Θανάσης Κοντογεώργης στη «ΜτΚ»: Στη Θεσσαλονίκη έχουμε απτά αποτελέσματα της κυβερνητικής δουλειάς

Ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ μιλά για το casus belli της Τουρκίας, το «τρέξιμο» της κυβέρνησης μέχρι τις εκλογές και τα έργα στη Θεσσαλονίκη

«Σίγουρα είμαστε πολύ μακριά από το ‘φρένο’. Αυτήν τη στιγμή προχωρούν 25 μεταρρυθμίσεις που υλοποιούνται με ρυθμό μίας την εβδομάδα και τους επόμενους 18 μήνες παραδίδονται πολλά έργα σε ολόκληρη τη χώρα. Καμία μέρα δεν μπορεί να πάει χαμένη», τονίζει ο Θανάσης Κοντογεώργης.

Σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ σημειώνει ότι «όλες οι σχέσεις ουσίας εδράζονται σε έδαφος εμπιστοσύνης και η εμπιστοσύνη στην πολιτική χτίζεται πάνω σε ορατά αποτελέσματα της δουλειάς. Και στη Θεσσαλονίκη έχουμε πλέον απτά αποτελέσματα αυτής της δουλειάς» και ότι «το ενδιαφέρον του πρωθυπουργού για τη Θεσσαλονίκη ήταν πάντα έντονο και παραμένει, και το γεγονός ότι επέλεξε για βουλευτική του έδρα την καρδιά της πόλης είναι συνδηλωτικό της βαρύτητας που δίνει στην ανάπτυξή της ως δεύτερου πόλου κοινωνικής και οικονομικής προόδου».

Μιλώντας για τον Δυτικό Προαστιακό επισημαίνει ότι «για εμάς η δυτική Θεσσαλονίκη και η εξυπηρέτηση των καθημερινών αναγκών μετακίνησης των κατοίκων είναι προτεραιότητα.

Για τη ΔΕΘ και την επόμενη ημέρα απαντά ότι «μετά την ολοκλήρωση της σχετικής προετοιμασίας αναμένεται η προκήρυξη του διαγωνισμού από το Υπερταμείο», ενώ για το ThessINTEC ότι η κυβέρνηση εξασφάλισε ένα σημαντικό μέρος δημόσιων πόρων για την υλοποίησή του. «Με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση προχωράει η κατασκευή του επιχειρηματικού πάρκου», σημειώνει.

Για τα ελληνοτουρκικά επισημαίνει ότι «η κυβέρνηση πιστεύει ότι το μέλλον περνά μέσα από τον διάλογο που τον επιδιώκουμε χωρίς να είναι μονόδρομος, τον σεβασμό των διεθνών κανόνων και βέβαια την ενίσχυση της αποτρεπτικής μας ικανότητας. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, ο πρωθυπουργός μίλησε ευθέως και για άρση του casus belli από την πλευρά των γειτόνων μας. H χώρα μας θα συνεχίσει να ασκεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα με ψυχραιμία, σοβαρότητα και αυτοπεποίθηση», ενώ για τα θέματα της ευρωπαϊκής ασφάλειας τονίζει ότι «απαιτείται μία συνολική αντίληψη της ευρωπαϊκής ασφάλειας που να συμπεριλαμβάνει τα νοτιοανατολικά και τα νότια σύνορα, ώστε η Ευρώπη να είναι πλήρως προστατευμένη από οποιαδήποτε ενδεχόμενη απειλή στο μέλλον».

Κύριε Κοντογεώργη, να ξεκινήσουμε από τα θέματα της εξωτερικής πολιτικής που τις τελευταίες ημέρες απασχόλησαν πολύ την επικαιρότητα. Πολλοί βλέπουν ότι τα «ήρεμα νερά» στο Αιγαίο μετά τη Νέα Υόρκη θόλωσαν. Συμφωνείτε;

Η Ελλάδα στηρίζει τις σχέσεις της με τους γείτονες αποκλειστικά στο Διεθνές Δίκαιο, που αποτελεί θεμέλιο της εξωτερικής μας πολιτικής και οδηγό για διάλογο και συνεργασία. Εμάς μας ενδιαφέρει να εξασφαλίσουμε μέρισμα ανάπτυξης και ειρήνης για τους συμπατριώτες μας. Η κυβέρνηση πιστεύει ότι το μέλλον περνά μέσα από τον διάλογο που τον επιδιώκουμε χωρίς να είναι μονόδρομος, τον σεβασμό των διεθνών κανόνων και, βέβαια, την ενίσχυση της αποτρεπτικής μας ικανότητας. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο ο πρωθυπουργός μίλησε ευθέως και για άρση του casus belli από την πλευρά των γειτόνων μας. H χώρα μας θα συνεχίσει να ασκεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα με ψυχραιμία, σοβαρότητα και αυτοπεποίθηση.

