Θεσσαλονίκη: Προβληματισμός για τους τζαμπατζήδες του μετρό και νέος διαγωνισμός για το ενιαίο εισιτήριο

Επιβάτες του μετρό όταν αποβιβάζονται δίνουν το εισιτήριό τους σε άλλους που επιβιβάζονται εκείνη την ώρα

Προβληματισμός επικρατεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όσον αφορά τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης.

Ο λόγος δεν είναι μόνον τατεχνικής φύσεως” προβλήματα τα οποία επανέκαμψαν δριμύτερα την Τρίτη και, κυρίως την Τετάρτη, ακινητοποιώντας το μετρό για πολλές ώρες αυτή τη φορά. Το υπουργείο προβληματίζεται, σύμφωνα με πληροφορίες και από τον μεγάλο αριθμό τζαμπατζήδων που μετακινείται καθημερινά με το νέο μέσο σταθερής τροχιάς. Όπως εξηγούν στο emakedonia.gr άνθρωποι οι οποίοι έχουν ασχοληθεί με το ζήτημα αυτό, “το πρόβλημα είναι δομικό και έχει να κάνει κυρίως με την τιμολογιακή πολιτική και με την απουσία ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου”.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα ισχύοντα, κάθε επιβάτης μπορεί να χρησιμοποιήσει το εισιτήριό του έως και για εβδομήντα λεπτά της ώρας. Αυτό είχε αποφασιστεί στη λογική ότι θα υπήρχε διαλειτουργικότητα μεταξύ μετρό και αστικών λεωφορείων ώστε να δίνεται το χρονικό περιθώριο στους επιβάτες του ενός μέσου να μετεπιβιβάζονται στο άλλο. Κάτι τέτοιο προϋπέθετε ότι θα υπήρχε ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο, ίδιο και για τα δύο μέσα μετακίνησης.

Το εγχείρημα αυτό, ωστόσο, απέτυχε προς το παρόν, όμως παρέμεινε το μέτρο της ισχύος του εισιτηρίου για χρονική διάρκεια εβδομήντα λεπτών.

Έτσι, παρατηρείται πολύ συχνά πλέον το φαινόμενο, επιβάτες του μετρό, οι οποίοι στη χειρότερη περίπτωση φτάνουν στον προορισμό τους σε σαράντα λεπτά, όταν αποβιβάζονται να δίνουν το εισιτήριό τους σε άλλους που επιβιβάζονται εκείνη την ώρα στο μετρό. Αρκετοί, δε, αφήνουν το εισιτήριο σε συγκεκριμένα σημεία (π.χ. στις κυλιόμενες σκάλες) για να το πάρει κάποιος άλλος επιβάτης, καθώς είναι ακόμη σε ισχύ.

Χωρίς να υπάρχουν ακριβή στοιχεία για την έκταση του φαινομένου οι εκτιμήσεις που έχουν γίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι ότι οι τζαμπατζήδες είναι πολλοί περισσότεροι στο μετρό, απ' ότι στα αστικά λεωφορεία και σε σχέση βέβαια και με την εικόνα πληρότητας που εμφανίζουν καθημερινά οι συρμοί του μετρό. “Τα έσοδα από τα εισιτήρια είναι πολύ λιγότερα σε σχέση με τις ακυρώσεις. Αυτό σημαίνει ότι είναι πάρα πολλά τα εισιτήρια τα οποία ακυρώνονται δύο φορές και μάλιστα από διαφορετικούς χρήστες”, αναφέρει στέλεχος το οποίο έχει γνώση των δεδομένων.

Πέραν αυτού του δομικού προβλήματος, στο μετρό δεν υπάρχουν ακόμη ελεγκτές καταβολής κομίστρου, κάτι που λειτουργεί στα αστικά λεωφορεία.

Μικρότερη διάρκεια

Σύμφωνα με πληροφορίες το αρμόδιο υπουργείο το οποίο έχει επίγνωση της κατάστασης εξετάζει να κάνει παρεμβάσεις ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο των τζαμπατζήδων.

Μία πρώτη παρέμβαση που συζητείται είναι να περιοριστεί ο χρόνος ισχύος του εισιτηρίου στο μετρό για χρονική διάρκεια, όση απαιτείται για να ταξιδέψει κάποιον από τον έναν τερματικό σταθμό (π.χ. της Νέας Ελβετίας ή και αργότερα της Μίκρας) στον άλλον (π.χ. στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό). Σε κάθε περίπτωση ο απαιτούμενος χρόνος δεν υπερβαίνει τα πενήντα λεπτά της ώρας.

Μία δεύτερη παρέμβαση είναι να μπουν ελεγκτές καταβολής κομίστρου και στο μετρό. Αυτό προϋποθέτει την πρόσληψη προσωπικού, την προμήθεια εξοπλισμού και την εκπαίδευση του προσωπικού.

Διαλειτουργικότητα

Η σημαντικότερη, όμως, παρέμβαση είναι ο σχεδιασμός του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου το οποίο θα χρησιμοποιείται και στο μετρό και στα αστικά λεωφορεία.

Ήταν ένα εγχείρημα το οποίο το υπουργείο το πάλεψε για σχεδόν τρία χρόνια, χωρίς ωστόσο επιτυχία καθώς οι δύο εταιρείες οι οποίες είχαν αναλάβει το σχεδιασμό των εισιτηρίων για το μετρό και για τα αστικά λεωφορεία δεν κατάφεραν να συνεννοηθούν ώστε να προκύψει ενιαίο εισιτήριο. Δεν ήταν, άλλωστε, υποχρεωμένες να το κάνουν αφού καμία από τις δύο ξεχωριστές συμβάσεις δεν προέβλεπε κάτι τέτοιο.

Έτσι, παρά τις πιέσεις που ασκήθηκαν, και παρά τα εκατομμύρια που δαπανήθηκαν, δεν κατέστη δυνατόν να υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για όλα τα δημόσια μέσα μεταφοράς της Θεσσαλονίκης, όπως συμβαίνει στην Αθήνα.

Έπειτα από αυτό το ναυάγιο, σύμφωνα με πληροφορίες του emakedonia.gr, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεκινά διαδικασία νέου διαγωνισμού με αποκλειστικό αντικείμενο το “πάντρεμα” των δύο ξεχωριστών συστημάτων συλλογής κομίστρου.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το υπουργείο έχει δώσει εντολή στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) να προετοιμάσει τη διακήρυξη του διαγωνισμού με σκοπό αυτός να μπορέσει να βγει στον αέρα έως το τέλος του χρόνου.

Υπενθυμίζεται, στο μεταξύ, ότι ήδη τρέχει άλλος διαγωνισμός για το εισιτήριο στη γραμμή επέκτασης προς Καλαμαριά. Έτσι, ο νέος διαγωνισμός, τη διακήρυξη του οποίου θα ετοιμάσει ο ΟΣΕΘ, αλλά θα τον τρέξει, είτε το υπουργείο είτε η Ελληνικό Μετρό ΑΕ, θα λειτουργήσει σαν ομπρέλα στα τρία διαφορετικά συστήματα συλλογής κομίστρου, ώστε να προκύψει ένα ενιαίο εισιτήριο για μετρό (βασική γραμμή και επέκταση προς Καλαμαριά) και αστικά λεωφορεία.

Loader