Οι κολοκύθες, οι μάσκες, τα spooky γλυκίσματα και τα αποκριάτικα κοστούμια έχουν κατακλύσει τη Θεσσαλονίκη, δίνοντας στην πόλη έναν «τρομακτικό» φθινοπωρινό αέρα. Από τις αρχές Οκτωβρίου, αρκετά καταστήματα στο κέντρο και στις γειτονιές έχουν μπει στο κλίμα του Halloween, γεμίζοντας βιτρίνες με ιστούς αράχνης, σκελετούς και πολύχρωμες κολοκύθες.
To Halloween έχει τις ρίζες του στην αρχαία κελτική γιορτή Samhain, όμως στη σύγχρονη εκδοχή του επικεντρώνεται κυρίως στη διασκέδαση, τις μεταμφιέσεις και τα γλυκίσματα, αποτελώντας μια πιο χαρούμενη και εμπορική γιορτή. Αν και πρόκειται για μια ξενόφερτη παράδοση που γιορτάζεται κυρίως στις ΗΠΑ, τα τελευταία χρόνια η γιορτή κερδίζει έδαφος στη Θεσσαλονίκη, κυρίως στις νεότερες ηλικίες.
Το emakedonia.gr βρέθηκε στους δρόμους της πόλης, μίλησε με νέους, καταστηματάρχες και εργαζόμενους και κατέγραψε αν «γιορτάζει» η Θεσσαλονίκη τη νύχτα των φαντασμάτων.
«Σαν τις Απόκριες δεν έχει», λέει η νέα γενιά
Οι περισσότεροι νέοι αντιμετωπίζουν το Halloween ως μια διασκεδαστική αφορμή για πάρτι, χωρίς όμως να το συγκρίνουν με τις καθιερωμένες ελληνικές παραδόσεις. «Θα πάμε σε θεματικό πάρτι στα Λαδάδικα και θα ντυθούμε βαμπίρ. Μου φαίνεται ωραίο, αλλά δεν έχει την ίδια “ψυχή” με τις Απόκριες», λέει μια 19χρονη φοιτήτρια. Η φίλη της συμπληρώνει: «Η Θεσσαλονίκη προσπαθεί να παίξει ενεργό ρόλο, αλλά δύσκολα θα γίνει όπως στο εξωτερικό. Θα θέλαμε όμως να διοργανώνονται περισσότερα πάρτι, να γίνει μια δεύτερη ευκαιρία για μεταμφιέσεις και ξεφάντωμα»
Για άλλους, το Halloween είναι περισσότερο μια ευκαιρία δημιουργικότητας. Μια 17χρονη μαθήτρια εξηγεί: «Μου αρέσει γιατί είναι γιορτή φαντασίας. Φέτος θα φτιάξω θεματικούς πίνακες και διακοσμητικά με πηλό βλέποντας τρομακτικές ταινίες». Ωστόσο, δεν λείπουν και οι πιο παραδοσιακές φωνές. «Προτιμώ τις Απόκριες, τα καρναβάλια, τις παρέες, τα τσίπουρα και τους χορούς», λέει ένας 20χρονος. Άλλοι, πάλι, εκφράζουν αντιρρήσεις για τη γιορτή: «Δεν συμφωνώ με την ιδεολογία της. Είναι κάτι αμερικανικό, δεν μας ταιριάζει. Αν ζούσα στο εξωτερικό, ίσως θα το γιόρταζα», σχολιάζει ένας 18χρονος.
Παρόλα αυτά, στις φοιτητικές παρέες η διάθεση είναι ανεβασμένη: «Μπορεί να μη γίνει ποτέ σαν το εξωτερικό, αλλά στα φοιτητικά στέκια και στα μαγαζιά γίνονται πάρτι», λένε γελώντας δύο φοιτήτριες του ΑΠΘ.
Οι κολοκύθες τραβούν τα βλέμματα
Αναπόσπαστο σύμβολο της γιορτής, η πορτοκαλί κολοκύθα έχει κερδίσει τη θέση της και στις αγορές της Θεσσαλονίκης. Στα Λουλουδάδικα, στα ανθοπωλεία και στα καταστήματα δώρων, οι κολοκύθες όλων των μεγεθών έχουν γίνει ανάρπαστες.
«Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μεγάλη αύξηση στη ζήτηση», λέει εργαζόμενη στα Λουλουδάδικα. «Τις αγοράζουν κυρίως οικογένειες με παιδιά, αλλά και νεαροί που θέλουν να διακοσμήσουν τον χώρο τους ή να κάνουν δώρο».
