Παρασκευή αργά το απόγευμα στο Ζάππειο Μέγαρο της Αθήνας. Κόσμος πολύς και μεγάλη κινητικότητα, τόση που το βουητό της παραπέμπει σε ένα τεράστιο μελίσσι δημιουργικότητας.
Έξω ένα ανοιχτό βαν είναι σαν να αναμεταδίδει ως ένα άλλο ραδιόφωνο τα δρώμενα στο εσωτερικό του, παίζει ζωντανούς ρυθμούς που ανεβάζουν τη διάθεση…
Είναι η καθιερωμένη Art Athina, ένα από τα σπουδαιότερα εικαστικά γεγονότα της χώρας μας, η μεγαλύτερη ετήσια συνάντηση των εικαστικών τεχνών στην Ελλάδα και μία από τις μακροβιότερες φουάρ της Ευρώπης που διοργανώνεται από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Αιθουσών Τέχνης.
Όπου και να γυρίσεις το βλέμμα η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία είναι παρούσα ποικιλοτρόπως.
Ανάμεσα στις συνολικά 72 αίθουσες τέχνης από την Ελλάδα και το εξωτερικό, η πρώτη συμμετοχή που συναντά ο επισκέπτης μπαίνοντας στον χώρο αριστερά (R1) είναι από την γκαλερί Ζουμπουλάκη και έχει τον αέρα της… Θεσσαλονίκης, αφού για πρώτη φορά εκτίθεται στο πλαίσιο της διοργάνωσης το σημείο εκκίνησης της εικαστικής ταυτότητας του 66ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης η οποία φιλοτεχνήθηκε από τον Στέφανο Ρόκο.

Μετά την ανάθεση από τον μεγάλο πολιτιστικό οργανισμό ο καλλιτέχνης δημιούργησε δύο πίνακες με τίτλο «Ανατροπή Ι και ΙΙ: Πολύτιμες στιγμές έμπνευσης και ειρήνης», που παρουσιάζονται μαζί με πρωτότυπα σχέδια από τα οποία δημιουργήθηκαν οι δύο μικρού μήκους animation ταινίες που αποτελούν τα σποτ της φετινής διοργάνωσης. Τις ταινίες δημιούργησαν ο Στέφανος Ρόκος μαζί με τον σκηνοθέτη και δημιουργό animation Φωκίωνα Ξένο, σε μουσική του ελληνικής καταγωγής διάσημου Αμερικανού μουσικού Jim Sclavunos που συνεργάστηκε με τους Nick Cave and the Bad Seeds, Grinderman κ.α.

Κρυμμένα στοιχεία, κάμερες, ο λευκός πύργος, άλλοι εμβληματικοί χώροι της πόλης, περίεργα ή λιγότερο περίεργα χαρακτηριστικά είναι η «μαγιά» που χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης για να αναδείξει την ιδιοσυγκρασία της διοργάνωσης που δοξάζει ετησίως την έβδομη τέχνη και καθιστά τη Θεσσαλονίκη επίκεντρό της.
Τα έργα είναι υπερφορτωμένα και πλουραλιστικά, όπως είναι οι τίτλοι (credits) στο τέλος των ταινιών. Πλήθος από πληροφορίες και ονόματα, μπροστά και πίσω από τις κάμερες, περνούν γρήγορα μπροστά από τα μάτια μας αναδεικνύοντας το μέγεθος της κάθε παραγωγής. «Κάπου εκεί ανάμεσα υπάρχει η έμπνευση που ενώνει τόσα ανόμοια στοιχεία, μια ωραία φωτιά που ξεπηδά από το κεφάλι των συντελεστών και δημιουργεί μια συνθήκη», σημειώνει ο καλλιτέχνης.

Ο ίδιος ο Στέφανος Ρόκος είναι φανατικός σινεφίλ και συνοδοιπόρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αφού το παρακολουθεί για πάνω από 15 χρόνια. «Πάντα αισθανόμουν κομμάτι της διοργάνωσης, χωρίς να είμαι», λέει. «Όταν μου έγινε η πρόταση αυτή ήταν μέσα στον χώρο της γκαλερί την περίοδο που είχα την έκθεσή μου εκεί. Συζητήσαμε με την κ. Ζουμπουλάκη, της είπα ότι με ενδιέφερε πολύ αυτή η συνεργασία και αποφασίσαμε να κάνουμε την πρώτη παρουσίαση των έργων αυτών στην Art Athina στο περίπτερο της γκαλερί», επισημαίνει ο καλλιτέχνης.

Εξάλλου, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια έχει καθιερώσει να αναθέτει την εικαστική ταυτότητά του ετησίως σε έναν γνωστό Έλληνα καλλιτέχνη. «Ο Στέφανος είναι τρομερά κινηματογραφόφιλος και πάρα πολύ φίλος του φεστιβάλ. Γνώριζα τη δουλειά του αλλά συστηθήκαμε από κοντά στη Θεσσαλονίκη, όταν ερχόταν μόνος του, χωρίς να τον καλούμε. Επειδή είναι τόσο συνεπής και τόσο φίλος του φεστιβάλ που κάποια στιγμή τον είδα, μου είπε ότι ήρθε από μόνο τους και την επόμενη χρονιά τον καλέσαμε. Μετά ήρθε και η συνεργασία. Νομίζω ότι ήταν πολύ καλή επιλογή διότι η αφίσα από ότι έχω δει αρέσει πάρα πολύ στον κόσμο. Θα έχουμε και πάρα πολύ ωραίο εμπορικό κομμάτι --μπλούζες, τσάντες και διάφορα άλλα αντικείμενα. Όλο αυτό βέβαια ταίριαξε πολύ και με το φετινό μας θέμα», τονίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΦΚΘ Ορέστης Ανδρεαδάκης.

Ήταν η πρώτη φορά που ο ίδιος έβλεπε τα έργα στη φυσική τους μορφή. «Ο Στέφανος μας τα έδειξε σε φωτογραφίες και μακέτες, δεν τα είδα ζωντανά. Είναι ωραίο να βλέπεις τα έργα στο χαρτί αλλά όταν πηγαίνεις σε ένα μουσείο και βλέπεις από κοντά τις δημιουργίες παλαιών ή σύγχρονων δημιουργών είναι αλλιώς. Είναι συγκίνηση να τα βλέπεις από κοντά», υπογράμμισε. Στον χώρο παρούσα ήταν και η γενική διευθύντρια του ΦΚΘ Ελίζ Ζαλαντό, που ταξίδεψε στην Αθήνα γι αυτό τον σκοπό.

Στο πλαίσιο της Art Athina, που ολοκληρώνεται τη Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου, παρουσιάζεται και το animation «50.000.000 Tons of Landscape» σε σκηνοθεσία – ιδέα – σχέδια του Στέφανου Ρόκου το οποίο προβλήθηκε στην ομώνυμη πρόσφατη ατομική έκθεσή του στην γκαλερί Ζουμπουλάκη τον Μάρτιο – Απρίλιο του 2025.