Θεσσαλονίκη: Τα Μη Κρατικά ΑΕΙ και οι προκλήσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Στο δημαρχείο πραγματοποιήθηκε το 1ο Thess Connect: Youth & Policy in Dialogue

Στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε σήμερα το απόγευμα το 1ο Thess Connect: Youth & Policy in Dialogue, το ετήσιο συνέδριο του Δημοτικού Συμβουλίου Νέων Θεσσαλονίκης και του Σώματος των Alumni, που διοργανώθηκε για πρώτη φορά με στόχο την ανοιχτή και ουσιαστική συζήτηση μεταξύ νεολαίας και πολιτικής.

Η πρώτη θεματική αφορούσε την ακρίβεια, τις εργασιακές ανισότητες και την «χαμένη ευκαιρία νέων για το Ταμείο Ανάκαμψης».

Η δεύτερη θεματική αφορούσε τη Δημόσια Εκπαίδευση και τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια όπου πραγματοποιήθηκε ένας ιδιαίτερα εποικοδομητικός διάλογος μεταξύ του Νικόλαου Παπαϊωάννου, υφυπουργού Παιδείας, αρμόδιου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, του Κωνσταντίνου Ρόκα, επίκουρου Καθηγητή Ιδιωτικού Διεθνούς Δικαίου και Δικαίου Διεθνών Συναλλαγών Νομικής Σχολής ΑΠΘ & Γραμματέα του Τομέα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, της Ιφιγένειας Καμτσίδου, ομότιμης Καθηγήτριας Συνταγματικού Δικαίου ΑΠΘ, τέως Πρόεδρος ΕΚΔΔΑ και μέλος Νέας Αριστεράς και νέων ανθρώπων που συμμετείχαν στην εκδήλωση.

mi-kratika-ekpaideysi-ekdilwsi-thessaloniki-2.jpg?v=0

«Πρόκειται για την ανωτατοποίηση των ΙΕΚ, Κολεγίων. Είναι ένας νόμος που στηρίζεται σε μία ψευδή επικοινωνιακή τακτική και υποτίθεται ότι απελευθερώνει την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πρόκειται για επιχειρήσεις που επ αμοιβή παρέχουν υπηρεσίες ανώτατης εκπαίδευσης. Η διάκριση δημοσίου και ιδιωτικού διασφαλίζει την προστασία αγαθών στα οποία όλα τα μέλη πρέπει να έχουν ισότιμη πρόσβαση.

Ενα από αυτά λοιπόν είναι η ανώτατη εκπαίδευση ώστε να διασφαλίζεται ότι οι νέοι μας έχουν τις κατάλληλες και επαρκείς γνώσεις ώστε να προάγουν την επιστήμη τους κατά τη διάρκεια του επαγγελματικού τους βίου. Πώς θα τα εξυπηρετήσει αυτά κάποιος που προάγει την οικονομική δραστηριότητα; Γι αυτό και σε χώρες όπως η Γαλλία, η Αγγλία, η Ισπανία, η Γερμανία έχουν μόνον δημόσια ανώτατη εκπαίδευση. Αν η κυβέρνηση ήθελε να είναι μη κερδοσκοπικά θα μπορούσαν να έχουν τη μορφή ιδρύματος σύμφωνα με τον αστικό κώδικα» σημείωσε μεταξύ άλλων η κ. Καμτσίδου μιλώντας για το Ν. 5094/24 ενώ έκανε λόγο και για «καταρράκωση του συντάγματος» περιγράφοντας πως «το σύνταγμα τρεις φορές απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων».

«Κορωνίδα το δημόσιο πανεπιστήμιο»