Οι τιμές κυμαίνονται από 2 ευρώ οι μικρές έως 17 ευρώ οι μεγάλες, με τις περισσότερες να προέρχονται από την Ολλανδία. Μπορούν να διατηρηθούν για 4 έως 5 μήνες, ενώ συχνά χρησιμοποιούνται και για κατασκευές ή ως φυσικά κηροπήγια.
Παράλληλα, αυξημένη είναι η ζήτηση για κεριά, φυτικά κεριά σόγιας και λαμπάκια που συμπληρώνουν τη θεματική διακόσμηση. «Από τις αρχές Οκτωβρίου ο κόσμος αγοράζει μικρά διακοσμητικά με θέμα το Halloween. Οι τιμές ξεκινούν από 2 ευρώ και φτάνουν μέχρι 18 ευρώ, ανάλογα το προϊόν», εξηγεί εργαζόμενη σε κατάστημα με είδη δώρων και κεριά.
Οι μεταμφιέσεις κερδίζουν έδαφος
Παρά το ότι η γιορτή δεν έχει ακόμη ριζώσει βαθιά στην ελληνική κουλτούρα, τα καταστήματα με είδη μεταμφίεσης βλέπουν αυξημένη κίνηση τις τελευταίες μέρες του Οκτωβρίου. Στις βιτρίνες πρωταγωνιστούν οι Wednesday Addams, η Harley Quinn, βαμπίρ, μάγισσες και διαβολικές φιγούρες - ενώ οι μπογιές προσώπου και τα αξεσουάρ εξαντλούνται.
«Φέτος, παραδόξως, η ζήτηση είναι μεγαλύτερη», αναφέρει υπεύθυνος καταστήματος με αποκριάτικα είδη στο κέντρο. «Ίσως επειδή το Halloween πέφτει Σαββατοκύριακο, ο κόσμος έχει διάθεση να βγει. Βλέπουμε πολλούς φοιτητές, αλλά και τουρίστες που μιλούν μόνο αγγλικά και ψάχνουν κοστούμια για πάρτι. Βέβαια περισσότερη ζήτηση έχουν οι μάσκες και τα αξεσουάρ».
Τα social media φαίνεται να παίζουν σημαντικό ρόλο στην αύξηση του ενδιαφέροντος. Εικόνες από θεματικά events, TikTok challenges και «spooky looks» λειτουργούν ως κίνητρο, ειδικά για τους νέους που βλέπουν το Halloween ως ευκαιρία για περιεχόμενο και φωτογραφίες.
Η εμπορική πλευρά
Παρά το θετικό κλίμα, δεν λείπουν και οι επιφυλάξεις. Ορισμένοι καταστηματάρχες αναφέρουν ότι η φετινή κίνηση είναι χαμηλότερη σε σχέση με προηγούμενες χρονιές. «Δεν τραβάει όπως παλιά. Στην Αθήνα γίνεται χαμός με Halloween events, εδώ όμως το ενδιαφέρον είναι περιορισμένο. Ίσως ο κόσμος ήδη σκέφτεται τα Χριστούγεννα γιατί βλέπουμε από τώρα ζήτηση στα χριστουγεννιάτικα είδη», λέει υπεύθυνος εποχικού καταστήματος.
Άλλος έμπορος με εμπειρία 25 ετών συμπληρώνει: «Κάθε χρόνο φέρνω διακοσμητικά και είδη πάρτι για το Halloween, αλλά η ζήτηση είναι ελάχιστη. Στο κέντρο δεν υπάρχει κίνηση. Τα παιδιά μπορεί να το ζητήσουν, αλλά οι γονείς δύσκολα μπαίνουν στη διαδικασία να αγοράσουν».
Σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπόρων, η αγορά του Halloween στη Θεσσαλονίκη φαίνεται να εξαρτάται από τη συμμετοχή των φοιτητών και των νέων, καθώς και από το πόσο «διαφημίζεται» στα social media και στα μαγαζιά της νυχτερινής ζωής. Για τους εμπόρους η γιορτή αποτελεί μια ενδιάμεση περίοδος ανάμεσα στο καλοκαίρι και τα Χριστούγεννα η οποία φέρνει μια «δόση» εμπορικής κίνησης.
Δίνουν τα χέρια ΟΛΘ και κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ - Τι ανέφερε στη ΓΣ ο διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού, Ιωάννης Τσάρας για το νευραλγικής σημασίας project