Θεσσαλονίκη: «Ο Καρυοθραύστης» επιστρέφει στο Metropolitan: The Urban Theater
Από τις 13 Δεκεμβρίου 2025 έως τις 4 Ιανουαρίου 2026
Ο ηθοποιός γράφει και σκηνοθετεί το πρώτο του θεατρικό έργο με τίτλο «Νέμεσις» και με αυτή την αφορμή μιλάει στη «ΜτΚ»
«Η ελληνική κοινωνία ποτέ δεν σταματάει να με εμπνέει με την σαπίλα της» λέει ο Βαγγέλης Καραμπάσογλου με αφορμή το πρώτο του θεατρικό έργο με τίτλο «Νέμεσις», που είναι εμπνευσμένο από το κίνημα του MeToo.
Το έργο που γράφτηκε για να γίνει ταινία μικρού μήκους, ανεβαίνει τελικά στο θεατρικό σανίδι από την ομάδα ArtPhoinix με τον ίδιο να υπογράφει το κείμενο και την σκηνοθεσία.
Το «Νέμεσις» είναι μία μαύρη κωμωδία με στοιχεία θρίλερ που εξελίσσεται σε δράμα και είναι «το πρώτο του παιδί» όπως το αποκαλεί. Μιλώντας στην «ΜτΚ» εξηγεί πως «η ιστορία αφηγείται την ιστορία ενός πολύ σπουδαίου θεατρικού σκηνοθέτη, ο οποίος τη στιγμή που βρίσκεται σε πρόβα μαζί με τους συνεργάτες του, έρχεται ξαφνικά αντιμέτωπος με ένα σκάνδαλο και καταγγελίες σε βάρος του για σεξουαλική παρενόχληση. Οι συντελεστές συνειδητοποιούν ότι απ’ έξω υπάρχουν δημοσιογράφοι και έτσι όλοι κλείνονται μέσα στο θέατρο προσπαθώντας να βρουν μία λύση για το πώς θα διαχειριστούν την κατάσταση -τι θα πουν και τι θα γίνει ενώ ταυτόχρονα προσπαθούν να μάθουν αν όντως ο σκηνοθέτης έκανε όσα του καταλογίζονται.
Το έργο γράφτηκε το 2023, όταν είχε ξεσπάσει το κίνημα του ΜeToo, σημειώνει ο ίδιος, τονίζοντας πως η ελληνική κοινωνία ποτέ δεν παύει να τον εμπνέει με την σαπίλα, τη διαφθορά και τον μισογυνισμό της. «Με αυτό το έργο ήθελα να δείξω πώς μπορεί να είναι αυτά τα ‘θαυμαστά’ επί σκηνής άτομα, όταν δεν γράφουν οι κάμερες -όταν όντως είναι ο εαυτός τους. Ήθελα να απεικονίσω όλους αυτούς τους μεγαλομανείς που έκαναν ή δεν έκαναν κάτι τέτοιο -αυτό φυσικά είναι μία μεγάλη συζήτηση και η αλήθεια βρίσκεται σε αυτούς και στα θύματα. Προσωπικά προσπάθησα να εξετάσω την οπτική των ανθρώπων γύρω τους, αλλά και των ίδιων των κατηγορουμένων» σημειώνει. Άλλωστε, όπως εξηγεί, του αρέσει γενικότερα η ιδέα να παίζει ή να γράφει χαρακτήρες με ηθικές γκρίζες ζώνες.
«Προσωπικά πιστεύω πως για να υπάρξει κατηγορία κάτι έχει συμβεί. Τουλάχιστον στην πλειοψηφία των περιπτώσεων» σημειώνει και προσθέτει πως «το έργο παίρνει ξεκάθαρη θέση σε αυτό, όπως και εγώ σαν άνθρωπος. Η κακοποίηση δεν δικαιολογείται σε κανέναν εργασιακό χώρο».
Για τον ίδιο, το έργο λειτουργεί σαν μία κριτική στο σύστημα της ελληνικής δικαιοσύνης αλλά και του αισθήματος δικαιοσύνης που έχουν οι πολίτες. «Ο κόσμος μπορεί να κατηγορήσει στην αρχή αλλά μετά, οι περισσότεροι τουλάχιστον, θα πάρουν ξανά το μέρος τους και θα πουν ‘εντάξει μωρέ, πέρασε καιρός’. Ξεχνάνε, βλέπουν ξανά τις σειρές τους, συνεχίζουν να τους στηρίζουν. Δεν υπάρχει αυτό που λέμε το cancel culture -αυτό πέρασε και ήταν λίγο… αστείο. Δεν έγινε ποτέ κανένα cancel. Και στην ελληνική κοινωνία αλλά και παγκοσμίως βλέπουμε πως όλοι επανέρχονται. Μάλιστα, το μεγαλύτερο πρόβλημα για μένα είναι ότι περάσαμε στο victim blaming και αντί να λέμε γιατί τα έκανε αυτά αυτός που τα έκανε, κατηγορούμε τα θύματα. Το victim blaming είναι βαθιά ριζωμένο σίγουρα στην ελληνική κοινωνία με τον μισογυνισμό και τον σεξισμό που υπάρχει γιατί είναι πολύ πιο εύκολο για τους περισσότερους να φταίει ο αδύναμος -και αυτό το θεωρώ εντελώς αηδιαστικό. Το cancel, πραγματικά βλέπουμε ότι κρατάει για λίγο καιρό, στην καλύτερη κάποια χρόνια, και μετά σβήνει, σαν να μην έγινε τίποτα. Είναι ίσως και λίγο πιο εύκολο από πλευράς κοινωνίας να κατηγορεί τις γυναίκες σε τέτοια θέματα παρά τους άντρες. Γιατί πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις το cancel απευθύνεται σε άντρα και το victim blaming σε γυναίκα. Είναι εξαιρετικά σπάνιο το αντίθετο» σημειώνει.
