Θεσσαλονίκη: Η διάλυση της παράταξης Ζέρβα, η έρευνα για το σκάνδαλο με τα “σπιτάκια” και ο απλήρωτος λογαριασμός που άλλαξε δέκα αστικά δρομολόγια. Γράφει ο Σαλονικιός

Η πολιτική, βλέπεις, καμιά φορά εκδικείται. Και πλέον, ο τέως δήμαρχος καλό είναι, για τον ίδιο, να συνειδητοποιήσει ότι ο κύκλος του (τουλάχιστον) στην αυτοδιοίκηση έχει κλείσει

Όταν ξεκίνησε η λειτουργία αυτού του Συντονιστικού για τη διαχείριση των (κυρίως κυκλοφοριακών) επιπτώσεων από την κατασκευή του Flyover, επί υφυπουργίας του Στάθη Κωνσταντινίδη ουδείς από τους συμμετέχοντες είχε καταλάβει για πιο λόγο μαζεύονταν στο Διοικητήριο καθώς, η μεν ατζέντα ήταν ολίγον χύμα (για να το πω κομψά), οι δε αποφάσεις αρκετά θολές, χωρίς σαφές περιεχόμενο και, κυρίως, δίχως συγκεκριμένες χρεώσεις.

Επί Κώστα Γκιουλέκα οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι το πράγμα βελτιώθηκε αρκετά. Οι συνεδριάσεις γίνονται τακτικότερα, τα θέματα προς συζήτηση είναι συγκεκριμένα και οι όποιες αποφάσεις λαμβάνονται, υλοποιούνται.

Για τη χθεσινή σύσκεψη (μήνα Αύγουστο!) θα έχετε πληροφορηθεί φαντάζομαι τα σημαντικότερα.

Οσονούπω εγκαθίσταται και το δεύτερο καλούπι (μπλε χρώματος αυτό, σε αντίθεση με το πρώτο που είναι κόκκινο) το οποίο κατασκευάζει ουσιαστικά τον υπερυψωμένο αυτοκινητόδρομο, άρα οι εργασίες θα τρέξουν πιο γρήγορα.

Επίσης, προς το τέλος του χρόνου πρόκειται να κατεδαφιστούν το τούνελ της Τούμπας και οι αερογέφυρες Πανοράματος.

Εκεί θα προκληθεί μεγάλη κυκλοφοριακή αναστάτωση και θα πρέπει να γίνει πολύ καλή προετοιμασία ώστε να μετριαστούν οι επιπτώσεις.

Πληροφορούμαι ότι οι δύο αερογέφυρες που χρησιμοποιούνται για το Πανόραμα θα κατεδαφιστούν διαδοχικά, ώστε να μην αποκλειστεί ο οικισμός από το πολεοδομικό συγκρότημα. Αυτό βεβαίως σημαίνει ότι η κίνηση θα γίνεται από ένα ρεύμα ανά κατεύθυνση.

Επίσης, όπως ειπώθηκε χθες, πιθανότατα θα γίνουν και άλλες συσκέψεις μέσα στον Αύγουστο ώστε η πόλη να είναι έτοιμη για τη ΔΕΘ, αλλά και για τον δύσκολο χειμώνα που θα ακολουθήσει.

Ανεμομαζώματα...

Τώρα που κάθισε κάπως η σκόνη η οποία σηκώθηκε την περασμένη εβδομάδα με αφορμή την έγκριση της σύναψης δανείου ύψους 30 εκατ. ευρώ του δήμου Θεσσαλονίκης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θέλω να κάνω μερικές επισημάνσεις σχετικά με την παράταξη της μείζονος αντιπολίτευσης.

Ως γνωστόν, τρεις από τους συνολικά επτά δημοτικούς συμβούλους του Κωνσταντίνου Ζέρβα, οι Μιχάλης Κούπκας, Σωκράτης Δημητριάδης και Χάρης Αηδονόπουλος υπερψήφισαν την εισήγηση της πλειοψηφίας υπέρ του δανείου, κόντρα στην επίσημη γραμμή για “λευκό” ή “παρών” ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων.

Ο Ζέρβας αντέδρασε, διαγράφοντας αρχικά τον Κούπκα και ζητώντας εν συνεχεία από τους τρεις να παραιτηθούν από δημοτικοί σύμβουλοι. Μάλιστα οι συγκεκριμένοι τρεις ήταν μέσα στην πρώτη τετράδα από πλευράς σταυρών.

