Ρότα για μία νέα εποχή ανάπτυξης χαράσσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με την επέκταση του έκτου προβλήτα, ένα project-game changer (που θα πλησιάσει τα 200 εκατ. ευρώ) όχι μόνο για την πόλη αλλά και ευρύτερα την ελληνική οικονομία.
Σε ένα ευμετάβλητο παγκόσμιο περιβάλλον όπου η σημασία της συνδεσιμότητας και της ύπαρξης μίας στιβαρής εφοδιαστικής αλυσίδας αναδεικνύονται διαρκώς, οι γεωστρατηγικές και γεωπολιτικές προεκτάσεις της επένδυσης για τον έκτο προβλήτα ξεπερνούν τα ελληνικά σύνορα.
Ο ΟΛΘ καλείται πλέον, μετά τις πρόσφατες διοικητικές αλλαγές και την αποχώρηση Λιάγκου από την προεδρία, να κερδίσει το στοίχημα της «μεταμόρφωσης» του λιμένα με την επέκταση του προβλήτα (έργο που περιμένει η πόλη σχεδόν… 20 χρόνια) να ανοίγει διάπλατα νέους ορίζοντες ανάπτυξης, καθιστώντας τη Θεσσαλονίκη εμπορευματικό κόμβο διεθνούς εμβέλειας.
«Έργο μείζονος στρατηγικής σημασίας, βασικός διαμετακομιστικός κόμβος για την κεντρική και νοτ. Ευρώπη, η Θεσσαλονίκη»
«Η επέκταση του προβλήτα 6 είναι ένα έργο μείζονος στρατηγικής σημασίας, που αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη θέση του λιμένα στον παγκόσμιο λιμενικό χάρτη. Με την επέκταση, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα μπορεί να εξυπηρετεί πλοία εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών, χωρητικότητας έως 24.000 TEU, παγιώνοντας τον ρόλο του λιμένα Θεσσαλονίκης ως βασικού διαμετακομιστικού κόμβου για τα Βαλκάνια, τη νοτιοανατολική και κεντρική Ευρώπη, δεδομένης και της γεωστρατηγικής θέση του λιμανιού κοντά στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών», σημειώνει στη «ΜτΚ» ο Ιωάννης Τσάρας, διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ.
«Συνολικά, η επέκταση του προβλήτα 6, σε συνδυασμό και με τη συνεχή αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών που υλοποιεί η ΟΛΘ ΑΕ, θα ενισχύσει τη διεθνή ανταγωνιστικότητα και την εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού, δημιουργώντας ποικίλα και πολλαπλά οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία, σε τοπικό και εθνικό επίπεδο», προσθέτει.
«Εντός των επόμενων εβδομάδων οι εγκρίσεις, άμεσα θα ξεκινήσουν οι εργασίες»
Παράλληλα, προαναγγέλει πως οι εργασίες για το νευραλγικής σημασίας έργο θα ξεκινήσουν άμεσα, με τις τελικές εγκρίσεις να αναμένονται εντός των επόμενων εβδομάδων και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της επέκτασης να φτάνει έως το 2028.
«Περίπου 180 εκατ. ευρώ το κόστος»
« Όπως είναι γνωστό, το master plan για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού, στο οποίο η επέκταση του προβλήτα 6 έχει κεντρικό ρόλο, εγκρίθηκε με Προεδρικό Διάταγμα, στις 10 Φεβρουαρίου 2025. Αυτήν τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες αδειοδότησης, με τις σχετικές εγκρίσεις να αναμένονται εντός των επόμενων εβδομάδων. Από εκεί και πέρα, το κατασκευαστικό σκέλος του έργου θα ξεκινήσει άμεσα και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης ανέρχεται σε 36 μήνες», επισημαίνει, προσδιορίζοντας το κόστος του project της επέκτασης γύρω στα 180 εκατ. ευρώ.
«Μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις στη Βόρεια Ελλάδα»
«Γενικότερα, το έργο της επέκτασης του προβλήτα 6 αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις στη Βόρεια Ελλάδα. Πρόκειται για μία επένδυση με κόστος που εκτιμάται περίπου στα 180 εκατ. ευρώ, η οποία θα δημιουργήσει σημαντική προστιθέμενη αξία για την ευρύτερη λιμενική κοινότητα, την πόλη της Θεσσαλονίκης, το ελληνικό Δημόσιο και σειρά επιχειρηματικών και κοινωνικών εταίρων της ΟΛΘ ΑΕ», τονίζει.
Αναβάθμιση υποδομών
Πέρα από την επέκταση του έκτου προβλήτα, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης βάζει πλώρη και για ριζικό λίφτινγκ στις υποδομές.
