Νίκος Κουρέτας στη «ΜτΚ»: Το Μετρό άλλαξε τη Θεσσαλονίκη

Το α’ τρίμηνο του 2026 παραδίδεται η Καλαμαριά. Τα χρονοδιαγράμματα της πρώτη επέκτασης στα δυτικά

Στους πρώτους 11 μήνες λειτουργίας του Μετρό καταγράφηκαν πάνω από 27 εκατομμύρια επικυρώσεις εισιτηρίων. «Με το προσωρινό κλείσιμο έγινε κατανοητό το πόσο άλλαξε την πόλη και τη ζωή μας», επισημαίνει στη «ΜτΚ» ο διευθύνων σύμβουλος, Ελληνικό Μετρό ΑΕ Νίκος Κουρέτας.

Ένας χρόνος Μετρό. Τι είδατε να αλλάζει στη Θεσσαλονίκη;

Η Θεσσαλονίκη άλλαξε κατηγορία, έγινε μία ευρωπαϊκή πόλη, με ένα μοντέρνο Μετρό με υψηλή αισθητική και με σεβασμό στον πολιτισμό. Η υλοποίηση του έργου αυτού έχει άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις στην κοινωνική και οικονομική αναβάθμιση του γεωγραφικού χώρου τον οποίο υπηρετεί. Τα οφέλη έγιναν άμεσα ορατά. Μειώθηκε η οδική κυκλοφορία στους περισσότερους κεντρικούς δρόμους, μειώθηκαν οι χρόνοι μετακινήσεων, μειώθηκε η παραγωγή αέριων ρύπων από τα αυτοκίνητα, μειώθηκαν τα επίπεδα θορύβου στην πόλη μεσοσταθμικά, μειώθηκαν τα οδικά ατυχήματα, εξυπηρετήθηκαν άριστα χιλιάδες φοιτητές στην πρόσβασή τους προς και από τα πανεπιστήμια. To Μετρό βελτίωσε την αποτελεσματικότητα των δημόσιων συγκοινωνιών, ενθάρρυνε την ανάπτυξη πιο συμπαγών γειτονιών στο κέντρο της πόλης, συνέβαλε στην ανάπτυξη του τουρισμού μέσω των αποδοτικών μετακινήσεων, αλλά ταυτόχρονα δημιούργησε και ένα νέο είδος τουρισμού, μέσω της ανάδειξης του πολιτισμού της πόλης με τον μοναδικό σταθμό-υπόγειο αρχαιολογικό χώρο παγκοσμίως, τον σταθμό Βενιζέλου.  

Πόσες μετακινήσεις έγιναν στους 11 μήνες λειτουργίας του Μετρό;

Στους πρώτους 11 μήνες λειτουργίας καταγράφηκαν 27.042.924 επικυρώσεις. Η επιβατική κίνηση, με μικρές εποχικές διακυμάνσεις το καλοκαίρι, ακολούθησε σταθερή ανοδική πορεία. Συγκεκριμένα, ήταν 2.000.000 τον Δεκέμβριο του 2024, τον Ιανουάριο 2.388.883, τον Φεβρουάριο 2.380.225, τον Μάρτιο 2.522.926, τον Απρίλιο 2.339.327, τον Μάιο 2.794.872, τον Ιούνιο 2.764.773, τον Ιούλιο 1.816.001, τον Αύγουστο 1.469.877, τον Σεπτέμβριο 2.584.463 και κορυφώθηκε τον Οκτώβριο του 2025, φτάνοντας τις 3.152.609 επικυρώσεις, ενώ μέχρι τις 8 Νοεμβρίου έγιναν 828.968 επικυρώσεις. Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι το Μετρό αγκαλιάστηκε από τους πολίτες και ενσωματώθηκε γρήγορα στις καθημερινές μετακινήσεις τους. Με το προσωρινό κλείσιμο έγινε κατανοητό το πόσο άλλαξε την πόλη και τη ζωή μας το Μετρό και πόσο σημαντικό είναι για την καθημερινότητά μας.

Πώς προχωρούν οι δοκιμές των συστημάτων, προκειμένου να «κουμπώσει» η γραμμή της Καλαμαριάς;

Από τις 10 Νοεμβρίου έχει σταματήσει η λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό για χρονικό διάστημα ενός μηνός, ούτως ώστε να διενεργηθούν οι απαιτούμενες δοκιμές του συστήματος σηματοδότησης της ενοποιημένης γραμμής και των τρένων και δοκιμές ενσωμάτωσης που απαιτούν τη διαθεσιμότητα ολόκληρης της βασικής γραμμής. Παράλληλα, υλοποιούνται οι δοκιμές ενοποίησης μέρους των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και οι δοκιμές επιδόσεων των επιμέρους συστημάτων, για τις οποίες απαιτείται αφενός η διεύρυνση του χρονικού διαστήματος κατά τις νυχτερινές ώρες μη λειτουργίας της βασικής γραμμής, προκειμένου να διεξάγονται δοκιμές με χρήση τρένων της βασικής γραμμής και της Καλαμαριάς, και αφετέρου η πλήρης διακοπή της βασικής γραμμής για χρονικό διάστημα ενός μηνός.