Ο Βαγγέλης Καραμπάσογλου είναι ηθοποιός, και αυτή είναι η πρώτη φορά που σκηνοθετεί.
Αυτή την περίοδο παίζει σε παιδικές παραστάσεις με την Black Out Entertainment ενώ ασχολείται και με ταινίες με μικρού μήκους αφού το πάθος του είναι ο κινηματογράφος. Έχει κάνει δύο ταινίες μικρού μήκους, «Το Κόστος» (2024) με 12 συμμετοχές σε φεστιβάλ -είναι και διαθέσιμη στο YouTube- και τα «Ερείπια» (2025), η οποία τώρα διανύει την φεστιβαλική της πορεία με 8 συμμετοχές σε φεστιβάλ μέχρι τώρα.
Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη, σπούδασε ψυχολογία για να μην «εξαρτάται» μόνο από την τέχνη επαγγελματικά αν και ο ίδιος ήταν σίγουρος πως θα κατάφερνε να ζήσει από αυτήν. Άλλωστε ήξερε από μικρός ποιον δρόμο ήθελε να ακολουθήσει αφού παίζει στο θέατρο από την ηλικία των 11. Από πού προέκυπτε, όμως, αυτή η σιγουριά ότι θα τα κατάφερνε με την τέχνη; Από ψευδαισθήσεις και ονειροπολήσεις, λέει χαρακτηριστικά. Αυτή τη χρονιά πάντως, τουλάχιστον για αρχή, φαίνεται να πετυχαίνει.
Το περασμένο καλοκαίρι ήταν έτοιμος να φύγει για την Αθήνα, όπως η πλειοψηφία των ηθοποιών της Θεσσαλονίκης, όμως λίγο η παράσταση, λίγο η ζωή του που είναι στημένη εδώ, ανέβαλλαν το πλάνο. «Δεν είναι εύκολο να τα παρατήσεις όλα και να πας μόνος σου κάτω, να τα ξεκινήσεις όλα από την αρχή. Ποτέ δεν το αποκλείω σαν βήμα, αλλά αυτό σίγουρα δεν θα γίνει τώρα. Φέτος θα κάτσω εδώ και σίγουρα θα ήθελα να ανεβάσω και άλλο έργο» εξηγεί.
Το επόμενο θεατρικό έργο του Βαγγέλη Καραμπάσογλου, μάλλον θα βασιστεί στο «Κόστος». Η υπόθεση αφορά έναν πολιτικό και έναν δημοσιογράφο, ο οποίος είναι γιος του εκτός γάμου. Όπως περιγράφει ο κ. Καραμπάσογλου, αυτοί οι δύο είχαν χρόνια να μιλήσουν μέχρι που ο δημοσιογράφος με ένα άρθρο του άσκησε έντονη κριτική στην κυβέρνηση. Ο πολιτικός τον κάλεσε για να τον εξαγοράσει και μέσα σε ένα βράδυ θα έπρεπε να αποφασίσουν αν ο ένας θα «συνθλίψει» τον άλλον.
Ο Βαγγέλης Καραμπάσογλου φέτος παίζει στις παραστάσεις «Σκρουτζ» και «Άθλιοι» της BlackOut Entertainment με τις οποίες κάνουν περιοδείες στην Βόρεια Ελλάδα. Ο ίδιος τονίζει, πως δεν θα ήταν αρνητικός στο μέλλον να παίξει και σε μία παράσταση που θα σκηνοθετήσει αλλά δεν ήθελε να το κάνει από το «Νέμεσις» που είναι η πρώτη του δουλειά. «Ήθελα να έχω τον πλήρη έλεγχο γιατί ο χρόνος ήταν πολύ λίγος και δεν ήθελα να έχω στο μυαλό μου και το άγχος του ηθοποιού. Προτιμώ να βλέπω από κάτω αυτό που έφτιαξα όχι να είμαι πίσω ή πάνω στη σκηνή» καταλήγει.
ΙNFO
Από τις 19 Νοεμβρίου στο Artbox Fargani. Η παράσταση θα παίζεται Τετάρτες και Πέμπτες μέχρι τις 18 Δεκεμβρίου. Εισιτήρια: more.com
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 16 Νοεμβρίου 2025
Από τις 13 Δεκεμβρίου 2025 έως τις 4 Ιανουαρίου 2026
Εκεί βρίσκεται αρχειακό υλικό το οποίο μεταφέρθηκε από τη Γαλλική Σχολή Αθηνών - Ελεύθερη η είσοδος για το κοινό
Δράση της εθελοντικής ομάδας σε συνεργασία με τον ΟΑΣΘ και το Δήμο Πυλαίας Χορτιάτη
Καταδικάστηκε σε τριετή φυλάκιση, με τριετή αναστολή