Βλέπετε ενδεχόμενο συνάντησης του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, με τον Ταγίπ Ερντογάν το επόμενο διάστημα;

Προς το παρόν δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο ή προγραμματισμένη συνάντηση μεταξύ του πρωθυπουργού και του Προέδρου Ερντογάν. Φυσικά, ο διάλογος σε υψηλό επίπεδο παραμένει ανοιχτός στο πλαίσιο των διμερών σχέσεων.

Θα αντέξει η χώρα μας τις πιέσεις που θα ασκηθούν, για να μπει Τουρκία στο πρόγραμμα SAFE χωρίς την άρση του casus belli; Είναι εύκολο να λέει κανείς στη διπλωματία σήμερα με τόσες αβεβαιότητες τριγύρω μας «C’est la vie»;

Η Ελλάδα υποστηρίζει με συνέπεια και θέρμη τον κοινό ευρωπαϊκό στρατηγικό χώρο. Όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός στην Κοπεγχάγη, κάθε κοινή αμυντική πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο πρέπει να έχει ολιστική προσέγγιση και να μην εστιάζει αποκλειστικά στα ανατολικά όρια της ηπείρου. Απαιτείται μία συνολική αντίληψη της ευρωπαϊκής ασφάλειας που να συμπεριλαμβάνει τα νοτιοανατολικά και τα νότια σύνορα, ώστε η Ευρώπη να είναι πλήρως προστατευμένη από οποιαδήποτε ενδεχόμενη απειλή στο μέλλον.

Το πρόγραμμα SAFE της ΕΕ δίνει τη δυνατότητα συμμετοχής σε τρίτες χώρες, όπως υποψήφιες προς ένταξη ή χώρες με ειδικές αμυντικές συμφωνίες με την Ένωση. Ωστόσο, η ένταξή τους δεν είναι αυτόματη, απαιτείται ειδική συμφωνία και έγκριση από τα κράτη-μέλη και το Συμβούλιο, γεγονός που καθιστά τη διαδικασία αυστηρά ελεγχόμενη. Αυτονοήτως, η συμμετοχή τρίτων χωρών στο πρόγραμμα SAFE δεν μπορεί να αφορά κράτη που στρέφονται εναντίον μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πάμε στα εσωτερικά. Είστε ευχαριστημένος από τις δημοσκοπήσεις μετά τη ΔΕΘ: Όπως δείχνουν οι έρευνες η ΝΔ δεν «τσιμπά» σημαντικά ποσοστά από τα μέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στην Έκθεση. Σας προβληματίζει αυτό;

Η «μεγάλη εικόνα» δείχνει ότι μετά από έξι συναπτά έτη θητείας, η κυβέρνηση διατηρεί ακόμη σαφέστατο προβάδισμα στις δημοσκοπήσεις, παρά την αναπόφευκτη φθορά που επιφέρει η διακυβέρνηση. Τα ποσοτικά στοιχεία αναμένω ότι θα βελτιωθούν, καθώς σημαντικές πολιτικές και αναπτυξιακά έργα ήδη επιφέρουν αποτελέσματα και προχωρούν σύμφωνα με τις δεσμεύσεις και τα χρονοδιαγράμματα. Για την κυβέρνηση, όμως,6 μεγαλύτερη σημασία έχουν τα ποιοτικά αποτελέσματα των μετρήσεων, που προσδιορίζουν και τα πεδία στα οποία πρέπει να εντείνουμε τη δουλειά μας το επόμενο διάστημα.

