ΕΛΣΤΑΤ: Στο 8,2% ανήλθε το ποσοστό της ανεργίας στη χώρα το φετινό γ' τρίμηνο
Ηλικιακά, τα μεγαλύτερα ποσοστό καταγράφονται στις ομάδες 15-19 ετών (25,1%) και 20-24 ετών (17,2%)
Αλλάζει η διάταξη νομοσχεδίου του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που προέβλεπε την αφαίρεση των εισπράξεων από τους Δήμους
Πίσω φαίνεται ότι κάνει η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο επίμαχο ζήτημα των προστίμων για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), τις εισπράξεις από τα οποία σχεδίαζε να αφαιρέσει από τους Δήμους, απόφαση που προκάλεσε τη σφοδρή αντίδραση των δημάρχων σχεδόν όλης της χώρας.
Πρόκειται για διάταξη στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις», με την οποία προβλέπεται η αφαίρεση από τους Δήμους της αρμοδιότητας είσπραξης των προστίμων του ΚΟΚ, με το σύνολο των σχετικών εσόδων να μεταφέρεται στον κρατικό προϋπολογισμό, σε νέο λογαριασμό με τίτλο «Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας και Πρόστιμα για Παραβάσεις του ΚΟΚ».
ΚΕΔΕ και δήμαρχοι ζήτησαν άμεσα να αποσυρθεί η νομοθετική ρύθμιση, τονίζοντας ότι αν ψηφιστεί η συγκεκριμένη ρύθμιση που έχει περιληφθεί στο άρθρο 20 του σχεδίου νόμου του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα αφαιρεθούν από τα ήδη άδεια ταμεία των Δήμων πολύτιμοι πόροι που τους αποδίδονταν εδώ και δεκαετίες.
Πόροι με τους οποίους, όπως ανέφεραν, χρηματοδοτούνταν απαραίτητα έργα για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στις πόλεις και την προστασία ανθρώπινων ζωών από τα τροχαία ατυχήματα. «Δεν αντιλαμβανόμαστε με ποια λογική και χωρίς να έχει προηγηθεί ενημέρωση της Αυτοδιοίκησης, αποφασίστηκε δικά μας χρήματα να μας αφαιρεθούν, για να δοθούν, μεταξύ άλλων, και για την ενίσχυση των ασφαλιστικών ταμείων του ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας και του Στρατού, αντί η ενίσχυση αυτή να γίνει με χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού», σχολίασε με δηκτικό τρόπο η ΚΕΔΕ.
Αλλάζει η διάταξη μετά τις αντιδράσεις
Μέσα σε αυτό κλίμα και με τις αντιδράσεις των αιρετών να πληθαίνουν, στοχοποιώντας κυρίως τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, για τον οποίο ανέφεραν ότι «ξέχασε πολύ γρήγορα πότε ήταν δήμαρχος», ο τελευταίος κάνει πίσω τελικά, αφήνοντας τα έσοδα από τα πρόστιμα του ΚΟΚ στα ταμεία των Δήμων.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Δήμοι θα εξακολουθούν να παίρνουν το 100% από τα πρόστιμα που διαπιστώνονται επ’ αυτοφώρω, ενώ θα λαμβάνουν το 75% από τα πρόστιμα μέσω καμερών που εγκαθιστούν οι ίδιοι και 25% που εγκαθιστούν άλλοι φορείς, ενώ η απόδοσή τους θα γίνεται μέσα σε διάστημα ενός μηνός από την είσπραξή τους.
Την απόφαση της ηγεσία του υπουργείου για την αλλαγή του περιεχομένου της επίμαχης διάταξης επιβεβαίωσε ο Α’ αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, κατά τη διάρκεια της τελευταίας συνεδρίασης του διοικητικού συμβουλίου του οργάνου.
«Η νέα διάταξη που συμφωνήθηκε», είπε, «αναφέρει ότι, το 100% των εσόδων του ΚΟΚ, συνεχίζει να έρχεται σε μας, ό,τι υφίσταται μέχρι σήμερα. Οι εισπράξεις θα γίνονται με αυτόματη διαδικασία στην εφορία που θα δίνονται στους Δήμους εντός 30 ημερών. Από τις κάμερες θα γίνεται η ταξινόμηση. Αν οι Δήμοι πληρώσουν τις κάμερες παίρνουν το 75% και το 25% πηγαίνει στους ένστολους».
Πρόσθεσε, μάλιστα, λέγοντας πως «αν δεν βάλουμε τις κάμερες θα παίρνουμε το 25% και αυτός που τις τοποθετεί το 50%, ενώ τα υπόλοιπα οι φορείς. Το κόστος των καμερών φτάνει το 1,5 εκατ. ευρώ, αλλά αν δεν θέλει ο οικείος Δήμος δεν μπαίνουν κάμερες από τους ιδιώτες». Ο αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ υπενθύμισε ότι σύμφωνα με την προηγούμενη διάταξη, για όλες τις ρυθμίσεις του ΚΟΚ και για όλες τις παραβάσεις, οι Δήμοι θα ελάμβαναν το 25%, και ένα ποσό ακόμα θα πήγαινε στο ταμείο πρόνοιας του Στρατού.
