Θεσσαλονίκη: Προσεχώς πεζόδρομος και η υπόλοιπη Αγίας Σοφίας

Δύο νέες πλατείες και περισσότερος ελεύθερος χώρος για τους πολίτες στο ιστορικό κέντρο- Τον Οκτώβριο οι πρώτες εργασίες, τον Νοέμβριο τα εργοτάξια

Στην πεζοδρόμηση του υπόλοιπου τμήματος της Αγίας Σοφίας προχωρά ο Δήμος Θεσσαλονίκης, καθώς αρχές της εβδομάδας υπεγράφη η σύμβαση με την εταιρεία που θα αναλάβει το έργο. Η μελέτη που πραγματοποιήθηκε επί διοικήσεως Γιάννη Μπουτάρη, προβλέπει το ασφαλτοστρωμένο τμήμα της οδού από την Τσιμισκή ως τη Λεωφόρο Νίκης να γίνει πλέον πεζόδρομος, με την προσθήκη μίας λωρίδας ήπιας κυκλοφορίας οχημάτων εντός του.

Την ερχόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με πληροφορίες, κατατίθενται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης τα σχέδια κλεισίματος του -προς πεζοδρόμηση- τμήματος της οδού, για να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα σε σχέση με την κυκλοφορία, ούτως ώστε, όταν θα ξεκινήσει το εργοτάξιο, να υπάρχουν ήδη οι λύσεις για το πώς θα εξυπηρετείται η κυκλοφορία, οι κάτοικοι, τα καταστήματα και κάποιοι χώροι στάθμευσης που βρίσκονται εντός της περιοχής.

Χρονοδιάγραμμα και πρώτες παρεμβάσεις

Όπως σημειώνει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης, δεν θα διενεργηθεί κλείσιμο της οδού μέσα στο 2025. Τα πρώτα βήματα του έργου συνολικού προϋπολογισμού 2,3 εκατ. ευρώ και χρονικού ορίζοντα 14 μηνών, θα γίνουν μέσα στον Οκτώβριο και θα αφορούν πρόδρομες εργασίες για διερευνητικές εκσκαφές για τα υπόγεια δίκτυα. Σε αυτό το διάστημα θα γίνουν συναντήσεις και με την ΕΥΑΘ, τον ΔΕΔΔΗΕ και όλους τους αρμόδιους φορείς που έχουν εμπλοκή αλλά και με κατοίκους.

Το εργοτάξιο θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο του 2025, ώστε να εντοπιστούν έγκαιρα τα σημεία όπου μπορεί να χρειαστούν μετατοπίσεις ή ειδικές παρεμβάσεις. «Δεν θέλουμε να βρεθούμε μπροστά σε καθυστερήσεις, όπως στους στάβλους Παπάφη, όπου χρειάστηκε δίμηνη αναβολή λόγω άγνωστων υπόγειων δικτύων του ΔΕΔΔΗΕ», σημειώνει. Οι βασικές εργασίες θα εκτελούνται σταδιακά, με τρόπο που να περιορίζεται η κυκλοφοριακή αναστάτωση. Το κλείσιμο δρόμων τοποθετείται για το 2026, όταν θα ξεκινήσει το κύριο στάδιο του έργου.

Άλλη εικόνα

Η πεζοδρόμηση θα δώσει στην Αγίας Σοφίας την εικόνα ενός ενιαίου πεζόδρομου από την Τσιμισκή έως τη Λεωφόρο Νίκης. Στο τμήμα κάτω από τη Μητροπόλεως θα κατασκευαστεί νέο ενιαίο δάπεδο, χωρίς άσφαλτο, ώστε να υπάρχει συνέχεια στην εικόνα του χώρου από την αρχή της οδού στη συμβολή με τις Ερμού-Μακένζι Κίνγκ έως τη Λεωφόρο Νίκης. Η εικόνα του δρόμου θα αλλάξει ριζικά. Το έργο αναμένεται να βελτιώσει την καθημερινότητα κατοίκων, επαγγελματιών και επισκεπτών, ενισχύοντας παράλληλα την ελκυστικότητα του Κέντρου. Στα φωτορεαλιστικά του σχεδίου υπάρχει πρόβλεψη για δέντρα, παρτέρια, παγκάκια και συντριβάνια. Εκεί που σήμερα κυριαρχούν τα αυτοκίνητα, θα δημιουργηθεί χώρος για περίπατο, κοινωνικοποίηση και δημόσιες δραστηριότητες.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του 2019, εντός του πεζόδρομου προβλέπεται η χωροθέτηση διόδου οχημάτων ήπιας κυκλοφορίας, σχέδιο το οποίο αναμένεται να τηρηθεί όταν ολοκληρωθεί το έργο. Ωστόσο, όπως σημειώνει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Πρόδρομος Νικηφορίδης, το αν αυτό θα συμβεί τελικώς, θα εξαρτηθεί από το πόσο αποτελεσματικά ή μη, μπορεί να εξυπηρετήσει μεγάλο όγκο οχημάτων η οδός Κομνηνών, κατά την περίοδο εκτέλεσης των εργασιών στο κλειστό, υπό πεζοδρόμηση τμήμα.

