συντηρητικά οι τουρίστες με τα αυξημένα έσοδα που δείχνουν οι στατιστικές να οφείλονται στις αυξημένες τιμές), η τουριστική κόπωση χτύπησε και τη Θεσσαλονίκη (στο κυρίως… πιάτο της σεζόν), που, ωστόσο, μπήκε στο φθινόπωρο με πατημένο «γκάζι».

Φθινοπωρινή… απογείωση

thessaloniki-efimerida-ILmI3.jpg?v=0

Για το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου, οι προγραμματισμένες διεθνείς αεροπορικές θέσεις για τη Θεσσαλονίκη (στοιχεία ΙΝΣΕΤΕ) εμφανίζουν άνοδο 12%, φτάνοντας τις 608.016, από 542.867 την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Οι μεγαλύτερες ποσοστιαίες αυξήσεις αφορούν τους προερχόμενους από το Ισραήλ με +103,5% άνοδο (37.537 θέσεις), τη Γαλλία με +41,9% (14.352 θέσεις) και την Τουρκία με +33,9% (21.077 θέσεις).

Σε απόλυτους αριθμούς, κυριαρχούν οι Γερμανοί με 194.439 θέσεις (+7,1%), ενώ ακολουθούν οι Βρετανοί με 62.138 θέσεις (+3,5%) και οι Κύπριοι με 47.629 θέσεις (+14,2%).

Σημειώνεται ότι η ξενοδοχειακή αγορά της Θεσσαλονίκης κατέγραψε αύξηση πληρότητας κατά 4,3% και αύξηση ADR (Μέση Ημερήσια Τιμή Ανά Δωμάτιο, στα 95-100 ευρώ διαμορφώνεται μέχρι στιγμής) κατά 4,4% το πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σχέση με το 2024 (δεδομένα GBR Consulting).

Σε σχέση με 10 ανταγωνιστικές πόλεις του εξωτερικού, η Θεσσαλονίκη καταλαμβάνει την 11η και τελευταία θέση σε ADR και RevPAR (Έσοδα Ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο), βάσει έρευνας για την Ένωση Ξενοδόχων της πόλης (αφορά στοιχεία του 2024, αν και ούτε φέτος φαίνεται κάποια δραστική αλλαγή).

Η πόλη φαίνεται να κεφαλαιοποιεί την αναβάθμιση των υποδομών της (βελτίωση στην καθαριότητα με τον Δήμο να ανεβάζει ταχύτητες σε αυτόν τον τομέα, αλλά βοήθησε και η λειτουργία του Μετρό) και τις στοχευμένες καμπάνιες προβολής (ακόμη μένει πολλή δουλειά να γίνει, βέβαια), ενώ οι αυξανόμενες συνδέσεις με σημαντικούς προορισμούς ενισχύουν την τουριστική της δυναμική.

«Σεζόν πολλαπλών ταχυτήτων, ακρίβεια, κόπωση και ελπιδοφόρο φθινόπωρο»

«Αναμένουμε η σεζόν να κλείσει στα ίδια ή λίγο καλύτερα επίπεδα σε σχέση με το 2024, θα δούμε πού θα κάτσει η μπίλια. Το πρώτο πεντάμηνο του 2025 ήταν καλό, αλλά μετά είχαμε διακυμάνσεις. Φάνηκε μία κόπωση το τρίμηνο του καλοκαιριού που χτύπησε καμπανάκια, σίγουρα η ακρίβεια, τα περιορισμένα εισοδήματα και οι υψηλές θερμοκρασίες έπαιξαν ρόλο, μιλάμε για σεζόν πολλαπλών ταχυτήτων. Αυξημένες αφίξεις δεν σημαίνουν αυξημένες πληρότητες, δεν μπορούν όλοι να έχουν καλές πληρότητες. Εκτιμώ πως η μέση πληρότητα στα ξενοδοχεία της πόλης κυμαίνεται γύρω στο 65-70% από την αρχή του χρόνου», σημειώνει στη «ΜτΚ» ο Δημήτρης Σιμιακός, γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.