Κατά την τοποθέτησή του ο κ. Παπαϊωάννου υπογράμμισε πως σέβεται τις αποφάσεις των θεσμικών δικαστηρίων της χώρας. Μιλώντας για την απόφαση του ΣτΕ υπογράμμισε πως «υπήρχε πλειοψηφία και μειοψηφία. Στις δημοκρατίες η πλειοψηφία είναι πλειοψηφία. Δέχομαι την απόφαση του ΣτΕ και πρέπει να διευκρινίσουμε ότι δεν είναι ιδιωτικά. Τέτοιου είδους δεν είχαμε εμείς και η Κούβα. Τόσα χρόνια που τα παιδιά πολλών εξ αυτών που σήμερα είναι απέναντι στα ΝΠΠΕ σπούδαζαν σε αντίστοιχα πανεπιστήμια επί χρήμασι στο εξωτερικό. Εκεί δεν υπήρχε ζήτημα με το δίδακτρο; Επίσης, πολλοί από τους συναδέλφους που έχουν σήμερα διαφορετική άποψη από λειτουργία των ΝΠΠΕ είτε όταν αφυπηρέτησαν είτε εν ενεργεία βρέθηκαν στην Κύπρο και ίδρυσαν και συμμετείχαν στην ιδρυση αυτών των πανεπιστημίων. Εκεί λειτουργούσαν σωστά και στο αντίστοιχο στην Ελλάδα όχι;» διερωτήθηκε. Δεν παρέλειψε να αναφέρει πως «τίποτα δεν έγινε εν μία νυκτί. Όλα υπάρχουν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Τουναντίον, το 2018 σε ένα βράδυ χωρίς αξιολόγηση έγιναν τα ΑΤΕΙ πανεπιστήμια. Δεν λέω πως δεν έπρεπε να γίνουν όμως, έπρεπε να προηγηθεί η αξιολόγησή τους. Πρέπει να δείχνουμε εμπιστοσύνη. Αποδείχθηκε ότι από τα 12 ΝΠΠΕ πήραν άδεια τα 4 και δεν πέρασαν όλα τα προγράμματα σπουδών». Τόνισε πως το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι η κορωνίδα της ανώτατης εκπαίδευσης. «Απόψεις ότι το κράτος θα ενισχύει τα ΝΠΠΕ τις θεωρώ ανέκδοτα. Πουθενά δεν αναφέρεται ενίσχυση των ΝΠΠΕ». Επεσήμανε μάλιστα πως τα τελευταία έξι χρόνια δόθηκαν πάνω από 2500 θέσεις. «Πέρσι αφυπηρέτησαν 353 μέλη ΔΕΠ και δόθηκαν 754 θέσεις. Ό,τι φεύγει καλύπτεται και επιπλέον. Γιατί να πάει να σπουδάσει στην Κύπρο Νομική ο Έλληνας φοιτητής; Πέραν από νομικές απόψεις του καθενός δημιουργούνται νέες ευκαιρίες για τους Έλληνες σε προγράμματα σπουδών που είναι μοντέρνα όπως, πρόγραμμα εγκληματολογίας και τμήμα τραυματιολογίας. Από την άλλη ενισχύεται η εξωστρέφεια ελληνικών δημοσίων πανεπιστημίων καθώς υπάρχει μία διαδικασία αξιολόγησης και σύγκρισης. Ο ένας πυλώνας διεθνοποίησης και εξωστρέφειας είναι τα ΝΠΠΕ, ο άλλος πυλώνας τα κοινά και διπλά μεταπτυχιακά των δημόσιων πανεπιστημίων που έχουν συμπράξει με ξένα πανεπιστήμια όπως το Χάρβαρντ. Γιατί αυτό δεν είχε γίνει τόσα χρόνια;». Τόνισε τέλος πως «πρέπει να σκεφτόμαστε έξω από το κουτί. Η εποχή του ‘70 και του ‘80 που το πανεπιστήμιο ήταν περίκλειστο στους τέσσερις τοίχους, δεν πρέπει να χρησιμοποιεί οικονομικά εργαλεία από τον ιδιωτικό τομέα ή τις επιχειρήσεις και τα ευρωπαϊκά κονδύλια έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Τέρμα το κράτος πατερούλης που τα δίνει όλα».

«Ενίσχυση των περιφερειακών πανεπιστημίων»

Από την πλευρά του ο κ. Ρόκας έδωσε έμφαση στην ανάγκη ενίσχυσης των περιφερειακών πανεπιστημίων. Όπως είπε είναι υπέρ των Μη Κρατικών Πανεπιστημίων. Υπάρχουν όμως όπως είπε ζητήματα αξιολόγησης. «Το σύστημα εισόδου στα ΑΕΙ είναι ταξικό διότι όσοι μπορούν να πληρώνουν φροντιστήρια και ιδιαίτερα βρίσκονται σε καλύτερη μοίρα. Μπορεί για μία ελληνική οικογένεια να είναι οικονομικά συμφέρον να σπουδάσει το παιδί της σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο. Θα έπρεπε να τεθεί προδικαστικό ερώτημα και οι οικονομικές ελευθερίες στην ΕΕ υφίστανται περιορισμούς, που ελέγχονται και σε πάρα πολλές περιπτώσεις έχουν γίνει δεκτοί.

Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση έγινε σε μία περίοδο όπου το δημόσιο πανεπιστήμιο είχε δυσφημιστεί με βάναυσο τρόπο. Πράγματα που εντάθηκαν με τους ΟΠΠΙ που ξέρουμε όλοι τι έγινε». Τόνισε πως τα πανεπιστήμια της περιφέρειας παίζουν ζωτικό ρόλο και είναι τα πρώτα που θα υποστούν πίεση από τη λειτουργία των Μη Κρατικών, παρασύροντας τις τοπικές κοινωνίες. Αν τα περιφερειακά πανεπιστήμια δεν έχουν τον απαιτούμενο αριθμό εισακτέων θα κλείσουν. Τα πανεπιστήμια της Θράκης, στα Γιάννενα, στην Αλεξανδρούπολη είναι τα πρώτα που θα υποστούν την πίεση αυτή. Πρέπει να υποστηριχθούν με κάθε τρόπο και για να γίνει αυτό θα πρέπει να διασφαλίσει το κράτος την ύπαρξη εστιών σε κάθε πανεπιστήμιο. Να ενισχυθούν οικονομικά».

Loader