Θυμίζω ότι στις εκλογές του 2019 ο εκλεγείς ως δήμαρχος Κωνσταντίνος, είχε εκλέξει μόνο επτά δημοτικούς συμβούλους, ελέω απλής αναλογικής.

Στην πορεία τους αυγάτισε, “δανειζόμενος” στελέχη άλλων παρατάξεων, προσφέροντάς τους αξιώματα. Μέσα σε αυτά ήταν και οι τρεις τους οποίους σήμερα αποκαλεί αποστάτες και κομπάρσους. Οι Κούπκας και Δημητριάδης είχαν εκλεγεί με τον Νίκο Ταχιάο τον οποίο εγκατέλειψαν εξ αρχής, όπως και ο Αηδονόπουλος ο οποίος ήταν υποψήφιος δήμαρχος.

Οι τρεις αυτοί, αλλά και όλοι οι υπόλοιποι που αποσκίρτησαν από τους συνδυασμούς με τους οποίους είχαν εκλεγεί προκειμένου να λάβουν τα ανταλλάγματα του Ζέρβα, δεν ήταν τότε αποστάτες; Δεν έπρεπε τότε να παραιτηθούν; Υπήρχαν άλλοι ηθικοί κανόνες το 2019 και άλλοι το 2025;

...ανεμοσκορπίσματα

Του λέγαμε τότε του Ζέρβα πως, όταν σου λείπουν είκοσι δημοτικοί σύμβουλοι για να έχεις πλειοψηφία, δεν πας να τους υφαρπάξεις δια της εξαγοράς. Φροντίζεις να κινηθείς συντεταγμένα και να συγκροτήσεις πλειοψηφία μέσω προγραμματικών συμφωνιών με κάποια ή κάποιες από τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης.

Εκείνος, με την αλαζονεία του 67% που είχε πάρει στον δεύτερο γύρο, επέλεξε το πρώτο. Και όσο είχε την εξουσία, η οποία λειτουργεί πάντοτε σαν συγκολλητική ύλη, το πράγμα πήγαινε, κουτσά στραβά.

Τώρα που άλλαξαν τα κόζια, ο ένας μετά τον άλλον την κάνουν σιγά σιγά. Έτσι είναι Κωνσταντίνε, όπως έστρωσες θα κοιμηθείς.

Η πολιτική, βλέπεις, καμιά φορά εκδικείται. Και πλέον, ο τέως δήμαρχος καλό είναι, για τον ίδιο, να συνειδητοποιήσει ότι ο κύκλος του (τουλάχιστον) στην αυτοδιοίκηση έχει κλείσει.

Ίσως, μάλιστα, θα ήταν προτιμότερο να κάνει ό,τι και ο Ταχιάος όταν βρέθηκε στη θέση που είναι αυτός σήμερα· δηλαδή να παραιτηθεί. Άλλωστε και ο Νίκος μόνο χαμένος δεν βγήκε από εκείνη την απόφασή του.

Ευρωπαϊκή Εισαγγελία

Πριν να κλείσω το κεφάλαιο Ζέρβα, θέλω να πω δυο λόγια και για την ουσία της υπόθεσης του δανείου.

Διερωτώμαι, πως είναι δυνατόν να διαφωνεί με τη σύναψη του δανείου ένας τέως δήμαρχος ο οποίος αξιοποίησε περισσότερο από το 90% του δανείου των 20 εκατ. ευρώ που είχε πάρει ο δήμος επί Γιάννη Μπουτάρη και, επιπλέον, προχώρησε και σε νέο δανεισμό ύψους 17,5 εκατ. για να αγοράσει τα περίφημα “σπιτάκια” της ανακύκλωσης.

Το αντεπιχείρημά του είναι ότι αυτά τα 17,5 δεν πρόκειται να τα αποπληρώσει ο δήμος. Σωστά. Θα τα αποπληρώσει όμως ο κρατικός προϋπολογισμός, άρα και οι Θεσσαλονικείς.

Η υπόθεση έχει βεβαίως και άλλη, σοβαρότερη διάσταση. Θα έχεις διαβάσει, φαντάζομαι, Κωνσταντίνε, ότι η όλη υπόθεση με αυτά τα “σπιτάκια”, τα οποία το ελληνικό δημόσιο τα πλήρωσε σα να πρόκειται για εξοχικές κατοικίες παρά θιν' αλός, ερευνάται από την ευρωπαϊκή εισαγγελία καθώς πολλά απ' αυτά, κυρίως στο λεκανοπέδιο αγοράστηκαν και με κοινοτικό χρήμα.

