Τα άδεια ταμεία φέρνουν λουκέτα μετά τις θερινές εκπτώσεις

Καταστηματάρχες μιλούν στη «ΜτΚ» για τη χαμηλή αγοραστική κίνηση και τη μείωση του τζίρου τους

Με την περίοδο των θερινών εκπτώσεων να φτάνει στο τέλος της, οι επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης παίρνουν χαρτί και μολύβι, προκειμένου να κάνουν έναν πρώτο απολογισμό της καλοκαιρινής κίνησης, υπολογίζοντας έσοδα και οικονομικές υποχρεώσεις.

Οι περισσότεροι βλέπουν ήδη τα ταμεία τους μισοάδεια με την πτώση στον τζίρο τους να είναι αρκετά μεγαλύτερη σε σύγκριση με την περσινή χρονιά, αφού, όπως επισημαίνουν, φέτος οι καταναλωτές επικεντρώθηκαν, κυρίως, σε στοχευμένες αγορές, περιορίζοντας τα περιττά έξοδα, κυρίως, στον χώρο της ένδυσης και της υπόδησης.

Το τελικό ταμείο της θερινής εκπτωτικής περιόδου αναμένεται να γίνει μετά τη λήξη της, ωστόσο οι καταστηματάρχες ετοιμάζονται να μπουν και πάλι στον «χορό» των προσφορών, με στόχο την επιβίωση των επιχειρήσεών τους.

Παρά τις γενναίες εκπτώσεις, που σε αρκετές περιπτώσεις έφτασαν έως και το 70-80%, οι έμποροι δεν παρατήρησαν σημαντική αύξηση στα ταμεία τους. Η αναπροσαρμογή των οικογενειακών προϋπολογισμών, λόγω της ακρίβειας και του κόστους των καλοκαιρινών διακοπών, επηρέασε αρνητικά την αγοραστική δραστηριότητα.

Η εκπτωτική περίοδος που ξεκίνησε στις 14 Ιουλίου και θα συνεχιστεί έως 30 Αυγούστου, φαίνεται πως προσφέρουν σε ορισμένους καταναλωτές μία περιορισμένη οικονομική διευκόλυνση, χωρίς όμως να έχουν ενισχύσει ουσιαστικά την αγοραστική κίνηση.

Την ίδια στιγμή, πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα διατηρούν προσφορές καθ’ όλη τη χρονιά, με αποτέλεσμα να ενισχύουν διαρκώς τη θέση τους και να αποσπούν μεγαλύτερο μέρος από την περιορισμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

Μειωμένη κατά 40% η αγοραστική κίνηση

Οι τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη αλλά και οι ίδιοι οι Θεσσαλονικείς δείχνουν σαφή προτίμηση στα πολυεθνικά brands που δραστηριοποιούνται στο Κέντρο, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τις επιλογές τους. Όπως τονίζουν χαρακτηριστικά αρκετοί έμποροι, οι εκπτώσεις, ουσιαστικά, έχουν πάψει να υφίστανται, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται στα πολυκαταστήματα, τα οποία διαθέτουν προσφορές καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

«Φέτος οι εκπτώσεις δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα. Από τις αρχές του χρόνου καταγράφεται σχεδόν 40% μείωση, ενώ οι καταναλωτικές αγορές παρουσιάζονται αισθητά περιορισμένες σε σχέση με πέρσι, παρόλο που ούτε η περσινή χρονιά υπήρξε ικανοποιητική», τονίζει, μιλώντας στη «ΜτΚ» ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Νίκος Ιωάννου.

Ο ίδιος αναφέρει ότι η κατάσταση στην αγορά είναι ιδιαίτερα δύσκολη κατά τη διάρκεια ολόκληρου του έτους. «Βλέπουμε ότι κάθε χρονιά είναι όλο και χειρότερη. Αυτή η κατάσταση δεν ήρθε ξαφνικά, καθώς είναι απόρροια της γενικότερης κατάστασης που επικρατεί σε σχέση με το πορτοφόλι της οικογένειας που διαθέτει χρήματα μόνο για τα αναγκαία».

Χαμηλές προσδοκίες ενόψει ΔΕΘ

Παρόλο που η αγοραστική κίνηση παρουσιάζει κάποιες μικρές «εξάψεις», δεν παρατηρείται ιδιαίτερα μεγάλη κινητικότητα στην αγορά. «Φοβόμαστε ότι πολλές επιχειρήσεις δεν θα καταφέρουν να βγάλουν τη χρονιά. Οι νέες γενιές δεν αναλαμβάνουν πλέον τα μικρομάγαζα των γονιών τους και κάνουν άλλες δουλειές. Σίγουρα, θα πρέπει να υπάρξει καλύτερη φορολογική κλίμακα», αναφέρει ο Νίκος Ιωάννου.

Την ίδια ώρα, απαισιόδοξοι εμφανίζονται οι έμποροι της Θεσσαλονίκης, λίγες μέρες πριν την έναρξη της 89ης ΔΕΘ, καθώς υποστηρίζουν ότι οι επισκέπτες της πόλης ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για φαγητό και διασκέδαση στα καταστήματα εστίασης.

«Όση κίνηση και να έχουμε κατά τη διάρκεια της Έκθεσης, η εικόνα της αγοράς δεν μπορεί να αλλάξει εύκολα. Η συγκεκριμένη διοργάνωση ωφελεί περισσότερο τα καταστήματα του κέντρου της πόλης, ωστόσο τα ταμεία των επιχειρήσεων που βρίσκονται περιμετρικά του Κέντρου, παραμένουν άδεια», υπογραμμίζει ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης.

