- Newsroom
«Είναι η πρώτη φορά που η χώρα μας έχει ένα ολοκληρωμένο ολιστικό σχεδιασμό, όχι μόνο για τη διοικητική αναμόρφωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, για τη στελέχωσή του, αλλά και για τις υποδομές των αερομεταφορών στη χώρα και φυσικά για τον εκσυγχρονισμό όλων των συστημάτων αεροναυτιλίας, ώστε και να κουμπώνουν μεταξύ τους και να είναι τα πιο σύγχρονα σε όλη την Ευρώπη», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, απαντώντας νωρίτερα σήμερα στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση της ανεξάρτητης βουλευτού Ραλλίας Χρηστίδου.
«Η ΥΠΑ, αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα της ανανέωσης του τεχνολογικού αεροναυτιλιακού εξοπλισμού, προχωρά στον πλήρη εκσυγχρονισμό όλων των συστημάτων μέσα από 13 εμβληματικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 413 εκατομμυρίων ευρώ. Για τα εν λόγω αεροναυτιλιακά συστήματα, στατιστικά στοιχεία καταδεικνύουν σημαντική βελτίωση της διαθεσιμότητας τους λόγω της αποτελεσματικότερης αντιμετώπισης των τεχνικών δυσλειτουργιών», είπε κ. Δήμας.
Ο υπουργός αναφέρθηκε στο «ολιστικό σχέδιο δράσης που αφορά την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που διαρθρώνεται σε «επτά διακριτούς πυλώνες, με συγκεκριμένα ορόσημα και μηχανισμό παρακολούθησης». Όπως ειδικότερα ενημέρωσε:
Ο πρώτος πυλώνας είναι η παρακολούθηση και ο συντονισμός του σχεδίου δράσης, αφορά το συντονισμό και την δομημένη παρακολούθηση όλων των δραστηριοτήτων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο δράσης για τη συμμόρφωση με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας. «Ο βασικός του στόχος είναι να διασφαλίσει ότι η εφαρμογή και η υλοποίηση των δράσεων σε επτά πυλώνες πραγματοποιείται έγκαιρα, με συνέπεια και διαφάνεια, με αποτελεσματική διυπηρεσιακή συνεργασία και συνεχή ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», ανέφερε ο κ. Δήμας.
Ο δεύτερος πυλώνας είναι η ανάπτυξη υπηρεσιών ζεύξης δεδομένων, το λεγόμενο DLS (Data Link Services), με σκοπό να διασφαλιστεί η συμμόρφωση της Ελλάδας με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 29/2009. Αποτελούν τεχνολογικά συστήματα που περιλαμβάνουν λογισμικό υλικό, hardware και διαδικασίες, τα οποία επιτρέπουν την ασφαλή ψηφιακή ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ αεροσκαφών και ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
Ο τρίτος πυλώνας είναι η αναβάθμιση του κεντρικού συστήματος διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας, είναι το ATM, Air Traffic Management / DPS Upgrade (TopSky ATC One), για την πλήρη αναδιαμόρφωση και επικαιροποίηση της αρχιτεκτονικής του συστήματος και των προδιαγραφών, ενώ το αναβαθμισμένο σύστημα αφορά σε ένα από τα πιο σύγχρονα του κόσμου το TopSky ATC One.
Ο τέταρτος πυλώνας είναι η ολοκληρωμένη εφαρμογή πλοήγησης βάσει απόδοσης, το λεγόμενο PBN, Performance Based Navigation, επικεντρώνεται στην εφαρμογή διαδικασιών PBN, ενώ ο στόχος είναι να εκσυγχρονίσει τον ελληνικό εναέριο χώρο με τους πιο αποτελεσματικούς και φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους πτήσης, χρησιμοποιώντας σύγχρονες προσεγγίσεις, το λεγόμενο RNP και ανασχεδιάζοντας περιοχές γύρω από τα αεροδρόμια.
Ο πέμπτος πυλώνας είναι η εγκατάσταση των νέων ραντάρ με δυνατότητα Mode S και επικαιροποιημένες προδιαγραφές, αφορά την ανάπτυξη και ενσωμάτωση συστημάτων SSR Mode S. Ο πυλώνας αυτός περιλαμβάνει την αναβάθμιση επτά ραντάρ μέσω του έργου «Pallas T1», την προμήθεια οκτώ νέων, την ενσωμάτωση με το δίκτυο ραντάρ και τη σύνδεση με το TopSky DPS για την πλήρη λειτουργικότητα. Δεν είναι μόνο να πάρεις τα ραντάρ, πρέπει προφανώς να κουμπώσουν μεταξύ τους και τα συστήματα.
