- Newsroom
Αναβλήθηκε για έναν χρόνο η συζήτηση για την ψήφιση του NET ZERO Framework του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) επί του προτεινόμενου νέου πλαισίου μηδενικών καθαρών εκπομπών άνθρακα (IMO Net Zero Framework – NZF), που υποστήριξαν η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Κίνα και άλλα κράτη.
Στη συμφωνία, αντιτάχθηκαν σθεναρά οι ΗΠΑ, ενώ η Ελλάδα, της οποίας η επιρροή στην παγκόσμια ναυτιλία είναι σημαντική λόγω του εκτοπίσματος της ελληνόκτητης ποντοπόρου, όπως και η Κύπρος, είχαν εκφράσει νωρίτερα σοβαρές επιφυλάξεις. Αυτό σημαίνει ότι όλα πλέον παραμένουν ανοιχτά, αφού πάγωσε η διαδικασία της ολιστικής πράσινης μετάβασης της ναυτιλίας και κατά συνέπεια δεν θα ληφθούν άλλα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση.
Η Σαουδική Αραβία, μετά τη διακοπή για το μεσημεριανό γεύμα, κατέθεσε επισήμως την πρόταση για αναβολή ενός χρόνου. Υπερψήφισαν 57 κράτη, ενώ καταψήφισαν 49 σε σύνολο 135 κρατών-μελών που είχαν δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία.
Εντός της ΕΕ, τα κράτη-μέλη δεν εμφανίζονταν ομοιογενή - Tι ζήτησαν Ελλάδα και Κύπρος
Η Ελλάδα και η Κύπρος απείχαν σπάζοντας ουσιαστικά το ενιαίο μέτωπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης πάνω στο θέμα αυτό. Από την αίθουσα απουσιάσαν 27 κράτη-μέλη.
Η Σαουδική Αραβία με τις ΗΠΑ και τη Ρωσία ηγήθηκαν στην ουσία του αντι-ΙΜΟ μπλοκ για το συγκεκριμένο θέμα. Εντός της ΕΕ, τα κράτη-μέλη δεν εμφανίζονταν ομοιογενή. Η Ελλάδα, με τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία στην Ευρώπη, εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις, τονίζοντας ότι θα στηρίξει τα μέτρα μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Παρόμοια, η Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών ζήτησε από την κυβέρνηση και τα άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ να μπλοκάρουν προσωρινά το νέο πλαίσιο «Net-Zero», ώστε να δοθεί περισσότερος χρόνος για συναίνεση. Η Μάλτα που είχε, αρχικώς, συνταχθεί με την Ελλάδα και την Κύπρο τελικά ψήφισε κατά της πρότασης αναβολής.