- Newsroom
Με τη διάκριση δύο φοιτητών και μιας φοιτήτριας για τις προτάσεις επιχειρηματικής αξιοποίησης ευρεσιτεχνιών που κατέθεσαν, ολοκληρώθηκε ο 1ος σχετικός διαγωνισμός του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), μια νέα στρατηγική πρωτοβουλία, με στόχο την εκπαίδευση της ακαδημαϊκής κοινότητας σε θέματα αξιοποίησης διανοητικής ιδιοκτησίας και την ενίσχυση της σύνδεσης της πανεπιστημιακής γνώσης με την επιχειρηματικότητα, την αγορά και την κοινωνία. Ο διαγωνισμός επιχειρηματικής αξιοποίησης παντεντών του ΑΠΘ διοργανώθηκε από τη Μονάδα Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας του ΑΠΘ και το Κέντρο Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας ΑΠΘ WALK και πραγματοποιήθηκε με τη μορφή εντατικού 48ωρου Hackathon στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων του πανεπιστημίου.
Ειδικότερα, οι συμμετοχές που διακρίθηκαν ήταν οι εξής: ο φοιτητής Κωνσταντίνος Τερλεμές από το Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ κατετάγη στην 1η θέση για την πρόταση επιχειρηματικής αξιοποίησης της πατέντας «Μέθοδος ψηφιακής προσομοίωσης αθλητικών αγώνων για χρήση στη γνωστική εκπαίδευση και προπόνηση αθλητών» των εφευρετών Παναγιώτη Μπαμίδη, Ευάγγελου Παρασκευόπουλου, Ευάγγελου Σταμκόπουλου, Παναγιώτη Αντωνίου, Μεγακλή Δημητριάδη και Ευστάθιου Σιδηρόπουλου.
Στη δεύτερη θέση αναδείχθηκε η φοιτήτρια Γεωργία Αντωνίου από το Τμήμα Χημικών Μηχανικών ΑΠΘ για την πρόταση επιχειρηματικής αξιοποίησης της πατέντας «Μέθοδος για την ανάπτυξη πλατφόρμας για την παραγωγή δυνάμενων για μεταφορά μέσω πεπτιδίου μεταγωγής (PTD), In Vitro Μεταγραφόμενων (IVT) MRNA θεραπευτικών» των εφευρετών/τριών Λευκοθέας Παπαδοπούλου, Ιωάννη Βιζιριανάκη, Ιωάννη Παππά και Αντρούλας Μηλιώτου. Για την πρόταση περί «Διαδικασίας κρύας παρασκευής ροφήματος με βελτιστοποιημένες αισθητηριακές ιδιότητες», των εφευρετών/τριών Πάτροκλου Βαρελτζή και Σμαρούς Κύρογλου, διακρίθηκε στην τρίτη θέση ο φοιτητής Κλάιντι Σάκα από το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών ΑΠΘ.
Στο πλαίσιο του 48ώρου hackathon, διεπιστημονικές ομάδες φοιτητών/τριών και ερευνητριών/ών και επαγγελματιών κλήθηκαν να αναπτύξουν και να παρουσιάσουν προτάσεις επιχειρηματικής αξιοποίησης ενεργών διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας του ΑΠΘ, σε συνεργασία με τις ομάδες των εφευρετών/τριών. Οι ομάδες συνεργάστηκαν στενά με μέντορες, ενώ στο τέλος παρουσίασαν τις ιδέες τους σε επιτροπή με συμμετοχή στελεχών της αγοράς, επενδυτών και της Μονάδας Μεταφοράς Τεχνολογίας και Καινοτομίας. Μέσα από μια σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων, οι συμμετέχοντες ανέπτυξαν δεξιότητες δημιουργικής σκέψης, συνεργασίας και επιχειρηματικής αξιοποίησης ερευνητικών αποτελεσμάτων.
Αναλυτικότερα, η πρώτη ημέρα, με τίτλο «Από τη γνώση στην αξία», περιλάμβανε την επίσημη έναρξη και την παρουσίαση των εφευρέσεων από τα μέλη του ερευνητικού και ακαδημαϊκού προσωπικού. Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τους/τις εφευρέτες/τριες των πατεντών, να θέσουν ερωτήσεις και να κατανοήσουν σε βάθος τις τεχνολογίες. Μέσα από τη διαδραστική συνεδρία «Μετατροπή γνώσης σε οικονομική αξία» και τις ομιλίες δύο ιδρυτών εταιρειών, οι ομάδες άρχισαν να συνδέουν θεωρητικά ερευνητικά αποτελέσματα με πραγματικές επιχειρηματικές ευκαιρίες, αναπτύσσοντας κριτική και δημιουργική σκέψη γύρω από την εμπορική αξιοποίηση της καινοτομίας.
Η δεύτερη ημέρα («Από την ιδέα στην πρόταση αξίας») ήταν αφιερωμένη στον σχεδιασμό πρότασης αξίας. Μέσα από πρακτικά εργαστήρια και καθοδήγηση τόσο από μέντορες όσο και από μέλη της ομάδας εφευρετών, οι συμμετέχοντες/ουσες έμαθαν πώς να αναγνωρίζουν τα πλεονεκτήματα μιας τεχνολογίας, πώς να τα αποτυπώνουν με σαφήνεια και πώς να τα επικοινωνούν αποτελεσματικά προς διαφορετικούς αποδέκτες - πελάτες, συνεργάτες ή επενδυτές. Η εμπειρία αυτή ενίσχυσε την ικανότητά τους να μεταφράζουν επιστημονικά αποτελέσματα σε προτάσεις με πραγματική αξία, αλλά και να συνεργάζονται σε ομάδες υπό συνθήκες πίεσης, με εξατομικευμένη καθοδήγηση από τεχνικούς και επιχειρηματικούς συμβούλους του WALK.
Κατά την τρίτη μέρα, οι ομάδες δούλεψαν εντατικά με τους μέντορές τους για να οριστικοποιήσουν τις προτάσεις τους και να προετοιμάσουν το τελικό τους pitch (σύντομη παρουσίαση). Στο πλαίσιο του εργαστηρίου «Pitch Perfect», εξασκήθηκαν στο πώς να παρουσιάζουν αποτελεσματικά μια ιδέα σε διαφορετικά ενδιαφερόμενα μέρη, ήτοι σε επενδυτές/τριες, πιθανούς πελάτες ή στρατηγικούς συνεργάτες. Η εμπειρία κορυφώθηκε με τις τελικές παρουσιάσεις των ομάδων, δίνοντας στους συμμετέχοντες την ευκαιρία να λάβουν ανατροφοδότηση από ειδικούς και να συνδεθούν με φορείς του ελληνικού οικοσυστήματος καινοτομίας.
Οι συμμετοχές που ξεχώρισαν έλαβαν ειδική αναγνώριση και συμβολικά έπαθλα, ενώ όλοι οι συμμετέχοντες αποκόμισαν πολύτιμη εμπειρία στη μετατροπή έρευνας σε βιώσιμες επιχειρηματικές προτάσεις, στην ομαδική εργασί, και στην κατανόηση των διαφορετικών δρόμων εμπορικής αξιοποίησης της γνώσης -από τη δημιουργία startup ή spin-off, έως τη συνεργασία με τρίτους φορείς και την αδειοδότηση τεχνολογιών.
Η δράση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου «Στρατηγική Αριστείας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης» της πρόσκλησης «Πανεπιστήμια Αριστείας», το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης («NextGenerationEU»).