Με χαμόγελα κλείνει η σεζόν, θετικά μηνύματα εκπέμπει το 2026 ωστόσο η «κρίση ωριμότητας» που δείχνει να χτυπά την τουριστική βιομηχανία η οποία αγγίζει το ταβάνι της (κινδυνεύοντας) με απότομη προσγείωση, συνθέτουν μία αντικρουόμενη εικόνα, την ώρα που η Θεσσαλονίκη ηγείται της κούρσας, τραβώντας το κάρο.
Η φετινή χρονιά ναι μεν θα καταγράψει νέο ρεκόρ εσόδων και αφίξεων, ωστόσο σε μεγάλο βαθμό οι αυξημένες εισπράξεις οφείλονται στις αυξημένες τιμές και όχι σε αύξηση της κατανάλωσης, με το τουριστικό οικοσύστημα να αντιμετωπίζει πλήθος προκλήσεων (airbnb, δημογραφικό πρόβλημα, έλλειψη εργατικών χεριών, γηρασμένες υποδομές) που δοκιμάζουν τις αντοχές του, απαιτώντας δραστικές λύσεις και επενδύσεις.
«Καλύτερη από τις προσδοκίες η σεζόν, πληθωριστικά σε μεγάλο βαθμό τα έσοδα»
«Έχουμε 9% αύξηση αφίξεων στο Μακεδονία αλλά αυτό δεν αντιστοιχίζεται με την αύξηση σε πληρότητες ξενοδοχείων και τα έσοδα καθώς μεγάλο μέρος της αύξησης αφίξεων διαχέεται και σε όμορους νομούς αλλά και απορροφάται από τα Airbnb, πάντως η Θεσσαλονίκη θα μπορούσαμε να πούμε πως τράβηξε το κάρο. Στην Ελλάδα η σεζόν πήγε καλά, καλύτερα από τις προσδοκίες του Ιουνίου, Σεπτέμβριος και Οκτώβριος ήταν ανέλπιστα καλοί μήνες. Τον περασμένο μήνα είχαμε αυξήσεις στις αεροπορικές αφίξεις 40 και 50% σε ορισμένους προορισμούς, η σεζόν ανοίγει προς το τέταρτο τρίμηνο, μετακινείται. Η διψήφια αύξηση στα έσοδα τον Ιούλιο μαζεύτηκε τον Αύγουστο, θεωρώ πως γενικά στη σεζόν μπορεί να δούμε αύξηση τουριστικών εσόδων (κατά κεφαλήν δαπάνη) μέχρι και 10% αλλά σε μεγάλο ποσοστό οφείλεται στον πληθωρισμό (στις αυξήσεις τιμών), στον τουρισμό δεν ξέρουν τη λέξη πληθωρισμός, κακώς μετράμε μόνο ονομαστικές αξίες. Η σεζόν γενικά θα κλείσει εκτιμώ με αύξηση εσόδων 5% και αφίξεων 6% αλλά αν αφαιρέσουμε τον πληθωρισμό τα έσοδα μπορεί και να μειώθηκαν. Σε απόλυτα νούμερα τα έσοδα μπορεί να αγγίξουν φέτος τα 22,5 δισ. ευρώ», σημείωσε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γιάννης Χατζής, στο πλαίσιο συνάντησης με δημοσιογράφους.
«Να δούμε τον τουρισμό σαν καριέρα και τέχνη»
«Από το 2011 μέχρι σήμερα η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών δεν έχει ανέβει ούτε σεντ σε ονομαστικές αξίες. Πλέον στο τουριστικό μείγμα υπάρχει και το city break, αν έμεινες τρεις ή πέντε μέρες δεν έχει σημασία, σημασία έχει τι ξόδεψες, γκρινιάζουν κυρίως τα εστιατόρια φέτος για πεσμένη κίνηση. Στη Ρόδο έχουμε 70.000 κλίνες Airbnb, πολλοί από όσους μένουν εκεί μαγειρεύουν μέσα. Πλέον φτάσαμε όχι σε κρίση ζήτησης αλλά σε κρίση ωριμότητας, η καμπύλη γυρνάει, λίγο ο πληθωρισμός, λίγο η κατάσταση στις οικονομίες, λίγο η κατάσταση στις βασικές τουριστικές πηγές (Αγγλία, Γερμανία) πλέον φτάσαμε σε τέλμα. Τέλειωσαν οι αυξήσεις εσόδων στον αυτόματο πιλότο, πρέπει να βάλουμε το χέρι στη τσέπη για επενδύσεις. Η κατανάλωση αυξάνεται, μαζί με το θετικό ταξιδιωτικό ισοζύγιο και τις υπηρεσίες κρατούν το ΑΕΠ, αυτό αρχίζει και θεωρείται μειονέκτημα στο δημόσιο διάλογο, αν δεν δούμε τον τουρισμό σαν καριέρα και τέχνη θα δημιουργηθούν δομικές κρίσεις μεγαλύτερης σημασίας από το αν θα πάει καλά η επόμενη σεζόν», τόνισε.
