Σήραγγα Μπρένερ: Στα εγκαίνια του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού έργου του κόσμου ο Απόστολος Τζιτζικώστας

Με μια εντυπωσιακή τελετή, στα σύνορα Αυστρίας – Ιταλίας, ολοκληρώθηκε η τελική διάνοιξη της Σήραγγας

- Newsroom

Με μια εντυπωσιακή τελετή, στα σύνορα Αυστρίας - Ιταλίας, ολοκληρώθηκε η τελική διάνοιξη της Σήραγγας του Μπρένερ, του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού τούνελ στον κόσμο και ενός από τα πιο φιλόδοξα έργα υποδομής που έχει χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Στην ιστορική αυτή στιγμή παρευρέθηκε ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, πλάι στην Πρωθυπουργό της Ιταλίας Giorgia Meloni και τον Καγκελάριο της Αυστρίας Christian Stocker.

Οι τρεις ηγέτες πάτησαν μαζί το κόκκινο κουμπί, σηματοδοτώντας τη διάνοιξη του τελευταίου τμήματος του τούνελ και την ένωση των δύο πλευρών του έργου. Η Σήραγγα Βάσης του Μπρένερ, μήκους 55 χιλιομέτρων, αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2032, αποτελώντας βασικό κρίκο του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και του διαδρόμου Σκανδιναβίας–Μεσογείου.

unnamed-76-600x400.jpg?v=0

Ένα έργο με ιστορία δύο δεκαετιών

Η ιδέα για τη σήραγγα γεννήθηκε πριν από 22 χρόνια, όταν Αυστρία και Ιταλία δεσμεύθηκαν να προχωρήσουν στην κατασκευή της. Η ΕΕ στήριξε το έργο οικονομικά ήδη από το 2006, αναγνωρίζοντας τη στρατηγική του σημασία για τη διασύνδεση του Βορρά με τον Νότο της Ευρώπης. Μέχρι σήμερα, περισσότερα από 2,8 δισ. ευρώ έχουν επενδυθεί στη σήραγγα και στις προσβάσεις της.

Ο Επίτροπος Τζιτζικώστας, που από την αρχή της θητείας του έθεσε σε απόλυτη προτεραιότητα την προώθηση του έργου, δεν έκρυψε τη συγκίνησή του:
«Σε ένα τόσο φιλόδοξο έργο, τα εμπόδια ήταν αναπόφευκτα – τεχνικές προκλήσεις, γεωλογικές δυσκολίες, αλλά και ο συντονισμός διαφορετικών νομικών συστημάτων. Κι όμως, όλα ξεπεράστηκαν. Σήμερα, οι δύο πλευρές ενώνονται. Και μαζί τους ενώνονται οι Ευρωπαίοι».

Οφέλη για επιβάτες, εμπόριο και περιβάλλον

Η Σήραγγα του Μπρένερ υπόσχεται να αλλάξει ριζικά τον χάρτη των μεταφορών στην Ευρώπη. Όπως τόνισε ο Επίτροπος:

  • Μείωση χρόνου ταξιδιού: Το Μόναχο–Βερόνα θα διαρκεί 2,5 ώρες αντί για 5,5, το Μόναχο–Ρώμη 5,5 ώρες αντί για 9, ενώ το Μόναχο–Μιλάνο μόλις 3,5 ώρες.
  • Ενίσχυση εμπορευματικών μεταφορών: Οι χρόνοι μεταφοράς θα περιοριστούν στο μισό, ενώ θα μπορούν να κινούνται μεγαλύτερα και βαρύτερα τρένα, πιο αποδοτικά από ποτέ.
  • Τουρισμός και ανταγωνιστικότητα: Νέοι προορισμοί θα γίνουν πιο προσιτοί, ενισχύοντας τον τουρισμό και την τοπική οικονομία.
  • Περιβαλλοντικά οφέλη: Η στροφή από τις οδικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές θα μειώσει τις εκπομπές ρύπων, τον θόρυβο και θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής στις γύρω περιοχές.

«Αυτή είναι η Ευρώπη που δίνει λύσεις, βελτιώνει την καθημερινότητα και επενδύει στο μέλλον. Η Σήραγγα του Μπρένερ είναι το σύμβολο της βιώσιμης κινητικότητας που θέλουμε», υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας.

Διπλάσιοι πόροι για τις υποδομές

Η σημασία του έργου αποτυπώνεται και στη στρατηγική κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στον επόμενο προϋπολογισμό, οι πόροι για τις μεταφορικές υποδομές διπλασιάζονται – από 25,8 δισ. σε 51,5 δισ. ευρώ – με τα δύο τρίτα να κατευθύνονται σε μεγάλα διασυνοριακά έργα, όπως το Μπρένερ.

Το ανθρώπινο αποτύπωμα

Ο Επίτροπος στάθηκε ιδιαίτερα στους εκατοντάδες εργαζόμενους από όλη την Ευρώπη που συνέβαλαν με την τεχνογνωσία και τον κόπο τους:
«Αυτή η μέρα ανήκει σε εκείνους που δούλεψαν κάτω από αντίξοες συνθήκες για να γίνει πραγματικότητα αυτό το όραμα».

Μετά την τελετή, ο κ. Τζιτζικώστας και ο Καγκελάριος Stocker επισκέφθηκαν το εσωτερικό της σήραγγας, όπου ενημερώθηκαν από μηχανικούς και εργάτες για την πρόοδο των εργασιών.

Ένα έργο-ορόσημο για την Ευρώπη

Η Σήραγγα του Μπρένερ δεν είναι απλώς ένα τεχνικό επίτευγμα. Είναι το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο στον κόσμο, σύμβολο συνεργασίας και ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Με την ολοκλήρωσή της, θα αποτελέσει μια πραγματική «πύλη» που θα φέρει πιο κοντά τις χώρες, τους ανθρώπους και τις οικονομίες της Ευρώπης.

Loader