Enerwave: Πότε θα ληφθεί η επενδυτική απόφαση για τη μονάδα υγροποιημένου αερίου στον Θερμαϊκό

Τι συμβαίνει με τo FSRU στη Θεσσαλονίκη, ποια τα δεδομένα που διαμορφώνονται για το project των 150 εκατ. ευρώ

H ώρα της επενδυτικής κρίσης για τη Helleniq Energy πλησιάζει σχετικά με την υλοποίηση της πλωτής μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) που θέλει να εγκαταστήσει η θυγατρική του ομίλου Enerwave (πρώην Elpedison), ανοιχτά του Θερμαϊκού.

Το project «Thessaloniki FSRU» περιμένει πλέον τις τελικές αποφάσεις του μοναδικού μετόχου της εταιρείας, της Helleniq Energy με την ετυμηγορία για την τύχη της επένδυσης (εκτιμώμενου ύψους 150 εκατ. ευρώ) να…  εκδίδεται έως το πρώτο εξάμηνο του 2026.

Το roadmap

Βάσει του χρονοδιαγράμματος της πρώην Elpedison, νυν Enerwave (όπως έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΔΕΣΦΑ) η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως τον Απρίλιο του 2026, το market test (που θα γείρει σε μεγάλο βαθμό την πλάστιγγα, ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα εκδηλώσει η αγορά, για το αν θα γίνει τελικά η επένδυση) έως τον Ιούλιο του 2026  ενώ το FSRU πρόκειται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία τον Νοέμβριο του 2028 και σε εμπορική τον Ιανουάριο του 2029. Όλα αυτά πάντως σε θεωρητικό επίπεδο.

thessaloniki-frsu-lng.jpeg?v=0

Οι παράγοντες που θα αξιολογηθούν και η αμερικανική εμπλοκή

Σε κάθε περίπτωση, θα αξιολογηθούν όλα τα υπέρ και τα κατά της επένδυσης καθώς η διεθνής γεωπολιτική και γεωοικονομική αβεβαιότητα όσον αφορά τις τιμές του φυσικού αερίου βάζει στο τραπέζι τον παράγοντα της ενεργειακής θωράκισης της χώρας σε καιρούς ιδιαίτερα ασταθείς, με την μία κρίση να διαδέχεται την άλλη.

Με τις ενεργειακές εξελίξεις να είναι ιδιαίτερα πυκνές το τελευταίο διάστημα, η ανάγκη για περισσότερες υποδομές FSRU καθίσταται επιτακτική στο φόντο της απεξάρτησης της χώρας μας από το ρωσικό αέριο, με την Ελλάδα (σε πρώτο πλάνο η Αλεξανδρούπολη) να αποτλεί την κύρια πύλη εισόδου αμερικανικού υγροποιημένου αερίου στην Ευρώπη.

Τη δεδομένη στιγμή, η γεωστρατηγική και γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας με τις ΗΠΑ αρωγούς, ενδέχεται να γέρνουν προς το «ναι» την μπίλια για την επένδυση, χωρίς ωστόσο αυτό να προδικάζει απαραίτητα τα γεγονότα.

Τι αφορά το έργο

fsru-alexandropoli-ploio.jpg?v=0

Η εταιρεία, βάσει του σχεδιασμού, θα αναπτύξει τον πλωτό σταθμό με δύο πλοία, ένα μόνο για αποθήκευση αερίου (FSU) και ένα αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) που θα έχουν συνολική χωρητικότητα 270-280.000 κ.μ. LNG.

Η πλωτή δεξαμενή θα αποτελείται από δύο πλοία δεμένα σε τεχνητή νησίδα, σε μια έκταση περίπου 80 στρεμμάτων (395 m X 204 m). Θα βρίσκεται σε απόσταση 3,45 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και περίπου 3,12 χιλιόμετρα ανατολικά της πλησιέστερης δυτικής ακτογραμμής.

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα έρχεται σε θερμοκρασία -160 βαθμών Κελσίου και θα αεριοποιείται με τη χρήση του θερμότερου θαλασσινού νερού. Εν συνεχεία το αεριοποιημένο φυσικό αέριο θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο αγωγό μήκους στη στεριά και με χερσαίο αγωγό στις εγκαταστάσεις της Elpedison στα Διαβατά ενώ ποσότητας θα διοχετεύονται και στο ΕΣΦΑ (Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Αερίου).

Το τερματικό θα έχει ονομαστική δυναμικότητα αεριοποίησης LNG 6.378 MWh/h και μέγιστη δυναμικότητα 9.567 MWh/h.

Το ιστορικό

Η αίτηση αδειοδότησης της Elpedison προς τη ΡΑΑΕΥ για τον πλωτό σταθμό LNG είχε υποβληθεί τον Απρίλιο του 2022 και η αρχική άδεια εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους.

Στις 24 Απριλίου 2023 η εταιρεία ζήτησε από τη ΡΑΑΕΥ μερική τροποποίηση της αρχικής Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) και συγκεκριμένα, ζήτησε μια μικρή διαφοροποίηση της θέσης στην οποία σχεδιάζεται να κατασκευαστεί η πλωτή δεξαμενή Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού καθώς και προσθήκη και δεύτερου πλοίου FSU στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό LNG. Τον Φεβρουάριο του 2024 η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε και τις τρεις αλλαγές τις οποίες ζήτησε η Elpedison.

Το γεωστρατηγικό στίγμα του έργου και οι αντιδράσεις

To «Thessaloniki FSRU», εφόσον πάρει σάρκα και οστά, θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού ενώ θα επιτρέψει διευρυμένη πρόσβαση στις αγορές φυσικού αερίου, αποτελώντας ταυτόχρονα σημείο εφοδιασμού πλοίων με καύσιμο LNG για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί πάντως πως το έργο αν και έχει λάβει τις απαραίτητες άδειες από την Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων συναντά έντονες αντιδράσεις από δήμους, φορείς, και συλλογικότητες της Θεσσαλονίκης που κρούουν καμπανάκι κινδύνου για τις οικολογικές συνέπειες, εκφράζοντας την ανησυχία τους για τους περιβαλλοντικούς κινδύνους ενός ενδεχόμενου ατυχήματος.

Loader