Τα μεθεόρτια

Θόδωρος Χατζηπαντελής
Γράφει Θόδωρος Χατζηπαντελής Καθηγητής ΑΠΘ

Γιορτάσαμε με κατάνυξη την Παναγία -μία από τις κεντρικές γιορτές της Ελλάδας και της Ορθοδοξίας. Χρόνια πολλά σε Μαρίες, Δέσποινες, Παναγιώτες, Μάριους, Παναγιώτηδες έστω καθυστερημένα. Ευκαιρία να αρχίσει να κλείνει το καλοκαίρι και να προγραμματίζουμε για το φθινόπωρο. Εμείς εδώ αναμένουμε και τη ΔΕΘ αρχές Σεπτεμβρίου που με την ευκαιρία ανακοινώσεων αποτελεί πάντα ένα σημείο αναφοράς πολιτικής.

Βέβαια, ούτε το καλοκαίρι τελειώνει λόγω των κρίσεων στο κλίμα και των μεγάλων θεμάτων, ούτε ο προγραμματισμός της ΔΕΘ είναι ανεπηρέαστος από τη δυστυχή κατάσταση που βιώνουμε με τις φωτιές, τις παραλίες και την κλιματική αλλαγή. Φυσικά το πρόβλημα της αστικής ανάπτυξης και της έλλειψης σχεδίου και προσοχής είναι δυστυχώς σύμφυτο με την ανάπτυξη της Ελλάδας από το 1946 και μετά.

Ιδιαίτερα μετά το 1960 οι επεκτάσεις των πόλεων χωρίς σχέδιο, χωρίς υποδομές, σε ύψος χωρίς πρόνοια για ελεύθερους χώρους και σιγά-σιγά από το 1980 η καταστροφή των παραλιών με εξοχικά και αυθαίρετα προκαλούν φαινόμενα σαν αυτά που βιώσαμε στο Μάτι και βιώνουμε στον ένα ή τον άλλο βαθμό κάθε καλοκαίρι.

Ευτυχώς δεν είχαμε θύματα. Αλλά κάθε φορά αντί αυτό που ζούμε να γίνει η αιτία για να επανασχεδιαστούν πόλεις και ύπαιθρος, να αναπτυχθεί ένα σχέδιο αναμόρφωσης των δασών και των αγροτικών εκτάσεων αφήνεται στην τύχη του και μένει στις καλένδες. Γιατί; Γιατί η κάθε αντιπολίτευση -λίγες φωτεινές εξαιρέσεις- αντί να απαιτήσει συμμετοχή στον σχεδιασμό απαιτεί να γίνει κυβέρνηση για να συνεχίσει εκμεταλλευόμενη τα πελατειακά ατομικά κίνητρα του «λαού» που θέλει ελεύθερη παραλία αλλά αυθαίρετη δική κατοικία ή εξοχικό. Αλλά έτσι δεν συμβαίνει σε όλα; Ο αγανακτών για την κυκλοφορία διπλοπαρκάρει για να βολευτεί θεωρώντας ότι έτσι πρέπει γι’ αυτόν.

Άλλωστε αυτή είναι η κοινή δυστυχώς αντίληψη: ό,τι θέλω «εγώ» είναι νόμος και δίκαιο! Χαϊδεύεται ο καθένας και η καθεμία από κόμματα που αναφέρουν τον αριστερό «λαϊκισμό» σε υψηλό ιδανικό και με τη νέα πελατεία που αναζητούν θέλουν να πάρουν την εξουσία μαζί την κυβέρνηση. Ολοκληρωτισμός λέγεται και έχει δοκιμαστεί!

Με τη ΔΕΘ περιμένουμε και την επέκταση του Μετρό -από Νοέμβριο. Μακάρι θα πω και θα ευχηθώ να επεκταθεί γρήγορα. Θα τα πούμε μία άλλη φορά. Θυμάμαι την πρώτη έρευνα που είχαμε κάνει με τον νυν πρόεδρο του Δημοτικού Συμβούλιου το 1985 για το Μετρό και το κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης…

Δυστυχώς η νοοτροπία του «αγανακτούντα αλληλέγγυου» υπάρχει και εδώ στις συγκοινωνίες! Αυτός/αυτή που θέλει να του πληρώνουμε τα πάσης φύσης έξοδα του! Στα λεωφορεία αισθάνεσαι ηλίθιος που χτυπάς εισιτήριο και στο Μετρό δίνουν -όπως διαβάσαμε και βλέπουμε το εισιτήριο τους ελπίζοντας να τους το δώσει κάποιος. Φυσικά υπάρχει μια πολύ απλή λύση! Να κοστίζει αυτό που εκδίδεται 20 λεπτά και όταν επαναφορτίζεται να μην κοστίζει! Όπως σε δεκάδες πόλεις στον πλανήτη! Και στα λεωφορεία να μπαίνεις από την πόρτα του οδηγού και να χτυπάς εισιτήριο!

Ας τα δούμε και αυτά. Μιλώντας για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις…

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 17.08.2025