- Newsroom
Σε επαναλειτουργία θέτουν εντός των επόμενων ημερών η HELLENiQ ENERGY και το δημόσιο της Βόρειας Μακεδονίας, τον αγωγό πετρελαίου Θεσσαλονίκης – Σκοπίων. Έναν αγωγό που κατασκευάστηκε το 2002 με ιδιοκτήτρια την εταιρεία VARDAX.
Σύμφωνα με τον ot.gr, μέτοχοι με 80% είναι η HELLENiQ ENERGY και με 20% το δημόσιο της Βόρειας Μακεδονίας αλλά το 2013 η τότε Ελληνικά Πετρέλαια διέκοψε τη λειτουργία του μαζί και τη λειτουργία των διυλιστηρίων OKTA που βρίσκονται στην περιοχή της πρωτεύουσας της χώρας, στα Σκόπια.
Χρίστιαν Μίτσκοσκι: «Οι δοκιμές βρίσκονται σε εξέλιξη, νομίζω ότι έχουν ήδη ολοκληρωθεί»
«Ως κράτος, λαμβάνουμε όλα τα μέτρα για να θέσουμε σε λειτουργία αυτόν τον αγωγό, ο οποίος είχε σχεδόν καταστραφεί και δεν είχε συντηρηθεί για πολλά χρόνια» δήλωσε ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας, Χρίστιαν Μίτσκοσκι.
Ο ίδιος συνέχισε λέγοντας «Οι δοκιμές βρίσκονται σε εξέλιξη, νομίζω ότι έχουν ήδη ολοκληρωθεί. Οι δοκιμές για την πίεση του αγωγού θα πρέπει να ξεκινήσουν, αν δεν έχουν ήδη ξεκινήσει. Γνωρίζω ότι η κυβέρνηση έχει επίσης εγκρίνει τον σχετικό τιμοκατάλογο. Επομένως, αναμένω ότι φέτος ο αγωγός αυτός θα τεθεί σε λειτουργία».
Τι σχεδιάζει η HELLENiQ ENERGY - Ο CEO της εξηγεί
Δεν αποκλείεται στις αρχές του 2026 να διοργανωθεί και ειδική εκδήλωση που θα επισημοποιήσει και την επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού.
Στο σχέδιο της HELLENiQ ENERGY, είναι ουσιαστικά η δημιουργία ενός πετρελαϊκού hub. Οι αποθηκευτικές εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων στα Σκόπια θα λειτουργήσουν ως logistics από όπου τα πετρελαιοειδή προϊόντα του ελληνικού ενεργειακού ομίλου θα διακινούνται σε βαλκανικές χώρες. Ουσιαστικά ο στόχος είναι τα Δυτικά Βαλκάνια και οι πρώτες αγορές στόχοι είναι η Σερβία και η Κροατία.
Σημειώνεται ότι ο Όμιλος διαθέτει στην περιοχή 59 πρατήρια ΕΚΟ στη Σερβία, 99 στη Βουλγαρία, 26 στη Βόρεια Μακεδονία και 46 στο Μαυροβούνιο.
Ο Ανδρέας Σιάμισιης CEO της HELLENiQ ENERGY είπε μίλησε πρόσφατα σε δηλώσεις του για τον πετρελαιαγωγό Θεσσαλονίκης – Σκοπίων: «Σε φάση επαναλειτουργίας, για πρώτη φορά έπειτα από 13 χρόνια, βρίσκεται ο αγωγός πετρελαίου που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την θυγατρική μας εταιρεία ΟΚΤΑ στα Σκόπια. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα δόθηκε η απαιτούμενη έγκριση από την κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας, προκειμένου να επαναλειτουργήσει ο αγωγός».
Πρόσθεσε μάλιστα «Αισιοδοξούμε ότι θα ξεκινήσουμε να στέλνουμε πετρέλαιο εντός του έτους και, αυτή η εξέλιξη, έρχεται σε μια χρονική περίοδο, κατά την οποία η Ελλάδα προσπαθεί να αξιοποιήσει τον χώρο που ανοίγεται στα Βαλκάνια από την αποχώρηση των ρωσικών εταιρειών».
Ο αγωγός και οι προσπάθειες επαναλειτουργίας
Ο αγωγός της εταιρείας πετρελαιαγωγού VΑRDAX – 80% ΕΛΠΕΤ Βαλκανική ΑΕ (θυγατρική της HELLENiQ ENERGY) και 20% NAVTOVOD – Naftovod Dooel Skopjie (κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας) – έχει συνολικό μήκος περίπου 213 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 69,7 χλμ. οδεύουν εντός ελληνικών εδαφών.
Διέρχεται κυρίως από αγροτικές, θαμνώδεις και δασικές εκτάσεις στα όρια των δήμων Κορδελιού-Ευόσμου, Δέλτα, Ωραιοκάστρου, Χαλκηδόνος, Κιλκίς και Παιονίας και έχει μεταφορική δυναμικότητα που ανέρχεται στα 2,5 εκατομμύρια τόνους (πετρέλαιο κίνησης/Diesel) ετησίως.
Οι πρώτες προσπάθειες επαναλειτουργίας του είχαν γίνει ήδη από το 2016 – 2017 ενώ είχε τεθεί και στην ατζέντα της τριμερούς συνάντησης Ελλάδας, πΓΔΜ και ΗΠΑ το 2020 κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ κ. Μάικ Πομπέο.
Ο αγωγός είχε κατασκευαστεί το 2002, προκειμένου να συνδέσει το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης με εκείνο στα Σκόπια της ΟΚΤΑ, εταιρεία που είχαν εξαγοράσει το 1998 τα ΕΛΠΕ (νυν HELLENiQ ENERGY). Ο αγωγός που μετέφερε αργό πετρέλαιο σταμάτησε να λειτουργεί το 2013 καθώς τότε τα ΕΛΠΕ είχαν κρίνει ως ασύμφορη τη δραστηριότητα της διύλισης στις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ.
ΠΗΓΗ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