Νέος πρύτανης του ΑΠΘ ο καθηγητής Καρδιοχειρουργικής Κυριάκος Αναστασιάδης
Εξελέγη με επτά ψήφους του ενδεκαμελούς Συμβουλίου Διοίκησης
Ο στρατηγικός σχεδιασμός ανάπτυξης του Πανεπιστημίου και οι προκλήσεις της επόμενης ημέρας
«Αυτό που λείπει από τα ελληνικά πανεπιστήμια -και το οποίο καλούμαστε να καλύψουμε μεθοδικά και αποφασιστικά- είναι ένας βαθύτερος συγχρονισμός με τις εξελίξεις του διεθνούς ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Πρόκειται για ένα σύνολο ελλείψεων που δεν αφορά τόσο το επιστημονικό δυναμικό ή την ποιότητα των φοιτητών μας -που συχνά ξεχωρίζουν διεθνώς- όσο τη δομή, τη λειτουργία και την κουλτούρα των ίδιων των ιδρυμάτων», υπογραμμίζει ο Κυριάκος Αναστασιάδης. Ο νέος πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» αναπτύσσει το όραμά του για την πρόοδο και ανάπτυξη του μεγαλύτερου ακαδημαϊκού ιδρύματος της χώρας.
Μετά από μία μακρά εκλογική διαδικασία, το συμβούλιο διοίκησης του ΑΠΘ σας εμπιστεύτηκε και σας ανέδειξε ως τον νέο πρύτανη. Ποιος είναι ο στρατηγικός σας σχεδιασμός για την επανεκκίνηση και ανάπτυξη του Πανεπιστημίου;
Ο στρατηγικός μου σχεδιασμός για την επανεκκίνηση και την ανάπτυξη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου είναι φιλόδοξος, αλλά ταυτόχρονα απολύτως εναρμονισμένος με τις ρεαλιστικές συνθήκες που διέπουν την υλοποίησή του. Η πορεία μου στην καρδιοχειρουργική με έχει διδάξει να αναζητώ πάντα τον ρεαλισμό, το εφικτό, το μετρήσιμο και το ουσιαστικό αποτέλεσμα. Αυτό το πνεύμα μεταφέρω και στη διοικητική μου πρόταση: όραμα με βάση την πραγματικότητα, και πράξεις με στόχο το αποτέλεσμα.
Συνοπτικά ο σχεδιασμός αυτός περιλαμβάνει ένα Αριστοτέλειο που θα μπορεί να ανταποκρίνεται γρήγορα και αποτελεσματικά στις σύγχρονες προκλήσεις της εκπαίδευσης, της έρευνας και της κοινωνίας. Χρειαζόμαστε γενναία ποιοτική αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, περαιτέρω ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας και πλήρη ψηφιακό μετασχηματισμό, ώστε να αξιοποιήσουμε τις έξυπνες λύσεις του σήμερα, με στόχο πάντα τη διαφάνεια και την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών προς τους φοιτητές μας. Σημαντική στρατηγική προτεραιότητα αποτελεί η διεθνοποίηση του ΑΠΘ: η ίδρυση αγγλόφωνων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων, η προσέλκυση διεθνών φοιτητών και η σύνδεση Ελλήνων επιστημόνων του εξωτερικού με το Αριστοτέλειο.
Κομβικής σημασίας για την επόμενη μέρα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου αποτελεί η λειτουργική και ενεργειακή αναβάθμιση των εγκαταστάσεών του, με στόχο τη δημιουργία ενός σύγχρονου, φιλικού προς το περιβάλλον και οικονομικά βιώσιμου χώρου. Τέλος, εξίσου απαραίτητη είναι η θεσμική αναδιοργάνωση: η εκπόνηση σύγχρονου οργανογράμματος και νέων κανονισμών που θα διασφαλίσουν μία πιο ευέλικτη, αξιοκρατική και αποτελεσματική διοικητική λειτουργία.
Υπηρετώντας από τη θέση του προέδρου του Τμήματος Ιατρικής ΑΠΘ καινοτομήσατε, συστήνοντας το πρώτο αγγλόγλωσσο πρόγραμμα ιατρικών σπουδών στην Ελλάδα, ενώ ήσασταν ο πρώτος που φέρατε στα ακαδημαϊκά έδρανα τις εξετάσεις των θεωρητικών μαθημάτων μέσω tablet. Ποιες καινοτομίες ετοιμάζετε για το σύνολο του ιδρύματος, με γνώμονα την πρόοδο και την εξωστρέφεια;
Οι καινοτομίες που σχεδιάζονται για το σύνολο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με κύριο γνώμονα την πρόοδο και την εξωστρέφεια, εδράζονται σε μία φιλοσοφία μετασχηματισμού του ιδρύματος σε ένα πραγματικά σύγχρονο, διεθνώς ανταγωνιστικό πανεπιστήμιο. Στόχος είναι η διάχυση επιτυχημένων πρακτικών -όπως εκείνων που εφαρμόστηκαν στο Τμήμα Ιατρικής- σε όλα τα Τμήματα, με την ψηφιοποίηση των εξεταστικών διαδικασιών να αποτελεί μία από τις πρώτες και πιο συμβολικές κινήσεις. Η εμπειρία των ψηφιακών εξετάσεων με tablets, που ήδη υλοποιείται επιτυχώς, θα επεκταθεί οριζόντια, προσφέροντας αξιοπιστία, ταχύτητα και διαφάνεια σε όλο το εύρος της ακαδημαϊκής διαδικασίας.
