Θεσσαλονίκη: Στα 3,6 εκατ. ευρώ η πρώτη «λυπητερή» για τις καθυστερήσεις στο Flyover

Λόγω καθυστέρησης υλοποίησης εργασιών, χωρίς όμως υπαιτιότητα του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης

Ακριβά θα κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο η πεντάμηνη καθυστέρηση στην έναρξη των εργασιών κατασκευής του FlyOver. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δέσμευσε κονδύλιο 3.649.712,61 ευρώ για καταβολή αποζημίωσης, λόγω καθυστέρησης υλοποίησης εργασιών, χωρίς υπαιτιότητα του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης. 

Ετοιμότητα από τον Ιούνιο

Η κοινοπραξία των εταιρειών που κατασκευάζει το έργο δήλωνε έτοιμη για έναρξη εργασιών τον Ιούνιο του 2023. Έναν μήνα νωρίτερα το Υπουργείο Υποδομών κατά το στάδιο ελέγχου των υποβαλλόμενων μελετών επέστρεψε τη Μελέτη Διασφάλισης κυκλοφορίας κατά την κατασκευή (φάσεις κατασκευής του έργου) 1ου Σταδίου και το Χρονοδιάγραμμα Εργασιών για ανασύνταξη, ζητώντας «να εξετασθεί η δυνατότητα συνολικής μείωσης της χρονικής διάρκειας της Περιόδου Εργασιών, ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος καθυστέρησης της ολοκλήρωσης των Εργασιών του συνόλου του Έργου λόγω τυχόν απρόβλεπτων γεγονότων - περιστάσεων που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια της κατασκευής» (αριθμ. πρωτ. Β/ΣΕΡ379/ΟΔ/148090/10-05-2023 έγγραφο της Αναθέτουσας Αρχής). Όμως ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης ζήτησε να γίνει δεκτή η μελέτη διασφάλισης κυκλοφορίας ως είχε, χωρίς αλλαγές.

Σιωπή ασυρμάτου

Ακολούθησε ένα μεγάλο διάστημα κατά το οποίο δεν υπήρξε καμία απάντηση (και καμία εξέλιξη στο έργο) και τον Οκτώβριο του 2023, η Αναθέτουσα Αρχή επανήλθε ζητώντας επανυποβολή αναθεωρημένου Χρονοδιαγράμματος Εργασιών καθώς και επικαιροποιημένης Μελέτης Διασφάλισης κυκλοφορίας κατά την κατασκευή, η οποία και υποβλήθηκε τον Νοέμβριο του 2023. Έτσι το χρονοδιάγραμμα έναρξης των εργασιών μετατέθηκε από την 16η Ιουνίου για την 10η Νοεμβρίου 2023, μεταθέτοντας ισόχρονα όσες ημερομηνίες επηρεάζονται, με αποτέλεσμα η προγραμματισμένη ημερομηνία παράδοσης του έργου και έναρξης αποπληρωμής του να μετατεθεί από την 18η Δεκεμβρίου 2026 για την 14η Μαΐου 2027. Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση για το FlyOver υπογράφηκε στις 19 Δεκεμβρίου 2022.

Έναρξη εργασιών μετά την προεκλογική περίοδο

Οι πρόδρομες εργασίες για την κατασκευή του έργου άρχισαν στις 10 Νοεμβρίου 2023. Με άλλα λόγια αντί για μείωση του χρόνου υλοποίησης του έργου, που ζητούσε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τελικά οδηγηθήκαμε σε πεντάμηνη καθυστέρηση έναρξης του έργου. Επισήμως δεν δόθηκε ποτέ καμία εξήγηση για αυτή την καθυστέρηση, που ζητήθηκε για...να μην υπάρξουν καθυστερήσεις. Αξίζει να θυμηθούμε ότι τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2023 στήθηκαν διπλές κάλπες για τις εθνικές εκλογές, ενώ τον Οκτώβριο του 2023 ακολούθησαν οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές. Μπορεί κανείς να εικάσει με σχετική ασφάλεια ότι οι υποψήφιοι που υποστήριζε η κυβέρνηση δεν θα ήθελαν εξοργισμένους ψηφοφόρους στην κάλπη, επειδή θα είχε προηγηθεί η μεγάλη ταλαιπωρία των πρώτων εβδομάδων κατασκευής του έργου.

