Στις 23 Μαρτίου αρχίζει η δίκη για τα Τέμπη - 36 κατηγορούμενοι, 250 δικηγόροι, πάνω από 150 μάρτυρες

Την ημερομηνία όρισε ο εισαγγελέας Εφετών Λάρισας -

- Newsroom

Ξεκινά η δίκη για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών τον Φεβρουάριο του 2023. Την ημερομηνία όρισε ο εισαγγελέας Εφετών Λάρισας.

Δύο χρόνια μετά το δυστύχημα με τους 57 νεκρού
ς ο εισαγγελέας Εφετών Λάρισας όρισε ως ημερομηνία έναρξης της δίκης την 23η Μαρτίου.

Στις 29 Σεπτεμβρίου, η πρόεδρος Εφετών Λάρισας κυρία Λιάνου είχε κάνει δεκτή την σχετική εισαγγελική πρόταση του προϊσταμένου της εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Λ. Τσόγκα με την οποία ζητούσε την παραπομπή 36 μη πολιτικών προσώπων στο εδώλιο του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων.

Ο προσδιορισμός της δίκης πραγματοποιείται ενώ εκκρεμούν οι εκταφές θυμάτων, κατόπιν αιτήματος συγγενών που εξακολουθούν να αναζητούν απαντήσεις σχετικά με την ταυτότητα των δικών τους ανθρώπων και τα ακριβή αίτια θανάτου. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων που θα προκύψουν από τις εκταφές θα ενταχθούν σε ξεχωριστή δικογραφία, καθώς η Εισαγγελία Λάρισας ανέσυρε τη μήνυση συγγενών κατά των ιατροδικαστών που είχαν χειριστεί αρχικά την υπόθεση, προκειμένου να μην υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση στην κύρια δίκη για την τραγωδία.

Όπως έγινε γνωστό δύο μεγάλες οθόνες, ηχεία, εκτυπωτές και άλλα υλικά ήταν προγραμματισμένο να προστεθούν στην αίθουσα που θα γίνει η δίκη για το δυστύχημα των Τεμπών, στο συνεδριακό κέντρο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Γαιόπολις-πρώην ΤΕΙ ). Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η αίθουσα είναι διαμορφωμένη σε τρία επίπεδα.

Σε ένα από αυτά θα βρίσκονται δικηγόροι, όπου θα μπορούν να παρακολουθούν και από εκεί σε κλειστό κύκλωμα την εξέλιξη της δίκης. 

Οι κατηγορούμενοι, οι δικηγόροι, οι μάρτυρες

Συνολικά 36 κατηγορούμενοι θα καθίσουν στο εδώλιο για ευθύνες ή παραλείψεις στην τραγωδία των Τεμπών.

Η δικαστική έρευνα, σε βάθος επταετίας, ανέδειξε ευθύνες που ξεκινούν από τον σταθμαρχείο Λάρισας και φτάνουν μέχρι την ανώτατη εποπτεία του σιδηροδρομικού συστήματος.

Τον Μάρτιο του 2023, λίγες ημέρες μετά το δυστύχημα, απολογήθηκε πρώτος ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας, που έστειλε την επιβατική αμαξοστοιχία στη λάθος γραμμή. Μαζί του κατηγορήθηκαν:

οι δύο συνάδελφοί του σταθμάρχες που αποχώρησαν πρόωρα από τη βάρδια

ο προϊστάμενος Επιθεώρησης Λάρισας που τον τοποθέτησε στο νευραλγικό πόστο και

τα τρία μέλη της Τριμελούς Επιτροπής Μετατάξεων του ΟΣΕ, τα οποία ενέκριναν τη μετάταξή του παρά το όριο ηλικίας.

Συνολικά, ο πρώτος «κύκλος» της ανάκρισης αριθμούσε 7 κατηγορούμενους.

Το καλοκαίρι του 2023, η δικαστική πραγματογνωμοσύνη κατέδειξε ότι η παντελής έλλειψη συστημάτων ασφαλείας στο δίκτυο (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, ETCS) συνδέεται με τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση της σύμβασης 717. Το έργο, που έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2016, παραδόθηκε μόλις τον Αύγουστο του 2023.

Για τις παραλείψει αυτές κατηγορήθηκαν 16 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, ανάμεσά τους πρώην πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι, που υπηρέτησαν την περίοδο 2016–2023.

Η έρευνα επεκτάθηκε και σε πρόσωπα του ΟΣΕ. Δέκα διευθυντικά στελέχη και προϊστάμενοι τμημάτων βρέθηκαν αντιμέτωποι με κατηγορίες για την απουσία των συστημάτων ασφαλείας. Δύο από αυτούς κατηγορούνται και για τη μετάταξη του σταθμάρχη. Με την ομάδα αυτή, ο αριθμός των κατηγορουμένων ανέβηκε στους 33.

Τον Φεβρουάριο του 2024, η ανάκριση στράφηκε προς την Hellenic Train, την εταιρεία που προέκυψε από την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Κατηγορήθηκαν δύο Ιταλοί αξιωματούχοι της εταιρείας – ο τότε διευθύνων σύμβουλος και ένα διευθυντικό στέλεχος – για ανθρωποκτονία και σωματικές βλάβες από αμέλεια. Έτσι, οι κατηγορούμενοι έφτασαν τους 35.

Τον Ιούλιο του 2024 ασκήθηκε ποινική δίωξη στην πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Οι παραλείψεις που της αποδίδονται σχετίζονται με την αδειοδότηση και την εποπτεία της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, παρά το ότι γνώριζε τις ελλείψεις ασφαλείας ήδη από το 2017. Με την προσθήκη αυτή, ο αριθμός έκλεισε στους 36 κατηγορούμενους.

