Ανεβαίνει το τουριστικό θερμόμετρο στη Χαλκιδική με την περιοχή, μετά από έναν συννεφιασμένο Μάιο (μέση πληρότητα 55-60%) που δεν επιβεβαίωσε τις όποιες προσδοκίες καλλιεργήθηκαν, να εισέρχεται στο καυτό διάστημα Ιουνίου – Αυγούστου με το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος να «φωτίζει» τις πληρότητες που απειλούνται… από το σκοτάδι της ακρίβειας.
Μετά την πλήρη ένταξη Ρουμανίας, Βουλγαρίας στη συνθήκη Σένγκεν, οι οδικές αφίξεις από τις δύο χώρες – δεξαμενές για τη Χαλκιδική ήδη έχουν πατήσει γκάζι ενώ Σέρβοι, Μαυροβούνιοι, Βορειομακεδόνες, γκρουπ από το Κόσοβο, Γερμανοί, Άγγλοι, Ιταλοί και φυσικά Έλληνες, συνθέτουν το πολυπολιτισμικό μωσαϊκό της περιοχής.
Τι κοινό έχουν όλοι αυτοί; Ξοδεύουν με το σταγονόμετρο, προβληματίζοντας τις επιχειρήσεις του τουρισμού, με τις ανατιμήσεις να μην κάνουν.. διακρίσεις βάσει εθνικότητας.
«Η ακρίβεια, καθοριστικός παράγοντας»
«Η σεζόν τώρα ξεκινά ουσιαστικά για τη Χαλκιδική, από το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, ο Μάιος (πληρότητες 55 - 60%) δεν πήγε καλά με την ακρίβεια και τον ασταθή καιρό επιβαρυντικούς παράγοντες. Για τον Ιούνιο και για το τριήμερο αλλά και μετά οι μέσες πληρότητες στα ξενοδοχεία θα αγγίξουν το 75- 80% ενώ τα πρώτα μηνύματα για Ιούλιο και Αύγουστο, στην κορύφωση της σεζόν, κάνουν λόγο για πληρότητες στα καταλύματα 85-90%. Η ακρίβεια είναι καθοριστικός παράγοντας και φέτος, όλοι (Έλληνες, Βαλκάνιοι, Βορειοευρωπαίοι) ξοδεύουν λιγότερα λόγω των ανατιμήσεων, σε γενικές γραμμές περιμένουμε μία σεζόν στα ίδια επίπεδα ή και λίγο καλύτερα σε σχέση με το 2024», επισημαίνει ο Γιάννης Κουφίδης, πρόεδρος Επιμελητηρίου Χαλκιδικής.
Ανοίγοντας την εικόνα, το 2024 ναι μεν κατέρριψε ιστορικά ρεκόρ στον ελληνικό τουρισμό, με την εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση να αγγίζει τα 40,69 εκατομμύρια επισκέπτες και τις συνολικές ταξιδιωτικές εισπράξεις να διαμορφώνονται στα 21,59 δισ. ευρώ αλλά αν εξετάσουμε προσεκτικότερα τα στοιχεία προκύπτουν εστίες προβληματισμού καθώς η σημαντική άνοδος κατά 12,8% στις αφίξεις δεν είχε σαν αποτέλεσμα και ανάλογη αύξηση των εσόδων, τα οποία αυξήθηκαν μόλις κατά 4,8%. Ήρθαν δηλαδή περισσότεροι τουρίστες, ξόδεψαν ωστόσο λιγότερα.
Διακοπές… με μίνι μνημόνια – Φτωχός συγγενής η Κ. Μακεδονία
Αξίζει να σημειώσουμε πως η Κεντρική Μακεδονία αναδεικνύεται ουραγός στη μέση δαπάνη των τουριστών, με βάση στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ για το 2024 ενώ τα πρώτα σημάδια και για το 2025, με τον Τραμπ… να βρυχάται, δείχνουν πως και φέτος οι τουρίστες θα ξοδεύουν λιγότερα στις διακοπές τους, απόρροια των ανατιμήσεων που πλήττουν λιγότερο ή περισσότερο όλες τις οικονομίες.
