Τέλος στα εκδοτήρια των σταθμών βάζει πλέον η Hellenic Train σε μια προσπάθεια ψηφιοποίησης και εξυγχρονισμού των μεταφορών, την ώρα όμως που «πετάει στον δρόμο» τους ανθρώπους που εργάζονταν στα εκδοτήρια με τους περισσότερους να ενημερώνονται τελευταία στιγμή.
Νυν και πρώην εργαζόμενοι των εκδοτηρίων μιλούν στο emakedonia.gr και περιγράφουν ποια είναι η κατάσταση αυτή τη στιγμή που επικρατεί όχι μόνο στους σταθμούς αλλά και ανάμεσα στους εργαζομένους.
Η Σοφία Αλεξανδρίδου, που εργαζόταν στον σταθμό του Άδενδρου, έχει χάσει τη δουλειά της από τον Μάιο και συγκεκριμένα στις 30 του μήνα οπότε και είχε ανακοινωθεί το τέλος των συμβάσεων μερικών σταθμών. «Μας ειδοποίησαν τελευταία στιγμή. Εμείς στο Άδενδρο μάθαμε μια βδομάδα πριν ότι θα κλείσει ο σταθμός και θα λήξουν οι συμβάσεις μας» τονίζει χαρακτηριστικά.
Όπως εξηγεί η κ. Αλεξανδρίδου, ο ΟΣΕ αποφάσισε να κλείσει τουλάχιστον 34 σταθμούς σε όλη την επικράτεια, προκειμένου να μπαίνουν σιγά σιγά στην καθημερινότητα τα ηλεκτρονικά εισιτήρια.
«Εγώ δουλεύω στο Πλατύ ένας δυτικός κόμβος που καλύπτει αρκετά κομμάτια τα οποία είναι Γιαννιτσά, Κιλκίς, Κοζάνη κλπ είτε προς Αθήνα είτε με την προαστιακή γραμμή της Λάρισας. Εμείς κλείνουμε 30 Ιουνίου» λέει με τη σειρά της η Δήμητρα, που εργάζεται αυτή τη στιγμή στα εκδοτήρια τα τελευταία εννιά χρόνια.
Η ίδια συνεχίζει πως το κλείσιμο του συγκεκριμένου σταθμού δεν το πληροφορήθηκε από κάποια επίσημη ανακοίνωση, μιας και αυτή δεν έχει γίνει, αλλά το έμαθε από έναν συνοδό που εργάζεται πάνω στο τρένο. Μάλιστα, ένας συνάδελφος απέστειλε στην ίδια και σε άλλους εργαζομένους ένα email με τον πίνακα των σταθμών που αναμένονται να κλείσουν έως τέλος Ιουνίου.

«Το Πλατύ ενώνει τη Δυτική Μακεδονία μέχρι τη Φλώρινα, το Λιανοκλάδι ενώνουν τη γραμμή της Λαμίας και η γραμμή του Παλαιο Φαρσάλου που ενώνει Καλαμπάκα Τρίκαλα Καρδίτσα κτλ. Ας μη ξεχνάμε ότι η Καλαμπάκα είναι σταθμός άκρως τουριστικός, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη στην Ελλάδα με τον μεγαλύτερο τουρισμό» συνεχίζει η Δήμητρα και προσθέτει πως «Μέσα από το εκδοτήριο ο κόσμος έπαιρνε πληροφορίες και τώρα δεν θα υπάρχει σταθμός μέχρι τις 18/6. Έχουν ξεσηκωθεί οι πάντες από εκεί».
Σε αβεβαιότητα οι εργαζόμενοι
Τόσο η κα. Αλεξανδρίδου όσο και η Δήμητρα κάνουν λόγο για συναδέλφους τους που αυτή τη στιγμή χάνουν τη δουλειά τους και δε ξέρουν τι θα κάνουν επειδή δεν τους απομένει πολύ καιρός μέχρι να βγούνε στη σύνταξη. Όπως για έναν εργαζόμενος που δουλεύει στα Τρίκαλα και σύμφωνα με τη Δήμητρα του απομένει μόνο ένας χρόνος για να συνταξιοδοτηθεί και όταν ο ίδιος αιτήθηκε να παραμένει, η απάντηση που πήρε ήταν «όχι».
«Οι περισσότεροι που έχασαν τις δουλειές τους κινούνται στον ΟΑΕΔ», υπογραμμίζει η κα. Αλεξανδρίδου ενώ δηλώνει πως αυτό που επικρατεί αυτή τη στιγμή είναι το αίσθημα της αβεβαιότητας».