Οι 33 για κακούργημα

Από τους 36 κατηγορούμενους, οι 33 βαρύνο­νται με το κακούρ­γημα της δια­τάραξης συγκοι­νω­νιών και σειρά πλημ­με­λη­μα­τι­κών πράξεων, ενώ τρία πρόσωπα αντι­με­τω­πίζουν μόνο πλημ­με­λήματα.

Ειδι­κότερα, 33 κατη­γο­ρούμε­νοι αντι­με­τω­πίζουν το αδίκημα της επι­κίν­δυ­νης παρέμ­βα­σης στη συγκοι­νω­νία μέσων στα­θε­ρής τρο­χιάς με ενδε­χόμενο δόλο με επι­κίν­δυ­νες για την ασφάλεια της συγκοι­νω­νίας πράξεις, που είχε ως απο­τέλε­σμα τον θάνατο μεγάλου αρι­θμού ανθρώ­πων, τη βαριά σωμα­τική βλάβη μεγάλου αρι­θμού ανθρώ­πων και τη σημα­ντική βλάβη σε εγκα­τα­στάσεις κοι­νής ωφε­λείας, τη δυνα­τότητα κιν­δύνου περισ­σότε­ρων προ­σώ­πων και τη δυνα­τότητα κοι­νού κιν­δύνου για ξένα πράγ­ματα, τελε­σθείσας και κατ’ εξα­κο­λούθηση και από κοι­νού.

Σε βαθμό πλημμελήματος οι 33 αντι­με­τω­πίζουν κατηγορίες της ανθρω­πο­κτο­νίας από αμέλεια κατά συρ­ροή, της βαριάς σωμα­τι­κής βλάβης από αμέλεια, από υπόχρεο κατά συρ­ροή, και της απλής σωμα­τι­κής βλάβης από αμέλεια, από υπόχρεο κατά συρ­ροή.

Για τα πλημμελήματα αυτά, μαζί με αυτό της παράβα­σης καθήκοντος, βρίσκονται αντιμέτωπα τα δύο στε­λέχη της Hellenic Train, ενώ μόνο το πλημ­μέλημα της παράβα­σης καθήκο­ντος αντι­με­τω­πίζει μία κατη­γο­ρου­μένη, μέλος της Τρι­με­λούς Επι­τρο­πής Μετα­τάξεων του ΟΣΕ.

Για τα αδικήματα αυτά προβλέπονται ποινές από δύο έτη έως και ισόβια κάθειρξη. Ειδικότερα, το αδίκημα της δια­τάρα­ξης συγκοι­νω­νιών, όταν η πράξη έχει ως απο­τέλε­σμα τον θάνατο ανθρώ­πων, επι­σύρει ισόβια κάθειρξη. Τα πλημ­με­λήματα της ανθρω­πο­κτο­νίας και των σωμα­τι­κών βλα­βών από αμέλεια, επειδή στην υπόθεση αυτή είναι κατά συρ­ροή, μπο­ρεί να οδη­γήσουν ακόμη και σε ποινή οκτώ ετών όσους τελικά κατα­δι­κα­στούν γι’ αυτά, ενώ η παράβαση καθήκο­ντος τιμω­ρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών.

250 δικηγόροι και δεκάδες μάρτυρες

Την πολυπρόσωπη δίκη των Τεμπών συμπληρώνει ο μεγάλος αριθμός δικηγόρων και μαρτύρων. Συγκεκριμένα, πληροφορίες αναφέρουν πως στους 250 ανέρχεται ο αρι­θμός των συνη­γόρων των κατη­γο­ρου­μένων αλλά και των δικη­γόρων υποστήρι­ξης κατη­γο­ρίας.

Στα ίδια επίπεδο αναμένεται να κυμανθεί και ο αριθμός των μαρτύρων που θα κληθούν για εξέταση στη δίκη.

Ήδη ο αρι­θμός των μαρ­τύρων κατη­γο­ρη­τη­ρίου είναι 150 (τόσους εξέτασε ο εφέτης ανα­κρι­τής Σωτήρης Μπα­κα­ΐμης), ενώ ανα­μένε­ται να αυξηθεί καθώς θα δηλώ­σουν στο δικα­στήριο κατα­λόγους με μάρ­τυ­ρες τόσο οι κατηγορούμε­νοι όσο και οι συγ­γε­νείς των θυμάτων.

Η δίκη για τα βίντεο

Αύριο (15/10) αναμένεται να γίνει στο Μονομελές Πρωτοδικείο Λάρισας η δίκη για την υπόθεση που αφορά τη διαχείριση του βιντεοληπτικού υλικού της εμπορικής αμαξοστοιχίας που ενεπλάκη στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, στις 28 Φεβρουαρίου 2023. 

Η δίκη , στην οποία κατηγορούμενοι είναι στελέχη του ΟΣΕ και της εταιρείας που είχε την ευθύνη για την ασφάλεια των τρένων, είχε αναβληθεί τον Ιούνιο. Υπενθυμίζεται ότι τα βίντεο - που έδειξαν ότι στις ανοικτές φορτάμαξες δεν υπάρχε δεξαμενή - είχαν ανακτηθεί λίγο πριν από την δεύτερη επέτειο της τραγωδίας στα Τέμπη, ενώ είχαν ήδη φουντώσει τα σενάρια για την ύπαρξη παράνομου, εύφλεκτου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία. 

Loader