Θεσσαλονίκη – Balkan Forum: 10 δις. οι ελληνικές εξαγωγές στα Βαλκάνια – Ευκαιρίες και προοπτικές για το εγχώριο επιχειρείν

Ποιοι τομείς ανοίγουν αναπτυξιακούς ορίζοντες για τις επιχειρήσεις στη βαλκανική γειτονιά – Το γεωπολιτικό πόκερ με δυνατά χαρτιά Ουκρανία, Σερβία

«Θησαυρούς» κρύβουν τα Βαλκάνια για τις ελληνικές επιχειρήσεις με τις χώρες που πολλές φορές «υποτιμούμε» όπως η Βουλγαρία, η Σερβία και η Αλβανία να κάνουν άλματα προόδου, γεγονός που ανοίγει πεδίο δόξης λαμπρό για τους εξαγωγείς της Βόρειας Ελλάδας, με τα τρόφιμα νευραλγικό κλάδο.


Η χώρα μας καλείται να δώσει έμφαση στις υποδομές (αξιόπιστος σιδηρόδρομος, λιμάνια) για να αναπτυχθούν περαιτέρω οι εμπορικές σχέσεις, με τη Θεσσαλονίκη, που οφείλει να στρέψει το βλέμμα στα Βαλκάνια με συγκροτημένο σχέδιο, να παίζει κομβική σημασία λόγω και γεωγραφικής εγγύτητας.


Ενέργεια, μεταποίηση τροφίμων, κατασκευές, τουρισμός στρώνουν το έδαφος για την καλλιέργεια στενών εμπορικών δασμών Ελλάδας – βαλκανικών οδών.

«Να αυξήσουμε τις εξαγωγές τροφίμων για να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο»

«Η Ελλάδα εξάγει συνολικά, προϊόντα και υπηρεσίες (τουρισμός) αξίας 100 δις. ευρώ, στα Βαλκάνια εξάγουμε 10 δις. ευρώ (καύσιμα, τρόφιμα, χημικά), στόχος είναι να αυξηθούν οι εξαγωγές στα Βαλκάνια. Πρέπει να αυξήσουμε τις εξαγωγές τροφίμων, υποκαθιστώντας με αυτό τον τρόπο εισαγωγές τροφίμων, εκεί πρέπει να εστιάσουμε, οι αγρότες χρειάζεται να παραγάγουν περισσότερα, έτσι θα αλλάξει και το παραγωγικό μοντέλο. Η Ελλάδα επενδύσει 7 δις. στα Βαλκάνια (κυρίως Ρουμανία, Βουλγαρία). Οι εισαγωγές από τα Βαλκάνια είναι 8,4 δις. Το έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο (εξάγουμε λιγότερα από όσα εισάγουμε) της χώρας είναι γύρω στα 12 – 13 δις., το μειώνει η συνεισφορά του τουρισμού», επεσήμανε ο Σίμος Διαμαντίδης, Πρόεδρος του ΣΕΒΕ.

«Διαπροσωπικές σχέσεις, μεγαλύτερη διείσδυση σε βαλκανικές αγορές»

«Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να αρχίσουν από εξαγωγές στα Βαλκάνια (είναι ιδανικές αγορές λόγω του μεγέθους τους), αν δουν πως πάνε καλά συνεχίζουν σε μεγάλες αγορές. Χρειάζεται οικονομική διπλωματία(οι ανθρώπινες και διαπροσωπικές σχέσεις και στην εποχή της ψηφιοποίησης παίζουν το ρόλο τους), συμμετοχή σε εκθέσεις και μεγαλύτερη διείσδυση στις βαλκανικές αγορές (Σερβία, Κροατία, Κόσοβο)», ανέφερε.

Ταυτόχρονα, έδωσε έμφαση στην υλοποίηση κρίσιμων έργων υποδομής στη Θεσσαλονίκη (σε βάθος πενταετίας) όπως η επέκταση του έκτου προβλήτα, η δημιουργία logistic center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου και η αναβάθμιση του σιδηρόδρομου.


Παράγοντες – κλειδιά Ουκρανία, Σερβία, η γεωπολιτική διάσταση θα καθορίσει τις οικονομικές σχέσεις Ελλάδας – Βαλκανίων



«Η γεωγραφική εγγύτητα παίζει κρίσιμο ρόλο στις οικονομικές σχέσεις. Στα Βαλκάνια το ελληνικό επιχειρείν έχει βαθιές ρίζες. Ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας πέρα από την αύξηση του ενεργειακού κόστους στέρησε από τη χώρα μας την αγορά της Ρωσίας, σαν αντιστάθμισα όμως μας φέρνει πιο κοντά στα Βαλκάνια, χώρα κλειδί θα είναι η Σερβία η οποία αναπόφευκτα θα ακολουθήσει ευρωπαϊκή τροχιά. Στα Βαλκάνια θα έβαζα και την Ουκρανία με την οποία (ειδικά αν ενταχθεί στην ΕΕ) θα ενισχυθούν οι οικονομικές μας σχέσεις.

Παράλληλα, ο πόλεμος αναβάθμισε τον ενεργειακό ρόλο της Ελλάδας και ειδικά της Αλεξανδρούπολης, αναβαθμίζει όμως και τον εμπορικό ρόλο της Βόρειας Ελλάδας με την δημιουργία ενός αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου. Θα αυξηθεί η ζήτηση για ελληνικά προϊόντα, αυτό θα συμβάλλει στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας μας.

Η γεωπολιτική διάσταση σε κάθε περίπτωση θα παίξει τον πιο κρίσιμο ρόλο στις οικονομικές σχέσεις της Ελλάδας με Βαλκάνια και την ευρύτερη Νοτιοανατολική Ευρώπη», επεσήμανε ο Αντώνης Καμάρας, Σύμβουλος Διοίκησης του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος.