Η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη ανά Περιφέρεια το 2024 διαμορφώθηκε στα 523 ευρώ έναντι 546 ευρώ το 2023,παρουσιάζοντας μείωση κατά -4,2%, ελέω πληθωριστικών πιέσεων και συγκράτησης καταναλωτικών δαπανών. Στην Κρήτη, οι τουρίστες δαπανούν τα περισσότερα, 767 ευρώ με το Νότιο Αιγαίο να ακολουθεί με 752 ευρώ ενώ στον αντίποδα τα λιγότερα δαπανούν σε Κεντρική Μακεδονία και Ήπειρο με μόλις 211 ευρώ και 192 ευρώ.
Αισιοδοξούν με εγκράτεια και… ψάχνουν προσωπικό
Την ίδια στιγμή πάντως, η οικονομία της Χαλκιδικής δείχνει σημάδια ανάκαμψης και αισιοδοξίας, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του «Βαρόμετρου της Οικονομίας της Χαλκιδικής», της δίμηνης έρευνας που διεξάγει το Επιμελητήριο Χαλκιδικής. Ωστόσο, η εύρεση προσωπικού, ιδίως στον τουριστικό και πρωτογενή τομέα, αναδεικνύεται ως το κύριο «αγκάθι» που τρυπά… τα πλευρά των επιχειρήσεων της περιοχής.
Ανοδική πορεία αλλά με συγκρατημένη αισιοδοξία
Ο δείκτης οικονομικής συγκυρίας για τις επιχειρήσεις της Χαλκιδικής ανήλθε στο 5,1 το δίμηνο Απριλίου-Μαΐου 2025, σημειώνοντας άνοδο από το 4,6 του προηγούμενου διμήνου. Αν και πρόκειται για θετική εξέλιξη, ο φετινός δείκτης είναι χαμηλότερος κατά 0,7 μονάδες σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, που είχε φτάσει στο 5,8.
Παρά αυτή τη μικρή υποχώρηση, η γενική εικόνα είναι θετική: Το 92% των επιχειρήσεων δηλώνει ικανοποιητικά ή καλά οικονομικά αποτελέσματα, ενώ εννέα στους δέκα αναμένουν τα ίδια ή ακόμα καλύτερα αποτελέσματα για το επόμενο διάστημα.
Η μεγάλη πρόκληση: Πού πήγαν οι εργαζόμενοι;
Το πιο σημαντικό πρόβλημα που αναδεικνύει η έρευνα είναι η δυσκολία εύρεσης προσωπικού. Σχεδόν οκτώ στους στους δέκα επιχειρηματίες (75%) δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις για την τρέχουσα σεζόν. Οι τομείς που πλήττονται περισσότερο είναι τα καταλύματα (ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια, με ανάγκη για ρεσεψιονίστ και καμαριέρες, 22,3%), ο πρωτογενής τομέας (γεωργία και κτηνοτροφία, επίσης 22,3%), η εστίαση (σεφ και σερβιτόροι, 18,1%) και τα τεχνικά επαγγέλματα (ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί, κτίστες, 16,4%).
Αξιοσημείωτο είναι ότι το 38% των επιχειρήσεων δηλώνει πως έχει ακόμη κενές θέσεις εργασίας, παρά το γεγονός ότι η τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει. Μάλιστα, το 52% των επιχειρηματιών παραδέχεται ότι έχει αναλάβει ο ίδιος εργασίες που προορίζονταν για υπαλλήλους, είτε συχνά (20%) είτε σπάνια (32%).
Μειώστε εισφορές, αυξήστε μισθούς
Όσον αφορά τις λύσεις για την αντιμετώπιση της έλλειψης προσωπικού, οι επιχειρηματίες της Χαλκιδικής προτείνουν ως κυριότερο μέτρο τη μείωση των εργοδοτικών εισφορών (30,4%) και την αύξηση των μισθών (22,2%). Επίσης, τονίζουν τη σημασία της βελτίωσης των συνθηκών εργασίας (διαμονή, ωράρια, 17,8%), της επιδοτούμενης κατάρτισης (10,1%) και της σύνδεσης εκπαιδευτικών φορέων με τις επιχειρήσεις (7,6%).
Παρά τις προκλήσεις στην αγορά εργασίας, οι επιχειρηματίες της Χαλκιδικής διατηρούν την αισιοδοξία τους. Το 74% σκοπεύει να διατηρήσει το υπάρχον προσωπικό τον επόμενο μήνα, ενώ το 19% σχεδιάζει νέες προσλήψεις, δείχνοντας μια σταθερή πορεία προς την ανάπτυξη. Το 72% των επιχειρήσεων αναφέρει ότι ο τζίρος τους παρέμεινε ο ίδιος ή αυξήθηκε σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα.