Διπλό φονικό στη Φοινικούντα: Στη ΓΑΔΑ ο ανιψιός του 68χρονου - Σε εξέλιξη η απολογία του φερόμενου φυσικού αυτουργού
Πρόκειται για τον μοναδικό αυτόπτη μάρτυρα του εγκλήματος σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα
Την ημερομηνία όρισε ο εισαγγελέας Εφετών Λάρισας -
- Newsroom
Ξεκινά η δίκη για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών τον Φεβρουάριο του 2023. Την ημερομηνία όρισε ο εισαγγελέας Εφετών Λάρισας.
Δύο χρόνια μετά το δυστύχημα με τους 57 νεκρούς ο εισαγγελέας Εφετών Λάρισας όρισε ως ημερομηνία έναρξης της δίκης την 23η Μαρτίου.
Στις 29 Σεπτεμβρίου, η πρόεδρος Εφετών Λάρισας κυρία Λιάνου είχε κάνει δεκτή την σχετική εισαγγελική πρόταση του προϊσταμένου της εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Λ. Τσόγκα με την οποία ζητούσε την παραπομπή 36 μη πολιτικών προσώπων στο εδώλιο του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων.
Ο προσδιορισμός της δίκης πραγματοποιείται ενώ εκκρεμούν οι εκταφές θυμάτων, κατόπιν αιτήματος συγγενών που εξακολουθούν να αναζητούν απαντήσεις σχετικά με την ταυτότητα των δικών τους ανθρώπων και τα ακριβή αίτια θανάτου. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων που θα προκύψουν από τις εκταφές θα ενταχθούν σε ξεχωριστή δικογραφία, καθώς η Εισαγγελία Λάρισας ανέσυρε τη μήνυση συγγενών κατά των ιατροδικαστών που είχαν χειριστεί αρχικά την υπόθεση, προκειμένου να μην υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση στην κύρια δίκη για την τραγωδία.
Όπως έγινε γνωστό δύο μεγάλες οθόνες, ηχεία, εκτυπωτές και άλλα υλικά ήταν προγραμματισμένο να προστεθούν στην αίθουσα που θα γίνει η δίκη για το δυστύχημα των Τεμπών, στο συνεδριακό κέντρο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Γαιόπολις-πρώην ΤΕΙ ). Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η αίθουσα είναι διαμορφωμένη σε τρία επίπεδα.
Σε ένα από αυτά θα βρίσκονται δικηγόροι, όπου θα μπορούν να παρακολουθούν και από εκεί σε κλειστό κύκλωμα την εξέλιξη της δίκης.
Συνολικά 36 κατηγορούμενοι θα καθίσουν στο εδώλιο για ευθύνες ή παραλείψεις στην τραγωδία των Τεμπών.
Η δικαστική έρευνα, σε βάθος επταετίας, ανέδειξε ευθύνες που ξεκινούν από τον σταθμαρχείο Λάρισας και φτάνουν μέχρι την ανώτατη εποπτεία του σιδηροδρομικού συστήματος.
Τον Μάρτιο του 2023, λίγες ημέρες μετά το δυστύχημα, απολογήθηκε πρώτος ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας, που έστειλε την επιβατική αμαξοστοιχία στη λάθος γραμμή. Μαζί του κατηγορήθηκαν:
* οι δύο συνάδελφοί του σταθμάρχες που αποχώρησαν πρόωρα από τη βάρδια
* ο προϊστάμενος Επιθεώρησης Λάρισας που τον τοποθέτησε στο νευραλγικό πόστο και
* τα τρία μέλη της Τριμελούς Επιτροπής Μετατάξεων του ΟΣΕ, τα οποία ενέκριναν τη μετάταξή του παρά το όριο ηλικίας.
Συνολικά, ο πρώτος «κύκλος» της ανάκρισης αριθμούσε 7 κατηγορούμενους.
Το καλοκαίρι του 2023, η δικαστική πραγματογνωμοσύνη κατέδειξε ότι η παντελής έλλειψη συστημάτων ασφαλείας στο δίκτυο (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, ETCS) συνδέεται με τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση της σύμβασης 717. Το έργο, που έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2016, παραδόθηκε μόλις τον Αύγουστο του 2023.
Για τις παραλείψει αυτές κατηγορήθηκαν 16 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, ανάμεσά τους πρώην πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι, που υπηρέτησαν την περίοδο 2016–2023.
Η έρευνα επεκτάθηκε και σε πρόσωπα του ΟΣΕ. Δέκα διευθυντικά στελέχη και προϊστάμενοι τμημάτων βρέθηκαν αντιμέτωποι με κατηγορίες για την απουσία των συστημάτων ασφαλείας. Δύο από αυτούς κατηγορούνται και για τη μετάταξη του σταθμάρχη. Με την ομάδα αυτή, ο αριθμός των κατηγορουμένων ανέβηκε στους 33.
Τον Φεβρουάριο του 2024, η ανάκριση στράφηκε προς την Hellenic Train, την εταιρεία που προέκυψε από την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Κατηγορήθηκαν δύο Ιταλοί αξιωματούχοι της εταιρείας – ο τότε διευθύνων σύμβουλος και ένα διευθυντικό στέλεχος – για ανθρωποκτονία και σωματικές βλάβες από αμέλεια. Έτσι, οι κατηγορούμενοι έφτασαν τους 35.