«Το βλέμμα πάνω, κοινή στρατηγική εξωστρέφειας, διψούν για Βόρεια Ελλάδα οι Βαλκάνιοι»



«Η Βόρεια Ελλάδα πρέπει να βλέπει προς τα πάνω, στα Βαλκάνια (πληθυσμός 40 εκατ.), η περιοχή μας έχει το πλεονέκτημα να έχει χερσαία σύνορα. Υπάρχουν ευκαιρίες στα Βαλκάνια, θεωρώ πως χρειάζεται κοινή στρατηγική εξωστρέφειας, δεν το πετύχαμε ακόμα, πρέπει να δημιουργηθεί κοινή ένωση διμερών επιμελητηρίων Ελλάδας.

Από φέτος η Ελλάδα δεν έχει σύνορα με την Ευρώπη με την πλήρη ένταξη στη Σένγκεν Βουλγαρίας, Ρουμανίας. Οι Βαλκάνιοι διψούν για τουρισμό Βόρειας Ελλάδας, κανείς δε μπορεί να λέει πως μας παίρνουν οι ξένοι τα ακίνητα, πού θα ήταν η Βόρεια Ελλάδα χωρίς Βαλκάνιους;», επεσήμανε ο Κώστας Γεωργάκος, πρόεδρος ελληνοσερβικού επιμελητηρίου Βόρειας Ελλάδας.



496511601-725420386666024-2170649254457915715-n.jpg?v=0

«1 εκατ. Σέρβοι ετησίως στην Ελλάδα» - Ποιοι τομείς κρύβουν ευκαιρίες



«Περίπου 1 εκατομμύριο Σέρβοι έρχονται για τουρισμό στην Ελλάδα (κινούμενοι κυρίως μεταξύ Χαλκιδικής, Καβάλας, Κατερίνης), τα περιθώρια αύξησης των εξαγωγών τροφίμων στη Σερβία είναι τεράστια. Και οι Έλληνες τουρίστες στη Σερβία αυξάνονται, κυρίως σε επίπεδο city break ακόμα (πάνε τα Σαββατοκύριακα). Ενέργεια, κατασκευές (σιδηροδρομικά έργα), μεταποίηση τροφίμων, τομέας φιλοξενίας αποτελούν υποσχόμενα πεδία ευκαιριών. Περίπου 250 ελληνικές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στη Σερβία, κάνουν τζίρο 1,5 δις. ευρώ, απασχολώντας πάνω από 15.000 εργαζόμενους», σημείωσε.



«Η τουριστική ανάπτυξη της Αλβανίας δεν είναι ανταγωνιστική με την Ελλάδα»



«Η Ελλάδα αποτελεί τον τρίτο εμπορικό εταίρο της Αλβανίας, οι σχέσεις διαχρονικά είναι σταθερές και αναπτυσσόμενες, οι τουριστικές ροές αυξάνονται. Ο τομέας της καθαρής ενέργειας (ΑΠΕ), ο αγροδιατροφικός τομέας, τα logistics αποτελούν πεδία συνεργασίας με θετικές προοπτικές. Η τουριστική ανάπτυξη της Αλβανίας θα βοηθήσει την Ελλάδα (παράδειγμα τις επιχειρήσεις δομικών υλικών), δε θα την ανταγωνιστεί. Θα αυξηθούν οι τουριστικές ροές, αυτό θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις στην Ήπειρο», σημείωσε ο Μάριος Μπελιμπασσάκης, προϊστάμενος στο γραφείο οικονομικών υποθέσεων στην ελληνική πρεσβεία στα Τίρανα.



«Ανεπηρέαστες οι οικονομικές σχέσεις από το πολιτικό κλίμα»



«Η παροχή τεχνογνωσίας από την Ελλάδα στην Αλβανία στον τουρισμό κρύβει ευκαιρίες για ελληνικές επιχειρήσεις. Το πολιτικό κλίμα και οι πολιτικές σχέσεις των δύο χωρών δεν επηρεάζουν τις οικονομικές σχέσεις», σημείωσε.



«Ανατριχιάζουμε με τη γραφειοκρατία, πλησιάζουμε την ευρωζώνη»



«Η Βουλγαρία πλησιάζει πολύ στην ένταξή στην ευρωζώνη, ένα καθοριστικό βήμα για την ένταξη στην ΕΕ που θα έχει πολλαπλά οφέλη για τη χώρα, αυξάνοντας και τις τουριστικές ροές στην Ελλάδα. Όταν ακούμε τη λέξη γραφειοκρατία ανατριχιάζουμε, βλέπουμε όμως πλέον φως στο τούνελ», ανέφερε ο Tsvetan Simeonov, Πρόεδρος Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Βουλγαρίας.


«Δεν είναι έτοιμες οι ΜμΕ για είσοδο στα Βαλκάνια, αλλαγή νοοτροπίας»


«Το επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα διαχρονικά είναι προβληματικό. Φορολογία, ενέργεια, δημογραφικό, αργό ίντερνετ, υστέρηση στην τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση (το πιο σημαντικό) μας ταλαιπωρούν. Θα είμαι ειλικρινής, οι ΜμΕ δεν είναι έτοιμες να κάνουν το βήμα για είσοδο στα Βαλκάνια, χρειάζεται ανάπτυξη συνεργειών και αλλαγή νοοτροπίας», σημείωσε ο Δημήτριος Βαργιάμης, Αντιπρόεδρος Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών (ΓΣΕΒΕΕ).

Το πάνελ συντόνισε ο δημοσιογράφος του emakedonia.gr και της «Μακεδονίας της Κυριακής», Νίκος Οικονόμου.

Loader