- Newsroom
Μιλώντας στο ΕΡΤnews, μία ημέρα μετά το πρώτο κουδούνι της σχολικής χρονιάς, η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Σοφία Ζαχαράκη, παραδέχθηκε ότι υπάρχουν κενά στα σχολεία, τονίζοντας πως γίνεται κάθε δυνατή προσπάθεια να καλυφθούν άμεσα.
«Έχουμε κενά και προσπαθούμε να τα καλύψουμε νωρίτερα, καλώντας τη δεύτερη φάση των αναπληρωτών στις 25-26 Σεπτεμβρίου, ενώ συνήθως γίνεται Οκτώβρη», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Όπως ανέφερε, στην πρώτη φάση κλήθηκαν περισσότεροι από 24.000 αναπληρωτές, ενώ από το 2019 έχουν διοριστεί συνολικά 48.500 εκπαιδευτικοί. Επεσήμανε, δε, ότι ακόμη και το Σαββατοκύριακο, οι υπηρεσίες του Υπουργείου θα επανεξετάσουν τα κενά και τις ελλείψεις.
«Δεν υπάρχει υπουργός που να γνωρίζει κάθε κενό»
Απαντώντας σε κριτική για τις διαχρονικές ελλείψεις στα σχολεία, η υπουργός υπογράμμισε τις ιδιαιτερότητες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, που διαφέρει από τα αποκεντρωμένα συστήματα άλλων χωρών.
«Δεν υπάρχει υπουργός σε κάποια άλλη χώρα που να ξέρει πού μπορεί να υπάρχει κενό», τόνισε, σημειώνοντας ότι στη χώρα μας οι προσλήψεις γίνονται μέσω κοινών πανελλαδικών πινάκων του ΑΣΕΠ και όχι με τοπικά κριτήρια.
Έφερε, μάλιστα, ως παράδειγμα περιστατικό από την Ανάφη, όπου εκπαιδευτικός πήρε άδεια την πρώτη μέρα και χρειάστηκε να σταλεί σύμβουλος για την προσωρινή κάλυψη του κενού.
Η κυρία Ζαχαράκη αναφέρθηκε επίσης στη σημασία της αποκέντρωσης, σημειώνοντας ότι στόχος είναι τα προβλήματα να αντιμετωπίζονται τοπικά, χωρίς να φτάνουν όλα στο γραφείο του υπουργού.
«Δεν θέλουμε να λέμε “λύθηκε το πρόβλημα κατόπιν ενεργειών μου”. Θέλουμε τα προβλήματα να λύνονται στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, όπως έγινε με την περίπτωση στα Χανιά, έπειτα από μήνυμα μαθήτριας», είπε.
Τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία: Όχι αυτοσκοπός, αλλά εργαλείο μάθησης
Στο πλαίσιο συνεργασίας με το Ίδρυμα Ωνάση, εκπαιδευτικοί από 20 σχολεία θα επιμορφωθούν στη χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, με σκοπό την πιλοτική εφαρμογή στην τάξη. Στη συνέχεια, οι μαθητές θα εκπαιδευτούν επίσης στη χρήση τους, με την υπουργό να ξεκαθαρίζει πως:
«Η τεχνητή νοημοσύνη δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός, ούτε να υποκαθιστά τη γνώση. Θέλω τα παιδιά να μάθουν τι σημαίνει “σωστή ερώτηση” και πώς να διακρίνουν την ψευδή είδηση».
Το φθινόπωρο του 2026, σε συνεργασία με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη και το ΑΠΘ, μαθητές από 30 σχολεία θα ξεκινήσουν την πιλοτική έκδοση εφημερίδας, στο πλαίσιο καλλιέργειας κριτικής σκέψης και δεξιοτήτων πληροφόρησης.
Προς νέο Εθνικό Απολυτήριο – Δεν καταργούνται οι Πανελλαδικές
Η υπουργός ξεκαθάρισε πως δεν καταργούνται οι Πανελλαδικές εξετάσεις, ωστόσο η κυβέρνηση δρομολογεί εκσυγχρονισμό του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
«Θέλουμε να αποκτήσει αξία το Εθνικό Απολυτήριο», σημείωσε, προσθέτοντας ότι από το 2026 θα ενισχυθεί περαιτέρω η Τράπεζα Θεμάτων και θα ξεκινήσει διάλογος με κόμματα, εκπαιδευτικούς και την κοινωνία.
Υπενθύμισε ότι οι Πανελλαδικές του 2026 θα ξεκινήσουν στις 29-30 Μαΐου, ενώ οι μαθητές της φετινής Γ’ Γυμνασίου θα είναι οι πρώτοι που θα εξεταστούν με το νέο πλαίσιο θεμάτων.