Στο λέγαμε και τότε ότι τα 300.000 και πλέον για κάθε ένα από αυτά τα λαμαρινένια κοντέινερ, ήταν περίπου οκτώ με δέκα φορές πάνω από τις τιμές της αγοράς. Σου επισημαίναμε ότι επρόκειτο για μέγα σκάνδαλο, με μίζες και πολιτικό χρήμα. Αλλά εσύ, παρόλα αυτά, έβαλες την υπογραφή σου. Εν γνώση σου. Εύχομαι, τώρα, καλά ξεμπερδέματα.

Ελληνικός παραλογισμός

Πριν από μερικές ημέρες ο ΟΣΕΘ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης) ανακοίνωσε ότι από τις 2 Αυγούστου προχωρά σε αλλαγή των δρομολογίων σε ορισμένες λεωφορειακές γραμμές (Νο 36, 36Β, 36Ε, 36Ζ, 36Η, 36Κ, 36Ρ, 36Υ, 36Χ και 45Β).

Ο λόγος, σύμφωνα με τον ΟΣΕΘ ήταν “η αιφνίδια παύση λειτουργίας του φωτεινού σηματοδότη” ο οποίος βρίσκεται στο δρόμο Χαριλάου – Θέρμης, στο ύψος των γραφείων της Εγνατίας Οδού Α.Ε. και του ΕΚΕΤΑ (Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης).

Μου έκανε εντύπωση το γεγονός διότι δεν θυμάμαι άλλη ανάλογη περίπτωση, φωτεινός σηματοδότης να γίνεται η αιτία για να αλλάζει η χάραξη του δρομολογίου σε δέκα λεωφορειακές γραμμές. Γι' αυτό και έψαξα να δω τι στο καλό συνέβη και διαβάστε τη συνέχεια.

Όπως έμαθα, το φανάρι αυτό τοποθετήθηκε πριν από αρκετά χρόνια σε εκείνο το σημείο προκειμένου να εξυπηρετεί τους εκατοντάδες εργαζόμενος στο ΕΚΕΤΑ και στην Εγνατία Οδό Α.Ε. Τοποθετήθηκε, δε, με πρωτοβουλία της Εγνατίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τη συντήρηση του φωτεινού σηματοδότη είχε αναλάβει η Περιφέρεια, σαν εξυπηρέτηση κατά κάποιο τρόπο.

Όμως, κανείς δεν είχε αναλάβει να πληρώνει το λογαριασμό του ρεύματος το οποίο κατανάλωνε ο σηματοδότης. Όταν το ανακάλυψε αυτό ο ΔΕΔΔΗΕ έκοψε το ρεύμα, τοποθετώντας και σχετικό αυτοκόλλητο στο οποίο αναγράφεται “προσοχή ρεύμα κομμένο λόγω χρέους, χωρίς συμβόλαιο”.

Όταν έγινε αυτό αντιληπτό ο ΟΣΕΘ ζήτησε από τον ΔΕΔΔΗΕ να επανασυνδέσει το ρεύμα έως ότου τακτοποιηθεί το θέμα, ώστε να μην δημιουργηθούν προβλήματα στην ασφάλεια των μετακινούμενων με τα λεωφορεία των συγκεκριμένων γραμμών.

Ο ΔΕΔΔΗΕ ωστόσο, αρνήθηκε, με το επιχείρημα ότι εφόσον δεν υπάρχει ενεργό συμβόλαιο, η όποια κατανάλωση θα θεωρηθεί ως ρευματοκλοπή. Όταν θα βρεθεί λύση για το ποιος θα πληρώνει το ρεύμα, τότε θα ξαναλειτουργήσει ο φωτεινός σηματοδότης, διαμήνυσε ο ΔΕΔΔΗΕ.

Κατόπιν αυτού εξαναγκάστηκε ο ΟΣΕΘ να προχωρήσει στην τροποποίηση των δρομολογίων για λόγους ασφαλείας καθώς διέρχονται από αυτό το σημείο δεκάδες λεωφορεία καθημερινά. Εν τέλει, έπειτα από πολλές διαβουλεύσεις και αφού όλοι εμφανίζονταν απρόθυμοι να συμβληθούν με τον ΔΕΔΔΗΕ, αποφάσισε ο δήμος Θέρμης να αναλάβει να πληρώνει εκείνος το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος προκειμένου να επαναλειτουργήσει ο φωτεινός σηματοδότης. Αυτά συμβαίνουν στην Ελλάδα του 2025.

foteinos-simatodotis-odos-thermis-xarilaou-eggrafa-20250381.jpg

Loader