Για υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κάνουν λόγο εκπαιδευτικοί, μέλη της Α΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης. Περιγράφουν πως η εγκύκλιος που εξέδωσε το υπουργείο Παιδείας στις 1/10/25 υπονομεύει τον ρόλο και τη λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης. «Μέχρι τώρα στα Τμήματα Ένταξης φοιτούσαν μαθητές που, κυρίως, αντιμετώπιζαν μαθησιακές δυσκολίες σε συγκεκριμένα βασικά μαθήματα (γλώσσα – μαθηματικά). Ο διακριτός χώρος του Τμήματος Ένταξης επιλεγόταν επειδή είναι αδύνατο την ώρα της διδασκαλίας, π.χ. ενός γλωσσικού αντικειμένου, να γίνονται δύο διδασκαλίες ταυτόχρονα μέσα σε μια τάξη. Ο εκπαιδευτικός ανίχνευε τις ελλείψεις που είχε ο μαθητής, συνέτασσε Εξατομικευμένο Πρόγραμμα παρέμβασης, δημιουργούσε τμήματα μαθητών με παρόμοιες μαθησιακές ελλείψεις και προσπαθούσε να καταστήσει τους μαθητές ικανούς να παρακολουθήσουν ανεμπόδιστα το αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης. Αντίστοιχα, η Παράλληλη Στήριξη θεσμοθετήθηκε ουσιαστικά με τον Νόμο 3699/2008, όπου οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούσαν να φοιτούν σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου». Κι ενώ η υποστήριξη από τον εκπαιδευτικό της Παράλληλης Στήριξης θα έπρεπε να υλοποιείται με αναβαθμισμένους όρους, δρομολογούν τη δραματική μείωση των προσλήψεων ειδικών εκπαιδευτικών, αφήνοντας παντελώς ακάλυπτους τους μαθητές», τονίζουν τα μέλη της Α’ ΕΛΜΕ.
Ο Νίκος Αβραμίδης, εκπαιδευτικός και πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ λέει στο emakedonia.gr πως «τα κενά οφείλονται στα μειωμένα κονδύλια τα οποία θα κοπούν τελείως το 2027, οπότε και τελειώνει το συγκεκριμένο πρόγραμμα ΕΣΠΑ χωρίς να γνωρίζουμε τι θα γίνει από εκεί και πέρα. Για να προληφθεί λοιπόν αυτό το μετά, με τη νέα εγκύκλιο το Υπουργείο καταργεί τα Τμήματα Ένταξης, ως αυτόνομα τμήματα. Η εγκύκλιος ορίζει ο καθηγητής ένταξης να μπαίνει στο τμήμα την ώρα που γίνεται το κανονικό μάθημα και να βοηθά του μαθητές που χρειάζονται ενίσχυση. Αναλογιστείτε τώρα τι θα γίνεται σε ένα τμήμα με 28 και 30 μαθητές όπου ο καθηγητής θα κάνει μάθημα, ταυτόχρονα θα μιλάει ο καθηγητής του τμήματος ένταξης και πιθανότατα να υπάρχουν κι ένας ή δύο καθηγητές παράλληλης στήριξης. Ουσιαστικά λοιπόν καταργούν τα Τμήματα Ένταξης».
Συμπληρώνει πως επειδή ήδη καταγράφονται πολλά κενά εκπαιδευτικών στη γενική παιδεία, η εγκύκλιος ορίζει πως ο εκπαιδευτικός της ένταξης θα μπορεί να καλύπτει και τις κενές ώρες που θα προκύψουν στα μαθήματα γενικής παιδείας. «Αυτό το σύστημα σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να λειτουργήσει και σίγουρα δεν θα βοηθήσει τους μαθητές», υπογραμμίζει ο κ. Αβραμίδης.
Οι εκπαιδευτικοί, μέλη των ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης αναμένεται την Τρίτη 21/10 να προχωρήσουν σε παράσταση διαμαρτυρίας στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, με αιτήματα, μεταξύ άλλων: να γίνουν μαζικοί μόνιμοι διορισμοί όλων των αναπληρωτών στην εκπαίδευση, δημιουργία οργανικών για όλες τις ειδικότητες σε όλες τις δομές Γενικής και Ειδικής Αγωγής, άμεσα μέτρα για την κάλυψη όλων των αναγκών σε εκπαιδευτικό, ΕΕΠ, ΕΒΠ και βοηθητικό προσωπικό σε όλες τις σχολικές μονάδες, τη λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης με το απαραίτητο προσωπικό, την κάλυψη των κενών στην παράλληλη στήριξη με βάση τις ανάγκες χωρίς κανένα «κόφτη», την πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση με βάση τις ανάγκες των μαθητών κι όχι τα δημοσιονομικά κριτήρια.