Το σφυροκόπημα στον Τσιάρα και το μετρό της Καλαμαριάς που πάει για μετά το Πάσχα. Γράφει ο Μποξέρ*

Το σφυροκόπημα στον Τσιάρα και το μετρό της Καλαμαριάς που πάει για μετά το Πάσχα. Γράφει ο Μποξέρ*

Σε μείζον πρόβλημα για την κυβέρνηση εξελίσσεται το αγροτικό και τα μπλόκα των αγροτών που κλιμακώνονται σε όλη την Ελλάδα. Γιατί πέρα από τις κινητοποιήσεις και τη γενικότερη αρνητική εικόνα που δημιουργούν τα καθημερινά πλάνα στις τηλεοράσεις, το πρόβλημα μετατίθεται σιγά σιγά και εντός της ΝΔ, με τους γαλάζιους βουλευτές να έχουν πλέον να αντιμετωπίσουν ένα διπλό πρόβλημα. Οι μεν που προέρχονται από αγροτικές περιοχές τη γκρίνια και τη δυσαρέσκεια μεγάλου τμήματος των ψηφοφόρων τους, οι δε από τα αστικά κέντρα την αρνητική εικόνα που δημιουργούν εδώ και μέρες οι εικόνες με τα τρακτέρ που έχουν καταλάβει πολλά σημεία στους οδικούς άξονες της χώρας.

Το ότι το αγροτικό αρχίζει να δημιουργεί και σοβαρό εσωτερικό πρόβλημα φάνηκε και στη χθεσινή σύσκεψη βουλευτών της ΝΔ που πραγματοποιήθηκε στην Πειραιώς, υπό την προεδρία του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστα Τσιάρα. Η συνεδρίαση κύλησε σε πολύ υψηλούς τόνους, με «εκρήξεις» βουλευτών, αλλά και «καρφιά» για την διαχείριση των αγροτικών κινητοποιήσεων. Ήταν ένα μίνι σφυροκόπημα στον Τσιάρα.

Το μεγάλο βέβαια πρόβλημα είναι η στρατηγική εκτόνωσης και αν υπάρχει κάποιο μέτρο που θα μπορούσε να προβληματίσει τους αγρότες και να τους οδηγήσει στην αναθεώρηση της τακτικής των κινητοποιήσεων. Ερωτηθείς σχετικά μετά τη χθεσινή σύσκεψη ο κ. Τσιάρας απάντησε ότι «σαφώς και υπάρχουν σχέδια και στρατηγική εκτόνωσης και είναι αντικείμενο καθημερινής συζήτησης. Για να υπάρξει αυτή η εκτόνωση την οποία όλοι θέλουμε, θα πρέπει η άλλη πλευρά να βρεθεί στο τραπέζι της συζήτησης. Νομίζω ότι αυτό σήμερα με τα δεδομένα που υπάρχουν μάς δημιουργεί ουσιαστικά την αναμονή προκειμένου να κάνουμε αυτή την πραγματική συζήτηση».

Όπως είπε ο κ. Τσιάρας το «Μέτρο 23» το έχουν πάρει παραπάνω από 131.000 αγρότες και μέχρι το τέλος του μήνα θα το πάρουν όσοι βρίσκονται σε διαδικασία ελέγχου, ενώ υπογράμμισε ότι το «Μέτρo 23» ήταν μια πολιτική επιλογή της κυβέρνησης.

Η σύσκεψη διήρκεσε 4,5 ώρες, κατά τη διάρκεια των οποίων ακούστηκαν πολλές κριτικές τοποθετήσεις. Η βουλευτής Μαγνησίας Ζέττα Μακρή χαρακτήρισε «πρωτοφανή» τη συμμετοχή στα αγροτικά μπλόκα λέγοντας πως «όλοι οι δικοί μας είναι μέσα, τι φταίει και επικοινωνιακά η κατάσταση ξέφυγε;». Από τη μεριά του ο βουλευτής Καρδίτσας Αριστοτέλης Σπανιάς σχολίασε πως «θα έπρεπε να μην πάρουν τα χρήματα από τους λογαριασμούς για τον ΕΛΓΑ. Να βρεθεί ένας τρόπος να μη γίνει αυτό», με τον πρόεδρο του οργανισμού Ανδρέα Λυκουρέντζο να απαντά πως θα υπήρχε πρόβλημα νομιμότητας αν γινόταν κάτι τέτοιο.
Πολλοί βουλευτές έθεσαν το ζήτημα των ατελών πληρωμών για το «Μέτρο 23» που προκάλεσε και τη προχθεσινή αντίδραση των βουλευτών της ΝΔ και το θέμα του ΑΤΑΚ για τα χωράφια, ενώ άλλοι αμφισβήτησαν το μοντέλο μεταφοράς των αρμοδιοτήτων του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ.
Ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης Φάνης Παππάς έκανε λόγο για σειρά προβλημάτων στις πληρωμές λόγω των ελέγχων, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Οι έλεγχοι διασταύρωσης γίνονται από την ΑΑΔΕ όμως υπάρχουν σοβαρά ζητήματα. Και τι είναι η ΑΑΔΕ; Θεοί;».
Ο βουλευτής Ανδρέας Κατσανιώτης σχολίασε πως «και στις εφορίες πιάστηκαν επίορκοι εφοριακοί. Και στα τελωνεία πιάστηκαν. Δεν κλείσαμε όμως ούτε τις εφορίες ούτε τα τελωνεία». Επιπλέον, ανέφερε πως «εάν δεν έχουμε σχέδιο προσέγγισης των αγροτών και απλά περιμένουμε να ξεφουσκώσουν οι κινητοποιήσεις, θα εκπλαγούμε». Κριτικός ήταν και ο πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Μάκης Βορίδης, ο οποίος αναρωτήθηκε αν «έχουμε στρατηγική εκτόνωσης της κρίσης; Γιατί δε βλέπω κάτι τέτοιο». «Τρώμε πολύ ξύλο έξω, άλλα να πούμε και τα καλά: Στην Μαγνησία το Μέτρο 23 έχει πληρωθεί ικανοποιητικά», είπε από την πλευρά του ο βουλευτής Χρήστος Μπουκώρος.
Έντονη ήταν αντιπαράθεση που είχε η Φωτεινή Αραμπατζή με τον διοικητή του ΟΠΕΚΕΠΕ Γιάννη Καβαδδά, με τις φωνές της βουλευτίνας των Σερρών να ακούγονται εκτός της αίθουσας. «Μας κοροϊδεύετε», φώναζε. Στην ενημέρωση παραβρέθηκαν 36 βουλευτές και συμμετείχαν 20 μέσω zoom.

