Προαστιακός - Λιμάνι: Πότε μπαίνει ο σιδηρόδρομος στις «ράγες» της Θεσσαλονίκης

Εξελίξεις αναμένονται μέχρι τα τέλη του 2025 για το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης του έκτου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης, αλλά και για τον δυτικό προαστιακό

Η έναρξη των δρομολογίων του προαστιακού σιδηρόδρομου στα τέλη της χρονιάς είναι η αρχή για να μπουν στις «ράγες» δύο έργα που χρονίζουν, παρότι είναι κομβικής σημασίας για την οικονομία και για την κοινωνία της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τον δυτικό προαστιακό, που μπορεί να εξυπηρετεί τις καθημερινές μετακινήσεις χιλιάδων πολιτών και για τη σιδηροδρομική σύνδεση με τον έκτο προβλήτα, έργο που είναι σημαντικό όχι μόνο γιατί είναι συμβατική υποχρέωση του ελληνικού δημοσίου προς τον κύριο μέτοχο της ΟΛΘ ΑΕ αλλά γιατί αποτελεί αναπτυξιακό εργαλείο για το λιμάνι.

Αρχικά τα δύο έργα είχαν προκηρυχτεί «πακέτο» σε διαγωνισμό του 2021, ωστόσο η διαδικασία του ανταγωνιστικού διάλογου «σερνόταν» για χρόνια. Τελικά, αποφασίστηκε το κάθε ένα από αυτά τα έργα να δημοπρατηθεί ξεχωριστά.

«Επιλέξαμε ο προαστιακός να διαχωριστεί από τον Προβλήτα 6 προκειμένου να αποδοθεί άμεσα στους πολίτες της δυτικής Θεσσαλονίκης και να μη χρειαστεί να περιμένει η πόλη τη συνολική ολοκλήρωση του έργου. Αυτό δεν αναιρεί τίποτα από όσα έχουμε δεσμευτεί σχετικά με τον έκτο προβλήτα, καθώς γνωρίζουμε την αναγκαιότητα της άμεσης υλοποίησής του» αναφέρουν στη «ΜτΚ» πηγές από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.

Το 2026 ανάδοχος για τη σύνδεση με το λιμάνι

Αναφορικά με το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης του έκτου προβλήτα, από τον Ιούνιο του 2025 έχει υποβληθεί από την ΕΡΓΟΣΕ η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και έως τέλος Οκτωβρίου 2025 αναμένεται η έκδοση Αποφάσεων Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Παράλληλα έχει ολοκληρωθεί το στάδιο της διαβούλευσης με τους συμμετέχοντες (Στάδιο Β.Ι του Ανταγωνιστικού Διαλόγου) και πλέον συντάσσονται τα Τεύχη για το Στάδιο Β.ΙΙ. Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών το στάδιο Β.ΙΙ του διαγωνισμού εκτιμάται πως θα εκκινήσει έως τέλος του 2025, με την πρόσκληση για υποβολή οικονομικής προσφοράς από συμμετέχοντες και θα ολοκληρωθεί με την υπογραφή της σύμβασης, που τοποθετείται στο β’ τρίμηνο 2026.

Υπενθυμίζεται ότι αρχικά για τον διαγωνισμό είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι ΑΚΤΩΡ - Μυτιληναίος, AVAX - Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ (η οποία πλέον ανήκει στον όμιλο εταιρειών AKTOR). Η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σύνδεσης με τον έκτο προβλήτα είναι μεταξύ των συμβατικών υποχρεώσεων του δημοσίου, που περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Δρομολόγια από τα τέλη του 2025

Αναφορικά με τον δυτικό προαστιακό η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχει αποσταλεί από τον Σεπτέμβριο από τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων (ΔΙΠΑ) του υπουργείου Περιβάλλοντος στους εμπλεκόμενους φορείς για γνωμοδότηση. Παράλληλα, όπως αναφέρουν στη «ΜτΚ» πηγές από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, «γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες για να φανούμε συνεπείς στη δέσμευσή μας, ώστε να υπάρξει οριστικός ανάδοχος του έργου μέχρι το τέλος του 2025, ο οποίος θα προχωρήσει απρόσκοπτα στη μελέτη και κατασκευή του έργου».

Το σιδηροδρομικό δίκτυο θα αναπτυχθεί σε δύο κλάδους από τα δυτικά (προς Σίνδο και προς Αγχίαλο-Διαβατά) και σε έναν ενιαίο κλάδο προς τα ανατολικά, έως τον ΝΣΣ. Προβλέπεται η κατασκευή επτά στάσεων (Σίνδος, Αγχίαλος, Διαβατά, Κορδελιό, Επτάνησο, Μενεμένη και ΝΣΣ) μαζί με τις αποβάθρες, τα στέγαστρα, τις πεζογέφυρες σε κάθε μία από αυτές, καθώς και η δημιουργία χώρων στάθμευσης και προσβάσεων. Παράλληλα, θα εγκατασταθούν σύγχρονα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση, ώστε να εξασφαλιστεί η ασφάλεια και η αποτελεσματικότητα των μετακινήσεων.
Με τον προαστιακό, η διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αγχίαλος (13 χλμ.) θα καλύπτεται σε 17 λεπτά, ενώ η απόσταση Θεσσαλονίκη-Σίνδος (12 χλμ.) θα ολοκληρώνεται σε 15 λεπτά.

Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 15 εκατ. ευρώ και το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Μεταφορές» του ΕΣΠΑ 2021-2027. Εφόσον δεν προκύψουν άλλες καθυστερήσεις, το έργο θα μπορούσε να ολοκληρωθεί έως το 2029. 

Στο μεταξύ, μέχρι να δημοπρατηθεί και να κατασκευαστεί το έργο, έχει προχωρήσει η προετοιμασία για την έναρξη δρομολογίων στις υφιστάμενες γραμμές, με σκοπό να εξυπηρετηθούν οι αυξημένες μεταφορικές ανάγκες της περιοχής. Τα δρομολόγια αυτά θα αποτελέσουν και έναν «οδηγό» για το συνολικό έργο του δυτικού προαστιακού.

Τα δρομολόγια οποία θα διασυνδέουν τακτικά τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τη Σίνδο, θα αρχίσουν από τα τέλη Νοεμβρίου και από τα μέσα Ιανουαρίου θα συνεχιστούν με πολύ μεγαλύτερη συχνότητα.

Loader