Θεσσαλονίκη: Αλλάζει όψη η περιοχή της Χαριλάου

Σειρά παρεμβάσεων και αναπλάσεις μεταμορφώνουν την ανατολική πλευρά της πόλης

Σε τροχιά ανανέωσης, με αναπλάσεις και κινήσεις βελτίωσης του δημοσίου χώρου έχει εισέλθει η Χαριλάου στην Ε’ Δημοτική Ενότητα, καθώς ο Δήμος Θεσσαλονίκης υλοποιεί μία σειρά παρεμβάσεων που μεταμορφώνουν την περιοχή. Με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, την ενίσχυση του πρασίνου και την ανάδειξη των δημόσιων χώρων, το σχέδιο της διοίκησης Αγγελούδη περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την ανάπλαση του πάρκου Αλκμήνης, καθώς και βελτιώσεις στον αστικό εξοπλισμό και έναρξη των διαδικασιών για την πεζοδρόμηση της πλατείας Σταμάτη Καραμανλή. Παράλληλα, στη Νέα Ελβετία προχωρά το σχέδιο του μητροπολιτικού πάρκου με νέους χώρους πρασίνου και αναψυχής.

Πλήρως αναπλασμένο το Πάρκο Αλκμήνης

Πλήρως ανανεωμένο και λειτουργικό πρόκειται να παραδοθεί στα μέσα Νοεμβρίου το Πάρκο Αλκμήνης, ένα από τα πιο εμβληματικά σημεία της περιοχής της Χαριλάου, μετά από χρόνια εγκατάλειψης. Στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, ανακοίνωσε ότι το έργο βρίσκεται στο τελικό στάδιο και ότι οι εργασίες θα ολοκληρωθούν σύντομα, ούτως ώστε ο χώρος να είναι έτοιμος μέσα στον επόμενο ενάμιση μήνα.

alkminis3.jpg
alkminis2.jpg

Όπως σημειώνει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης, οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν σειρά σημαντικών έργων αναβάθμισης. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία του πάρκου, η μεγάλη τσιμεντένια -σε μορφή πυραμίδας- κατασκευή, έκτασης περίπου 400 τ.μ., στην είσοδο από την πλευρά του γηπέδου του Άρη, που λειτουργούσε από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 ως σιντριβάνι, κατεδαφίστηκε, καθώς παρουσίαζε σοβαρούς κινδύνους λόγω των σκαλοπατιών και της φθοράς του χρόνου. Το σιντριβάνι είχε εγκαταλειφθεί εδώ και 18 χρόνια και δεν λειτουργούσε, ενώ είχαν σημειωθεί και ατυχήματα. Μετά την κατεδάφιση και την απομάκρυνση των μεγάλων όγκων μπετόν, ο χώρος ισοπεδώθηκε και πρόκειται να μετατραπεί σε παιδική χαρά 350 τ.μ. μέσω χορηγίας ύψους 50.000 ευρώ.

Η παιδική χαρά θα είναι για παιδιά άνω των 10 ετών, με σύγχρονα παιχνίδια, όπως η «αράχνη» της Νέας Παραλίας. Από την άνω είσοδο του πάρκου, επίσης υπάρχει ένας χώρος με διαστάσεις γηπέδου 5x5, όπου θα δημιουργηθεί γήπεδο ποδοσφαίρου. Στο ίδιο πλαίσιο, προχωρά και η ανακατασκευή του υπάρχοντος γηπέδου μπάσκετ μέσω ακόμη μίας χορηγίας, καθώς και η βελτίωση της υφιστάμενης παιδικής χαράς για μικρότερα παιδιά. Επιπλέον, υπάρχει σκέψη να δημιουργηθεί πάρκο σκύλων στο σημείο που βρίσκεται ένα δεύτερο σιντριβάνι, χωρίς ωστόσο να έχει ληφθεί ακόμη οριστική απόφαση.

Όπως αναφέρει ο κ. Νικηφορίδης, οι τέσσερις κύριες αυτές παρεμβάσεις θα έχουν ολοκληρωθεί έως τις 15 Νοεμβρίου, ώστε το Πάρκο Αλκμήνης να ανοίξει ξανά πλήρως αναμορφωμένο για τους κατοίκους.

Πεζοδρομείται η Πλατεία Σταμάτη Καραμανλή

Προς πεζοδρόμηση οδεύει τελικώς και ο δρόμος γύρω από την πλατεία Σταμάτη Καραμανλή, λίγο πιο βόρεια, καθώς ολοκληρώθηκε στις 10 Οκτωβρίου και η δεύτερη σχετική δημόσια διαβούλευση. Η πεζοδρόμηση που ούτως ή άλλως ήταν στο σχεδιασμό του Δήμου, έρχεται να δώσει οριστική λύση σε ένα ζήτημα που απασχολεί εδώ και καιρό τους κατοίκους των οικοδομικών τετραγώνων πέριξ της πλατείας. Η νέα διαδικασία, που διεξήχθη από 22 Σεπτεμβρίου έως 10 Οκτωβρίου 2025, αποτέλεσε επανάληψη της αρχικής διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Ιούνιο, με στόχο αυτή τη φορά να εξασφαλιστεί η αξιοπιστία και η ακεραιότητα των αποτελεσμάτων. Για τον λόγο αυτό, όπως επισημαίνει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Δημοτικών Κοινοτήτων και Γειτονιών και Μέριμνας για την Τρίτη Ηλικία, Λάζαρος Ζαχαριάδης, εφαρμόστηκε μηχανισμός επαλήθευσης στοιχείων κατοικίας, ώστε να συμμετάσχουν αποκλειστικά οι κάτοικοι των οικοδομικών τετραγώνων που περικλείονται από τις οδούς 25ης Μαρτίου, Γυμνασιάρχου Κωνσταντίνου Μικρού, Γυμνασιάρχου Βασιλείου Μυστακίδου, Επιθεωρητού Δημητρίου Μυσιρλή, Ζαφείρη Παπαζαφειρίου και Αντωνίου Δανιόλου. Η συμμετοχή έγινε είτε ηλεκτρονικά μέσω υπεύθυνης δήλωσης στο gov.gr και αποστολής σε email που είχε δηλωθεί από τον Δήμο, είτε δια ζώσης στα γραφεία της Ε’ Κοινότητας.

