Στην τελική ευθεία για τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα

Ανοίγει ο δρόμος για την τελική φάση ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου

Ανεβαίνουν οι στροφές για την έναρξη ενός έργου που θα αλλάξει τον οδικό χάρτη των μεταφορών στη Βόρεια Ελλάδα. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας υπέγραψε το τεύχος Πρόσκλησης Υποβολής Προσφορών (Στάδιο Β.ΙΙ της Β’ Φάσης του Διεθνούς Διαγωνισμού), που θα ανοίξει τον δρόμο για την τελική φάση του μεγάλου οδικού άξονα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα, έργο που θα υλοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με συνολικό προϋπολογισμό που φτάνει τα 445 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.

Η σύμβαση αφορά τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση τριών τμημάτων της Ε.Ο.2 Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, μήκους περίπου 25 χλμ., καθώς και τη διαχείριση του βασικού οδικού άξονα μήκους 52 χλμ. από τη γέφυρα του Αξιού ποταμού μέχρι την Έδεσσα.

Τα βασικά τμήματα περιλαμβάνουν:

* Μαυροβούνι-Έδεσσα

* Παράκαμψη Γιαννιτσών (Α/Κ Γιαννιτσών, Α/Κ Παραλίμνης)

* Παράκαμψη Χαλκηδόνας (Α/Κ Χαλκηδόνας, Α/Κ Ελεούσας-Νέα Χάραξη)

Στόχος είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου, ασφαλούς και ταχύτερου οδικού διαδρόμου, που θα μειώσει δραστικά τον χρόνο μετακίνησης και θα αναβαθμίσει τις εμπορικές και τουριστικές ροές της περιοχής.

Ο οδικός άξονας «Θεσσαλονίκη-Έδεσσα» έχει εκτιμώμενη ολοκλήρωση τα τρία χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης. Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαγωνιστική διαδικασία. Τον Ιούλιο του 2024 ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος του ανταγωνιστικού διαλόγου και μετά την υποβολή σχολίων από τους προεπιλεγέντες ακολούθησε και δεύτερος κύκλος του ανταγωνιστικού διαλόγου. Συντάχθηκε το τεύχος υποβολής δεσμευτικών προσφορών και υπογράφηκε από τον υπουργό, προκειμένου να περάσει σε νέα φάση ένα ακόμα οδικό έργο-ΣΔΙΤ.

Ο διαγωνισμός ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2022 και κίνησε το ενδιαφέρον των πέντε μεγάλων ομίλων. Με την ολοκλήρωση του θα δημιουργηθεί ένας σημαντικός κάθετος άξονας στην Εγνατία Οδό και θα διευκολυνθούν οι οδικές μεταφορές από/προς τη Θεσσαλονίκη. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ.

Ο σημερινός οδικός άξονας Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, συνολικού μήκους περίπου 80 χλμ., περιλαμβάνει τμήματα με ανεπαρκή διαμόρφωση, μεγάλες κατά μήκος κλίσεις, κακή ορατότητα και μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνση καθώς διέρχεται μέσω πόλεων.

H αναβάθμιση του οδικού άξονα Μαυροβούνι-Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) σχετίζεται με τρία επιμέρους τμήματα από τα πέντε που διαιρείται η νέα χάραξη της οδού Θεσσαλονίκης-Έδεσσας ως εξής:

(α) Τμήμα παράκαμψης Χαλκηδόνας: Νέα χάραξη της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης-Έδεσσας από την αρχή της οδού (που ορίζεται στο τέλος του υφιστάμενου τεχνικού γεφύρωσης του Αξιού ποταμού και των παραποτάμων του) έως το κατασκευασμένο τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας της οδού, συνολικού μήκους ~6,340 χλμ.

(β) Τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας: Το τμήμα αυτό αποτελεί τμήμα της νέας Εθνικής Οδού αρ. 2 και έχει ήδη κατασκευασθεί με διατομή πλάτους (11 μ.) συμπεριλαμβανομένης ΛΕΑ και (13 μ.) με τα ερείσματα. Υπάρχει πρόβλεψη αργότερα να αποκτήσει το τυπικό πλάτος της διατομής β4νσ όπως και τα νέα τμήματα που θα κατασκευασθούν με την παρούσα σύμπραξη.

(γ) Τμήμα παράκαμψης Γιαννιτσών: Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή παράπλευρων οδών συνολικού μήκους 14.078,33 μ., κάθετων οδών συνολικού μήκους 254,19 μ., 14 γεφυρών (και κάτω ή άνω διαβάσεων) συνολικού μήκους περίπου 363,41 μ., 23 κιβωτοειδών ή σωληνωτών οχετών, ένα τοίχο αντιστήριξης 110 μ. περίπου, 2 ανισόπεδων κόμβων, 60 ισόπεδων κόμβων (οι περισσότεροι στις διασταυρώσεις των παράπλευρων οδών) , 25 ιρλανδικών διαβάσεων.

(δ) Τμήμα Μελίσσι-Μαυροβούνι: Το τμήμα αυτό αποτελεί τμήμα της νέας Εθνικής Οδού αρ. 2 και έχει ήδη κατασκευασθεί με διατομή πλάτους (11 μ.) συμπεριλαμβανομένης ΛΕΑ και (13 μ.) με τα ερείσματα. Υπάρχει πρόβλεψη αργότερα να αποκτήσει το τυπικό πλάτος της διατομής όπως και τα νέα τμήματα που θα κατασκευασθούν με την παρούσα σύμπραξη.

(ε) Τμήμα Μαυροβούνι-Έδεσσα: Το προς κατασκευή οδικό έργο, αφορά την βελτίωσης της Ε.Ο.2 στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και συγκεκριμένα στο οδικό υποτμήμα Μαυροβούνι-Έδεσσα. Ειδικότερα το προς μελέτη τμήμα «Μαυροβούνι-Έδεσσα», ανήκει στον νομό Πέλλας και αποτελεί νέα χάραξη της οδού με παράπλευρες οδούς (service road), για την εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων.

Ο νέος οδικός άξονας θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της Πέλλας, θα φέρει πιο κοντά τη Θεσσαλονίκη με την Έδεσσα και θα επιτρέψει στους πολίτες να μετακινούνται με ασφάλεια.

Ανολοκλήρωτος παραμένει ο κάθετος άξονας Νάουσας-Εγνατίας

Την ίδια ώρα η παράταξη « Αλλαγή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας» του Γιάννη Μυλόπουλου με επιστολή της καταγγέλλει τη συνεχιζόμενη εγκατάλειψη και την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του κάθετου άξονα Νάουσας-Εγνατίας, καθώς, όπως αναφέρει, ένα έργο ζωτικής σημασίας για τη Νάουσα και την Ημαθία εξακολουθεί να παραμένει στα χαρτιά, παρά τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης και του υπουργείου υποδομών.

Ο Γ. Μυλόπουλος υποστηρίζει ότι η μη ολοκλήρωση του κάθετου άξονα δηλώνει την αδιαφορία των αρμόδιων φορέων απέναντι στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, την ώρα που η κυβέρνηση δεν έχει δώσει απαντήσεις για τις καθυστερήσεις ολοκλήρωσης του έργου και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του, τονίζοντας ότι οι πολίτες της Ημαθίας αντιμετωπίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 28.10.2025

Loader