«Με την έγκριση του master plan, η ΟΛΘ ΑΕ αποκτά τη δυνατότητα υλοποίησης ενός ευρύτερου επενδυτικού σχεδίου. Σε αυτό περιλαμβάνονται έργα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, όπως η αποκατάσταση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού, η προμήθεια σύγχρονου μηχανικού εξοπλισμού και η περαιτέρω αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών», επισημαίνει ο κ. Τσάρας
«Έχουμε υλοποιήσει επενδύσεις 77 εκατ. ευρώ από το 2018»
«Παράλληλα, θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε λύσεις και συστήματα που αναβαθμίζουν την ενεργειακή απόδοση και συμβάλλουν στην ανταπόκρισή μας σε ζητήματα που αφορούν την κλιματική αλλαγή, αλλά και την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων και όλων των χρηστών του λιμένα. Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφέρουμε ότι η ΟΛΘ ΑΕ έχει ήδη υλοποιήσει επενδύσεις άνω των 77 εκατ. ευρώ από το 2018 μέχρι σήμερα, με γνώμονα τη συνολική αναβάθμιση του λιμανιού», σημειώνει, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στον… Βαρδάρη ανάπτυξης που δίνει αέρα στα πανιά της κρουαζιέρας.
«Ρίχνουν άγκυρα 72 κρουαζιερόπλοια το 2025»
«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης καταγράφει αυξημένες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων τα τελευταία έτη. Συγκεκριμένα, το 2023 έγιναν 68 προσεγγίσεις, το 2024 έγιναν 81 προσεγγίσεις, ενώ για το 2025 έχουν ήδη προγραμματιστεί 72 προσεγγίσεις», αναφέρει, ξεχωρίζοντας τρεις παράγοντες που συνέβαλαν σε αυτό το αποτέλεσμα.
«Επενδύσεις, συνεργασία, επικοινωνία»
Πρώτον, οι επενδύσεις για τη δημιουργία ενός πρόσθετου, σύγχρονου και πλήρως εξοπλισμένου επιβατικού σταθμού για την εξυπηρέτηση των αφίξεων εντός και εκτός Σένγκεν, 2 κρουαζιερόπλοιων ταυτόχρονα και περισσότερων από 6.000 επιβατών και πληρωμάτων καθημερινά.
Δεύτερον, η στενή συνεργασία με τοπικούς, εθνικούς και διεθνείς φορείς για την προώθηση του μοναδικού προορισμού (CLIA, MedCruise) και η συμμετοχή της ΟΛΘ ΑΕ σε διεθνείς εκθέσεις, η οποία ενισχύει την αλληλεπίδραση με τους κυριότερους επιχειρηματικούς εταίρους της αγοράς της κρουαζιέρας.
Τρίτον, η συνεχής επικοινωνία με ναυτιλιακούς και τουριστικούς πράκτορες κρουαζιέρας της Ελλάδας προωθεί την ανταλλαγή απόψεων και τον προγραμματισμό ταξιδιών εξοικείωσης (fam trips) με αντιπροσωπείες στελεχών διεθνών εταιρειών κρουαζιέρας.
«Προτεραιότητα της ΟΛΘ ΑΕ είναι η αναβάθμιση των υπηρεσιών και των υποδομών της, με στόχο την εδραίωση της εμπιστοσύνης όλο και περισσότερων εταιρειών κρουαζιέρας που την εντάσσουν στον προγραμματισμό τους», υποστηρίζει, εστιάζοντας και στις παρεμβάσεις για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του λιμένα.
Τονωτική ένεση 177,5 εκατ. στο ΑΕΠ, έσοδα 271,8 εκατ. ετησίως, 4.000 νέες θέσεις εργασίας σε βάθος δεκαετίας
Με την επέκταση του έκτου προβλήτα το ελάχιστο βάθος από τη μέση στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί στα 17,6 μέτρα, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους και την προσέλκυση κύριων γραμμών, που θα «πιάνουν» απευθείας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τροφοδοτώντας τις χώρες της Βαλκανικής και αργότερα ενδεχομένως και της κεντρικής Ευρώπης.
Μία αναβάθμιση που καθιστά το λιμάνι παίκτη-βαρόμετρο στην ευρωπαϊκή και όχι μόνο σκακιέρα, ενώ διόλου αμελητέες είναι και οι οικονομικές διαστάσεις του project που θα αφήσει ανεξίτηλο στίγμα στην ελληνική οικονομία, συνεισφέροντας και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
«Σύμφωνα με έρευνα ανεξάρτητου μελετητή, το κοινωνικοοικονομικό αποτύπωμα του έργου εκτιμάται ως ιδιαίτερα σημαντικό, τόσο κατά τη φάση υλοποίησής του όσο και κατά τη λειτουργία του αναβαθμισμένου Σ.ΕΜΠΟ. Όπως είπαμε, το ύψος της επένδυσης θα ανέλθει σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Μεγάλο μέρος της επένδυσης, μάλιστα, θα κατευθυνθεί σε προμηθευτές και συνεργάτες με έδρα την Ελλάδα», υποστηρίζει ο κ. Τσάρας, παραθέτοντας τα οικονομικά οφέλη της επένδυσης.