Οι δοκιμές των συστημάτων και των συρμών εξελίσσονται σύμφωνα με τον προγραμματισμό και τα επί μέρους χρονοδιαγράμματα, καλύπτοντας τις συγκεκριμένες φάσεις των Επί Τόπου Δοκιμών (SAT), των Δοκιμών Ενοποίησης Συστημάτων (SIT), των Δοκιμών Επιδόσεων (SPT) και τελικά της Δοκιμαστικής Λειτουργίας (TR). Όλες οι δοκιμές που βρίσκονται σε εξέλιξη τις ώρες αυτές γίνονται τόσο στα συστήματα του έργου της επέκτασης προς Καλαμαριά όσο και στους υπάρχοντες και τους νέους συρμούς του δικτύου. Η πολυπλοκότητα των συστημάτων και η ενοποίησή τους που αφορούν ένα Μετρό χωρίς οδηγό, απαιτεί πληθώρα δοκιμών, προκειμένου να διασφαλιστεί η ορθή και απρόσκοπτη λειτουργία του συστήματος, όταν αυτό τεθεί σε εμπορική λειτουργία.

Πότε θα δοθεί και πάλι σε κυκλοφορία η βασική γραμμή και πότε η γραμμή της Καλαμαριάς;

Η επαναλειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό έχει προγραμματιστεί για τις 11/12/2025. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα των έξι συμβάσεων της επέκτασης του Μετρό στην Καλαμαριά και με βάση τις δοκιμές των συστημάτων και τρένων η θέση σε λειτουργία αναμένεται στα τέλη του Α’ τρίμηνου του 2026.

Το πρώτο διάστημα καταγράφηκαν κάποια προβλήματα που χαρακτηρίστηκαν ως «παιδικές ασθένειες». Αντιμετωπίστηκαν ή θα επανεμφανιστούν στη γραμμή της Καλαμαριάς;

Σε όλα τα συστήματα Μετρό διεθνώς εμφανίζονται προβλήματα τους πρώτους μήνες λειτουργίας και σιγά-σιγά αυτά αμβλύνονται και ελαχιστοποιούνται. Στην έναρξη λειτουργίας της επέκτασης της Καλαμαριάς αναμένονται λιγότερα, κυρίως στα νέα συστήματα που δεν υπάρχουν στη βασική γραμμή ή που έχουν υλοποιηθεί από άλλες εταιρείες, κυρίως λόγω των πολλαπλών διασυνδέσεων μεταξύ των συστημάτων και των δύο γενεών των συρμών. Ιδιαίτερα, καθώς σήμερα πλέον τα πάντα ελέγχονται μεν από υπολογιστές, αλλά υπόκεινται και σε διαδικασίες που οφείλει να εκτελεί το προσωπικό, παρά τις εξαντλητικές δοκιμές, εμφανίζονται δευτερεύοντα και τριτεύοντα προβλήματα που αν και ήσσονος σημασίας μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και σε διακοπή λειτουργίας (όπως έγινε στη βασική γραμμή), καθώς κάθε αστοχία πρέπει να ελεγχθεί διεξοδικά για να μην επαναληφθεί.

Πότε θα λειτουργεί Wi-Fi σε όλο το δίκτυο του Μετρό;

Με εξαίρεση τους σταθμούς που έχουν αρχαιολογικά ευρήματα, στα οποία ήδη λειτουργεί Wi-Fi για ενημέρωση των επιβατών επί των αρχαιολογικών ευρημάτων, μέσω χρήσης barcode, δεν υπάρχει πρόβλεψη για εγκατάσταση Wi-Fi στο δίκτυο του Μετρό για τους επιβάτες. Αυτή η λειτουργία θα ικανοποιηθεί από τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας που προγραμματίζεται να εγκατασταθούν σε συνεργασία με τις εταιρείες/παρόχους. Ολοκληρώνονται οι απαιτούμενες μελέτες από τις εταιρείες αυτές και σύντομα θα ξεκινήσουν οι εργασίες τοποθέτησής του.

Πού θα πάει το Μετρό μετά την Καλαμαριά; Και πότε;

Πρώτη προτεραιότητα έχει δοθεί στην επέκταση προς Εύοσμο και Κορδελιό, στη δυτική Θεσσαλονίκη, με οκτώ νέους σταθμούς και ένα νέο αμαξοστάσιο στον Νέο Εύοσμο (πάνω από την Περιφερειακή). Για την επέκταση αυτή, η οποία θα συνδεθεί με την υφιστάμενη Γραμμή, βρίσκονται σε εξέλιξη οι μελέτες, ενώ γίνονται παράλληλες προσπάθειες εξεύρεσης χρηματοδότησης για την υλοποίησή τους. Τα τεύχη του διαγωνισμού και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την κατασκευή και την υλοποίηση του έργου εκτιμάται ότι θα μπορούν να είναι έτοιμα σε περίπου δύο χρόνια από σήμερα, ενώ ο διαγωνισμός να διαρκέσει έναν χρόνο χωρίς τις απρόβλεπτες καθυστερήσεις. Τέλος, η κατασκευή θα μπορούσε να υλοποιηθεί σε 5,5 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης.

Οι νέες επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης θα καλύψουν σταδιακά όλη την πόλη και ειδικότερα τις περιοχές του Ευόσμου, Κορδελιού, Σταυρούπολης, Τούμπας, Χαριλάου και άλλες, καθώς και το αεροδρόμιο με δύο Γραμμές στην τελική τους διάταξη, όπως μελετήθηκαν από τη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ). Η 2η Γραμμή θα διέρχεται από την οδό Τσιμισκή.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 30.11.2025 

Loader