Παράλληλα, προγραμματίζεται η ανάπτυξη μίας ενοποιημένης ψηφιακής υποδομής που θα καλύπτει το σύνολο των διοικητικών και εκπαιδευτικών λειτουργιών -από την εγγραφή και τη διαχείριση των μαθημάτων, έως την πιστοποίηση των σπουδών. Σε αυτό το πλαίσιο, το Πανεπιστήμιο θα αποκτήσει για πρώτη φορά ένα ενιαίο ψηφιακό περιβάλλον λειτουργίας, ικανό να υποστηρίξει και να ενισχύσει την εξωστρεφή του δράση.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη δημιουργία ενός κόμβου καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, στον οποίο θα συστεγάζονται δράσεις μεταφοράς τεχνογνωσίας, θερμοκοιτίδες spin-off, προγράμματα ενίσχυσης της φοιτητικής επιχειρηματικότητας και δίκτυα συνεργασίας με την αγορά εργασίας και τη βιομηχανία. Σκοπός είναι να συνδεθεί η έρευνα με την πράξη και να δοθεί έδαφος στις δημιουργικές πρωτοβουλίες των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας, εντός και εκτός των ορίων του ιδρύματος.
Παράλληλα, ενισχύεται η διεθνής παρουσία του ΑΠΘ με την καθιέρωση νέων αγγλόφωνων προγραμμάτων σπουδών, τη διεύρυνση των διμερών συμφωνιών με κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού και τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά πανεπιστημιακά δίκτυα. Η εξωστρέφεια, σε αυτήν τη νέα εποχή, δεν νοείται απλώς ως διεθνής προβολή, αλλά ως ουσιαστική αλληλεπίδραση με τα διεθνή ρεύματα της έρευνας, της παιδείας και της καινοτομίας.
Τέλος, όλες οι παραπάνω καινοτομίες υλοποιούνται με διαφάνεια, αξιολόγηση και μετρήσιμα αποτελέσματα, ώστε το ΑΠΘ να γίνει όχι μόνο πρότυπο δημόσιου Πανεπιστημίου για την Ελλάδα, αλλά και ουσιαστικός πυλώνας γνώσης, συνεργασίας και προόδου για ολόκληρη τη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Τι θεωρείτε ότι λείπει από τα ελληνικά πανεπιστήμια;
Αυτό που λείπει από τα ελληνικά πανεπιστήμια -και το οποίο καλούμαστε να καλύψουμε μεθοδικά και αποφασιστικά- είναι ένας βαθύτερος συγχρονισμός με τις εξελίξεις του διεθνούς ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Πρόκειται για ένα σύνολο ελλείψεων που δεν αφορά τόσο το επιστημονικό δυναμικό ή την ποιότητα των φοιτητών μας -που συχνά ξεχωρίζουν διεθνώς- όσο τη δομή, τη λειτουργία και την κουλτούρα των ίδιων των ιδρυμάτων.
Λείπει η ευελιξία και η αυτονομία στη διοίκηση, που θα επέτρεπε στα πανεπιστήμια να διαχειρίζονται πιο αποτελεσματικά τους πόρους και τις στρατηγικές τους. Λείπει η σύνδεση με την παραγωγή, την επιχειρηματικότητα και την αγορά εργασίας, ώστε η γνώση να μετουσιώνεται σε πράξη και η έρευνα να βρίσκει άμεση εφαρμογή. Λείπει, σε πολλές περιπτώσεις, η θεσμική σταθερότητα και η απαραίτητη ασφάλεια για να μπορούν τα πανεπιστήμια να λειτουργούν ως αυτόνομοι, ζωντανοί οργανισμοί και όχι ως εγκλωβισμένοι δημόσιοι φορείς.
Επιπλέον, λείπει η συστηματική επένδυση στην εξωστρέφεια. Η διεθνοποίηση των σπουδών, η δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων, η ενεργή συμμετοχή σε διεθνή δίκτυα και οι ανταλλαγές φοιτητών και καθηγητών είναι ακόμη σε εμβρυακό στάδιο.
Τέλος, λείπει σε ορισμένες περιπτώσεις, και η κουλτούρα συνεργασίας και διαλόγου μέσα στην πανεπιστημιακή κοινότητα. Όραμά μας είναι το Αριστοτέλειο να γίνει πιλότος για την αναβάθμιση της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Γι’ αυτό θα ζητήσω τη συνεργασία και τη στήριξη των θεσμικών φορέων της πόλης και των υπουργείων για την επίτευξη των σχεδίων μας.
Το ελληνικό πανεπιστήμιο έχει τεράστιες δυνατότητες. Το ζητούμενο είναι να του δώσουμε τη δυνατότητα να τις αξιοποιήσει με σύγχρονα μέσα, διαφανείς διαδικασίες και κυρίως, πίστη στις αρχές της αριστείας, της ελευθερίας και της προόδου.
*Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 15/6/2025
Εξελέγη με επτά ψήφους του ενδεκαμελούς Συμβουλίου Διοίκησης
Στόχος ήταν η καλλιέργεια δεξιοτήτων κριτικής σκέψης καθώς και η εξοικείωση των μαθητών/τριών με την εκπαίδευση STE(A)M και τα επαγγέλματα του μέλλοντος
Αναμένονται 2.000 φοιτητές στο Anatolia American University
Τέλος εξετάσεων και στα γυμνάσια