Ποιος ευθύνεται

Στην αλληλογραφία μεταξύ των δύο μερών, το υπουργείο ζήτησε από την κατασκευάστρια κοινοπραξία να να επιβεβαιώσει ότι η προτεινόμενη αναθεώρηση του χρονοδιαγράμματος εργασιών,«δεν θεμελιώνει αξίωση αποζημίωσης του ΙΦΣ, από την οποία σε κάθε περίπτωση ο ΙΦΣ παραιτείται από τώρα ρητά και ανεπιφύλακτα». Όπως ήταν αναμενόμενο ο ιδιώτης δεν αποδέχτηκε κάτι τέτοιο γιατί «οι καθυστερήσεις που σημειώθηκαν εμπίπτουν στην αποκλειστική σφαίρα ευθύνης της Αναθέτουσας Αρχής και συνιστούν Γεγονός Αποζημίωσης, κατά τα οριζόμενα στη Σύμβαση Σύμπραξης». Τον Ιανουάριο του 2024 ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης προχώρησε σε Γνωστοποίηση Γεγονότος Αποζημίωσης, καθώς η πεντάμηνη καθυστέρηση θα οδηγούσε σε ισόχρονη καθυστέρηση της καταβολής Πληρωμών Διαθεσιμότητας Υπηρεσιών. Τελικά, τον Φεβρουάριο του 2024 το δημόσιο αναγνώρισε ότι η καθυστέρηση δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα της κατασκευάστριας κοινοπραξίας.

Η λυπητερή

Στη συνέχεια ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης υπέβαλε τα έγγραφα, διεκδικώντας αποζημίωση 3.785.446,63 € (1.220.039,93 € για τον ΙΦΣ και 2.565.406,70 € για τον Κατασκευαστή). Δύο χρόνια μετά την έναρξη των πρόδρομων εργασιών, τον Νοέμβριο του 2025 το δημόσιο ενέκρινε 3.649.712,61€, δηλαδή ένα κατά τι μικρότερο ποσό από αυτό που διεκδικούσε ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης.

Μετάθεση του χρονοδιαγράμματος για τη γέφυρα Πανοράματος

Όπως έγραφε το emakedonia.gr το χρονοδιάγραμμα καθαίρεσης της γέφυρας Πανοράματος μετατίθεται για δύο έως τρεις μήνες σε σχέση με όσα έχουν ανακοινωθεί. Η αλλαγή αυτή επηρεάζει και το σχεδιασμό σχετικά με την κατεδάφιση του τούνελ το οποίο βρίσκεται στα Κωνσταντινουπολίτικα. Αντίστοιχα θα μετατεθεί και η παράδοση της νέας γέφυρας η οποία θα αντικαταστήσει την υπάρχουσα, που αρχικά θα δινόταν σε κυκλοφορία προς το τέλος Αυγούστου 2026 (δηλαδή πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς).

Σημειωτέον ότι στα ιδιωτικά σχολεία του Πανοράματος φοιτούν χιλιάδες μαθητές και υπάρχει τεράστιος κυκλοφοριακός φόρτος από τα σχολικά λεωφορεία, τα ΙΧ των γονέων που μεταφέρουν τα παιδιά τους αλλά και αυτά των εργαζόμενων. Σήμερα η πρόοδος του έργου είναι πάνω από 32% και προχωρά βάσει του χρονοδιαγράμματος που έχει τεθεί για να λειτουργήσει το νέο τμήμα της Περιφερειακής τον Μάιο του 2027.

Loader