platia-stamati-karamanli.jpg?v=0

Η επανάληψη κρίθηκε απαραίτητη, καθώς η πρώτη διαβούλευση του Ιουνίου είχε προκαλέσει αντιδράσεις: Αν και απευθυνόταν σε περίπου 2.500 κατοίκους, ψήφισαν 9.131 δημότες, γεγονός που αμφισβήτησε την εγκυρότητα της διαδικασίας. Σύμφωνα με τα τότε αποτελέσματα, μόλις 5% τάχθηκαν υπέρ της πλήρους πεζοδρόμησης, 95% υπέρ δρόμου ήπιας κυκλοφορίας, ενώ 1% προτίμησε πεζοδρόμηση μόνο τα Σαββατοκύριακα.

platia-stamati-karamanli1.jpg?v=0

Κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 15 Σεπτεμβρίου, κάτοικοι της περιοχής κατέθεσαν υπόμνημα με περίπου 800 υπογραφές, ζητώντας εκ νέου την πεζοδρόμηση. Ο δήμαρχος, Στέλιος Αγγελούδης, έχει δηλώσει ότι είναι θετικός στο ενδεχόμενο. «Θα γίνει πεζοδρόμηση, όμως για να υλοποιηθεί χρειάζεται να προηγηθεί η σχετική μελέτη -κάτι που δεν είναι θέμα ημερών αλλά μηνών», τονίζει ο Πρόδρομος Νικηφορίδης. Στον χώρο έχουν προηγηθεί εργασίες βελτίωσης των καθιστικών και του αστικού εξοπλισμού της πλατείας, ενώ το σιντριβάνι έχει καθαριστεί και αναμένεται να τεθεί ξανά σε λειτουργία τις αμέσως επόμενες ημέρες, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο.

Πάρκο Νέας Ελβετίας

Σημαντικές παρεμβάσεις και σχεδιασμοί βρίσκονται σε εξέλιξη στην περιοχή της Νέας Ελβετίας, με τον Δήμο Θεσσαλονίκης να δρομολογεί έργα που θα αναβαθμίσουν τόσο το πάρκο, όσο και τον ευρύτερο αστικό χώρο γύρω από τους τερματικούς σταθμούς Μετρό και λεωφορείων.

Εδώ και καιρό έχουν γίνει βελτιωτικές παρεμβάσεις στις διαδρομές και τα μονοπάτια εντός του χώρου, προκειμένου να βελτιωθεί η προσβασιμότητα και η καθημερινή χρήση του από τους πολίτες. Παράλληλα, όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» η αντιδήμαρχος Αστικής Ανάπτυξης και Πολεοδομίας, Δήμητρα Αγκαθίδου, ο Δήμος εργάζεται εντατικά για την ανάπλαση του ΚΧ131, δηλαδή της περιοχής γύρω από τον τερματικό σταθμό. «Ένα μεγάλο μέρος των ακινήτων έχει ήδη χρηματοδοτηθεί και απαλλοτριωθεί από το Μετρό. Προκειμένου, όμως, να καλυφθεί όλη η περιοχή από το πάρκο Νέας Ελβετίας μέχρι τον τερματικό σταθμό, έχουμε συζητήσει τη δυνατότητα χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο. Ύστερα από μία περίοδο καθυστερήσεων και γραφειοκρατικών εμποδίων, οι διαδικασίες πλέον ωριμάζουν, με στόχο τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου, που θα ενοποιεί τον χώρο του πάρκου, τον τερματικό σταθμό του μετρό και το τέρμα των λεωφορείων», σημειώνει η κ. Αγκαθίδου. Το σχέδιο προβλέπει επίσης χώρους στάθμευσης σε δύο οικόπεδα που ανήκουν ήδη στον Δήμο και έχουν αποζημιωθεί, ώστε να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της περιοχής.

Μεγαλώνει ο χώρος πρασίνου στον Κήπο του Καλού

Παράλληλα, δύο ακόμη χώροι πρασίνου προστίθενται στο Ε’ Δημοτικό Διαμέρισμα. Όπως υποστηρίζει ο κ. Νικηφορίδης, στην κυριότητα του Δήμου πέρασε πρόσφατα ένας χώρος που ανήκε στο Δημόσιο, πάνω από τον Κήπο του Καλού, στην περιοχή της Ροδίτου, ο οποίος πλέον εντάσσεται στον δημοτικό σχεδιασμό.

Η κ. Αγκαθίδου σημειώνει σχετικά πως «πρόκειται για ένα τμήμα στην οδό Γυμνασιάρχου Μικρού, χαρακτηρισμένο ως χώρος πρασίνου, που λαμβάνει επίσης χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο και πλέον ανήκει στον Δήμο». Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργείται ένας ενιαίος πράσινος άξονας που ξεκινά από τον Κήπο του Καλού και εκτείνεται μέχρι την οδό Μαρτίου.

Επιπλέον, έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες και για άλλο ένα οικόπεδο στην οδό Αρχαιολογικού Μουσείου, το οποίο επίσης θα χρηματοδοτηθεί μέσω του Πράσινου Ταμείου και θα μετατραπεί σε χώρο πρασίνου.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 19.10.2025

Loader