«Τον Αύγουστο, πέρα από το Σαββατοκύριακο των εγκαινίων της ΔΕΘ που οι πληρότητες άγγιξαν το 90%, ο μήνας εμφανίζει μέση πληρότητα 70%, πάντως, οι ενδείξεις είναι πολύ θετικές για τον Οκτώβριο που δείχνει να πηγαίνει καλύτερα από τον Σεπτέμβριο», επισημαίνει.

Αμερικανοί, Τούρκοι, Ιταλοί πρωταγωνιστούν – «Φρέναραν» οι Ισραηλινοί

Το πολυπολιτισμικό ψηφιδωτό των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης συγκροτούν Αμερικανοί (πρώτοι σε διανυκτερεύσεις και πιο… ισχυροί στο πορτοφόλι), Τούρκοι (μεγάλη άνοδος), Ιταλοί (ανερχόμενη δύναμη), Βαλκάνιοι (πτωτικά κινήθηκε η ρουμανική αγορά με τον οδικό τουρισμό να μην εμφανίζει αισθητά ανοδικές τάσεις σε σχέση με το 2024, παρά την πλήρη ένταξη από φέτος Ρουμανίας, Βουλγαρίας στη ζώνη Σένγκεν με ελεύθερη πλέον οδική διέλευση), Γερμανοί και Κύπριοι.

Το πολεμικό μέτωπο στη Γάζα και οι εχθροπραξίες με το Ιράν τον Ιούνιο, «φρέναραν» τις αφίξεις Ισραηλινών που, όμως, δείχνουν να ανακάμπτουν από τον ερχόμενο μήνα.

Υψηλές πτήσεις με ελεγχόμενες αναταράξεις για το «Μακεδονία»

aerodromio-makedonia.jpg?v=0

Όλο και ψηλότερα, χωρίς ωστόσο να απογειώνεται σε ύψη που θα το καθιστούσαν ένα αεροδρόμιο -σημείο αναφοράς στο τουριστικό γίγνεσθαι, ανεβαίνει το «Μακεδονία» μέσω του οποίου «πέταξαν» 910.204 επιβάτες τον περασμένο μήνα (στοιχεία Fraport), στην τουριστική αιχμή της καλοκαιρινής σεζόν.

Οι διεθνείς πτήσεις κατέγραψαν αύξηση της τάξεως του 11,7% (680. 972 επιβάτες) σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2024.

Ο αριθμός των επιβατών στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης το διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου άγγιξε τα 5,27 εκατ. (πέρσι στο ίδιο διάστημα ήταν 4,9 εκατ.) με την τάση να παραμένει αυξητική, αλλά την ίδια περίοδο στο «Ελ. Βενιζέλος» της Αθήνας διακινήθηκαν 22,71 εκατ. επιβάτες.

Μεγάλο στοίχημα για το «Μακεδονία» είναι να κρατήσει αναμμένoυς τους... κινητήρες όσο γίνεται περισσότερων αεροσκαφών και κατά τη διάρκεια της φθινοπωρινής περιόδου αλλά και τον χειμώνα, καθώς ναι μεν φέτος οι πτήσεις από το εξωτερικό αυξήθηκαν αλλά για περιορισμένο διάστημα (κατά κύριο λόγο τη θερινή περίοδο), βάζοντας για τα καλά την πόλη στους χάρτες των city-break προορισμών (δηλαδή σύντομες αποδράσεις Σαββατοκύριακου για αναψυχή και διασκέδαση).

Με «ποιοτικό» τουρισμό αλλάζεις πίστα

dolars.jpg?v=0

Αν ανοίξουμε την εικόνα, διαπιστώνουμε πως η βελτίωση των επιδόσεων του αεροδρομίου συνδέεται άμεσα με την τουριστική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης. Η παρουσία τουριστών υψηλής εισοδηματικής άνεσης (γερά πορτοφόλια), χωρίς, σε καμία περίπτωση, να υποτιμάται η συνεισφορά των Βαλκάνιων (οι οποίοι έρχονται κατά βάση με το αυτοκίνητο) στην τοπική οικονομία, προϋποθέτει την έλευση των παραδοσιακά ανοιχτοχέρηδων Αμερικανών, που θα αφήσουν ζεστό χρήμα στις επιχειρήσεις.

