Οκτώ μήνες έχουν περάσει από την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου «επιβίβαση μόνο από την μπροστινή πόρτα» σε ορισμένες λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΘ , ένα μέτρο που ξεκίνησε στις 23 Σεπτεμβρίου του 2024 με στόχο τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής. Αρχικά εφαρμόστηκε πιλοτικά σε 10 γραμμές του ΟΑΣΘ , τον Νοέμβριο επεκτάθηκε σε άλλες 13 και σήμερα ισχύει συνολικά σε 23 από τις 40 γραμμές του ΟΑΣΘ.
Παρά τις προειδοποιήσεις, τις ανακοινώσεις και τις αφίσες στα λεωφορεία, η πραγματικότητα δείχνει διαφορετική: το μέτρο δεν εφαρμόζεται πια ουσιαστικά, οι επιβάτες συνεχίζουν να επιβιβάζονται από όλες τις πόρτες και οι οδηγοί έχουν σταματήσει να ελέγχουν τη ροή.
Πότε θα έρθει η καθολική εφαρμογή του μέτρου
Σύμφωνα με πληροφορίες από τον ΟΑΣΘ, το μέτρο έχει φθίνει και δεν εφαρμόζεται στην πραγματικότητα για να μην δημιουργούνται προβλήματα στους επιβάτες και να υπάρχουν καθυστερήσεις στις μετακινήσεις, διότι αυτή τη στιγμή υπάρχει διπλό σύστημα κομίστρου.
Παρόλα αυτά υπάρχει η βούληση από τους ιθύνοντες, η «επιβίβαση μόνο από την μπροστινή πόρτα» να εφαρμοστεί καθολικά και ουσιαστικά σε όλες τις λεωφορειακές γραμμές, όταν καθιερωθεί το νέο σύστημα κομίστρου και μπει «τέλος» σε χάρτινα εισιτήρια και κάρτες.

Στο μεταξύ, η Θεσσαλονίκη μπήκε σε μια νέα εποχή με την άφιξη του Μετρό, γεγονός που πυροδότησε παράλληλα έναν ευρύτερο σχεδιασμό αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών. Ο ΟΑΣΘ προχώρησε σε ενίσχυση του στόλου του με την κυκλοφορία νέων λεωφορείων, ενώ άλλαξε το δρομολόγιο σε ορισμένες λεωφορειακές γραμμές.
Παράλληλα, αυξήθηκαν σημαντικά οι έλεγχοι, με περισσότερους από 130 ελεγκτές να διενεργούν καθημερινούς ελέγχους, αριθμός ενισχυμένος κατά 60 άτομα. Όλα αυτά συνδέονται με τη νέα τιμολογιακή πολιτική που εφαρμόστηκε από την 1η Δεκεμβρίου 2024, με νέες τιμές εισιτηρίων (π.χ. 0,60€ για αστική διαδρομή) και την είσοδο προσωποποιημένων καρτών απεριορίστων διαδρομών και τη συνύπαρξη παλαιών χάρτινων εισιτηρίων με τα νέα ηλεκτρονικά.
Τα πρώτα αποτελέσματα από την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου «μπροστινή πόρτα» ήταν ενθαρρυντικά: τα έσοδα από κόμιστρα τον Σεπτέμβριο του 2024 αυξήθηκαν κατά 30% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2023. Σύμφωνα με στοιχεία από τον ΟΣΕΘ, παρατηρήθηκε επίσης αυξητική τάση στην επικύρωση εισιτηρίων, στοιχείο που συνδέεται άμεσα με την είσοδο μόνο από την μπροστινή πόρτα. Ωστόσο, η πραγματικότητα σήμερα απέχει πολύ από τα αρχικά σχέδια.
Τι συμβαίνει στην πράξη
Αν και το μέτρο παραμένει «θεσμοθετημένο», στην πράξη έχει ουσιαστικά ατονήσει. Οι επιβάτες συνεχίζουν να επιβιβάζονται από όλες τις πόρτες, ακόμη κι αν δεν χρειάζεται να ανοίξουν οι πόρτες για κατάβαση επιβατών από το λεωφορείο. Οι οδηγοί έχουν σταματήσει να παρεμβαίνουν ή να επισημαίνουν την υποχρεωτική χρήση της μπροστινής εισόδου.
Μάλιστα, όπως επισημαίνει στο emakedonia.gr o Γιάννης Δήμκας, πρόεδρος σωματείου εργαζομένων ΟΑΣΘ «το μέτρο δεν εφαρμόζεται στην πράξη καθώς υπήρχαν καθυστερήσεις ειδικά στα πολυπληθή δρομολόγια. Δεν είναι δουλειά των οδηγών να επιμένουν για την επιβίβαση από την μπροστινή πόρτα. Ο μόνος τρόπος να μειωθεί η εισιτηριοδιαφυγή είναι η αύξηση των ελέγχων».
Σύμφωνα και με τις μαρτυρίες των επιβατών στο emakedonia.gr, «Οι πίσω πόρτες ανοίγουν κανονικά. Ελάχιστες φορές έχω δει οδηγό να ζητάει από τους επιβάτες να μπουν μπροστά», «στις ώρες αιχμής γίνεται το αδιαχώρητο. Πώς να ανέβουν όλοι μόνο από μπροστά; Ούτε ο οδηγός δεν μπορεί να το ελέγξει», «στο λεωφορείο της γραμμής 35 που παίρνω κάθε μέρα, όλοι μπαίνουμε από όπου βρούμε πόρτα. Οι ταμπέλες υπάρχουν, αλλά κανείς δεν τις προσέχει».