«Αγκάθι» η εισπραξιμότητα
Πάντως, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δ. Παπαστεργίου, μιλώντας για το θέμα στο Συνέδριο της ΚΕΔΕ, είχε γνωστοποιήσει ότι τα έσοδα που θα αποκομίσουν οι Δήμοι από την εφαρμογή του νέου συστήματος είσπραξης για τα πρόστιμα που αφορούν παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) θα είναι πολλαπλάσια σε σχέση με τα σημερινά. Τότε, ενώ γνώρισε τις αντιδράσεις που προκάλεσε στην Αυτοδιοίκηση η διάταξη, δεν ανέφερε ότι θα αλλάξει, απλώς κινήθηκε διπλωματικά, λέγοντας ότι είναι μεγάλες οι καθυστερήσεις στην εισπραξιμότητα που σημειώνονταν το προηγούμενο σύστημα.
Υπενθύμισε, μάλιστα, ότι κάθε χρόνο κόβονται περίπου 100-110 εκατ. κλήσεων και από αυτές εισπράττονται κάτι λιγότερο από 40 εκατ. ευρώ. «Η εισπραξιμότητα είναι τεράστιο αγκάθι. Δεν λέμε ότι θα πάρουμε έσοδα από τους Δήμους, αλλά δημιουργούμε μία πλατφόρμα όπου θα ‘πέφτουν’ οι κλήσεις όλης της χώρας, για να υπάρχει ενιαία διαχείριση. Η φιλοσοφία είναι ότι, την ώρα που βεβαιώνεται μία κλήση, έρχεται μήνυμα στην (ηλεκτρονική) θυρίδα του πολίτη ότι εξετάζεται παράβαση και σε κάποια 24ωρα έρχεται κανονικά η κλήση με κωδικό RF, πληρώνεται ή αν δεν πληρωθεί εντός προθεσμίας, βεβαιώνεται στην ΑΑΔΕ, που διεκδικεί τα έσοδα και τα αποδίδει στους Δήμους», εξήγησε ο υπουργός.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σκοπός του νέου συστήματος δεν είναι να αφαιρεθεί οποιοσδήποτε πόρος ή αρμοδιότητα από την Αυτοδιοίκηση και τους Δήμους. «Είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι από το σύστημα αυτό οι Δήμοι θα έχουν πολλαπλάσια έσοδα σε σχέση με σήμερα», είπε ο κ. Παπαστεργίου, αναφέροντας ενδεικτικά το παράδειγμα της Κύπρου. Η Κύπρος, είπε, τοποθέτησε προ διετίας μόλις 110 κάμερες -90 σταθερές και 20 κινητές- και ήδη εισπράττει περίπου 20 εκατ. ευρώ ετησίως. Γίνεται εμφανές, συνέχισε ο υπουργός, πόσο περισσότερα θα είναι τα έσοδα στην Ελλάδα, όπου σχεδιάζεται να τοποθετηθούν 2500 κάμερες.
Για τα αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στο θέμα των αυτοκινήτων με ξένες πινακίδες, που διαπράττουν παραβάσεις του ΚΟΚ, ειδικά στη Βόρεια Ελλάδα, τις οποίες δεν πληρώνουν ποτέ. «Πολλοί δήμαρχοι της περιοχής, μου λένε για τα αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες. Πλέον, όμως, το σύστημα διασυνδέεται με τους τελωνειακούς σταθμούς και αν κάμερα βεβαιώσει παράβαση στην Εγνατία Οδό, αυτή θα έχει φτάσει στο τελωνείο, όταν ο παραβάτης πάει να βγει από τη χώρα και δεν θα βγαίνει κανένα αυτοκίνητο, αν δεν τακτοποιηθεί και αυτή η εκκρεμότητα», διευκρίνισε, προσθέτοντας ότι παρόμοια μέριμνα θα υπάρχει για αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες στους τουριστικούς προορισμούς αλλά και για τα ενοικιαζόμενα οχήματα.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 30.11.2025
Ηλικιακά, τα μεγαλύτερα ποσοστό καταγράφονται στις ομάδες 15-19 ετών (25,1%) και 20-24 ετών (17,2%)
Η αύξηση της τάσης στο σύστημα μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι ιδιαίτερα σημαντική για τους οδηγούς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
«Οι δοκιμές βρίσκονται σε εξέλιξη»
Το συγκεκριμένο λεωφορείο εξετράπη της πορείας του σήμερα (4/12) το πρωί με αποτέλεσμα να χάσει την ζωή του ο 56χρονος οδηγός