Οι Αμερικανοί ναι μεν κατέκτησαν την πρώτη θέση στις διανυκτερεύσεις ξένων εθνικοτήτων και το 2023 και το 2024 (ίσως και φέτος κρατήσουν την πρωτιά) στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο είναι απελπιστικά λίγοι όσοι έρχονται στην πόλη (σε σχέση π.χ. με την Αθήνα) -αν και διαρκώς αυξάνονται- για να αλλάξουν δραστικά τα δεδομένα στην τοπική οικονομία.

Οι Αμερικανοί, περί το 1,5 εκατ. εκτιμάται πως ήρθαν στη χώρα μας το 2024, ξοδεύουν περισσότερα και μένουν περισσότερο στην Ελλάδα σε σχέση με τον μέσο όρο των υπόλοιπων επισκεπτών (στοιχεία ΙΝΣΕΤΕ). Ο μέσος Αμερικανός επισκέπτης έχει υψηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη (676 ευρώ έναντι 523 ευρώ), υψηλότερη δαπάνη ανά διανυκτέρευση (107 ευρώ έναντι 89 ευρώ) και υψηλότερη μέση διάρκεια παραμονής (6,3 έναντι 5,9).

Το άπιαστο όνειρο της απευθείας αεροπορικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης-ΗΠΑ…

Για να έρθουν περισσότεροι Αμερικανοί στη Θεσσαλονίκη χρειάζεται, καταρχάς, να προχωρήσει η απευθείας σύνδεση του αεροδρομίου της πόλης με τις ΗΠΑ, (δεν προβλέπεται στο άμεσο μέλλον, ενώ το «Μακεδονία» διαθέτει πλέον τις κατάλληλες υποδομές που… αραχνιάζουν, για να υποδεχτεί υπερατλαντικές πτήσεις), αλλά και μία δυνατή διαφημιστική καμπάνια, καθώς ελάχιστοι Aμερικανοί γνωρίζουν τον προορισμό «Θεσσαλονίκη».

Ο πρόεδρος των ξενοδόχων της Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Μανδρίνος, έθεσε στην πρόσφατη σύσκεψη του πρωθυπουργού με τους παραγωγικούς φορείς το ζήτημα της απευθείας σύνδεσης Θεσσαλονίκης-ΗΠΑ, με τον κ. Μητσοτάκη να αντιμετωπίζει θετικά το αίτημα, αν και εξελίξεις δεν αναμένονται πριν το 2026-2027.

Αξίζει να σημειωθεί πως την ώρα που η Θεσσαλονίκη παλεύει επί ματαίω να εξασφαλίσει απευθείας σύνδεση με τις ΗΠΑ, τη φετινή σεζόν η συνδεσιμότητα της Αθήνας με τις ΗΠΑ χτύπησε ρεκόρ με πάνω από 100 εβδομαδιαίες πτήσεις.

Συνεννόηση και οραματική στρατηγική

Όραμα, αφήγημα, στοχευμένες και κυρίως… εμπνευσμένες καμπάνιες στο εξωτερικό (σε γνωστές και νέες αγορές), προσέλκυση επισκεπτών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, κυρίως, όμως, ολιστικό σχέδιο μακράς πνοής αναζητά η Θεσσαλονίκη, για να παίξει…μεγάλη μπάλα στο τουριστικό γήπεδο.

Σε κάθε περίπτωση, επιβάλλεται να οικοδομηθεί κλίμα σύμπνοιας και αγαστής συνεργασίας ανάμεσα στην αυτοδιοικητική ηγεσία και τους επαγγελματίες του τουρισμού, για να δρέψει, επιτέλους, η Θεσσαλονίκη τους αναπτυξιακούς καρπούς του τουριστικού ρεύματος.

Η χάραξη στρατηγικού σχεδιασμού, ενός συνεκτικού αναπτυξιακού πλάνου με αρχή, μέση και τέλος επιβάλλεται να προχωρήσει άμεσα, ώστε η Θεσσαλονίκη να σταθεί επάξια απέναντι στον ανταγωνισμό.