Ποιος θα είναι ο γενικός μπούσουλας της κυβέρνησης για το επόμενο διάστημα; Λελογισμένο «γκάζι» ή μήπως ελαφρύ «φρένο» ενόψει των επερχόμενων εθνικών εκλογών;

Σίγουρα είμαστε πολύ μακριά από το «φρένο», που ούτως ή άλλως δεν εκπροσωπεί κανένα στάδιο της εξαετούς μας διακυβέρνησης. Αυτήν τη στιγμή προχωρούν 25 μεταρρυθμίσεις που υλοποιούνται με ρυθμό μίας την εβδομάδα και στόχος είναι να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025. Αφορούν τη διαχείριση των υδάτων, τις πολεοδομίες, τα χωροταξικά πλαίσια, το νέο πειθαρχικό στο Δημόσιο, την πάταξη της φοροδιαφυγής με ψηφιακά εργαλεία, την αδειοδότηση μη κρατικών πανεπιστημίων, Κινητές Μονάδες Υγείας, την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις και φορολογικές ελαφρύνσεις. Ενδεικτικά, μέσω της φορολογικής μεταρρύθμισης ήδη σημειώθηκαν τα πρώτα επιτυχημένα αποτελέσματα στο πεδίο της φοροδιαφυγής και αναμένεται το ίδιο στα εισοδήματα των πολιτών. Ταυτόχρονα, τους επόμενους 18 μήνες παραδίδονται πολλά έργα σε ολόκληρη τη χώρα. Καμία μέρα δεν μπορεί να πάει χαμένη.

Να πάμε στα της Θεσσαλονίκης: Ένα θέμα που απασχόλησε το τελευταίο διάστημα την πόλη ήταν η ανάπλαση της ΔΕΘ και το νέο σχέδιο για τον τρόπο διοίκησης του νέου εκθεσιακού φορέα. Εδώ -λένε κάποιοι- ότι υπήρξαν κάποια «μπρος πίσω» από τη μεριά της κυβέρνησης μέχρι να υπάρξει η τελική κατάληξη και για τα δύο αυτά θέματα. Συμφωνείτε; Πότε να περιμένουμε το νέο σχήμα και, το κυριότερο, πότε θα μπουν μπουλντόζες για να ξεκινήσει η ανάπλαση;

Η ανάπλαση του χώρου της ΔΕΘ έχει ένα έντονο συναισθηματικό φορτίο για την πόλη και τους κατοίκους της, γιατί αποτελεί τοπόσημο για την ευρύτερη περιοχή, και κάθε σχέδιο για να έχει επιτυχία, θα πρέπει να ενσωματώνει την τοπική οπτική. Γι’ αυτό και ήταν μία διαδικασία που πέρασε από αρκετούς κύκλους διαβούλευσης μέχρι να καταλήξουμε στο τελικό σχέδιο, με τη συμφωνία κυβέρνησης, Περιφέρειας, Δήμου και διοίκησης της ΔΕΘ. Το σχέδιο αυτό προβλέπει ανακατασκευή του «Βελλίδειου», κατασκευή νέου, σύγχρονου και λειτουργικού εκθεσιακού κέντρου, υπογειοποίηση των πάρκινγκ και αξιοποίηση χώρων άνω των 100 στρεμμάτων για χρήση από τους κατοίκους. Δεν θα κατασκευαστεί ξενοδοχείο και επιχειρηματικό κέντρο, ενώ η χρηματοδότηση θα γίνει με δημόσιους πόρους έως 120 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά τη διοίκηση της ΔΕΘ, θεσμοθετήθηκε ένα μοντέλο το οποίο εξασφαλίζει ευελιξία στη λήψη αποφάσεων αλλά και τη συμμετοχή εκπροσώπων του Δήμου και της Περιφέρειας. Μετά την ολοκλήρωση της σχετικής προετοιμασίας αναμένεται η προκήρυξη του διαγωνισμού από το Υπερταμείο.

Αυτές τις ημέρες ανακοινώθηκε η εκκίνηση του Δυτικού Προαστιακού. Ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα και τι σχέδια υπάρχουν για το έργο μετά την Αγχίαλο;

Το έργου του Δυτικού Προαστιακού έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 15 εκατ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ. Αξιοποιούμε την υφιστάμενη σιδηροδρομική υποδομή με τις αναγκαίες παρεμβάσεις -νέες αποβάθρες, στέγαστρα, πεζογέφυρες, Η/Μ εγκαταστάσεις, χώρους στάθμευσης και έργα πρόσβασης- ώστε να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο και λειτουργικό δίκτυο με ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση. Το δίκτυο θα περιλαμβάνει στάσεις Σίνδου, Αγχιάλου, Διαβατών, Κορδελιού, Επτανήσου, Μενεμένης, Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, με δύο κλάδους στα δυτικά και έναν προς το κέντρο της πόλης. Μάλιστα, μετά από αίτημα του Δήμου Χαλκηδόνας προς τον πρωθυπουργό κατά τη συνάντησή του με τους δημάρχους δυτικής Θεσσαλονίκης, αποφασίστηκε να γίνουν δύο επιπλέον στάσεις στον Άγιο Αθανάσιο και την Γέφυρα για την εξυπηρέτηση των κατοίκων. Πρόκειται για ένα έργο με ουσιαστική συμβολή στην καθημερινότητα των πολιτών, που αναβαθμίζει τις μετακινήσεις και ενισχύει πολύ την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.

