- Newsroom
Της Αναστασίας Κανδυλίδου
Μία γεμάτη αίθουσα σε ένα θέατρο πλημμυρίζεται με γέλια θεατών αλλά δεν διαδραματίζεται καμία κωμική θεατρική παράσταση, με κάποιον μεγάλο θίασο στα παρασκήνια. Στην σκηνή υπάρχει ένα μόνο άτομο και τα «σκονάκια» του. Ένα άτομο το οποίο δούλεψε για καιρό τα αστεία και τις ατάκες του και τελικά ανέβηκε στην σκηνή και τα μοιράζεται με τον κόσμο. Το stand-up cοmedy έχει εδραιώσει την θέση του στις ζωές των Ελλήνων τα τελευταία χρόνια και φαίνεται να το αγαπούν όλο και περισσότερο.
Η εξέλιξη του Stand-up στην Ελλάδα
Το stand-up comedy πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα την δεκαετία του 1970 αλλά έλαβε μεγάλη προσοχή μετά την κυκλοφορία της ταινίας «Νύχτες Κωμωδίας», το 1997. Από εκεί και μετά γνωρίζει μόνο ανόδους.
Σήμερα δεκάδες θέατρα στην πόλη φιλοξενούν παραστάσεις διάσημων κωμικών με κάθε είδους χιούμορ, με τις αίθουσες να γεμίζουν, και τις παραστάσεις να γίνονται sold out. Πολλά, όμως, είναι και τα μαγαζιά της Θεσσαλονίκης, στα οποία διοργανώνονται βραδιές «open-mic», δίνοντας έτσι την ευκαιρία και σε νεότερους ή λιγότερο αναγνωρίσιμους κωμικούς να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην σκηνή του stand-up.
Το «Μαιευτήριο Comedy Club», το μοναδικό κλαμπ κωμωδίας στην Θεσσαλονίκη, κρατά τον τίτλο του αρχαιότερου «open mic» της πόλης και μετρά περίπου 250 παραστάσεις κωμωδίας από το ξεκίνημα του το 2014.
Φιλοξενεί παραστάσεις νέων κυρίως κωμικών αλλά δεν κλείνει την πόρτα και στους παλαιότερους οι οποίοι θέλουν να πειραματιστούν με τα κείμενα τους. Οργανώνει παραστάσεις διαφόρων ειδών stand-up κάθε εβδομάδα καθώς επίσης διεξάγει και stand-up comedy workshop, σεμινάρια κωμωδίας, δηλαδή, για όποιον νέο θέλει να μπει στον κόσμο της κωμωδίας.
Το Wonderwall Fun Bar, διοργανώνει παραστάσεις stand-up comedy από το 2014 και συνεχίζει μέχρι και σήμερα με παραστάσεις κάθε μήνα. Ο Ιγνάτιος Χαλαύτης, ιδιοκτήτης του μαγαζιού στα λαδάδικα Θεσσαλονίκης και μεγάλος φαν της κωμωδίας είπε στο emakedonia.gr: «Ο κόσμος πάντα χρειάζεται την κωμωδία. Μέσω της κωμωδίας μπορείς να λάβεις την αλήθεια πιο ελαφριά και να μπεις στην διαδικασία να σκεφτείς τα πράγματα με διαφορετικό τρόπο».
Το Wonderwall Fun Bar, έχει δώσει ζωή σε παραστάσεις κωμικών όπως είναι οι Αλέξανδρος Χαριζάνης και Θάνος Αυγερινός, η Χρύσα Κατσαρίνη, ο Πέτρος Τσιτσέκλης και ο Αλέξανδρος Τιτκώβ.
Οι κωμικοί μιλούν… σοβαρά
Συνήθως τους βλέπουμε να γεμίζουν τη σκηνή με γέλιο, αλλά αυτή τη φορά οι stand-up κωμικοί μιλούν, στο emakedonia.gr, ειλικρινά για τη δική τους εμπειρία στον χώρο.
Ο Θοδωρής Αδαμάκος, 28χρονος stand-up comedian από το 2018, λαμβάνει την έμπνευση του για τις ατάκες του από προσωπικές του καθημερινές εμπειρίες εντάσσοντας τες έπειτα σε μία μορφή ξεκαρδιστικού storytelling, τον ενδιαφέρει οτιδήποτε αστείο ή παράλογο. «Η κωμωδία είναι περισσότερο τρόπος για δική μου ενδοσκόπηση, ώστε να δουλέψω κομμάτια του χαρακτήρα μου. Για παράδειγμα η φοβία μου για τα αεροπλάνα δείχνει παράλογη αφού την μετατρέψω σε ένα αστείο», δηλώνει ο κωμικός στο emakedonia.gr.