Βάσει των εκτιμήσεων της μελέτης, η συνολική συνεισφορά στην ελληνική οικονομία και το λιμενικό οικοσύστημα θα ανέλθει σε 230,4 εκατ. ευρώ ετησίως κατά την περίοδο υλοποίησης. Επιπλέον, σε ετήσια βάση, θα δημιουργηθούν πρόσθετα έσοδα 35,2 εκατ. ευρώ για το ελληνικό Δημόσιο και προστιθέμενη αξία ύψους 93,9 εκατ. ευρώ για το ΑΕΠ της χώρας. Παράλληλα, το έργο θα στηρίξει περισσότερες από 3.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.
Τα μεγέθη είναι ακόμη πιο σημαντικά μετά την ολοκλήρωση του έργου, σε επίπεδο δεκαετούς λειτουργίας. Ειδικότερα, η οικονομική δραστηριότητα του λιμενικού οικοσυστήματος θα ανέλθει σε 271,8 εκατ. ευρώ ετησίως, κατά μέσο όρο. Τα πρόσθετα έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο εκτιμώνται σε 55,2 εκατ. ευρώ ετησίως, η προστιθέμενη αξία για το ΑΕΠ της χώρας υπολογίζεται σε 177,5 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ θα υποστηριχθούν περισσότερες από 4.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.
Τεχνητή Νοημοσύνη, εξωστρέφεια, μείωση περιβαλλοντικού αποτυπώματος
Ο Ιωάννης Τσάρας, πέρα από την επέκταση του προβλήτα, σκιαγραφεί το αναπτυξιακό πλάνο τριών πυλώνων του ΟΛΘ που στοχεύει να δέσει… κάβους με το αύριο, σε μία εποχή σύνθετων προκλήσεων με την πράσινη μετάβαση να αλλάζει άρδην τα δεδομένα.
1) Επένδυση στη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης για ένα πιο «έξυπνο» λιμάνι.
2) Ενίσχυση της συνδεσιμότητας για ένα πιο «ανοιχτό» λιμάνι (περαιτέρω ανάπτυξη διασυνδέσεων με επέκταση δραστηριοτήτων στις συνδυασμένες μεταφορές, logistics, dry ports.
3) Πιο «πράσινο» λιμάνι με ανάλυση του κλιματικού κινδύνου και παρακολούθηση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου.
«Θα πραγματοποιηθούν σημαντικές επενδύσεις σε σύγχρονες τεχνολογίες, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, οι οποίες ενισχύουν την παραγωγικότητα και τις παρεχόμενες υπηρεσίες του λιμένα Θεσσαλονίκης. Επίσης, με γνώμονα την περαιτέρω ενίσχυση της συνδεσιμότητας του λιμένα, η εταιρεία διερευνά διαρκώς ευκαιρίες για την επέκταση των δραστηριοτήτων της στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών και των logistics, όπως και σε dry ports σε γειτονικές χώρες», επισημαίνει.
«Στο επίκεντρο της στρατηγικής μας η βιώσιμη ανάπτυξη»
«Στην ΟΛΘ ΑΕ θέτουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη στο επίκεντρο της στρατηγικής μας, εφαρμόζοντας ένα ολοκληρωμένο Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης πιστοποιημένο κατά ISO 14001:2015. Μέσω αυτού, παρακολουθούμε και αξιολογούμε συστηματικά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της λειτουργίας του λιμένα Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο, η ΟΛΘ ΑΕ εφαρμόζει τις κατευθυντήριες γραμμές του Προτύπου ISO 14064:2018 για τη συστηματική παρακολούθηση των εκπομπών των αερίων ρύπων θερμοκηπίου από τις δραστηριότητές της, και για τα έτη 2022 και 2023, διαθέτει δηλώσεις επαλήθευσης εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, από εγκεκριμένο φορέα πιστοποίησης», αναφέρει.
«Επιπλέον, η εταιρεία έχει υλοποιήσει ανάλυση των Κλιματικών Κινδύνων, εντοπίζοντας τους σημαντικότερους από αυτούς, με σκοπό την πρόληψη, τον έλεγχο και μετριασμό τους. Την υλοποίηση της ολοκληρωμένης Στρατηγικής Βιώσιμης Ανάπτυξης αναδεικνύει η συμπερίληψη της ΟΛΘ ΑΕ στον δείκτη Αειφορίας του ATHEX.
Παράλληλα, η εταιρεία υλοποιεί δράσεις με κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο, όπως ο υποθαλάσσιος καθαρισμός στην παραλία Θεσσαλονίκης, από τον 1ο προβλήτα έως τον Λευκό Πύργο. Επιπλέον, ο λιμένας Θεσσαλονίκης πρωτοπορεί στην ΕΕ και τη Μεσόγειο, εφαρμόζοντας πιλοτική παρακολούθηση αέριων εκπομπών εισερχόμενων πλοίων. Η πρωτοβουλία αυτή συμβάλλει στην παροχή πολύτιμων δεδομένων και τη λήψη μέτρων για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της λιμενικής βιομηχανίας, ενισχύοντας τη δέσμευση της ΟΛΘ ΑΕ για βιώσιμη ανάπτυξη», καταλήγει.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 18.05.2025