«Η σκέψη μας είναι, όπως προβλέπει ο σχεδιασμός Μπουτάρη, μέσα στον πεζόδρομο να έχουμε μία λωρίδα ήπιας κυκλοφορίας οχημάτων, όμως αν δεν υπάρχει ανάγκη, δεν θα την κάνουμε. Ωστόσο, οι αριθμοί είναι αριθμοί. Από τη στιγμή που δεν έχει ολοκληρωθεί το FlyOver, και δεδομένου ότι υπάρχουν άλλα θέματα, καλό είναι να είμαστε επιφυλακτικοί. Είναι προφανές ότι θα αξιολογήσουμε στη βάση του το ζήτημα της πεζοδρόμησης. Εμείς δεν θέλουμε σώνει και καλά να έχουμε ήπια διέλευση στον καινούργιο πεζόδρομο. Αν δεν υπάρχει ανάγκη, δεν θα γίνει. Ο προγραμματισμός είναι ‘ήπια διέλευση’, αλλά το συμπέρασμα θα βγει τότε», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Νικηφορίδης.

Μία νέα πλατεία στη Μητρόπολη

Η ανάπλαση φέρνει μία σημαντική καινοτομία με την ανάδειξη της πλατείας μπροστά από τον Μητροπολιτικό Ναό Γρηγορίου του Παλαμά, με την απομάκρυνση του περιτοιχίου που υπάρχει σήμερα. Όπως αποκάλυψε ο κ. Νικηφορίδης, η ιδέα προέκυψε από συζήτησή του με πολίτες και κατόπιν τέθηκε από τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Στέλιο Αγγελούδη, στον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, κ. Φιλόθεο, ο οποίος ήταν θετικός. «Στην Αθήνα, την Πάτρα και το Ηράκλειο οι Μητροπόλεις έχουν πλατείες μπροστά τους. Εδώ, ο ναός είναι πίσω από κάγκελα, αποκομμένος από την πόλη. Ήρθε η ώρα να συνδεθεί με τον δημόσιο χώρο, όπως του αρμόζει», τονίζει.

Παράλληλα, στην απόληξη της Αγίας Σοφίας, στη συμβολή με τη Λεωφόρο Νίκης, η ανάπλαση θα οδηγήσει στη δημιουργία μίας ακόμη πλατείας. Το σημείο είναι ιδιαίτερα φαρδύ και σήμερα χρησιμοποιείται κυρίως για στάθμευση και διέλευση οχημάτων. Με τη νέα διαμόρφωση, θα μετατραπεί σε έναν ανοιχτό δημόσιο χώρο, δίνοντας στην πόλη έναν ακόμα χώρο υψηλής αισθητικής αξίας. Τα κόστη διαμόρφωσης των δύο αυτών πλατειών εντός του πεζόδρομου έχουν συνυπολογιστεί στο συνολικό ποσό της ανάπλασης.

Προστασία του δημόσιου χαρακτήρα

Ένα σημαντικό ζήτημα στον χαρακτήρα που θα διαθέτει η πεζοδρομημένη Αγίας Σοφίας, αφορά τη χρήση του νέου πεζόδρομου και τις πιθανές πιέσεις για εκμετάλλευση από καταστήματα εστίασης. Ο κ. Νικηφορίδης ξεκαθάρισε ότι στόχος είναι να διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του πεζοδρόμου, με περιορισμένη δυνατότητα ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων, όπως ορίζει και η Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας. Ο αντιδήμαρχος εμφανίζεται αισιόδοξος ότι το έργο θα προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις. «Δεν υπάρχει κάτι που να μπορεί να το σταματήσει. Δημοπρατήθηκε φέτος και ξεκινάει κανονικά. Δεν θα έχουμε φαινόμενα όπως στην Πλατεία Ελευθερίας, όπου η έναρξη καθυστερεί λόγω δικαστικών διαμαχών», επισημαίνει. Επιπλέον, επειδή οι εργασίες είναι επιφανειακές, δεν υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να εντοπιστούν αρχαιολογικά ευρήματα που θα επιβραδύνουν την πρόοδο. Μοναδικές εξαιρέσεις θα είναι τα σημεία όπου θα τοποθετηθούν υπόγειοι κάδοι απορριμμάτων.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 21.09.2025

Loader