Θεσσαλονίκη: Σχεδόν στα μισά η εγκατάσταση των νέων υπόγειων κάδων - Πότε θα είναι λειτουργικοί

Η τοποθέτηση τους εντάσσεται στο πλαίσιο του έργου ανάπλασης των δέκα εμπορικών δρόμων της πόλης

Σχεδόν στη μέση βρίσκεται το έργο εγκατάστασης των νέων υπόγειων κάδων απορριμμάτων σε δρόμους της Θεσσαλονίκης, ένα έργο που φιλοδοξεί να αλλάξει την εικόνα του δημόσιου χώρου και να βελτιώσει την καθαριότητα σε κομβικά σημεία της πόλης. Η τοποθέτηση τους συμπεριλαμβάνεται στο έργο ανάπλασης των δέκα εμπορικών δρόμων
της Θεσσαλονίκης.

Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση τους στην οδό Ολύμπου, πάνω από τη Ρωμαϊκή αγορά. Συνολικά αναμένεται να τοποθετηθούν 121 υπόγειοι κάδοι, στο πλαίσιο του έργου ανάπλασης των δέκα εμπορικών δρόμων της Θεσσαλονίκης, που προωθεί η διοίκηση Αγγελούδη.

ypogeioi-kadoi-olympou-2.jpeg?v=0

Όπως αναφέρει στο emakedonia.gr ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης Γιώργος Δημαρέλος, «η τοποθέτηση των υπόγειων κάδων βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο 45% με 50%, δηλαδή σχεδόν οι μισοί έχουν ήδη εγκατασταθεί».

Οι δέκα εμπορικοί δρόμοι όπου τοποθετούνται οι κάδοι

Το έργο ανάπλασης των δέκα εμπορικών δρόμων της Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει τις οδούς Μάρκου Μπότσαρη, Εγνατία, Κολωνιάρη, Ολύμπου, Παπάφη, Παναγίας Φανερωμένης, Κλαυθμώνος, 25ης Μαρτίου, Βενιζέλου Τριανδρίας και Ελευθερίας Τριανδρίας. Σε όλους τους δρόμους έχουν τοποθετηθεί κάδοι όμως δεν έχει ολοκληρωθεί η τοποθέτηση τους.

Οι κάδοι είναι πλήρως υπόγειοι, με ειδικά συστήματα ανύψωσης, αισθητήρες πληρότητας και μεγαλύτερη χωρητικότητα από τους συμβατικούς, συμβάλλοντας σε μια πιο καθαρή και λειτουργική εικόνα του εμπορικού ιστού.

Καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου ανάπλασης

Παρότι η εγκατάσταση των κάδων βρίσκεται σχεδόν στη μέση, το έργο δεν μπορεί να παραδοθεί αυτόνομα. Η λειτουργία του συνδέεται άμεσα με την ολοκλήρωση των αναπλάσεων στους ίδιους δρόμους, που προς το παρόν βρίσκονται μόλις στο 15% της συνολικής προόδου.

Τυπικά, το έργο θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025, ωστόσο πηγές του δήμου αναφέρουν ότι «είναι δεδομένο πως θα δοθεί παράταση». Η εκπόνηση της μελέτης για το έργο ανατέθηκε στις αρχές του 2023 σε μελετητικό γραφείο από την Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης (ΜΑΘ ΑΟΤΑ) και ολοκληρώθηκε μέσα σε τρεις μήνες.

Στη συνέχεια, και έως την αλλαγή διοίκησης στον Δήμο Θεσσαλονίκης, η διοίκηση Ζέρβα προχώρησε στην κατακύρωση του έργου σε ανάδοχο, προκειμένου να ξεκινήσει η κατασκευή. Με την ανάληψη καθηκόντων από τη νέα διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη, στις αρχές του 2024, υπογράφηκε η σχετική σύμβαση, ανοίγοντας τον δρόμο για την υλοποίηση του έργου. Οι πρώτες εργασίες ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2025 από την οδό Μάρκου Μπότσαρη, ενώ μέσα στην άνοιξη ο εργολάβος εγκαταστάθηκε και στην Εγνατία.

Στην οδό Μπότσαρη οι παρεμβάσεις έχουν προχωρήσει σημαντικά, χωρίς ωστόσο να έχουν ολοκληρωθεί. Αντίθετα, στην Εγνατία ο δρόμος αποδεικνύεται πιο απαιτητικός, καθώς οι εργασίες αναμένεται να διαρκέσουν περισσότερο.

ypogeioi-kadoi-olympou-1.jpeg?v=0

Οι πρότερες φάσεις εγκατάστασης υπόγειων κάδων

Ο κ. Δημαρέλοςυπενθυμίζει ότι η ανάπτυξη του συστήματος των υπόγειων κάδων στη Θεσσαλονίκη έγινε σε δύο φάσεις: Η Α’ φάση (Ιούνιος 2021), περιλάμβανε την εγκατάσταση 59 υπόγειων κάδων στην Α’ Δημοτική Κοινότητα, συνοδευόμενη από δύο απορριμματοφόρα. Το έργο υλοποιήθηκε επί διοίκησης Ζέρβα. Η Β’ φάση υλοποιήθηκε τον Αύγουστο 2025 και περιλάμβανε την Τοποθέτηση 75 νέων κάδων στις Β’, Γ’, Δ’ και Ε’ Δημοτικές Κοινότητες, αντίστοιχα, επίσης με δύο απορριμματοφόρα, στο πλαίσιο της τρέχουσας δημοτικής θητείας του δημάρχου Αγγελούδη.

Προβληματισμός για την αποδοτικότητα στην ανακύκλωση

Παρά τα θετικά του συστήματος, ο αντιδήμαρχος, κατά την πρόσφατη δημόσια διαβούλευση, δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για την απόδοση των υπόγειων κάδων, ειδικά ως προς τη διαχείριση της ανακύκλωσης.

«Αν και θεωρητικά οι υπόγειοι κάδοι είναι πολύ χρήσιμοι – έχουν τριπλάσια χωρητικότητα από τους επιφανειακούς – δεν είμαι ιδιαίτερα ευχαριστημένος από την απόδοσή τους στην ανακύκλωση», είχε δηλώσει κατά τη συνεδρίαση δημόσιας λογοδοσίας ο κ. Δημαρέλος.
«Πολλοί πολίτες πετούν χαρτόκουτα χωρίς να τα σπάνε, με αποτέλεσμα να μπλοκάρουν τα στόμια και να μειώνεται η χωρητικότητα», είχε αναφέρει μαζί με άλλα ζητήματα, εξηγόντας πως στο μέλλον ίσως διαφοροποιηθεί η χρήση τους.

Loader