Το ότι η κατάσταση εντός της ΝΔ γίνεται σιγά εκρηκτική φάνηκε ήδη από προχτές και από την κοινή ανακοίνωση 6 βουλευτών από τη Βόρεια Ελλάδα οι οποίοι άσκησαν πίεση στη διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ και το υπουργείο για την αποδέσμευση των χρημάτων.

Οι Φωτεινή Αραμπατζή, Θεόδωρος Καράογλου, Νίκος Παναγιωτόπουλος, Δημήτρης Κυριαζίδης, Γιάννης Πασχαλίδης και Γιάννης Γιώργος είχαν ζητήσει να προχωρήσουν άμεσα οι πληρωμές των δικαιούχων αγροτών, των οποίων οι καλλιέργειες επλήγησαν από φυσικές καταστροφές, επισημαίνοντας πως η εφαρμογή του μέτρου έχει οδηγήσει σε «έωλους, καταχρηστικούς και άδικους αποκλεισμούς».

Νωρίτερα χτες είχε γίνει σύσκεψη κορυφής στο Μέγαρο Μαξίμου υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Στη σύσκεψη τέθηκε επί τάπητος το χρονοδιάγραμμα των πληρωμών των άμεσων ενισχύσεων, των επιδοτήσεων και αποζημιώσεων άνω του ενός δισεκατομμυρίου μέχρι το τέλος του 2025.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστας Τσιάρας, ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής (μέσω τηλεδιάσκεψης) και ο προσωρινός επικεφαλής του ΟΠΕΚΕΠΕ Γιάννης Καββαδάς. Στη συνάντηση εξετάστηκαν οι ενέργειες που θα επιτρέψουν τον καλύτερο συντονισμό ώστε να γίνουν ταχύτερα αυτές οι πληρωμές προς τους αγρότες.

Φαίνεται πάντως ότι ο χρόνος προκειμένου να στηθεί το τραπέζι του διαλόγου κυβέρνησης αγροτών έχει αρχίσει και μετρά αντίστροφα, με τη συνάντηση ενδεχομένως να γίνεται στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας. Υπενθυμίζεται ότι το προσκλητήριο που έχει απευθυνθεί από την κυβέρνηση είναι πολύ συγκεκριμένο και αφορά τη σύσταση αντιπροσωπευτικής επιτροπής από τους αγρότες.

Στη Θεσσαλονίκη τώρα η είδηση της ημέρας ήταν η επιβεβαίωση από το στόμα του Νίκου Ταχιάου ότι στο υπουργείο Υποδομών εξετάζεται σοβαρά το σενάριο της καθυστέρησης για περίπου ένα μήνα της εκκίνησης του μετρό για την Καλαμαριά. Θυμίζουμε ότι το μέχρι στιγμής χρονοδιάγραμμα έλεγε για εκκίνηση στις 30 Μαρτίου, γιατί μέχρι τότε θα πρέπει γίνουν άλλη μια διακοπή -πιθανότατα μέσα στο Φεβρουάριο- και άλλη μία τριήμερη παύση πριν ξεκινήσει η γραμμή της Καλαμαριάς. Με πιθανό ενδεχόμενο όλα αυτά να συμπέσουν με τις εορταστικές ημέρες του Πάσχα το νέο σχέδιο προβλέπει η εκκίνηση να καθυστερήσει για τρεις ή τέσσερεις εβδομάδες και να πραγματοποιηθεί κατά τα τέλη Απριλίου ή τις αρχές Μαΐου. Μικρό το κακό αρκεί να μην υπάρξει νέα καθυστέρηση.

*Ένας Αθηναίος που ζει στη Θεσσαλονίκη