5 είναι ουσιαστικά οι πράξεις του Θωρηκτού Ποτέμκιν, όπως διαίρεσε την ταινία ο Σεργκέι Αϊζενστάιν
7 ταινίες γύρισε ο Σεργκέι Αϊζενστάιν, αφήνοντας μία τελευταία ημιτελή
Θα μπορούσαμε να πούμε καταχρηστικά ότι η ταινία Θωρηκτό Ποτέμκιν του Σεργκέι Αϊζενστάιν αποτελεί για την έβδομη τέχνη ό,τι ακριβώς προδίδει ο τίτλος της: Ένα θωρηκτό. Στις 21 Δεκεμβρίου συμπληρώνονται εκατό χρόνια από την πρώτη προβολή της, γεγονός το οποίο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως το ξεκίνημα του σύγχρονου κινηματογράφου, τουλάχιστον όσον αφορά στο μοντάζ. Γιατί μετά από τη συγκεκριμένη προβολή, όσα χρόνια και να πέρασαν, η χρήση της σύνδεσης των πλάνων και τα νοήματα που εκπηγάζουν από αυτήν, ουσιαστικά μόνον τεχνικά εξελίχθηκε. Ωστόσο, τα δραματικά «συμπεράσματα», τα οποία κατακλύζουν τον θεατή, κατά τη διάρκεια ενός φιλμ, αποτελούν προϊόν των ίδιων συναισθηματικών μηχανισμών και της ίδιας οδού της συγκινησιακής φόρτισης.
Θα παραθέσουμε ένα διαφωτιστικό κείμενο του Γιάννη Βασιλειάδη, το οποίο μας διαφωτίζει για τον τρόπο που συνέλαβε ο σπουδαίος Αϊζενστάιν τη λειτουργία του μοντάζ: «Η ουσία του κινηματογραφικού έργου βρίσκεται όχι σε κάθε πλάνο χωριστά, αλλά στην εσωτερική σχέση μεταξύ τους, στη σύγκρουσή τους. Στόχος δεν είναι τόσο η αίσθηση της συνέχειας στην αφήγηση, αλλά η τελική εντύπωση και η εικόνα-έκφραση που δημιουργείται με την αντιπαράθεσή τους. Με το μοντάζ εκφράζονται ιδέες για την αφήγηση, οι οποίες έχουν σκοπό να την προσδιορίσουν διαλεκτικά, να τη σχολιάσουν, μέσω οποιουδήποτε θέματος, ακόμη και ξένου προς την αφήγηση. Το μοντάζ για τον Αϊζενστάιν είναι σύγκρουση: Από τη σύγκρουση των πλάνων ξεπηδά η γενική σύλληψη και τονίζεται το νοηματικό περιεχόμενο. Συγκρούσεις δυναμικών ή στατικών γραμμών, όγκων ή και μαζών με μεμονωμένα άτομα κοντινών πλάνων. Συγκρούσεις περιεχομένου, συγκρούσεις ανάμεσα στο γεγονός και στη διάρκειά του. Κι εκείνο που απορρέει απ’ όλα αυτά είναι δυναμισμός και ένταση. Το μοντάζ εποικοδομεί, προσδιορίζει μία συλλογιστική αφηγηματική ανάπτυξη».
Όλα προέκυψαν κατόπιν μίας παραγγελίας για τον εορτασμό των εκατό ετών από την Επανάσταση του 1905, ένας προπομπός θα λέγαμε για την Επανάσταση του 1917. Ο σκηνοθέτης είχε την ευφυή ιδέα να περιοριστεί σε ένα μόνον γεγονός της εξέγερσης, την ανταρσία του θωρηκτού Ποτέμκιν. Συγκεκριμένα, οι ναύτες του εξεγέρθηκαν, λόγω του σκουληκιασμένος κρέατος που τους τάισαν. Η εξέγερση, μετά τον θάνατο δύο ναύκληρων, κατέληξε στα σκαλιά της Οδησσού (μέσω μίας ιστορικής αυθαιρεσίας), για να οδηγήσει στη σημαντικότερη και διασημότερη σκηνή στην ιστορία της έβδομης τέχνης.
5 είναι ουσιαστικά οι πράξεις του Θωρηκτού Ποτέμκιν, όπως διαίρεσε την ταινία ο Σεργκέι Αϊζενστάιν
7 ταινίες γύρισε ο Σεργκέι Αϊζενστάιν, αφήνοντας μία τελευταία ημιτελή