«Πάει καλή η Ελλάδα και το 2026, να λάβουμε τολμηρές πρωτοβουλίες, ίδιες προδιαγραφές για τα Airbnb με τα ξενοδοχεία»
«Το πακέτο της δημοσιονομικής επιβάρυνσης που θα έχουν οι Άγγλοι θα αγγίξει τα 60 δισ., αν ήμουν Άγγλος θα είχα ένα δισταγμό για προγραμματισμό διακοπών του χρόνου. Η Ελλάδα όμως πάει καλά, αυτό δείχνουν τα πρώτα μηνύματα για το 2026, έχουν επενδύσει πολύ οι tour operators στη χώρα, έκαναν πενταετές πλάνο αλλά τώρα μαζεύονται, θέλουν τολμηρές πρωτοβουλίες από την Ελλάδα. Παραπάνω από 50% του ΑΕΠ σχετίζεται με τα ξενοδοχεία. Το δυναμικό των ξενοδοχείων από το 2018 έως το 2025 δεν άλλαξε στη Ρόδο, η καθημερινότητα άλλαξε προς το χειρότερο, αυτό που άλλαξε επίσης είναι οι κλίνες Airbnb, η τουριστική ανάπτυξη είναι αναγκαία για οικονομίες που στηρίζονται στον τουρισμό αλλά πρέπει να υπάρχει ανταποδοτικότητα των φόρων που εισπράττονται ως προς τις επενδύσεις σε υποδομές στους προορισμούς, τη βραχυχρόνια μίσθωση δεν μπορείς να την αποτρέψεις. Aν έχεις μία κουζίνα στο σπίτι σου πρέπει να έχεις προδιαγραφές για να ανοίξεις εστιατόριο, δεν είναι δυνατόν να υποχρεώνουμε τα airbnb να έχουν ρελέ διαφυγής και πυροσβεστήρα και αυτό να θεωρείται προϋπόθεση ασφαλείας, να αντιγράψουν τις προϋποθέσεις ασφαλείας των ξενοδοχείων, χρειάζεται λογική δεν πολεμάμε τη βραχυχρόνια μίσθωση», ανέφερε.
«Να μην πολιτικοποιούμε τον τουρισμό»
«Τα κυριότερα ζητήματα που απασχολούν τους ξενοδόχους και τον ελληνικό τουρισμό είναι η δημογραφική κρίση, (δεν κάνουμε παιδιά, ο πληθυσμός γερνάει), κάποιες ξεπερασμένες νοοτροπίες (πρέπει και τα νέα παιδιά να καταλάβουν πως ο τουρισμός και η ελληνική φιλοξενία είναι τέχνη και καριέρα, όχι αγγαρεία), η έλλειψη εργατικών χεριών, η βραχυχρόνια μίσθωση και η έλλειψη διαφάνειας και λογοδοσίας στα τέλη που πληρώνουμε. Πολλά οικογενειακά ξενοδοχεία (47 κλίνες έχουν κατά μέσο όρο) αντιμετωπίζουν πρόβλημα στη μετάβαση από τους γονείς στα παιδιά ειδικά όταν δεν υπάρχει εύκολη χρηματοδότηση για νέους επαγγελματίες, θα αντιμετωπίσουν τεράστιο πρόβλημα ξενοδοχεία σε αγαπημένους προορισμούς για τους Έλληνες από τον ανταγωνισμό με τα airbnb, πολύ φοβάμαι πως έχουμε ήδη μπει σε προεκλογική περίοδο, δεν πρέπει να πολιτικοποιούμε τον τουρισμό, αυτό είναι πάγιο πρόβλημα της Ελλάδας τα τελευταία 50 χρόνια. Ο τουρισμός δεν παίζει πλέον τον κομβικό ρόλο που έπαιζε στην οικονομία το 2013-14, άκουσα συνέντευξη του πρώην πρωθυπουργού ο οποίος ενώ στήριζε τον τουρισμό παλιότερα, χρησιμοποίησε χαρακτηρισμούς που με στενοχώρησαν», κατέληξε.