Εντός του πρώτου τριμήνου του 2026 θα ξεκινήσει η επέκταση του Μετρό της Καλαμαριάς. Συνεχίζει να ισχύει αυτό το χρονοδιάγραμμα; Και η επέκταση προς τα δυτικά όπου κατοικεί πλέον ένα τεράστιο κομμάτι του πληθυσμού της Θεσσαλονίκης; Πώς την βλέπετε;

Ο προγραμματισμός για την παράδοση της επέκτασης του Μετρό προς την Καλαμαριά παραμένει για το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους. Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από το υπουργείο, η βασική γραμμή του Μετρό θα παραμείνει εκτός λειτουργίας από 10 Νοεμβρίου έως 10 Δεκεμβρίου, προκειμένου να ολοκληρωθεί η ασφαλής δοκιμή των συρμών και των συστημάτων για την επέκταση. Έχει προβλεφθεί η πύκνωση των δρομολογίων των λεωφορείων, ώστε να εξυπηρετηθεί για το διάστημα αυτό καλύτερα το επιβατικό κοινό. Για τις επόμενες επεκτάσεις του Μετρό έχει ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη ανάπτυξης, η οποία εντάσσεται στον μέσο-μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Αξιοποιούμε, όμως, τα αποτελέσματα της μελέτης στον σχεδιασμό μας για τον Δυτικό Προαστιακό, όπως ανέφερα προηγουμένως. Μάλιστα, όπως έχει ανακοινώσει και ο αρμόδιος υπουργός, αναμένεται να αναβιώσει η παλιά σιδηροδρομική γραμμή της δυτικής Θεσσαλονίκης με τα δρομολόγια να ξεκινούν μέχρι το τέλος του έτους. Για εμάς η δυτική Θεσσαλονίκη και η εξυπηρέτηση των καθημερινών αναγκών μετακίνησης των κατοίκων είναι προτεραιότητα.

Στο ThessINTEC υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις, που δημιούργησαν σενάρια αποένταξης κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης με αποτέλεσμα να αμφισβητείται η υλοποίηση του project. Τι απαντάτε;

Η κυβέρνηση δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην επιχειρηματικότητα και την καινοτομία και εξασφάλισε ένα σημαντικό μέρος δημόσιων πόρων για την υλοποίηση του ThessINTEC. Έχει ήδη εγκριθεί το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο και έχει ολοκληρωθεί πλήρως η πολεοδομική, επιχειρηματική και περιβαλλοντική αδειοδότηση του πάρκου. Με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, προχωράει η κατασκευή του επιχειρηματικού πάρκου.

Θεσσαλονίκη και Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν για καιρό ένα δύσκολο ζευγάρι. Πώς βλέπετε τώρα τη σχέση;

Όλες οι σχέσεις ουσίας εδράζονται σε έδαφος εμπιστοσύνης και η εμπιστοσύνη στην πολιτική χτίζεται πάνω σε ορατά αποτελέσματα της δουλειάς. Και στη Θεσσαλονίκη έχουμε πλέον απτά αποτελέσματα αυτής της δουλειάς. Η Εθνική Στρατηγική για την Τοπική και Περιφερειακή Ανάπτυξη που εκπονείται σε συνεργασία και διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες έχει αποδείξει το διαφορετικό όραμα της Κυβέρνησης για την εκτός Αττικής Ελλάδα -μάλιστα αφετηρία της εκπόνησης ήταν η Μακεδονία και η Θράκη. Το ενδιαφέρον του πρωθυπουργού για τη Θεσσαλονίκη ήταν πάντα έντονο και παραμένει, και το γεγονός ότι επέλεξε για βουλευτική του έδρα την καρδιά της πόλης είναι συνδηλωτικό της βαρύτητας που δίνει στην ανάπτυξή της ως δεύτερου πόλου κοινωνικής και οικονομικής προόδου.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 05.10.2025

Loader