Πολιτεία, Δήμος, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ξενοδόχοι οφείλουν να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι, για να μπορέσει η πόλη να αναπτυχθεί και να προσελκύσει νέες αγορές και επισκέπτες με ανεξίτηλο οικονομικό αποτύπωμα.

Σε ήρεμα ύδατα πλέει η κρουαζιέρα

krouazieroploia-limani-thessslonikis-norwegian-celebrity.jpg?v=0

Σε νέους… ανταγωνιστικούς ωκεανούς ξανοίγεται εδώ και μερικά χρόνια η κρουαζιέρα στη Θεσσαλονίκη, με την πόλη να στρέφει το βλέμμα στη θάλασσα.

Φέτος, ήδη έχουν δέσει ή θα δέσουν στην πόλη 71 κρουαζιερόπλοια, ενώ, παρά την αποχώρηση της Celestyal από τη Θεσσαλονίκη το 2026, οι προσδοκίες είναι υψηλές και για το επόμενο έτος με τις επιβεβαιωμένες προσεγγίσεις (για την ώρα) να ξεπερνούν τις 60.

Η Θεσσαλονίκη μπορεί με απόλυτη ασφάλεια να δεχθεί, ταυτόχρονα, ως και 6.000 τουρίστες καθημερινά, εκτός των πληρωμάτων των πλοίων. Το λιμάνι της πόλης αναδεικνύεται σε σημαντικό κόμβο homeporting (άφιξη-αναχώρηση του πλοίου από το ίδιο λιμάνι), για την ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, χάρη σε σημαντικές επενδύσεις προσανατολισμένες στη βελτίωση των υποδομών.

Bέβαια, ο δρόμος που μένει να διανυθεί, για να αποτελέσει η Θεσσαλονίκη υπολογίσιμο παίκτη, σε εγχώριο επίπεδο, είναι ακόμα μακρύς, αρκεί να λάβουμε υπόψη πως στον Πειραιά δένουν πάνω από 1.000 κρουαζιερόπλοια…

Τα 5 σημεία «κλειδιά»

01

Ξεκίνησε δυνατά, «ξεφούσκωσε» και πάει για δυναμικό κλείσιμο η φετινή τουριστική σεζόν για τη Θεσσαλονίκη.

02

Με την ακρίβεια, διαχρονικό πια… ελέφαντα στο δωμάτιο, οι προκλήσεις για την πόλη παραμένουν ίδιες, με πλέον κρίσιμες τη «μάχη» για να γίνει γνωστή σε περισσότερες και μεγαλύτερες αγορές, και τον μαραθώνιο για να προσελκύσει μεγαλύτερο αριθμό Αμερικανών τουριστών.

03

Τα υψηλότερα εισοδηματικά βαλάντια μπορούν να φέρουν ζεστό χρήμα στην τοπική οικονομία, ανοίγοντας νέους ορίζοντες ανάπτυξης της πόλης, βελτιώνοντας παράλληλα τις «μίζερες» επιδόσεις των ξενοδοχείων σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

04

Η Θεσσαλονίκη, μία πόλη διαχρονικό σταυροδρόμι και χωνευτήρι πολιτισμών, έχει βγει εδώ και πολλά χρόνια από τη συντήρηση, την εσωστρέφεια και την ακινησία στην προσέλκυση τουριστών.

05

Πολλές φορές, όμως, μοιάζει να βάζει μόνη της ταβάνι στον εαυτό της, την ώρα που έχει όλα τα φόντα για να πρωταγωνιστήσει στο τουριστικό success story (το οποίο, βέβαια, αρχίζει να… τρίζει) της Ελλάδας.

Xαρτογραφώντας την «άγνωστη» αγορά των airbnb της Θεσσαλονίκης

airbnb-3399753-1280-2.jpg?v=0

Με πάνω από 4.500 καταλύματα (που ανήκουν και σε φυσικά πρόσωπα αλλά και σε εταιρείες διαχείρισης) airbnb στον Νομό Θεσσαλονίκης (το Κέντρο, όπως είναι λογικό, συγκεντρώνει τη μερίδα του λέοντος), αναμφίβολα στον τουριστικό χάρτη της πόλης μπαίνει μία πρόσθετη μεταβλητή, η οποία πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη για να χαρτογραφηθεί το τουριστικό τοπίο.