Κίνδυνος για νέα λουκέτα από Σεπτέμβρη

Παρά το υψηλό ποσοστό των εκπτώσεων, η καταναλωτική κίνηση, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες της οδού Τσιμισκή, του πιο πολυσύχναστου εμπορικού δρόμου της Θεσσαλονίκης, εμφανίστηκε ήδη από τις πρώτες ημέρες των εκπτώσεων υποτονική, με τις αγορές να περιορίζονται κυρίως στα απολύτως αναγκαία.

Έμπορος ένδυσης επισημαίνει ότι η ακρίβεια έχει μειώσει δραστικά την κατανάλωση, με τους πολίτες να περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία. Όπως εξηγεί, η αγοραστική δύναμη φθίνει συνεχώς και οι καταναλωτές ψωνίζουν μόνο όταν υπάρχει πραγματική ανάγκη, ενώ η παρορμητική αγορά έχει πλέον εκλείψει. Για πολλούς, προσθέτει, η περίοδος των εκπτώσεων μοιάζει σαν να μην υπάρχει, αφού η καθημερινή οικονομική πίεση δεν επιτρέπει περιθώρια για έξοδα πέρα από τα απολύτως απαραίτητα.

Ένας ακόμα έμπορος σημειώνει ότι η γενικευμένη αβεβαιότητα, το αυξημένο κόστος ζωής και η περιορισμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών δημιουργούν ένα δυσμενές περιβάλλον για την κατανάλωση. Όπως αναφέρει, οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, και ιδιαίτερα οι μικρές, δέχονται έντονες πιέσεις και ανησυχούν για την εξέλιξη της αγοράς από τον Σεπτέμβριο και μετά, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι το επόμενο διάστημα ενδέχεται να προκύψουν λουκέτα.

Σύμφωνα με έμπορους και εκπροσώπους του κλάδου, οι θερινές εκπτώσεις, αν και ιστορικά συνδέονται με αυξημένη εμπορική κίνηση, πλέον δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα οικονομικά οφέλη. «Η αγορά περνάει μία ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο», αναφέρει, μιλώντας στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης.

«Βλέπουμε πολύ κόσμο να κυκλοφορεί χωρίς να κρατάει σακούλες στα χέρια. Το γεγονός αυτό δείχνει ότι η αγορά δεν λειτούργησε. Στον τομέα της ένδυσης και της υπόδησης υπάρχουν πολλά παράπονα από τους καταστηματάρχες με τα πρώτα στοιχεία να δείχνουν μία μεγαλύτερη μείωση του τζίρου τους σε σύγκριση με την περσινή χρονιά», επισημαίνει ο ίδιος.

Οι τουρίστες βλέπουν, αλλά δεν αγοράζουν

Οι επιχειρηματίες του ιστορικού κέντρου βλέπουν αρκετούς επισκέπτες να περιδιαβαίνουν έξω από τα μαγαζιά τους, ωστόσο οι ίδιοι επιλέγουν να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για φαγητό και διασκέδαση παρά για να κάνουν τα ψώνια τους.

«Οι θεσσαλονικείς αγνόησαν την αγορά της πόλης και προτίμησαν να πάνε στην παραλία, ξοδεύοντας χρήματα μόνο για τα απαραίτητα. Η ακρίβεια συνεχίζει να καλπάζει και η αισχροκέρδεια συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς. Η διαρκής μείωση της αγοραστικής δύναμης, σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων, διαμορφώνει ένα εκρηκτικό μείγμα που περιορίζει σημαντικά τις ελπίδες του εμπορικού κόσμου», τονίζει ο Παντελής Φιλιππίδης.

Σε μία ύστατη προσπάθεια να προσεγγίσουν τους καταναλωτές, οι επιχειρήσεις ρίχνουν ακόμα περισσότερο τις τιμές, με ποσοστά εκπτώσεων που μπορεί να φτάνουν ακόμα και στο 80%. Άνθρωποι του εμπορικού κόσμου επισημαίνουν ότι οι τιμές των προϊόντων δεν πρόκειται να αυξηθούν αισθητά μετά το πέρας της εκπτωτικής περιόδου.

Δεκάδες λουκέτα στην Εγνατία

Η εμπορική ζωή στο κέντρο της Θεσσαλονίκης αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, καθώς ο αριθμός των κλειστών καταστημάτων αυξάνεται διαρκώς. Σύμφωνα με στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου, 17 καταστήματα στην οδό Μητροπόλεως παραμένουν κλειστά, αντίστοιχος αριθμός παρατηρείται και στην Τσιμισκή, ενώ στην Εγνατία τα λουκέτα σε εμπορικά καταστήματα φτάνουν τα 80.

Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η εικόνα σε δύο οικοδομικά τετράγωνα στη συμβολή των οδών Βενιζέλου και Ίωνος Δραγούμη, όπου μεγάλος αριθμός καταστημάτων παραμένει αναξιοποίητος.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για περαιτέρω κλείσιμο καταστημάτων, υπογραμμίζοντας την ανάγκη λήψης μέτρων στήριξης των επιχειρήσεων, προκειμένου να αποφευχθεί η πλήρης αποδυνάμωση του εμπορικού ιστού της πόλης.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 24.08.2025

Loader