Τον Ιούλιο του 2024 ασκήθηκε ποινική δίωξη στην πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Οι παραλείψεις που της αποδίδονται σχετίζονται με την αδειοδότηση και την εποπτεία της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, παρά το ότι γνώριζε τις ελλείψεις ασφαλείας ήδη από το 2017. Με την προσθήκη αυτή, ο αριθμός έκλεισε στους 36 κατηγορούμενους.
Από τους 36 κατηγορούμενους, οι 33 βαρύνονται με το κακούργημα της διατάραξης συγκοινωνιών και σειρά πλημμεληματικών πράξεων, ενώ τρία πρόσωπα αντιμετωπίζουν μόνο πλημμελήματα.
Ειδικότερα, 33 κατηγορούμενοι αντιμετωπίζουν το αδίκημα της επικίνδυνης παρέμβασης στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς με ενδεχόμενο δόλο με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο μεγάλου αριθμού ανθρώπων, τη βαριά σωματική βλάβη μεγάλου αριθμού ανθρώπων και τη σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφελείας, τη δυνατότητα κινδύνου περισσότερων προσώπων και τη δυνατότητα κοινού κινδύνου για ξένα πράγματα, τελεσθείσας και κατ’ εξακολούθηση και από κοινού.
Σε βαθμό πλημμελήματος οι 33 αντιμετωπίζουν κατηγορίες της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, της βαριάς σωματικής βλάβης από αμέλεια, από υπόχρεο κατά συρροή, και της απλής σωματικής βλάβης από αμέλεια, από υπόχρεο κατά συρροή.
Για τα πλημμελήματα αυτά, μαζί με αυτό της παράβασης καθήκοντος, βρίσκονται αντιμέτωπα τα δύο στελέχη της Hellenic Train, ενώ μόνο το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος αντιμετωπίζει μία κατηγορουμένη, μέλος της Τριμελούς Επιτροπής Μετατάξεων του ΟΣΕ.
Για τα αδικήματα αυτά προβλέπονται ποινές από δύο έτη έως και ισόβια κάθειρξη. Ειδικότερα, το αδίκημα της διατάραξης συγκοινωνιών, όταν η πράξη έχει ως αποτέλεσμα τον θάνατο ανθρώπων, επισύρει ισόβια κάθειρξη. Τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας και των σωματικών βλαβών από αμέλεια, επειδή στην υπόθεση αυτή είναι κατά συρροή, μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε ποινή οκτώ ετών όσους τελικά καταδικαστούν γι’ αυτά, ενώ η παράβαση καθήκοντος τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών.
Την πολυπρόσωπη δίκη των Τεμπών συμπληρώνει ο μεγάλος αριθμός δικηγόρων και μαρτύρων. Συγκεκριμένα, πληροφορίες αναφέρουν πως στους 250 ανέρχεται ο αριθμός των συνηγόρων των κατηγορουμένων αλλά και των δικηγόρων υποστήριξης κατηγορίας.
Στα ίδια επίπεδο αναμένεται να κυμανθεί και ο αριθμός των μαρτύρων που θα κληθούν για εξέταση στη δίκη.
Ήδη ο αριθμός των μαρτύρων κατηγορητηρίου είναι 150 (τόσους εξέτασε ο εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης), ενώ αναμένεται να αυξηθεί καθώς θα δηλώσουν στο δικαστήριο καταλόγους με μάρτυρες τόσο οι κατηγορούμενοι όσο και οι συγγενείς των θυμάτων.
Η δίκη για τα βίντεο
Αύριο (15/10) αναμένεται να γίνει στο Μονομελές Πρωτοδικείο Λάρισας η δίκη για την υπόθεση που αφορά τη διαχείριση του βιντεοληπτικού υλικού της εμπορικής αμαξοστοιχίας που ενεπλάκη στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, στις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Η δίκη , στην οποία κατηγορούμενοι είναι στελέχη του ΟΣΕ και της εταιρείας που είχε την ευθύνη για την ασφάλεια των τρένων, είχε αναβληθεί τον Ιούνιο. Υπενθυμίζεται ότι τα βίντεο - που έδειξαν ότι στις ανοικτές φορτάμαξες δεν υπάρχε δεξαμενή - είχαν ανακτηθεί λίγο πριν από την δεύτερη επέτειο της τραγωδίας στα Τέμπη, ενώ είχαν ήδη φουντώσει τα σενάρια για την ύπαρξη παράνομου, εύφλεκτου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία.
Πρόκειται για τον μοναδικό αυτόπτη μάρτυρα του εγκλήματος σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα
Χαρακτηρίστηκε μη ασφαλές και επιβλαβές για την υγεία, καθώς διαπιστώθηκε να περιέχει την ουσία «κουμαρίνη» σε επίπεδα άνω του επιτρεπτού ορίου
Τα στοιχεία γνωστοποίησε στη Βουλή ο υπουργός Μετανάστευσης Θάνος Πλεύρης
O πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης είχε καταθέσει μηνυτήρια αναφορά για την υπόθεση η οποία θα εκδικαστεί αύριο έπειτα από αναβολή