Το παρόν διάστημα κάνει την περιοδεία της σόλο παράστασης του με τίτλο “Βασιλιάς του τίποτα”, και γνωρίζει μεγάλη επιτυχία στις παραστάσεις του αλλά και μέσα από τα social media, και ιδιαίτερα το TikTok.
Ο 22χρονος Χρήστος Κασραντάς, ασχολείται με τον χώρο της κωμωδίας τα τελευταία τρία χρόνια. Παρά το νεαρό της ηλικίας του φαίνεται να έχει εξελιχθεί γρήγορα στον χώρο και να έχει κερδίσει την εκτίμηση πολλών θαυμαστών.
Ο νεαρός κωμικός παρουσιάζεται ως opening act στην παράσταση του Θοδωρή Αδαμάκου με τίτλο “Βασιλιάς του τίποτα”. Το κοινό, στην παράσταση της Θεσσαλονίκης, στο Θέατρο Αθήναιον, δεν τσιγκουνεύτηκε στιγμή το γέλιο του και φάνηκε να το κέρδισε δικαιωματικά. “Όλο και περισσότερος κόσμος μαθαίνει για τη κωμωδία έτσι, όσο αυξάνονται οι κωμικοί αυξάνεται και το εύρος του κοινού”, λέει ο νεαρός κωμικός στο emakedonia.gr.
Η Χρύσα Κατσαρίνη φοιτούσε στην Δραματική σχολή, το 2014, όταν αποφάσισε ότι η κωμωδία ήταν το μονοπάτι που ήθελε να ακολουθήσει. Της αρέσει να χρησιμοποιεί το storytelling και να ενσωματώνει σε αυτό προσωπικές της εμπειρίες ή ακόμα και κάποια κοινωνικά θέματα που θέλει να σχολιάσει με κωμικό τρόπο.
«Τα τελευταία 14 χρόνια η διαφορά στην άνοδο του χώρου στην Ελλάδα είναι τεράστια, εγώ παλαιότερα έπρεπε να εξηγώ σε κάθε μαγαζί τι είναι αυτό που κάνω. Πλέον γεμίζουμε μεγάλα θέατρα και δεν το πίστευα ότι θα το κάνω αυτό. Μόλις είχε τελειώσει η πρώτη καραντίνα πίστευα ότι ο κόσμος με έχει ξεχάσει αλλά κατάφερα να γεμίσω το θέατρο Συκεών στην Θεσσαλονίκη με 2000 άτομα σε μια μέρα, ήταν από τις πιο σημαντικές παραστάσεις της ζωής μου και μου έδωσε τρομερό boost στην συνέχεια της καριέρας μου», δηλώνει η κωμικός.
Ο Έλληνας θεατής γελάει με την καρδιά του
«Το ελληνικό κοινό είναι από τα πιο θερμά κοινά. Έχοντας παίξει και σε Έλληνες του εξωτερικού αλλά και μικρές παραστάσεις σε αγγλικό κοινό η διαφορά είναι τεράστια, είμαστε πολύ εκφραστικοί σαν άνθρωποι όταν κάτι μας αρέσει το δείχνουμε», λέει η Χρύσα Κατσαρίνη.
Σημαντική είναι και η ανάγκη του Έλληνα θεατή για διακωμώδηση των γεγονότων που τον ταλανίζουν καθημερινά. «Πλέον ο κόσμος μου λέει ευχαριστώ γιατί ήρθα και ξέχασα τα προβλήματα μου, γι’ αυτό θεωρώ ότι πρέπει να θίγω κάποια πιο σοβαρά θέματα στις παραστάσεις μου, εφόσον μου δίνεται ένα βήμα», μοιράζεται η κωμικός στο emakedonia.gr.
Σχετικά με την αλληλεπίδραση του ελληνικού κοινού, ο Θοδωρής Αδαμάκος λέει: «Ο κόσμος στην επαρχία αλληλεπιδρά δυσκολότερα σε μία παράσταση, για παράδειγμα σε ένα αστείο με κάποιο σεξουαλικό θέμα, γιατί φοβάται ή ντρέπεται λόγω της κλειστής κοινωνίας στην οποία ζει. Γενικότερα όμως είναι πολύ θερμοί και δοτικοί και δεν υπάρχει πρόβλημα με την αλληλεπίδραση».
Οι Millennials το έχτισαν, όμως η Gen-Z το απογείωσε
Όλο και μεγαλύτερο είναι το ενδιαφέρον του κόσμου για την κωμωδία. Πολλοί είναι οι νέοι που επιλέγουν να αφιερώσουν την έξοδο του Σαββατοκύριακου τους στο stand-up comedy και ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την διασημότητα του, αλλά η νέα γενιά δεν είναι η μόνη. Μεγαλύτερες γενιές, όπως οι Millennials και οι Gen X(1965-1980), δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για τον χώρο, αφού αυτές είναι οι γενιές που έζησαν και ένα μεγάλο διάστημα από την ξαφνική άνοδο του κλάδου.