Στο στόχαστρο των ΗΠΑ ο Πειραιάς και η Cosco για την επιρροή της Κίνας

Η Ουάσινγκτον ξεκινά μεγάλη στρατηγική για να περιορίσει την κινεζική επιρροή στις θαλάσσιες υποδομές, με μέτρα που μπορεί να αλλάξουν τον χάρτη της παγκόσμιας ναυτιλίας και να προκαλέσουν εντάσεις στο γεωπολιτικό σκηνικό

- Newsroom

Η κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών έχει ξεκινήσει μια εκτεταμένη στρατηγική προσπάθεια με στόχο τον περιορισμό της κινεζικής επιρροής σε κρίσιμες λιμενικές υποδομές παγκοσμίως, με το λιμάνι του Πειραιά, που έχει παραχωρηθεί στην Cosco, να βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της πρωτοβουλίας.

Όπως αποκαλύπτει ρεπορτάζ του Reuters, οι αμερικανικές αρχές εκφράζουν ανησυχίες ότι η Κίνα, μέσω κρατικών ή συνδεόμενων με το κράτος εταιρειών, έχει αποκτήσει σημαντικό έλεγχο σε στρατηγικά λιμάνια που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για κατασκοπεία, στρατιωτική υπεροχή ή διατάραξη των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού σε περίπτωση γεωπολιτικής κρίσης.

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, οι ΗΠΑ εξετάζουν διάφορα μέτρα, μεταξύ των οποίων η ενίσχυση της ναυπηγικής και εμπορικής ναυτιλίας υπό αμερικανικό έλεγχο, η προώθηση ιδιωτικών επενδύσεων σε λιμάνια όπου η Κίνα έχει μερίδιο, καθώς και η επιβολή ρυθμιστικών μέτρων, όπως τελωνειακές κυρώσεις.

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στον Πειραιά, όπου η Cosco ελέγχει το 67% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ. Τον Ιανουάριο του 2025, το αμερικανικό Υπουργείο Άμυνας ενέταξε την Cosco σε λίστα εταιρειών με συνεργασίες με το κινεζικό στρατό, ένα μέτρο που αποσκοπεί στην αποθάρρυνση αμερικανικών επιχειρήσεων από το να συναλλάσσονται με αυτήν, χωρίς ωστόσο να επιβάλλει άμεσα οικονομικές κυρώσεις.

Η ελληνική κυβέρνηση και φορείς της λιμενικής ζώνης παρακολουθούν τις εξελίξεις, ενώ μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει επίσημη ενημέρωση για αλλαγές στη λειτουργία ή την ιδιοκτησία του λιμανιού.

Παράλληλα, οι ΗΠΑ εξετάζουν την αύξηση της συμμετοχής δυτικών ιδιωτών επενδυτών στα λιμάνια όπου η κινεζική παρουσία είναι ισχυρή, καθώς και την ενίσχυση του εμπορικού στόλου και της ναυπηγικής βιομηχανίας υπό αμερικανικό έλεγχο, με στόχο την ενδυνάμωση της στρατιωτικής και οικονομικής αυτονομίας σε περιόδους κρίσης.

Από την πλευρά της, η Cosco αρνείται οποιαδήποτε σχέση με τον κινεζικό στρατό και διαβεβαιώνει ότι οι δραστηριότητές της λειτουργούν κανονικά.

Η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί τη μεγαλύτερη αμερικανική προσπάθεια στον τομέα της ναυτιλίας και των λιμένων από τη δεκαετία του 1970, αντανακλώντας την ανησυχία της Ουάσιγκτον για την αυξανόμενη κινεζική επιρροή σε παγκόσμιας σημασίας υποδομές, που εκτείνονται από την Ευρώπη και τη Μεσόγειο μέχρι τον Παναμά και τις δυτικές ακτές των ΗΠΑ.

Οι αμερικανικές αρχές τονίζουν ότι η εξάρτηση από ξένες λιμενικές υποδομές και ναυτιλιακά δίκτυα αποτελεί εθνικό κίνδυνο, ενώ η Κίνα υποστηρίζει πως οι επενδύσεις της κινούνται εντός πλαισίου διεθνούς δικαίου και καταγγέλλει μονομερείς κυρώσεις ως υπονόμευση κυριαρχικών δικαιωμάτων.

Ειδικοί επισημαίνουν τον κίνδυνο εκμετάλλευσης αυτών των υποδομών για στρατιωτικούς ή κατασκοπευτικούς σκοπούς, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μια ισορροπημένη προσέγγιση ανάμεσα στην οικονομική ανάπτυξη και την εθνική ασφάλεια.

Loader