Αναγκαία τα εκδοτήρια για όλους
Η Δήμητρα παρουσιάζει την ανάγκη της ύπαρξης των σταθμών και των εκδοτηρίων για διάφορους λόγους, όπως η πληροφόρηση, οι κατηγορίες του εισιτηρίου και η εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρία.
Πιο συγκεκριμένα αναφέρει πως «Άτομα όλων των ηλικιών έρχονται στα εκδοτήρια ακόμα και τώρα που κάποιοι το κλείνουν ηλεκτρονικά, έρχονται και μας ρωτάνε αν το έκοψαν σωστά». Η ίδια χαρακτηρίζει την εφαρμογή «άκρως δυσλειτουργική» και προσθέτει ότι πλέον με την ψηφιοποίηση του εισητηρίου έχουν αφαιρεθεί κάποιες κατηγορίες και γίνονται και λάθη με χαρακτηριστικό περιστατικό που της συνέβη αυτό μιας μητέρας που ανέφερε πως ο συνοδός στο τρένο έκοψε στην κόρη της εισητηριο για ΑμεΑ χωρίς όμως να είναι.
Μάλιστα μαρτυρίες επιβατών της λένε πως πάνω στο τρένο τους δίνονται τάμπλετ προκειμένου να αξιολογήσουν τις υπηρεσίες, χωρίς όμως να αναφέρεται πουθενά το ζήτημα των εκδοτηρίων.
Οι προσπάθειες της αντιπολίτευσης και η απάντηση της κυβέρνησης
Στην προσπάθεια να έρθει σε επαφή με τον αναπληρωτή Υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, ένα αίτημα που δεν έχει γίνει δεκτό μέχρι στιγμής με την πρόφαση ότι δεν έχουν κάποιο σωματείο οι εργαζόμενοι των εκδοτηρίων, η Δήμητρα λέει στο emakedonia.gr πως η ίδια όσο και συνάδελφοι της έχουν να απευθυνθεί σε μέλη της αντιπολίτευσης προκειμένου να φέρουν το ζήτημα στο προσκήνιο. «Έχουν γίνει κάποιες ερωτήσεις στη Βουλή χωρίς όμως ανταπόκριση» δηλώνει.
Μια από τις προσπάθειες είναι και αυτή του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ στον Βόλο, Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου, ο οποίος με αφορμή το κλείσιμο του εκδοτηρίου στην περιοχή, έθιξε το θέμα στη Βουλή κάνοντας λόγο για «υποβάθμιση» του σιδηροδρομικού συστήματος.
«Το εκδοτήριο του σταθμού εξυπηρετεί καθημερινά δεκάδες πολίτες -μεταξύ αυτών ηλικιωμένοι και άτομα που δεν έχουν πρόσβαση σε ψηφιακές εφαρμογές- και η παύση της λειτουργίας του συνιστά σοβαρό πλήγμα για το επιβατικό κοινό και ειδικά για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες» ενώ συμπλήρωσε «Η κυβέρνηση δεν μπορεί να μιλά για αναβάθμιση των υποδομών και ταυτόχρονα να διαλύει τους σταθμούς».
Από την άλλη, αυτό που απάντησε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος σε συνομιλία με την Δήμητρα και άλλους εργαζόμενους ήταν πως «Ο ΟΣΕ είναι ιδιωτική εταιρεία και ό,τι θέλει μπορεί να κάνει».
Επιπλέον σε κοινή τους δήλωση, οι δύο εργαζόμενες μιλούν για πάνω από 10.000 υπογραφές που έχουν μαζευτεί σε όλη τη χώρα όχι μόνο από συναδέλφους αλλά κυρίως από το επιβατικό κοινό που δεν επιθυμεί το κλείσιμο των σταθμών.
Στο επίκεντρο είναι και το πρόβλημα της ελλιπούς εξυπηρέτησης του κόσμου, με τη Δήμητρα να φέρνει ως παράδειγμα το τρένο που περνά από τον σταθμό της Οινόης που πλέον θα είναι κλειστός και έρχεται γεμάτο από την Αθήνα. «Πώς θα αποφασίσεις σε ποιον θα δώσεις προτεραιότητα όταν θα έρθει το τρένο γεμάτο και ο κόσμος από έξω θα περιμένει;» ρώτα η εργαζόμενη των εκδοτηρίων στο Πλατύ.