Τα ακίνητα γύρω από τη ΔΕΘ και στο Κέντρο τις ημέρες της Έκθεσης είχαν 100% πληρότητα, ενώ και για το υπόλοιπο του Σεπτέμβρη όπως και για τον Οκτώβριο συγκεντρώνουν υψηλές πληρότητες, αφού πολλά από αυτά κλείνονται από εταιρείες για μεγαλύτερη ευελιξία. Θετικές είναι οι πρώτες ενδείξεις και για την περίοδο των Χριστουγέννων. Δεκέμβριος, Σεπτέμβριος και Μάιος φαίνεται να είναι οι πιο δυνατοί μήνες για τα airbnb της πόλης με τη μέση τιμή διανυκτέρευσης (πολλές φορές παραπλανά) να κυμαίνεται περί των 60 ευρώ, αν και στις πιο δημοφιλείς περιοχές, όπως το Κέντρο, η μέση τιμή ξεπερνά τα 100 ευρώ τη βραδιά.

Το προφίλ του τουρίστα της βραχυχρόνιας μίσθωσης

Το προφίλ των επισκεπτών που επιλέγουν καταλύματα airbnb, βάσει των δεδομένων της Airroi (τουριστική πλατφόρμα), προέρχεται σε ποσοστό 69,7% από το εξωτερικό. Συγκεκριμένα, κορυφαίοι τόποι καταγωγής των επισκεπτών είναι η Σόφια, το Λονδίνο και το Βερολίνο. Επιπλέον, η πλατφόρμα επισημαίνει πως το 50% των επισκεπτών ανήκει στη γενιά Z και Alpha, αποκαλύπτοντας ότι τα καταλύματα αυτά είναι δημοφιλή κυρίως στους νεαρούς επισκέπτες της Θεσσαλονίκης.

Κινητικότητα για airbnb, σε μικρότερη κλίμακα, υπάρχει και από τη δυτική Ευρώπη, χώρες της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και του Αραβικού Κόλπου.

Οι εισοδηματικές… ανισότητες των ιδιοκτητών

Το μέσο μηνιαίο εισόδημα των ιδιοκτητών airbnb, με βάση τα στοιχεία για το τελευταίο έτος, ανέρχεται στα 950 ευρώ. Ωστόσο, ο αριθμός αυτός δεν είναι όσο… εντυπωσιακός φαίνεται. Αν εξετάσει κανείς τη διάμεσο των εισοδημάτων, εκτιμάται στα 680 ευρώ/μήνα, ενώ το κορυφαίο 10% των ιδιοκτητών κερδίζει κατά μέσο όρο 1.680 ευρώ/μήνα. Αυτοί είναι οι πιο… προνομιούχοι. Το χαμηλότερο 25% βγάζει περίπου 370 ευρώ/μήνα, τη στιγμή που η ενοικίαση του ακινήτου, ίσως, απέφερε μεγαλύτερα κέρδη.

Δημοφιλείς και μη περιοχές

Το κέντρο της πόλης και η περιοχή γύρω από τα Λαδάδικα συγκεντρώνει υψηλή ζήτηση και ενδιαφέρον, ενώ καταλύματα airbnb με θέα τον Θερμαϊκό, την πλατεία Αριστοτέλους ή απλά κοντά σε δημοφιλή αξιοθέατα, διατίθενται από 65 έως και 388 ευρώ τη νύχτα. Μικρή έκπληξη αποτελεί και το γεγονός πως υπάρχουν αρκετές καταχωρήσεις και στον Βαρδάρη, με τις χαμηλές τιμές να τραβούν τους επισκέπτες.

Τα δημοτικά διαμερίσματα της Τούμπας και της Άνω Πόλης δεν φαίνεται να συγκεντρώνουν μεγάλο ενδιαφέρον. Αντίθετα, η τάση στο πέμπτο δημοτικό διαμέρισμα, στην περιοχή Φάληρο, είναι διαρκώς ανοδική. Εκεί, γύρω από το «Θεαγένειο», πλήθος από κλειστά ισόγεια καταστήματα έχουν μεταμορφωθεί σε διαμερίσματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 21.09.2025

Loader