Ο έκτος πυλώνας είναι η πλήρης εφαρμογή του Κανονισμού CP1 και αφορά την υλοποίηση προκαταρκτικών και συμπληρωματικών δράσεων για τη συμμόρφωση με τον Εκτελεστικό Κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2021/116 της Επιτροπής που καθορίζει το πρώτο κοινό έργο που στηρίζει την εφαρμογή του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού, ενός προγράμματος για τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση βάσει του Κανονισμού 550/2004 και καλύπτει ενημερώσεις συστημάτων, μεταβατικές διαδικασίες και τεχνικά πλαίσια.
Ο έβδομος πυλώνας του σχεδίου είναι ο μετασχηματισμός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και επικεντρώνεται στη θεσμική αναδιοργάνωση της ΥΠΑ και στον εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου για τις υπηρεσίες εναέριας κυκλοφορίας. Αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως είναι ο κατακερματισμός της νομοθεσίας, η οργανωτική αποδοτικότητα και η λογοδοσία, ενώ ενισχύει τη συμμόρφωση με το πλαίσιο SES. Η υλοποίηση περιλαμβάνει τη μετατροπή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, την ενοποίηση νομοθεσίας, την εισαγωγή διακυβέρνησης βάσει επιδόσεων, την αναδιάρθρωση του οργανωτικού διαγράμματος, τη δημιουργία εξειδικευμένων διευθύνσεων και την υιοθέτηση νέου οικονομικού μοντέλου.
Η βουλευτής Ραλλία Χρηστίδου κατήγγειλε «κρίσιμες ελλείψεις στην εναέρια κυκλοφορία» και για κινδύνους για την ασφάλεια στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
«Στα τέλη Αυγούστου 2025 παρουσιάστηκε βλάβη σε τερματικό ραντάρ στον λόφο Μερέντα, με αποτέλεσμα να μείνει σε λειτουργία μόνο ένα από τα τρία ραντάρ που εξυπηρετούν την περιοχή προσέγγισης του αεροδρομίου.[…]Η εικόνα ενός διεθνούς αεροδρομίου, όπως είναι ο Ελευθέριος Βενιζέλος, που λειτουργεί με τόσο σοβαρές ελλείψεις σε κρίσιμες υποδομές εναέριας κυκλοφορίας, συνιστά απειλή για την αεροπορική ασφάλεια και εκθέτει τη χώρα διεθνώς.», είπε η βουλευτής και επικαλέστηκε «τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου κάνοντας λόγο για αεροπορικά Τέμπη. Καταγγέλλουν ότι η ΥΠΑ διαθέτει εξοπλισμό τουλάχιστον εικοσιπενταετίας, συνοδευόμενο από σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πτήσεων».
Για τη λειτουργικότητα και τη διαθεσιμότητα των συστημάτων ραντάρ, τα στοιχεία για το 2024 και το πρώτο εξάμηνο του 2025, δείχνουν μια σαφή συγκριτικά βελτίωση, είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και σημείωσε ότι πολλά κρίσιμα συστήματα επιτήρησης, τόσο δευτερεύοντα, τα λεγόμενα MSSR, όσο και τα πρωτεύοντα, τα PSR, έχουν επιτύχει ή διατηρήσει εξαιρετικά υψηλά ποσοστά διαθεσιμότητας. «Το ραντάρ της Μερέντα, το MSSR στο οποίο κάνατε αναφορά, του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, το οποίο παρουσίασε δυσλειτουργία του ασύρματου δικτύου διασύνδεσης με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών στις 19 Αυγούστου είχε διαθεσιμότητα 100% το πρώτο εξάμηνο του 2025. Όμως, πράγματι είναι ένα περιστατικό μεμονωμένης βλάβης σε περίοδο μέγιστης αιχμής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Ωστόσο, χάρη στην ετοιμότητα του προσωπικού της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας αντιμετωπίστηκε άμεσα και κυρίως χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των πτήσεων. Ακόμη, όμως, και σε περιπτώσεις τεχνικών δυσλειτουργιών υπάρχουν προβλεπόμενα πρωτόκολλα και εφεδρικά μέσα που διασφαλίζουν τη συνέχεια και την ασφάλεια των παρεχομένων υπηρεσιών», ανέφερε ο κ. Δήμας και ενημέρωσε ότι βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης η διαμόρφωση πλαισίου για την αναβάθμιση των συστημάτων επιτήρησής τους από την κατασκευάστρια εταιρεία. Η τελική μη δεσμευτική προσφορά υπεβλήθη στις 20 Αυγούστου 2025 για την πλήρη αναδιαμόρφωση και επικαιροποίηση αρχιτεκτονικής του συστήματος DPS και των προδιαγραφών καθολικής αναβάθμισης των ραντάρ μεταξύ των οποίων είναι και τα ραντάρ Μερέντας, Καμάρας, Ελληνικού που αφορούν την εξυπηρέτηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ανέφερε ο υπουργός Υποδομών κα Μεταφορών.